Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
A gótikus képi ábrázolás: üvegfestmények, táblaképek, falképek, miniatúrák, textilképek
2
Az üvegfestészet legnagyobb időszaka
Méretre vágott, színes, fényáteresztő üvegdarabokat a tervrajz szerint ólomkeretekbe foglalják, amelyek a formákat határoló kontúroknak látszanak A fő színek a kék és a vörös Csekély mértékű belsőrajzot használnak
3
Chartres-i katedrális üvegfestményei, 13. sz.
A legszebb, az üvegfestészet csúcsát jelentő műveket a franciaországi Chartres Notre-Dame-jában lehet látni
4
Chartres-i katedrális üvegfestményei
Mária a gyermek Jézussal és angyalokkal
5
Olasz festészet a 13-14. században
A kor olasz festészete a bizánci festészeti hagyományból kiindulva új irányt ad az európai a festészetnek: a természet utánzásán alapuló látványfestészet irányát
6
A falfestészet virágzása: freskók
Itáliában a gótikus építészet nem bontja meg a fal zártságát úgy mint az északi területek (francia, angol, német) építészetében Az összefüggő falfelületek alkalmasak a falfestészetre
7
A freskó technika A frissen vakolt, még nedves (al fresco: olaszul „frissen”) falra készülő falkép A festékport meszes vízbe keverik A munka gondos tervezést igényel, csak annyit vakolhatnak be, amennyit egy nap megtudnak festeni, rögtönözni nem lehet Világos, meszes színek jellemzik Tartós, időtálló technika
8
Cimabue Cimabue az első jelentős mester, aki elmozdul a bizánci festészet merev ünnepélyességétől és élettelibb stílust teremt Táblaképek és freskók alkotója
9
Cimabue: Trónoló Madonna (Maesta),13. sz. v.
Táblakép: gipsszel alapozott fatáblára készül Ekkoriban a festékport tojással keverik össze, ez a tojástempera A bizánci festészetben megszokott témát már kicsit élettelibb, természetesebb részletekkel adja elő
10
Maesta (olasz: „fenség”)
Szűz Mária „mennyei fenségé”-ben díszes kőtrónuson angyalok vagy szentek csoportjában Giotto: Maesta
11
Egy bizánci ikon és Cimabue képe
12
A változás még nem jelentős: a trónus térbelisége még bizonytalan, az angyalok egymásmögöttisége is esetleges, a méretkülönbségek hierarchikusak és nem térbeliséget fejeznek ki
13
A „modern” festészet megteremtője: Giotto
A sz. fordulóján élt Firenzei festő, Cimabue tanítványa Az európai festészet egyik legjelentősebb alakja Táblaképek és freskók festője A firenzei dóm harangtornyának tervezője
14
A Giotto-torony
15
A leghíresebb művei a freskói: a Szent Ferenc templom képei Assisi-ban és a padovai Aréna-kápolna képei
16
Új kompozíciós gondolkodás: „ablak a valóságra”
A valóságot utánzásán alapuló látványfestészet képi kompozícióját az „ablak” metaforával szokták leírni: A valóság egy szeletét próbálja elénk tárni egy meghatározott nézőpontból, mintha egy keretezett nyíláson keresztül látnánk egy teret
17
Tér, idő, cselekmény egysége
A klasszikus dráma hármas-egységéhez közelít ez az új festészeti nyelv: Egy térszelet meghatározott nézőpontból Egy pillanat megállított látványa, Az adott pillanatban zajló cselekmény
18
A meghatározott nézőpontból ábrázolt egységes tér problémája
A térmélység érzékeltetése a kép síkfelületén: A fény-árnyékhatás A takarások A méretcsökkenés (a távoli kisebb mint a közeli) A távolodó párhuzamosok összetartanak egy pont irányába (vonalperspektíva)- Giotto még ösztönösen használja, nem szerkeszti
