Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Dr. Nagy János, altábornagy püőr. főtanácsos országos parancsnok

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Dr. Nagy János, altábornagy püőr. főtanácsos országos parancsnok"— Előadás másolata:

1 Dr. Nagy János, altábornagy püőr. főtanácsos országos parancsnok
Vámszabadterület – Záhony? avagy Milyen magyar vámfeltételekkel és szabályozással működhet közös ipari park? Dr. Nagy János, altábornagy püőr. főtanácsos országos parancsnok

2 Miről lesz szó? Visszatekintés
- vámszabadterületek az uniós csatlakozás előtt - átállás a csatlakozást követően Záhony és térsége vámigazgatási szempontból - határforgalom - áruforgalom és elemzése - vámraktározás a térségben - ukrán-magyar vámigazgatási együttműködés Vámszabadterület létrehozatalának vámjogi kérdései

3 Visszatekintés I. Vámszabadterületek Magyarország uniós csatlakozása előtt: Ipari és raktározási célú vámszabadterületek előtt: - 139 ipari - és 1 raktározási vámszabad terület üzemelt Vámunióhoz történő csatlakozás miatt - vámszabadterületi jogállásról lemondás és belföldi cégként működés; - avagy megszűnés Döntéskényszer

4 Visszatekintés II. Vámszabadterületek Magyarország uniós csatlakozása előtt: Döntéskényszer okai: - csatlakozást követően nem volt adható engedély vámszabadterületen aktív feldolgozásra és vámfelügyelet melletti feldolgozásra engedély, EU tagállammal bonyolított forgalom esetén - termelőeszköz/felszerelési és berendezési tárgyak 3 évig elidegenítési korlátozása nehézséget okozott a gazdálkodók számára

5 Vámszabadterületek Magyarország uniós csatlakozása előtt (2004):
SK UA Ipari vámszabadterület Raktározási vámszabadterület Sátoraljaújhely Záhony Lónya Sárospatak Barabás Farkaslyuk Beregsurány Balassagyarmat S.tarján Alsózsolca T.Becs Miskolc Szügy AT Rétság Nyíregyháza Eger Tiszaújváros Nagykálló Cs.sima Mosonszolnok M.óvár Esztergom Bercel Vác Göd Csenger Komárom Vállaj Kunsziget Győr Dorog Gyöngyös Sopron Tatabánya Tét Kisbér Bicske Bp. Hatvan Gödöllő Nyírábrány Kőszeg Mezőlak Biatorbágy Érd Nagykáta Debrecen Sz.hely Szigetszentmiklós Sárvár Mór Százhalombatta Lévavértes Ajka Ercsi Sz.fvár Körmend Veszprém Papkeszi Nagykőrös Ártánd Szent-gotthárd Zalalövő Tótvázsony Nagygöbrő Dunaújváros Z.eger-szeg Zalaszentgrót Kecskemét B.csaba RO Tab Sárbogárd SI Gyula Nagybajom Lökösháza Letenye Nagykanizsa M.Keresztúr Makó Battonya Gyékényes Pécs Nagylak Barcs Kiszombor Röszke Tiszasziget HR YU Bácsalmás Tompa Kelebia Drávaszabolcs Hercegszántó Beremend Udvar

6 Visszatekintés III. Vámszabadterületek Magyarország uniós csatlakozása után: EU kompatibilitás: - a csatlakozást megelőzően cég mondott le vámszabadterületi jogállásáról, s működik belföldi cégként tovább (többség a csatlakozás pillanatáig őrizte meg jogállását) - átállás zökkenőmentes volt Jelenleg nincs Magyarországon vámszabadterület nemzeti vámigazgatás partnersége

