Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A zenei könyvtárosok képzési lehetőségei Angol – magyar szeminárium 2010. május 6. Eger, Bródy Sándor Megyei Könyvtár AIBM Magyar Nemzeti Csoport Ex-musicis.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A zenei könyvtárosok képzési lehetőségei Angol – magyar szeminárium 2010. május 6. Eger, Bródy Sándor Megyei Könyvtár AIBM Magyar Nemzeti Csoport Ex-musicis."— Előadás másolata:

1 A zenei könyvtárosok képzési lehetőségei Angol – magyar szeminárium 2010. május 6. Eger, Bródy Sándor Megyei Könyvtár AIBM Magyar Nemzeti Csoport Ex-musicis Pajor Enikő: Zenei könyvtáros képzési tapasztalataim Zenei könyvtáros képzési tapasztalataim Magyar-és Franciaországban 2010

2  1) A fonotéka, mint a könyvtári rendszer része, gyűjteményszervezés/  1) A fonotéka, mint a könyvtári rendszer része, gyűjteményszervezés/ The phonoteka, as the part of the library system, collection organization  2) Zenei információfeldolgozás és visszakeresés (formai és tartalmi feltárás)/  2) Zenei információfeldolgozás és visszakeresés (formai és tartalmi feltárás)/ Musical data processing: bibliographical description and cataloging  3) Olvasószolgálati tevékenységek a zenei könyvtárban/  3) Olvasószolgálati tevékenységek a zenei könyvtárban/ Reader service activities in the musical library  4) A zenei tájékoztatás eszközei/ – Information retrieval  4) A zenei tájékoztatás eszközei/ Forms of information giving in the music library – Information retrieval  5) Számítógépes zenei hardver- és szoftverkezelés/  5) Számítógépes zenei hardver- és szoftverkezelés/ Computerised musical hardware and software treatment  6) Zenei könyvtári gyakorlat/  6) Zenei könyvtári gyakorlat/ Musical library practice SZEGED A zenei könyvtáros szakirány hat alapvető ismeretköre a 2006/2007-es tanévtől (50 kredit/50 credit) Titles of modules

3 Könyvtárak/zeneműtárak régen és ma Public libraries/music collections formerly and today Bibliothèque publique/music autrefois et aujourd’hui  Mindenki számára hozzáférés a minőségi klasszikus zenéhez és ízlésfejlesztés  „Mettre la grande music à la portée de tous et d’avirer le goût public par ses oeuvres musicales de qualité.” ( Discothèque Marigny, première réalisation de la Discothèque de France, a été inaugurée le 10 mars 1960. )  A könyvtár/zeneműtér szerepének változása – szociális, nevelési, közösségi csomópont  „La bibliothèque est le carrefour d’un ensemble de politique d’insertion, éducation, formation, sociale qui est sortie de la politique culturelle pour aller vers le social…” „ To give access to everybody to the wide range of classical and high quality music ” (1960) „Role changing of the library, which is a social and educational crossroad” (2010)

4 Érvek – ellene és mellette… Contre et pour…. Érvek – ellene és mellette… Arguments – pros and cos Contre et pour….  „People will not come, to listen if there are no other events, some kinds of animation, personalized advice…” (Gilles Rettel)  „Az emberek nem jönnek a zeneműtárba zenét hallgatni, ha nincs valami más is, valami kiegészítő, kísérő rendezvény, személyes tanács…” (Gilles Rettel)  „Les gens ne viendront pas, pour écouter s’il n’y a pas d’accompagnement, d’animations, du conseil personnalisé (Gilles Rettel)”  „I think the media library must know all sort of activities and give the opportunity to the users to meet them” (Pierre Tribalier, media library of Hyères)  „Úgy gondolom, a médiatárnak mindenfajta tevékenységet ismerni kell és megadni a lehetőséget is, hogy azzal találkozzon a felhasználó…”  Je pense la mediathèque doit voir un rôle de tester tous les usages et de les faire se rencontrer (Pierre Tribalier, mediathèque de Hyères)

5 Villa Rothschild - curently médiathèque de Cannes  Electro-zenei strand Cannes-ban  Pour les sièges, recours aux transats concédés par la ville aux plagistes, pour optimiser le look de la garden party électro. Mise à disposition d’un gamelan au public avec possibilité d’initiation par les artistes, et intervention d’une troupe théâtrale pour animation dans la foule du public présent.  But : toucher les 18-30 ans sous la forme d’un « bal des lecteurs » en clôture des « plages électro » qui attirent chaque année 15 000 personnes. Programmation assurée par des DJ associatifs de 20h30 à 24h. Succès relatif car public présent dans le jardin de la médiathèque : 600 personnes.  http://www.acim.asso.fr/spip.php?article298 http://www.acim.asso.fr/spip.php?article298 www.panoramio.com/photo/2478039

