Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaMáté Biró Megváltozta több, mint 10 éve
1
Térképes alkalmazások egyszerűen (Windows Phone környezetben) Baráth Ádám – ELTE IK Baráth Ádám – adambarath.web.elte.hu
2
Windows Phone 7 platform 2010 közepétől beszélünk róla Viszonylag friss, de már kifutó platform Erős hardware-ekre épülő készülékek Fejlesztési lehetőségek: –Silverlight XAML + C# Jól kinéző alkalmazások könnyen, gyorsan –XNA C# Játékalkalmazások
3
Windows Vista SP2 vagy Windows 7 Visual Studio 2010 + SP1 Windows Phone SDK 7.1 –Windows Phone 7 készülékre nincs szükség, az SDK tartalmaz egy emulátort Ingyen letölthető: http://create.msdn.comhttp://create.msdn.com További információ: http://wp7.devportal.huhttp://wp7.devportal.hu Oktató anyagok: http://devportal.hu/tvhttp://devportal.hu/tv Mi kell a fejelsztéshez?
4
Mai technológia fejlettsége Mobiltelefon készülékek „megokosodtak” A szolgáltatók erőltetik a telefonokhoz tartozó internetkapcsolatot Szolgáltatások árai csökkennek Telefonok kis számítási kapacitással, tárhellyel rendelkeznek, nagyobb számításra nem képesek Hol végezzük a számításokat? –Szerveroldalon („felhőben!”)
5
Bevezető Megjelentek a vékonykliens alkalmazások: –Egy okos telefon „buta” internet kapcsolat nélkül. Egyre nagyobb igény van külső API fejlesztésre Egy platform akkor sikeres, ha: –Könnyen elérhető és érthető dokumentáció –A fejlesztők könnyen el tudnak indulni (API programozás, nem kell hozzá mély tudás csak szorgalom) –Minél több kész szolgáltatás van
6
GPS (Global Positioning Sytem) Szélesség, hosszúság, magasság számítás Kérdés: három érteken kívül milyen szolgáltatás van, ami vizuálisabb. Válasz: képinformációs adattá varázsolhatjuk – képtérkép szolgáltatás igénybevétele Léteznek saját térképes adatokkal dolgozó alkalmazások vagy kész szolgáltatások is. Windows Phone esetén térképes szolgáltatás:
7
Mire van szükségem? LiveID Windows Phone 7 sdk Bing Maps kulcs Némi C# és egy kis XML ismeret A fent említettek birtokában néhány kattintásra vagyunk egy alap programhoz.
8
Első lépések Kulcs igénylése: –Jelentkezzünk be a bingmapsportal.com-on live accountunkkal és töltsük ki a szükséges adatokat –Ezután válasszuk a „Create or view keys” menüpontot –Megadjuk az alkalmazásunk adatait és már készen is vagyunk.
9
Első lépések Visual Studioban hozzunk létre egy WP7 projektet Válasszuk ki a Silverlight for Windows Phone sablont
10
Első lépések Nyissuk meg MainPage.xaml állományunkat Toolboxból húzzuk be a térkép vezérlőt (mindegy, hogy XAML kódra vagy emulátorra)
11
Első lépések A térkép vezérlő mindenbeállítás nélkül így néz ki ->
12
Első lépések Fontos: –Ha nem Toolboxból húzzuk be a kontrollt, akkor nem kerül hivatkozásra az alábbi namespace, ez esetben késszel kell referálni.
13
Map vezérlő meghatározó attribútumai: CredentialsProvider – ez tartalmazza a portálról igényelt kulcsunkat CopyrightVisibility ZoomBarVisibility – emulátorban való tesztelésnél segíthet a nagyításban LogoVisibility – alapérték: Visible ZoomLevel – nagyítás mértéke (1 … 20) Center – térkép középpontja
14
Map vezérlő főbb gyermek elemei: –Teljes műhold kép és az utakra összpontosító nézet –Vonalak felrajzolása, –Location attribútuma egy koordináta listát vár –Alakzatok felrajzolása –Rétegeket definiálhatunk, melyek tartalmát megjeleníthetjük és elrejthetjük
15
Map vezérlő főbb gyermek elemei: –Kiemelt információk, címek, megjelölt pozíciók –Koordináta és kiírandó szöveg kombinációja A térkép vezérlőit C# kódból vagy XAML-ből is hozzáadhatjuk térképünkhöz Minden elemet könnyedséggel testre szabhatunk
16
Bing szolgáltatások Geocode Service –Címek, nevezetes helyek, földrajzi nevek keresése, koordinátákká alakítása vagy koordináták alapján ezek kinyerése. Route Service –Útvonalak tervezése az általunk megadott köztes pontok között –Útvonal hossza és azok megtételéhez szükséges idő
17
Bing szolgáltatások Search Service –Nevezetes helyek, például éttermek, mozik keresése – ez pozícióhoz is köthető. Imagery Service – Fix képek letöltése – Képek metadatainak kinyerése
18
Bing szolgáltatások Miket nem tehetek meg? Amikről érdemes tudni: – Nem írhatunk valós idejű navigációt megvalósító alkalmazást. – A programunk nem működhet együtt más térképszolgáltatásokkal. – A közlekedési adatok nem használhatók televízió, rádió, újság, azaz média esetében. – Nem tárolhatunk közlekedési adatokat. – Nem használhatunk pornográf pushpineket.