7 Tehergépjármű forgalom Záhony
Záhony és környéke vámszakmai szempontú veszélyeztetettsége folyamatos. A jogellenes cselekmények tárgyát jellemzően a jövedéki termékek, ezen belül is a cigaretta képezi. (2008: 176 bcs.; 7 430 szab.sért.) (2009: 87 bcs..; 4 168 szab.sért.) (Cigaretta lefoglalás: 2008: 667 582 dob.; 2009: 248 729 dob. ) A regionális parancsnokságok jelentései szerint azonban a felderített jogsértések csökkenő tendenciát mutatnak, ami a 2005-től folyamatosan végrehajtásra került határforgalmi akciók és egyéb ellenőrzés sorozatok eredménye. Az áruforgalom összetétele vonatkozásában az elmúlt évek tekintetében változás nem tapasztalható, a határátkelőhely belépő forgalmában jellemzően a nyersanyagok, tömegáruk szállítása valósul meg, míg kilépő irányban az Európai Unió tagállamaiból történő készáruszállítás figyelhető meg. Folyamatos csökkenés jellemzi a Hivatal kereskedelmi áruforgalmát. Az idei évben tapasztalható kedvezőtlen tendenciák elsősorban a globális méretű gazdasági válságra vezethetőek vissza, ennek ellenére fel kell figyelni arra is, hogy III. negyedévben a visszaesés aránya mérsékeltebb, mint az előző negyedévben, ami a gazdasági folyamatok felélénkülésének tudható be.

8 Vasúti teherforgalom Záhony

9 Vámeljárások Záhony

10 Vámraktározás a térségben
„ A” típusú közvámraktár 21 db „C” típusú magánvámraktár 2 db Betárolások db. száma Betárolások értéke ezer Ft Kitárolások Kitárolások értéke ezer Ft 5 034 107  8 857 99  98 196 A közvámraktárak és a magánvámraktárak forgalmának vizsgálata során megállapítható, hogy évhez képest évben jelentős növekedés volt kimutatható. A gazdasági világválság hatásai valószínűleg „A” típusú „C” típusú 2008. (2007-hez képest forgalomnövekedés)

11 Áruforgalom elemzése Záhony térségében
Áruforgalomban az átmenő forgalom szerepe jelentős Szabad forgalomba bocsátás rendeltetési országa jellemzően Magyarország Belépő áruforgalom leginkább közúti és vasúti forgalomban kerül vámeljárás alá 2009-ben az áruforgalom volumenének csökkenése a gazdasági válságnak tudható be A fenti adatokat elemezve megállapítható, hogy az áruforgalomban jelentős szerepet játszik az átmenő forgalom, jelezve, hogy Záhony továbbra is az Európai Közösség és Magyarország „Keleti kapuja”. Ezt támasztja alá továbbá az is, hogy a Záhonyban szabad forgalomba bocsátott áruk rendeltetési országa szinte kizárólag Magyarország. A belépő áruforgalom értelemszerűen vasúti vagy közúti forgalomban került árutovábbítás vámeljárás alá. A gazdasági válságra figyelemmel észlelhető továbbá a évben az áruforgalom volumenének csökkenése, mind a behozatali, mind a kiviteli forgalomban.

