Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Iskolavezetés, hatékony iskolaszervezet

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Iskolavezetés, hatékony iskolaszervezet"— Előadás másolata:

1 Iskolavezetés, hatékony iskolaszervezet
Dr. Baráth Tibor SZTE Közoktatási Vezetőképző Intézet Iskolavezetés, hatékony iskolaszervezet

2 Csomópontok Milyen elvárások gyakorolnak meghatározó hatást a vezetésre? Milyen a vezetés jogszabályi környezete? Milyen az iskolaszervezet? Miben változott az iskolázás – és ezért a vezetés – kontextusa a posztmodern társadalomban? Milyen kompetenciák jellemzik a sikeres vezetőket? Van-e és mi a siker motívuma vezetők számára? 7. NÜK, 7.1.szekció

3 Elvárások A posztmodern két meghatározó elvárása: esélyteremtés, minőség és fejlesztése Esélyteremtés Mi a vezetés feladata és felelősége ebben? Mennyire tudatos az esélyteremtés? Stratégia Ha megjelenik célként, ott van-e feladatként vezető és tanár számára? Tervezés Ha ott van feladatként, akkor ellenőrzi-e, értékeli-e valaki (a vezető) a feladatok megvalósítását? Van-e következménye a nemteljesítésnek? Értékelés, ösztönzés, fejlesztés, elszámoltatás 7. NÜK, 7.1.szekció

4 Elvárások Az oktatás minősége
Definiált-e a minőség, annak konkrét megjelenése az iskolában? PP, IMIP Felteszik-e az érintettek – egyének és csoportok – maguk számára azt a kérdést, hogy amit ma elértem, azt mivel tudom/fogom meghaladni holnap? Elkötelezettség, lojalitás Kinek a véleménye számít? Tanár, kliens, tulajdonos Befolyást gyakorolnak-e a vélemények, a tapasztalatok a jövőbeni munkára? Tervezés, szervezeti tanulás, tanuló szervezet 7. NÜK, 7.1.szekció

5 A vezetés jogszabályi környezete
Miért tartozik felelősséggel a vezető? A törvény szerint: az eredményekért, a gazdaságos és jogszerű működésért Milyen a felelősség és hatáskör viszony? Szakmai irányítás, gazdálkodás, HR Felelősségmegosztás, bevonás, felhatalmazás Milyenek a fenntartói elvárások? Mi van az elvárások fókuszában? Mennyire fontos az eredményesség? 7. NÜK, 7.1.szekció

6 Az iskola: változás és célok
magas Célorientáltság Az ösvény Az úthálózat alacsony A változatlan természet A körforgalom Innovációs képesség alacsony magas 7. NÜK, 7.1.szekció

7 A rendszer kompelxitása
A jövő sohasem a jelen meghosszabbítása Mi lesz? helyett Mi lesz, ha…? (OECD forgatókönyvek) Szakmák és változások Példák: takarító, festő… és a tanár? Plagizálási Tanácsadó Szolgálat; felelősségbiztosítás tanároknak (perek); internet és tanulás Hogyan lehet felkészíteni az ismeretlenre? Jelen-jövő modell  stratégiaalkotás A bizonytalanság kezelése 7. NÜK, 7.1.szekció

8 Kompetenciák és megszerzésük
Kompetencia Tudás+készség és képesség+attitűd másképpen: a Mit? a Hogyan? és a Miért? Az angol rendszer (NCSL, Jövőalkotás A tanulás és a tanítás irányítása Önfejlesztés és másokkal való együttműködés A szervezet menedzselése Az elszámolási kötelezettség biztosítása Közösségépítés 7. NÜK, 7.1.szekció

9 Kompetenciák és megszerzésük
Vezetőképzés – egy példa (KÖVI, Közoktatási Vezetőképző Intézet) Stratégiai tervezés, szervezetfejlesztés Kapcsolatépítés, együttműködés, partnerközpontú működés Problémamegoldás, konfliktuskezelés Projektmenedzsment és pályázatírás Értékelés: projekt, eszköz, teljesítmény stb. Igazgatás, finanszírozás 7. NÜK, 7.1.szekció

10 Motiváció és értékelés
Mi ösztönzi vajon a vezetőket a sikerre, a teljesítésre? Elkötelezettség Elismerésre törekvés Bizonyításvágy Alkotásvágy Vajon mozgásba hozza-e a mai rendszer ezeket a motívumokat? Értékelés 7. NÜK, 7.1.szekció

11 Motiváció és értékelés
Kinek a dolga? Az állam és a fenntartó szerepe Önértékelés és a pedagógusok, kliensek visszajelzése A finn példa Egy hazai értékelési rendszer (Qualitas, Qualitas Tanácsadó és Szolgáltató Iroda ) Pedagógiai munka Ellenőrzés, értékelés, ösztönzés Feltételek megteremtése Partnerkapcsolatok irányítása Munkatársakkal való kapcsolat Társadalmi hatás Vezetői személyiség, képesség, stílus 7. NÜK, 7.1.szekció

12 Vezetés és hatásgyakorlás
A vezetés hatása a tanulói eredményekre kimutatható, szignifikáns A hatás jellemzően indirekt, azaz más tényezők mozgósításán keresztül érvényesül, komplex megközelítést igényel (komplexitáselmélet) Példák (Leithwood at als, 2004: Strategic leadership for large-scale reform: the case of England’s National Literacy and Numeracy Strategy. School Leadership & Management, Vol. 24, No. 1, February pp Az iskolai hatások közül a második legnagyobb és legfontosabb A vezetés új megközelítését hívja életre Új kapcsolat keletkezik a tanulásfejlesztés és a vezetésfejlesztés között 7. NÜK, 7.1.szekció

13 Tanmese a jövőről, a versenyről
Valahol Afrikában minden reggel felkel egy gazella. Tudja, hogy gyorsabban kell lennie a leggyorsabb oroszlánnál, különben vége. Valahol Afrikában minden nap felkel egy oroszlán. Tudja, hogy gyorsabbnak kell lennie a leglassúbb gazellánál, különben éhen hal. Mindegy, mi vagy, oroszlán vagy gezella. Fuss, amint felkel a Nap. (Afrikai tanmese, az ASIMCO Techonolgies kínai üzemében) 7. NÜK, 7.1.szekció

14 KÖSZÖNÖM A FIGYELMÜKET!
Közoktatási Vezetőképző Intézet H-6725 Szeged, Tisza L. krt. 103. Tel.: Fax: Honlap: Közoktatási Vezetoképzo Intézet 7. NÜK, 7.1.szekció


Letölteni ppt "Iskolavezetés, hatékony iskolaszervezet"

Hasonló előadás


Google Hirdetések