Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Konfliktuskezelés - mediációval
Zalaegerszeg, november 25.
2
Mediáció Olyan békés vitarendező eljárás, amelyben két, vagy több szembenálló fél egy harmadik, független személy- a mediátor – közreműködésével oldja meg a konfliktust.
3
Jellemzői Az eljárás önkéntes
A probléma megoldásáról a vitázó felek maguk döntenek Az eljárás bizalmas, gyors és költségkímélő Erősíti a toleranciát Emberközelibben tudja a konfliktusokat kezelni Előnye, hogy tehermentesíti az igazságszolgáltatást Nem a hibást keresi
4
Mediáció előnyei Partnereivel a kölcsönös előnyök elérésére törekszik, szemben a „ győztes – vesztes „ dinamikával A konfliktusok más megvilágításba kerülnek Időtakarékos Az információk bizalmasak Konstruktív
5
Történeti áttekintés Arisztotelész - „ úr - szolga „
Descartes - értelem-érzelem Hegel - tézis - antitézis - szintézis Freud - tudatos és tudattalan elme Rogers - konfliktuskezelés személyközpontú megközelítése
6
„ Cselekedeteink következménye a tett elkövetésének pillanatában éppoly valóságos, mint később, csak ezt ‘ akkor ‘ nem vesszük figyelembe… „ / A. Miller /
7
Konfliktus „A konfliktus emberek, vagy emberek csoportjai közötti versengés egy formája. Akkor lép fel,ha két, vagy több személy verseng olyan célokért, vagy javakért, amelyek ténylegesen, vagy az ő észlelésük szerint nem érhetők el.” / Boulding, 1962 /
8
Fajtái Családi konfliktusok Szomszédviták Munkahelyi konfliktusok
Iskolai /tanár-gyerek, tanár-szülő, gyerek-gyerek/ Üzleti viták „ Nem a problémák okozzák a konfliktust, hanem az, ahogyan őket kezeljük.”/ K. Faller/
9
A konfliktusok az élet természetes velejárói
Bár sokszor keserűséget okoznak, jó megoldásuk gazdagítja életünket Gyakran a hibás kommunikáció okoz konfliktust Tanácsok - önérvényesítés - elkerülés - megegyezés
10
Sokszor a saját szemszögünkből nézzük az eseményeket
Konfliktusok felelhetők: - szükségletekben - értékekben - érdekekben
11
Konfliktuskezelés hagyományos fajtái
Konfliktus elkerülése Kapcsolat megszakítása Bírósági eljárás Erőszakos mód A konfliktusokhoz való viszonyulásunkban benne vannak a minták, amelyeket szüleinktől, vagy a társadalom intézményrendszereitől kaptunk!
12
Hibás konfliktuskezelés
Nem cselekszünk amikor kellene / tagadjuk a probléma voltát / Cselekszünk, amikor nem kellene / olyan dolgot szeretnénk megváltoztatni, amit nem lehet/ Nem megfelelő szinten cselekszünk / elbeszélünk egymás mellett / A hatalom használata Destruktív hozzáállás a konfliktus megoldása során
13
A mediációs folyamat szakaszai
Az eset bekerülése a mediációs rendszerbe A mediációs ülés A mediációs ülés megnyitása Az információk összegyűjtése A megtárgyalandó témák listája A felsorolt témák megtárgyalása A megállapodás kidolgozása A megállapodás megírása A mediációs ülés lezárása Az eset nyomon követése
14
Milyen a jó mediátor? „ Sosem érthetsz meg másokat, ha nem érted meg saját magad” Jó kommunikációs készséggel rendelkezik Pártatlan Fegyelmezett Nyitott
15
Ajánlott irodalom Lovas Zsuzsa - Herczog Mária: Mediáció, avagy a fájdalommentes konfliktuskezelés Freddie Strasser – Paul Randolph: Mediáció a konfliktusmegoldás lélektana
16
Köszönöm a megtisztelő figyelmet !
Elérhetőség: Tel.: 30/
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.