6 Different solutions: web 2.0./Catalogues 2.0 [20/04/2010] http://www.bm-lyon.fr/musiquazimuts/> [03/05/ 2010]

7 Versatility and transvestality/Polyvalence et transvestalité Sokoldalúság és átjárhatóság  Probléma:  A médiatáros/zenei könyvtáros feladata minden (rendelés, leltározás, tartalmi-formai feltárás…) és az új olvasók megszólítása, a régiek megtartása  Ehhez legalább ötven órás nyitva tartás kellene  Sürgős feladat: a zenei könyvtárosok beszerzési politikáján és gyakorlatán változtatni Megoldás:  1) a hangzó anyagok, kották feldolgozott, felszerelt állapotban jönnek (Béziers)  2) A CNFPT belső átképzéseket kínál – egy csoport tagjai mást is tudjanak a szakterületükön belül  Problem: the music librarians tasks are: ordering, storing,formal and contents describing, inviting new readers and keeping the previous ones.  There must be 50 hours opening time.  Urgent task is: to change the orderind processand practice.  Solution:1. To get the suonding materials and notes in processed state.  2.The CNFPT offers inside trainings so that the members of the team improve their knowledge.  CN proposes formations of equip in will intra, compatible with the individuals.  Goal: to break the insulation of the individuals within the teams

8 „Service public” „Service au public” public service with the service with the public  Egyéni vagy kollektív kérdésre és kérésre adjunk választ?  Should we answer to the individual or collective requests?  Répondre à la demande individuelle ou collective? Blondeau, Nicolas: Le bibliothécaire musical est-il un animal social? (Aix-en Provence –Atelier -01/04/2010) http://www.acim.asso.fr/spip.php?article310 http://www.acim.asso.fr/spip.php?article310

9 Szociális szoftverek, közösségi oldalak Szociális szoftverek, közösségi oldalak Panorama of the social media and public websites/Panorama des medias sociaux pour travailler ensemble http://www.fredcavazza.net/2009/04/06/une-nouvelle-version-du-panorama-des-medias-sociaux/

10 El tudunk képzelni bármilyen mesterséget speciális képzés nélkül? Pedig ez a jelenlegi zeneműtárosok helyzete…  Peut-on imaginer un métier sans une formation spécifique? Elle est pourtant la situation des mediathecaires, discothècaires actuels. Depuis deja fort longtemps, depuis la disparition de l’option musique du défunt C.A.F.B.  http://www.acim.asso.fr/spip.php?article9 [20/04/2010] http://www.acim.asso.fr/spip.php?article9 Can we imagine any proffesions without a specific training? However, it is the situation of the current librarians, discothècaires It has already been a long time, since the music option of the A.C.F.B. education disappeared.

11 Some of the few possibilities Néhány, a kevés lehetőség közül  Within the framework of „Trades of the Book” option music - 1 quarter: history of the music, the jazz of the rock'n'roll and the traditional musics of the world, cataloguing, indexing of CDs and the printed music.(Denis Chauderlier )  Dans le cadre de „Metiers du Livre” option musique – 1 trimestre: histoire de la musique, du jazz du rock et des musiques traditionelles du monde, catalogage, indexation des CDs et de la musique imprimée. (Denis Chauderlier)  Paris: Cité de la Musique (city of the Music): series annual of weekly conferences around the history of the classical music (over two years) jazz and music of the world also.  Paris: Cité de la Musique (city of the Music): série annuelles de conférences hebdomadaires autour de la histoire de la musique classique (sur deux ans) le jazz et la musique du monde également.

12 „Akkor is meg kell őriznünk speciális tudásunkat és szakmai kompetenciáinkat, ha a hivatalos szakképzés hiányzik”  „We must keep our specificities and our competences even if the absence of official formation.”  „Nous devons garder nos spécificités et nos compétences même si l’absence de formation officielle (depuis déjà fort longtemps, depuis la disparition de l’option musique du défunt C.A.F.B) se fait fortement sentir je crois que c’est à nous d’exiger une formation digne de ce nom. (Moutot, Pierre)”  De hogyan?

13 Annexe

14 Hallgatóink véleménye a képzésről  „A gyakorlati órák igen későn kerülnek sorra, ami nagyon jó, mert az addigra megszerzett elméleti tudásunkat nagyon jól tudjuk alkalmazni”  „A képzést feltétlenül szükségesnek tartom, mivel a felhasználók, amikor belépnek… arra számítanak, hogy magas tudással és szakmailag felkészülten várják őket…”  „Nehézsége a képzésnek, hogy rövid idő alatt kell teljesíteni a viszonylag sok tárgyat és nincs idő az alaposságra és részletességre.”  „Biztosítani kellene a könyvtárban a gyakorlási lehetőséget.”  „Nincs lehetőség a könyvtárban megfigyelni, elsajátítani a gyakorlatot.”

