Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaMátyás Barta Megváltozta több, mint 10 éve
1
Simon Gábor a Fogyasztóvédelmi Bizottság elnöke Budapest, 2011. június 16. Fogyasztóvédelem és jogalkotás napjainkban
2
Előzmények Magyarország IV. középtávú (2011-2014) Fogyasztóvédelmi Politikai stratégiája Európai célkitűzések Értékelés Tartalom 2
3
A legtöbb elv már a korábbi stratégiákban is látszódott, pl.: Fogyasztók bizontságérzetének növelése Civil szervezetek képességének növelése Az állam hatóságai feladatainak hatékonyabb ellátása Ellenőrzések fókuszának megválogatása (pl. hipermarketek) Fiatalkorúak védelme Mindennapi, gyakori szolgáltatások vizsgálata Tudatos fogyasztói magatartás (oktatás, képzés, továbbképzés) Társadalmi párbeszéd és nyilvánosság Partnerség a vállalkozásokkal Alternatív vitarendezési fórumok fejlesztése Intézményi reform (hatáskör rendezés) Eljárások, szankciók, eszközök átgondolása Előzmények 3
4
Célok: Vásárlás helyétől és tárgyától független, egyformán hatékony védelem Fogyasztói magabiztosság növelése Piacfelügyeleti eszközök és mutatók (fókusz) megváltoztatása A fogyasztói jogalkalmazás dimenziójának szélesítése Magyarország IV. középtávú Fogyasztóvédelmi Politikai stratégiája 4
5
Célok II: Alternatív és preventív eszközök alkalmazása a hatósági jogalkalmazás területén Ajánlások a vállalkozóknak a hatékony jogalkalmazásért, fogyasztóbarát embléma kritériumrendszerének kidolgozása Hatósági hatáskörök tisztítása A vállalkozások jogszabálysértéssel kapcsolatos adminisztratív terheinek csökkentése Magyarország IV. középtávú Fogyasztóvédelmi Politikai stratégiája 5
6
Célok III: Új élethelyzetekre új, naprakész jogszabályok: középpontban a fogyasztó Fogyasztóvédelmi tájékoztatás és felvilágosítás egységesítése, fokozása Civil szervezetek szerepének, hatáskörének bővítése a hatékony fogyasztóvédelemért (pl. alternatív vitarendezési fórumok erősítése.) Új felnőttoktatási modul kidolgozása, meglévők fejlesztése – fiatalkorúak bevonása, minél korábban. Magyarország IV. középtávú Fogyasztóvédelmi Politikai stratégiája 6
7
2007: Zöld könyv – a fogyasztóvédelmi joganyag átvilágításáról: Az Unió területén mindenki, mindenütt azonos jogokkal vásároljon. A szabályok betartásából származó adminisztratív terhek csökkenjenek. Szól az „új piaci fejleményekről” 7 Európai célkitűzések
8
Közösségi Fogyasztóügyi Politikai Stratégia (2007-2013) Jobb piacfigyelési eszközök és mutatók. Hatékonyabb jogalkotás (erősebb jogharmonizáció) Nemzeti szintű jogalkalmazási rendszerek felülvizsgálata Fogyasztók tájékoztatásának és felvilágosításának fokozása (fogyasztói központok) 8 Európai célkitűzések
9
Fogyasztói jogokról szóló új irányelv tervezet A magyar EU elnökség „nagy fogyasztóvédelmi durranása” lehetett volna. Négy irányelvet váltott volna ki: Az üzlethelyiségen kívül kötött szerződések esetén a fogyasztók védelméről, 85/577/EGK; A fogyasztókkal kötött szerződésekben alkalmazott tisztességtelen feltételekről, 93/13/EGK; A távollevők között kötött szerződések esetén a fogyasztók védelméről, 97/7/EK; valamint A fogyasztási cikkek adásvételének és a kapcsolódó jótállásnak egyes vonatkozásairól, 1999/44/EK). 9
10
Következtetések Magyarország IV. középtávú (2011-2014) Fogyasztóvédelmi Politikai stratégiája az európai törekvések reményt keltő adaptációja. Nincs benne újdonság, meglepetés. Egyenszilárdsága vitatható, néhol belekap témákba, olykor részletesen, olykor példálózó jelleggel. A nemzeti sajátosságok (pl. a Bizottság által tárgyalt prioritások) nem jelennek meg bennük: „Vörösiszap károsultak” Hitel-károsultak problémájának megoldása Végrehajtása a mellé rendelt eszközökön múlik. 10
11
Köszönöm figyelmüket ! 11 Országgyűlés Fogyasztóvédelmi Bizottsága Simon Gábor gabor.simon@parlament.hu 441-5027
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.