19
Az idő és a cselekmény problémája: élőképszerű elrendezés
A festő mint színpadi rendező, úgy helyezi el a szereplőket és az egyéb képi elemeket, és állítja meg a mozgásukban, hogy a történés világosan érthető legyen Minden részlet a cselekmény olvashatóságát szolgálja
20
Élethű ábrázolás A figurák és a részletek ábrázolásának a valóságot kell utánoznia: Meg kell felelni az adott nézőpontnak (felülnézet, alulnézet stb.) Megfelelni a cselekménynek, a szereplők érzelmi állapotának (gesztusok, mimika)
21
Giotto protoreneszánsz (előreneszánsz) festő
Giotto stílusát szokták protoreneszánsz stílusúnak nevezni, mert az előbbiekben említett festészeti problémákat a reneszánsz stílus oldja majd meg, Giotto művészete ebbe az irányba mutat előre
22
Giotto: Szent Ferenc élete, freskósorozat, Assisi, San Francesco, 13
Giotto: Szent Ferenc élete, freskósorozat, Assisi, San Francesco, 13. sz. v. A Szent Ferenc- templom külső képe
23
A Szent Ferenc-templom Assisi-ban
A ferencesek főtemploma Itt van eltemetve Szent Ferenc, ez a tiszteletének központja Kettős templom: alsó és felső templomból áll
24
A felső templomban látható Giotto képciklusa Szent Ferenc életútjáról
25
A kor legfontosabb szentjének élettörténete az oltártól indul a hajó baloldalán, ha szemben állunk a bejárattal, végig fut ezen a falon, majd a bejárati falon át a jobboldalon folytatódik az vissza az oltárig
26
Festett keretek választják el az egyes jeleneteket
27
Az ablakok alatti sávban futnak a képek, alattuk festett faliszőnyeg
28
Sokan dolgoznak, más mesterek is a templomban, más freskókat is láthatunk itt (pl. az ablakok körül)
29
24 képet festett a ciklusból Giotto a segédeivel
41
Giotto képein már eltűnik a bizánci képek aranyháttere
Az alakok élethűbbek, a gesztusok, arckifejezések kifejezőek A szobrászian formált részletek, a gondosan felépített kompozíciók, ünnepélyes, monumentális jelleget adnak műveinek
42
Az egyik legszebb jelenet: Szent Ferenc a madaraknak prédikál
Szent Ferenc újfajta viszonyát a természethez, a teremtet lények iránti szeretetét talán ez a kép fejezi ki legjobban
43
Siena festészete A 14. században Siena városának festészete volt a vetélytársa a firenzei művészetnek Itáliában Giotto-nál középkoriasabb, kifinomult, kecses, elegáns gótikus stílus volt a jellemzője (internacionális gótika) Duccio, Pietro Lorenzetti Simone Martini voltak a kiemelkedő alakjai
44
Simone Martini, Lippo Memmi: Angyali Üdvözlet, 14. sz.
Sienai tojástempera táblakép Gótikus keret, aranyalap, törékeny, kecses figurák Mária riadtan húzódik el a hírhozó angyaltól, két szent egészíti ki a jelenetet
45
Wilton diptichon, k.
47
Avignoni Pieta, 15. századi francia mester
48
Mária ölében a halott Jézus, János, Magdolna és egy donátor (megrendelő, adományozó) látható mellette
49
A téma Szánalom, sajnálkozás – gyakori témája a keresztény művészetnek, Mária siratja halott fiát
50
A 15. századi gótikus festészet mélyen átélt vallásossága, csodálatosan reális részletekkel gazdagszik
51
Kódexek díszítése - Limbourg fivérek: Berry herceg hóráskönyve, 15. sz.