15 Tetszik? Nem tetszik? Like? Dislike?

16 Kód ENE SZEGED -A zenei könyvtáros szakirány 50 kredites ismeretkörei a 2006/2007-es tanévtől -ZK Kredit: 50 TantárgyakHeti óraszám KreditStát usz K/V Tantárgyfelelős Oktató Javasolt szemeszter ZK0101) A fonotéka, mint a könyvtári rendszer része, gyűjteményszervezés 8KDr. Pajor Enikő3-4. ZK011A fonotéka, mint a könyvtári rendszer része 2 koll2KPatkósné Hanesz Andrea 3. ZK012Zenei gyűjtemények Magyarországon 2 koll2KPatkósné Hanesz Andrea 3. ZK013Zenei gyűjtemények szervezése, fejlesztése 2 koll2KPatkósné Hanesz Andrea 4. ZK014Zenei gyűjtemények szervezése, fejlesztése 2 gyj2KPatkósné Hanesz Andrea 4.

17 ZK020/0302) Zenei információfeldolgozás és visszakeresés14Barátné dr. Hajdu Ágnes 3-5. Zenei gyűjtemények formai feltárása6K3-5. ZK021Dokumentumleírás2 gyj2KPatkósné Hanesz Andrea 3. ZK022Dokumentumleírás2 gyj2KPatkósné Hanesz Andrea 4. ZK023Számítógépes dokumentumleírás2 gyj2KPatkósné Hanesz Andrea 5. ZK030Zenei gyűjtemények tartalmi feltárása8K3-5. ZK031Osztályozási rendszerek, információkereső nyelvek 2 koll 2KBarátné dr. Hajdu Ágnes 3. ZK032Osztályozási rendszerek, információkereső nyelvek 2 gyj2KBarátné dr. Hajdu Ágnes 3. ZK033Számítógépes tartalomfeltárás2 koll 2KBarátné dr. Hajdu Ágnes 4. ZK034Számítógépes tartalomfeltárás2 gyj2KBarátné dr. Hajdu Ágnes 5.

18 ZK0403) Olvasószolgálati tevékenységek a zenei könyvtárban 6KBarátné dr. Hajdu Ágnes 5-6. ZK041Az olvasószolgálati munka menedzsmentje 2 koll 2KBarátné dr. Hajdu Ágnes 5. ZK042Az olvasószolgálati munka menedzsmentje 2 gyj 2KBarátné dr. Hajdu Ágnes 5. ZK043A tartalomszolgáltatás jogi keretei2 koll 2KBarátné dr. Hajdu Ágnes 6. ZK0504) A zenei tájékoztatás eszközei8KDr. Pajor Enikő 4-6. ZK051Zenei tájékoztatás2 koll 2KDr. Pajor Enikő 4. ZK052Zenei tájékoztatás2 koll 2KDr. Pajor Enikő 5. ZK053Zenei tájékoztatás2 koll 2KDr. Pajor Enikő 6. ZK054Zenei tájékoztatás2 gyj 2KDr. Pajor Enikő 6.

19 ZK0605) Számítógépes zenei hardver- és szoftverkezelés 8KBarátné dr. Hajdu Ágnes 5-6. ZK061Zenei adatbázisok2 gyj2KDr. Pajor Enikő 5-6. ZK062Stúdióberendezések használata2 gyj2KTiszai László - Fügedi József 6. ZK063A zenei szoftverek2 koll 2KBarátné dr. Hajdu Ágnes 6. ZK064A zenei szoftverek2 gyj2KBarátné dr. Hajdu Ágnes 6. ZK0706) Zenei könyvtári gyakorlat6KBarátné dr. Hajdu Ágnes 4-6. ZK071Zenei könyvtári gyakorlat2 gyj2KDr. Pajor Enikő 4. ZK072Zenei könyvtári gyakorlat2 gyj2KDr. Pajor Enikő 5. ZK073Zenei könyvtári gyakorlat2 gyj2KDr. Pajor Enikő 6.

20 pajor@jgypk.u-szeged.hu Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Thank you for your attention!


Letölteni ppt "A zenei könyvtárosok képzési lehetőségei Angol – magyar szeminárium 2010. május 6. Eger, Bródy Sándor Megyei Könyvtár AIBM Magyar Nemzeti Csoport Ex-musicis."

Hasonló előadás


Google Hirdetések