Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Pedagógusok a fenntartóváltás után
Egyházi iskolává válással kapcsolatos pedagógus-továbbképzések Borsod-Abaúj-Zemplén megyében MSZT évi konferenciája, Budapest Készítette: Morvai Laura Debreceni Egyetem, Nevelés- és Művelődéstudományi Doktori Program Az előadás az Institutional effects on student achievement in higher education c. kutatás, a RH/6885/2013 számú pályázati projekt, keretében a Debreceni Egyetem támogatásával jelent meg.
2
„Egy hasonlattal élve, mindegyik intézményünk egy-egy hajó, amelynek értékes rakománya van, amelyet segíteni szeretnénk abban, hogy lehorgonyozhassanak az egyházi „öböl” nyugalmában” (katolikus iskolafenntartó képviselője)
3
Problémafelvetés 2010 LXIII. tv. önkormányzati iskolák kerültek egyházi fenntartásba Társadalmi igény vagy anyagi megfontolás? Táblacserés iskolák? Médiavisszhang szülők véleménye DE: pedagógusok???
4
Szakirodalmi háttér – egyházi oktatás
A rendszerváltás után a felekezeti szektor (újra) alakulásával kapcsolatban Felekezeti iskolák tanulóinak társadalmi hátterét, eredményességét, továbbtanulással kapcsolatos terveit (Pusztai ) Felekezeti iskolák statisztikai mutatóit, hozzáadott értékmutatóit, identitását, etc. (Neuwirth 2005, Imre 2005, Kopp 2005) Felekezeti iskolák tanárainak összetételét, nevelési értékeit (Bacskai 2008, Molnár 2008) A 2010 utáni iskolaátvételek vizsgálata: Csejoszki (2012)
5
Egyházi oktatás számadatainak növekedése (KSH 2013)
Időszak (tanév) Feladat ellátási helyek száma (db) Pedagógusok száma (fő) Tanulók, gyermekek száma a nappali képzésben (fő) 2005/2006 443 8 926 91 468 2006/2007 461 9 000 93 043 2007/2008 495 9 192 96 968 2008/2009 543 9 608 2009/2010 569 10 048 2010/2011 598 10 256 2011/2012 729 12 144 + 42 % Átlag évente 5-10 % + 65 % Átlag évente2-5 % + 36 % Átlag évente2-5 % + 17% + 18% + 20%
6
A Klebelsberg Intézményfenntartó Központtól az Emberi Erőforrások Miniszterének döntése alapján egyházi fenntartásba kerülő intézmények száma fenntartónként (Klebersberg Intézményfenntartó Központ 2013)
7
A Klebelsberg Intézményfenntartó Központtól az Emberi Erőforrások Miniszterének döntése alapján egyházi fenntartásba kerülő intézmények száma megyénként (Klebersberg Intézményfenntartó Központ 2013) Baranya 1 iskola Békés Borsod-Abaúj-Zemplén 8 iskola Csongrád Hajdú Bihar Heves 5 iskola Jász-Nagykun-Szolnok Pest Somogy Szabolcs-Szatmár-Bereg 2 iskola
8
Kutatás A kutatás során vizsgáltuk
az iskolák átvételének okait, körülményeit, a pedagógusok megváltozott helyzetét az ehhez kapcsolódó továbbképzéseket A kutatás elsősorban Borsod-Abaúj-Zemplén megye területére irányult, de a fenntartók érdekeltségi területe miatt Heves megyére is átnyúlt
9
Empirikus kutatás Egri Főegyházmegye Fenntartói interjú (1 db)
Interjú igazgatókkal (5 db) Tiszáninneni Református Egyházkerület Miskolci Apostoli Exarchátus
10
Kutatási kérdések Mit vár-e el az egyházi fenntartó a pedagógusoktól? Eltérnek az elvárásaik attól, amit korábban az állami fenntartó várt el? Hogyan és milyen formában jelennek meg a vallásgyakorláshoz fűződő elemek a pedagógusok munkájában? Milyen továbbképzési lehetőségeik vannak a pedagógusoknak a fenntartóváltás óta? A pedagógusok a fenntartói elvárásoknak megfelelő továbbképzésben részesülnek-e? A formális továbbképzések témájukban mutatnak-e egyházi kötődést? A továbbképzések gyakorlatának tekintetében, van-e eltérés a különböző felekezetek között?
