Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
BioDízel Budovics Anikó
2
Biodízel és bioetanol Biodízel: Bioetanol:
Alternatív üzemanyag dízelmotorba Növényi olajból vagy állati zsírból készül Fosszilis hajtóanyag helyettesítésére vagy keverve alkalmazzák fajtái: RME – repce-metil-észter FAME - zsírsav-metil-észter (alapanyag: nyálkátlanított növényi olaj és használt sütőzsiradék) SFME – napraforgó-metil-észter PME - pálma-metil-észter SME - szója-metil-észter AME - 100 % használt sütőolaj (sütőzsiradék) Bioetanol: Nagyrészt etil-alkoholból előállított Benzint helyettesítő üzemanyag Előállítható: keményítőtartalmú növényekből (kukorica,búza,burgonya stb.) fa, fűfélék, cellulóz,gabonaszárak, szalma
3
Biodízel előállítás Dízelbe keverés Repce Olajsajtoló Mezőgazdaság
Nyers növényolaj (SVO) Repce Mezőgazdaság Olajsajtoló Észterezés Préspogácsa Bio-dízel komponens Glicerin Dízelbe keverés Állateledel
4
Tulajdonságok Zöld-dízel hagyományos eljárással vagy metanollal észteresített változat Zöld dízel olcsóbban előállítható Kedvező kipufogógáz összetétel Nagyobb nitrogén-oxid tartalom Nincs fáradt olaj Energiamérleg pozitív (?) Zöldnél nincs glicerin Zöld nagyobb cetánszámú Kipufogógáz: 80%-kal kevesebb szén-monoxid,kevesebb szén-hidrogén,korom, Nitorgén oxid: csökkenthető késleltetett befecskendezéssel és oxidáló katalizátorral
5
A gyártási folyamat A felhasznált alap- és adalékanyagoktól függően számos változata alakult ki a növényi olajok zsírsav-metilészterré (FAME) alakításának, azonban a lényegi lépéseket tekintve elmondható, hogy a folyamat az előkészítés, átészterezés és glicerinfinomítás szakaszaira csoportosítható. A savval előkezelt növényi olajban katalizátor (pl. lúg) hatására a glicerin-triészter megbomlik, s a keletkező zsírsavak a metanol hatására zsírsav-metilészterré alakulnak. Az előkezelt növényi olajban katalizátor (pl. sav/lúg) alkalmazása mellett, metanol jelenlétében zsírsav-metilészter keletkezik. Az átészterezés után a termékelegyet ülepítéssel szétválasztják. A nehezebb, glicerin tartalmú elegyet tovább kezelik, mivel a folyamat gazdaságossága szempontjából kulcsfontosságú a megfelelő minőségű glicerin értékesíthetősége. A könnyebb, észterfázisban a vizes mosást és szárítást követően nyerhető ki a biodízel
6
Hajtóanyag egyenérték
A gázolaj és a bio-motorhajtóanyagok főbb jellemzői Motor-hajtó-anyag Sűrűség Fűtőérték Viszkozitás Cetánszám Lobbanási pont Hajtóanyag egyenérték (kg/l) (MJ/kg) (MJ/l) (mm2/s) (ROZ) (C°) (l) Gázolaj 0.84 42.7 35.9 4-6 50 80 1 Repceolaj 0.92 37.6 34.6 74 40 317 0.96 Biodízel 0.88 37.1 32.7 7-8 56 120 0.91 BTL* 0.76 43.9 33.5 4 >70 88 0.93 Nagyobb viszkozitás-hidegindítási problémák Cetánszám dízelmotorok telj javulása *Biomass to Liquid (szintetikus motorhajtóanyag szintézisgázból)
7
Energiamérleg
9
Üzemek hazánkban P UKR CZ SK H A Inter-Tram (Mátészalka)
ROSSI (Komárom) 150 kt /év kapacitás Öko-Line (Bábolna) 25 kt /év kapacitás Középtiszai MGRT (Kunhegyes) 1,5 kt /év kapacitás Inter-Tram (Mátészalka) 12 kt /év kapacitás
10
Melléktermékek Melléktermékek Felhasználás Dara, olajpogácsa
Növényi biomassza Glicerin (MeOH szennyezett) Felhasználás Takarmány Biomassza Égetés Biogáz Glicerin Kozmetikai ipar Vegyipar
11
Az autóalkatrészek és a biodízel
Nedvszívó hatás- vizesedik Üledékek lerakódása a berendezésekben Gumi- alkatrészek Oxigénnel egyesülve megváltozik Alkatrészek folyamatos ellenőrzése Nedvszívó- adalék Oxigén: fél évnél tovább nem tárolható Gumi alkatrészek cseréje fémre
12
Előnyök Kipufogógáz Lebomló
Hagyományos dízel-motorokon minimális módosítás Biztonságos kezelés Keverés esetén kenőképesség javít Biz kezelés- nem robban
13
Hátrányok Nagyobb hajtóanyag-felhasználás Nagy víztartalom
Metanol tartalom Teljesítmény csökkenés Drágább előállítás,mint CO2 kibocsátás csökkentés egyéb lehetőségei Előállítás fosszilis-energia igénye nagy Metanol méreg
14
Csináld magad! Alapanyagok: 1 liter új napraforgóolaj
4 g Nátrium- hidroxid 250 ml Metanol (fagyállóból) Metanol és NaOH dunsztosüvegbe összeráz- Olajat felmelegíteni- összekeverni az előzőekkel Ülepítéssel glicerin keletkezikszűrés többször 1-2 nap alatt kész Jó lenne azért ,ha otthon nem próbálkoznátok!!!
15
Gazdasági megközelítés
EU irányelvek:2020-ra kötelező bekeverési arány 10% (jelenleg 5% körüli) Vámmentes import támogatás Ár kérdés- olcsóbb legyen mint a gázolaj Csak támogatásokkal,adókedvezménnyel életképes 2005-től itthon jövedéki- adómentes a bekevert biodízel EU célt nem tudjuk majd teljesíteni Ha GB csak biodízelhez termelne repcét (400 e ha), éves dízelszükséglet 1,2%- át fedezné Biodízel előállítás 60%-kal drágább, ma 60 dolláros hordónkénti árnál lehet versenyképes EU cél:5,75% bekeverés- nem tudjuk teljesíteni,mert nem lehet tovább növelni a termésátlagot, nem növelhető a vetésterület sem, import irreális
16
Problémák!!??!!?? Éhező 2 milliárd ember-800 millió járműtulajdonos
Gabona áremelkedés Politikai instabilitás Gazdasági torzulás az adókedvezmények miatt Hirtelen piaci változásoknak kitéve Dupla támogatás gazdáknak Olcsóbb,de kisebb az energiatartalma- fogyasztó megtévesztése Üvegházhatás-éhezés Olajfüggőség-élelmiszer függőség Piaci vált: energia és nyersanyagpiac Támogatás: földre és üzemanyagra is
17
Források Dr. Bereczky Ákos- Növényi olajok felhasználása dízelmotorokban FVM Műszaki Intézet: Mezőgazdasági gépvizsgálati értesítő 55/2001 MOL- Bio-üzemanyagok kiadványa Rácz László: Megújuló energiaforrások a közlekedésben
18
Köszi a figyelmet!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.