12 Ukrán-magyar vámigazgatási együttműködés
Ukrán határszakasz kiemelkedő fontosságú, az EU külső határszakaszai közül egyik legérzékenyebb Ukrajnával kapcsolatos vámügyek kiemelt kezelése Magyar-ukrán vámszolgálat együttműködésének alapja : EU és Ukrajna közti partnerségi együttműködési megállapodás és a két kormány közti vámügyi segítségnyújtási egyezmény (1995.) Kétoldalú szakmai találkozók rendszeresek, munkakapcsolat jó A Vám- és Pénzügyőrség és az Ukrán Állami vámszolgálat együttműködésének alapja:  A Vám- és Pénzügyőrség és az Ukrán Állami Vámszolgálat kapcsolatát az Európai Unió és Ukrajna között létrejött partnerségi együttműködési Megállapodás (CELEX: 21998A0219(02), valamint a Magyar Köztársaság Kormánya ás Ukrajna Kormánya  között a vámügyekben történő segítségnyújtásról szóló május 19-én Kijevben aláírt Egyezmény szabályozza. (kihirdetve: 75/1996. (V. 30.) Kr.) Az Egyezmény tartalmazza a vámszervek közötti együttműködés és kölcsönös technikai segítségnyújtás konkrét részleteit.   Kétoldalú szakmai találkozók: A Vám- és Pénzügyőrség és az Ukrán Állami Vámszolgálat képviselői szakmai kérdésekben különböző szinteken rendszeresen találkoznak és konzultálnak. Ilyen kétoldalú vámigazgatói találkozóra került sor május 21-én, Záhonyban, az Ukrán Állami vámszolgálat újonnan kinevezett elnökével A. V. Makarenko úrral. A találkozón jeleztük, hogy javítaná az unió keleti határain folytatott vámellenőrzések hatékonyságát, ha Ukrajna is csatlakozna az Egységes Árutovábbítási Eljárásról szóló Egyezményhez és hosszú távon az NCTS/TIR üzenetküldéshez. Ehhez azonban szükséges a vámszolgálat informatikai bázisának fejlesztése.Makarenko elnök úr felvetette, hogy az Ukrán Vámszolgálat továbbra is érdekelt a vámhatáron áthaladó áruk és szállítóeszközökre vonatkozó információk cseréjében. Kifejtette – ismert előttük, hogy az EU vonatkozó szabályai szigorúan korlátozzák az ilyen adatok cseréjét – de keresik a kompromisszumos megoldást és minden nemzetközi fórumon, jelzik ez irányú igényüket. Elmondta, hogy a lengyel és szlovák vámhatóságokkal adatszolgáltatásról szóló jegyzőkönyvtervezet készül, melyet rövid időn belül megküldenek a VPOP részére. Elnök úr bejelentette, hogy 2012-ben Ukrajna lesz a Labdarugó Európa Bajnokság egyik rendezője, ami nagy kihívást jelent az ukrán határ és vámszolgálatok részére.  

13 Vámszabadterület vámjogi kérdései I.
Ipari park működési formái: Áruk felhasználása vám-és adójogi szabad forgalomba bocsátással, tiltó korlátozó intézkedésekkel Áruk vámszabadterületi felhasználása Gazdasági szempontból célszerű az ipari park vámszabadterület formájában történő működtetése Egy ipari park alapvetően kétféleképpen működhet a Közösség vámterületén kívülről behozott áruk tekintetében: 1.)    az árukat az ipari parkban történő felhasználást megelőzően vám- és adójogi szabad forgalomba bocsátják, azaz megfizetik a behozatalhoz kapcsolódó vámot és nemzeti adókat, illetve alkalmazzák rájuk a tiltó és korlátozó rendelkezéseket, 2.)    olyan vámjogi sorsot határoznak meg az ipari parkban történő felhasználáshoz, amely során nem kell megfizetni a behozatalhoz kapcsolódó vámot és nemzeti adókat, illetve nem kell alkalmazni rájuk a tiltó és korlátozó rendelkezéseket. Gazdasági szempontból az utóbbi megoldás megfelelősége vélelmezhető a rendelkezésre álló információk alapján, erre tekintettel célszerű az ipari parkot vámszabad terület formájában üzemeltetni. Magyarországon jelenleg nem működik vámszabad terület, így velük kapcsolatban gyakorlati tapasztalata nincs a magyar vámigazgatásnak. A vámszabad területen lévő áruk behozatali vámok, adók és a kereskedelempolitika behozatali intézkedéseinek szempontjából úgy tekintendők, mintha nem lennének a Közösség vámterületén.

