Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Konfliktuskezelés - mediációval

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Konfliktuskezelés - mediációval"— Előadás másolata:

1 Konfliktuskezelés - mediációval
Zalaegerszeg, november 25.

2 Mediáció Olyan békés vitarendező eljárás, amelyben két, vagy több szembenálló fél egy harmadik, független személy- a mediátor – közreműködésével oldja meg a konfliktust.

3 Jellemzői Az eljárás önkéntes
A probléma megoldásáról a vitázó felek maguk döntenek Az eljárás bizalmas, gyors és költségkímélő Erősíti a toleranciát Emberközelibben tudja a konfliktusokat kezelni Előnye, hogy tehermentesíti az igazságszolgáltatást Nem a hibást keresi

4 Mediáció előnyei Partnereivel a kölcsönös előnyök elérésére törekszik, szemben a „ győztes – vesztes „ dinamikával A konfliktusok más megvilágításba kerülnek Időtakarékos Az információk bizalmasak Konstruktív

5 Történeti áttekintés Arisztotelész - „ úr - szolga „
Descartes - értelem-érzelem Hegel - tézis - antitézis - szintézis Freud - tudatos és tudattalan elme Rogers - konfliktuskezelés személyközpontú megközelítése

6 „ Cselekedeteink következménye a tett elkövetésének pillanatában éppoly valóságos, mint később, csak ezt ‘ akkor ‘ nem vesszük figyelembe… „ / A. Miller /

7 Konfliktus „A konfliktus emberek, vagy emberek csoportjai közötti versengés egy formája. Akkor lép fel,ha két, vagy több személy verseng olyan célokért, vagy javakért, amelyek ténylegesen, vagy az ő észlelésük szerint nem érhetők el.” / Boulding, 1962 /

8 Fajtái Családi konfliktusok Szomszédviták Munkahelyi konfliktusok
Iskolai /tanár-gyerek, tanár-szülő, gyerek-gyerek/ Üzleti viták „ Nem a problémák okozzák a konfliktust, hanem az, ahogyan őket kezeljük.”/ K. Faller/

9 A konfliktusok az élet természetes velejárói
Bár sokszor keserűséget okoznak, jó megoldásuk gazdagítja életünket Gyakran a hibás kommunikáció okoz konfliktust Tanácsok - önérvényesítés - elkerülés - megegyezés

10 Sokszor a saját szemszögünkből nézzük az eseményeket
Konfliktusok felelhetők: - szükségletekben - értékekben - érdekekben

11 Konfliktuskezelés hagyományos fajtái
Konfliktus elkerülése Kapcsolat megszakítása Bírósági eljárás Erőszakos mód A konfliktusokhoz való viszonyulásunkban benne vannak a minták, amelyeket szüleinktől, vagy a társadalom intézményrendszereitől kaptunk!

12 Hibás konfliktuskezelés
Nem cselekszünk amikor kellene / tagadjuk a probléma voltát / Cselekszünk, amikor nem kellene / olyan dolgot szeretnénk megváltoztatni, amit nem lehet/ Nem megfelelő szinten cselekszünk / elbeszélünk egymás mellett / A hatalom használata Destruktív hozzáállás a konfliktus megoldása során

13 A mediációs folyamat szakaszai
Az eset bekerülése a mediációs rendszerbe A mediációs ülés A mediációs ülés megnyitása Az információk összegyűjtése A megtárgyalandó témák listája A felsorolt témák megtárgyalása A megállapodás kidolgozása A megállapodás megírása A mediációs ülés lezárása Az eset nyomon követése

14 Milyen a jó mediátor? „ Sosem érthetsz meg másokat, ha nem érted meg saját magad” Jó kommunikációs készséggel rendelkezik Pártatlan Fegyelmezett Nyitott

15 Ajánlott irodalom Lovas Zsuzsa - Herczog Mária: Mediáció, avagy a fájdalommentes konfliktuskezelés Freddie Strasser – Paul Randolph: Mediáció a konfliktusmegoldás lélektana

16 Köszönöm a megtisztelő figyelmet !
Elérhetőség: Tel.: 30/


Letölteni ppt "Konfliktuskezelés - mediációval"

Hasonló előadás


Google Hirdetések