19
Köszönöm a figyelmet! Ha valaki kedvet kapott, példaprogramok megtalálhatóak: – http://adambarath.web.elte.hu http://adambarath.web.elte.hu
20
3D alkalmazás WP7-re Illés Zoltán ilzo@inf.elte.hu
21
Fejlesztési lehetőségek
22
XNA C# Játékkészítő keretrendszer több platformra (PC, WP, XBOX360) 2D/3D grafika
23
XNA játék felépítése Két projekt – Játéklogika Game objektum – Tartalom 2D grafika:.bmp,.png,.jpg 3D modellek:.x,.fbx Shaderek:.fx Hang:.mp3,.wav,.wma Videó:.wmv Fontok: TrueType fontok XML, text vagy bináris fájl
24
XNA játék élet ciklus
25
XNA játék felépítése Initalize: A kezdeti betöltés, inicializálás után hívódik. LoadContent: Initialize után, tartalom betöltése. Update: A játék tér frissítése. Draw: A játék tér kirajzolása. UnloadContent: A betöltött tartalmak törlése, a kilépés után hívódik meg.
26
Játék felépítése GraphicsDeviceManager Grafikai környezet: képernyő felbontás, antialising, hardware capabilities. SpriteBatch 2D sprite-ok rajzolása a képernyőre: képek rajzolása
27
Játék tulajdonságai Components – A keretrendszer által kezelt komponensek listája Content – Az aktuális ContentManager a tartalmak kezeléséhez GraphicsDevice – Viewport méret és render target beállítások Services – Igénybevett szolgáltatások Window – Orientáció és Windows események kezelése
28
XNA játék objektum Alkalmazás egyet tartalmaz Minden objektumot tartalmaz – A LoadContent betölti, Pl: textúrákat, zenéket – az Update frissíti az objektumok állapotát, Pl: játékos pozícióját – a pedig Draw kirajzolja őket.
29
3D alapok Pontok – A pontok koordinátáit 3 elemű vektorok reprezentálják, amelyeket vertexeknek is nevezünk – XNA: Vector3 Vonalak Háromszögek
30
Koordináta rendszer Az XNA alapértelmezetten jobbkezes koordinátarendszert használ
31
Transzformációk A vertexeken transzformációkat végezhetünk – A transzformációkat 4x4-es mátrixok segítségével végezhetjük 3D esetén a következ mátrixokra lesz szükségünk: – World – View – Projection
32
World mátrix A world mátrix segítségével tudjuk megmondani, hogy a model hol helyezkedjen el a világban 3 részre bontható – Scale (átméretezés) – Rotation (forgatás) – Translation (eltolás)
33
View mátrix Azt írja le, hogy a világot milyen nézőpontból nézzük – Honnan nézünk – Hova nézünk – Hogy áll a kamera
34
Projection mátrix A 3D világot képezi le a 2D-s képernyőnkre – Látószög, arány, közli és távoli látó távolság
35
Model Összetett 3D-s objektum – Elsősorban modellező program segítségével készül Be tudjuk olvasni egy Model típusú objektumba – Vertexek gyűjteménye
36
Vertex buffer Vertexek gyűjteménye amelyekből a grafikus kártya a renderelés során építkezik. – Pozició – Normálvektor – Szín – Textúra koordináták
37
Index buffer A vertex buffer indexelt vagy nem indexelt vertexeket tatalmaz – Nem indexelt: minden vertexet a renderelés sorrendjében tartalmaz Probléma: egyes világobjektumok gyakran ugyanazt a vertexet használják REDUNDANCIA Megoldás: index buffer használata, duplikált vertexek kiszűrése Előnyök: vertex cache használata, teljesítmény növekedés
38
Vertex buffer
39
Vertex és Index buffer használata
40
Render target Ha nem a képernyőre, hanem egy textúrára akarunk rajzolni – Pl. Tükör megvalósítás – Vagy statikus 3D tartalom miatt Pl: a tiler pause menü háttere
41
Tiler
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.