14 Vámszabadterület vámjogi kérdései II.
Vámhatósági engedélyezés: Bármilyen ipari, kereskedelmi, szolgáltatási tevékenységre Vámszabályok szerinti feltételek (nem közösségi áruk, raktárnyilvántartás) Javaslat: adópolitikáért felelős miniszter a kereskedelempolitikáért felelős miniszterrel egyetértésben jelöli ki és jelenti az EU felé a) ha nemzetgazdaságilag indokolt, b) ha a nemzetközi áruforgalmat elősegíti, és c) ha a gazdasági igények és az igazgatási költségek ésszerű arányát eredményezi. Technikai kötöttségek (építkezés, üzemeltetés, épület szerkezetek megváltoztatása, természetes személyek bentlakása) csak a vámhatóság engedélyével Vámhatósági felügyelet A vámszabad területhez természetesen vámhatósági engedély szükséges. A vámszabad területen bármilyen ipari, kereskedelmi vagy szolgáltatási tevékenység engedélyezett, a vámjogszabályokban megállapított feltételek szerint, így pl. aktív feldolgozás is. A vámszabad területen áru tárolásával, megmunkálásával, feldolgozásával, eladásával vagy vételével járó tevékenységet végzőknek természetesen raktárnyilvántartást kell vezetniük a vámhatóság által jóváhagyott formában. A Közösség jogszabályaiban előírt kereskedelempolitikai intézkedéseket a vámszabad területen elhelyezett nem közösségi árukra csak addig a mértékig kell alkalmazni, ameddig azok az áruknak a Közösség vámterületére történő belépésére vonatkoznak. A vámszabad terület engedélyezésére akkor kerülhet sor, ha a) az nemzetgazdaságilag indokolt, b) az a nemzetközi áruforgalmat elősegíti, és c) a gazdasági igények és az igazgatási költségek ésszerű arányát eredményezi. A vámszabad területeket az adópolitikáért felelős miniszter a kereskedelempolitikáért felelős miniszterrel egyetértésben jelöli ki és jelenti be az Európai Bizottságnak. A vámszabad területté nyilvánított területen az egyes üzemeltetők részére vámszabad területi engedélyt, valamint a vámszabad területen történő építkezésre vonatkozó előzetes jóváhagyást a vámhatóság adja ki. Természetes személyek a vámszabad területen csak a vámhatóság külön engedélyével lakhatnak. Az engedély megtagadható, ha kiadása a vámérdekeket veszélyezteti. Vámszabad területen épületeket, építményeket építeni, az épületek szerkezetét jelentősen megváltoztatni vagy azokat más célra felhasználni csak a vámhatóság engedélyével lehet. Ez a korlátozás nem vonatkozik az állami, illetve önkormányzati tulajdonban lévő épületekre és építményekre. A vámszabad terület üzemeltetőjének a vámszabad területet a vám szempontjából biztonságosan kell bekerítenie. A vámszabad terület üzemeltetőjének arról is gondoskodnia kell, hogy a vámszabad terület épületeken kívüli részét úgy megvilágítsák, hogy a vámhatósági felügyelet biztosítható legyen.

15 Végkövetkeztetések Ipari park vámszabadterületi működtetése költséghatékonyság Térség gazdasági helyzetére ösztönzőleg hathat Nem közösségi áruk korlátlan ideig tárolhatók kapcsolódó logisztika előnyös a térség gazdaságának Amennyiben az ipari park vámszabad terület formájában valósul meg, akkor nem kell megfizetni a Közösség vámterületén kívülről behozott áruk után a vámot és a nemzeti adókat, így az ipari területen tervezett gazdasági tevékenységek költségei értelemszerűen alacsonyabbak lesznek. Ez ösztönzőleg hathat a térség gazdasági helyzetére, különösen abban az esetben, ha ott olyan gazdasági feldolgozási tevékenységet kívánnak folytatni, melynek során a végtermékeket a Közösség vámterületén kívülre értékesítik, vagy olyan végtermékeket állítanak elő, melynek vámtétele alacsonyabb, mint a felhasznált alapanyagoké. Egy vámszabad területen továbbá korlátlan ideig történhet nem közösségi áruk tárolása, így az ehhez kapcsolódó logisztikai szolgáltatások is előnyt jelenthetnek a térségi gazdaságának. A tervezett ipari park vámszabadterületként történő létesítése, illetve működtetése elsősorban vámszakmai kérdés, mely a rendészeti szakterületet érintően akkor válik releváns kérdéssé, amennyiben a létesítés helyszíne befolyással bír a határátkelőhely ellenőrzési technológiájára, vagyis amennyiben azt a határátkelőhely területére kívánják létesíteni.

16 Köszönöm a figyelmüket!
06-40-FINÁNC ; Contact Center: ; Köszönöm a figyelmüket!


Letölteni ppt "Dr. Nagy János, altábornagy püőr. főtanácsos országos parancsnok"

Hasonló előadás


Google Hirdetések