11
Mit vár-e el az egyházi fenntartó a pedagógusoktól
Mit vár-e el az egyházi fenntartó a pedagógusoktól? Eltérnek az elvárásaik attól amit korábban az állami fenntartó várt el? Ideológiai dimenzió (vallásos hit) Rituális dimenzió (vallásgyakorlat) Tapasztalat dimenzió (vallásos élmény, érzés) Intellektuális dimenzió (vallásos tudás) Következmény dimenzió (vallásos hatások) Glock és Stark által kidolgozott ötdimenziós vallásosság modell (1965):
12
Fenntartói elvárások:
Glock és Stark által kidolgozott ötdimenziós vallásosság modell (1965): Fenntartói elvárások: Ideológiai dimenzió (vallásos hit) Újonnan belépő pedagógusoknál elvárás Rituális dimenzió (vallásgyakorlat) Iskolai hitéleti tevékenységek: „napkezdő-, napzáró imák”, reggeli igeolvasás, „hétfő reggeli istentiszteletek”/ diákmisék, lelkigyakorlatok, „csendesnapok” Tapasztalat dimenzió (vallásos élmény, érzés) Nem elvárás, hanem hatás Intellektuális dimenzió (vallásos tudás) Továbbképzések, bibliaórák keretében Következmény dimenzió (vallásos hatások) Részben elvárás, részben hatás: Professzió gyakorlásában: nevelési értékek:személyes odafordulás, szélesebb tehetség-koncepció (Pusztai 2011, Morvai 2013) Személyes életben (lelki nyugalom, harmónia, erkölcsi szabályok betartása)
13
Hogyan és milyen formában jelennek meg a vallásgyakorláshoz/vallásos világképhez fűződő elemek a pedagógusok munkájában? – interjúk alapján Napi vallásgyakorlás az osztályteremben Ünnepek, „csendesnapok” Iskolai élethez kötődő misék/istentiszteletek Bibliaórák, lelkigyakorlatok a pedagógusok számára Tanórákon - szaktantárgyi anyagoknál vallásos világképnek megfelelő tananyag átadás Tanórákon kívül – példamutató magatartás, kötelező és szabadon tervezhető foglalkozások
14
„Gondot jelentett az, hogy nem tudtam igazán, hogy egy egyházi iskolában milyen hagyományokat lehet megteremteni annak érdekében, hogy valóban katolikus iskola legyünk” (iskolavezető, katolikus iskola)
15
Milyen továbbképzési lehetőségeik vannak a pedagógusoknak a fenntartóváltás óta?
KPSZTI RPI Egyházi fenntartású felsőoktatási intézmények képzései/pedagógus-továbbképzései Lelkigyakorlatok Konferenciák Tantestületi értekezletek Előadások „A keresztyén pedagógia esszenciája” Tréningek
16
A továbbképzések gyakorlatának tekintetében, van-e eltérés a különböző felekezetek között?
17
A református fenntartó pedagógus-továbbképzési rendszere
Az állami rendszer nyújtotta szakmai, módszertani, pedagógiai továbbképzések Református Pedagógiai Intézet Felső Magyarországi Református Pedagógus Műhely Egyházkerület Intézményi szint: nevelési értekezletre előadók meghívása Keresztény Iskolák Nemzetközi Szövetsége TERV szakmai fórum az egyházkerület azonos szakos pedagógusai számára + pedagógustalálkozók
18
A pedagógusok a fenntartói elvárásoknak megfelelő továbbképzésben részesülnek-e? A formális továbbképzések témájukban mutatnak-e egyházi kötődést? a lelki nevelés a törvényi változások egyházi nevelés, oktatás főbb alapelvei egyházi megemlékezések egyháztörténet szaktantárgyak egyházi vonatkozású lehetőségei integrációt segítő képzések az egyházi intézmények működése, az iskolavezetés és a gazdálkodás a pedagógusok megváltozott lehetőségei
19
Köszönöm a figyelmet! morvailaura@gmail.com
Az előadás az Institutional effects on student achievement in higher education c. kutatás, a RH/6885/2013 számú pályázati projekt, keretében a Debreceni Egyetem támogatásával jelent meg.
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.