55
Május
56
Várkastélyok
57
Magyar Anjou Legendárium, 14. sz. 2.f. Róma, New York, Szentpétervár
59
Képes Krónika, 14. sz., Bp. OSZK
300 évig Bécsben őrizték (Bécsi Képes Krónika) Nagy Lajos korában készült, befejezetlen A magyarok történelmét írja le, a kezdetektől Károly Róbert koráig Latin nyelvű A címlap
60
A szerző, talán Kálti Márk válogatása a korában ismert történeti művekből
Miniatúrák, iniciálék díszítik A krónika író (vagy másoló) ábrázolása (Kálti Márk esetleg Mózes) „S” iniciáléban
61
A képei különösen értékesek címertani, fegyvertörténeti és viselettörténeti szempontból (az Anjou-kort szemléltetik)
62
Koppány lefejezése
63
Szent István elfogja Gyula vezért
64
„B” iniciálé: Szent István király temetése
65
„P” iniciálé: László herceg birokra kél a leányrabló kunnal
Szent László a krónika legtöbbször ábrázolt alakja
66
A Szent László-legenda: a középkori falfestészetünk egyik leggyakoribb témája, nagyon sok ábrázolása maradt fent a Kárpát-medence templomaiban Türje (Dunántúl)
67
Bibarcfalva (Erdély) László királyunk még herceg korában az országra törő kunok ellen indul. Egy leányrabló kunt személyesen vesz üldözőbe és legyőzve őt kiszabadítja a magyar lányt
68
Székelyderzs (Erdély)
69
László, a „lovagkirály” különösen népszerű volt a 14-15
László, a „lovagkirály” különösen népszerű volt a században, Nagy Lajos és Zsigmond példaképének tekintette a szent királyt
70
Szent László-legenda, 15. sz. e., Kakaslomnic, Szlovákia
A falkép kissé provinciális stílusa, naiv szépsége különösen értékessé teszi középkori művészetünkben
71
Kolozsvári Tamás: Kálvária, 15. sz., Esztergom, Keresztény Múzeum
Kolozsvári mester Egyetlen műve ismeretes: a garamszentbenedeki szárnyasoltár, 9 képéből a megmaradt 8 ma Esztergomban látható
72
Az első névszerint ismert és művel is összekapcsolható táblakép festőnk
73
Az oltár nyitott állapotban Krisztus szenvedéseinek eseményeit mutatatja
Krisztus az Olajfák hegyén A keresztvivő Krisztus Krisztus a kereszten A Mennybemenetel Krisztus feltámadása 1. 4. 3. 2. 5.
74
A képek szamárhátíves keretbe voltak foglalva
75
Keresztvitel Cyrenei Simon kicsinyített alakja kiemeli az Üdvözítő heroikus tettét A goromba katonák vonásai Jézus szelídségét emelik ki A szalag szövege Jeruzsálem leányait vigasztalja: „Jeruzsálem leányai, ne miattam sírjatok, hanem fiaitok miatt.”
76
Arany háttér Törékeny, gótikus formák és reális részletek (pl. a katonák korhű viselete) Olaszos késő gótika és a kora reneszánsz határán
77
M. S. Mester: A selmecbányai oltár táblái, 16. sz. eleje
A csak kezdő betűiről ismert, a Felvidéken (Szlovákia) működő mester, középkori oltárkép festészetünk legkiválóbb alakja Főműve a selmecbányai oltár, ma tábláira bontva Budapesten, Esztergomban és Szlovákiában látható Mária és Erzsébet találkozása
78
Jézus születése Háromkirályok
79
Krisztus az Olajfák hegyén Keresztvitel
80
Krisztus a kereszten Krisztus feltámadása
81
M. S. Mester: Mária és Erzsébet találkozása, MNG
A két várandós asszony, Jézus anyja, Mária és Keresztelő Szent János anyja, Erzsébet találkozása Arany háttér, törékeny figurák, gótikus vonalvezetés (pl. a ruhák töredezett redőzete) Két stílus határán: a megkapó szépségű táj már a reneszánsz stílusra mutat előre
82
Textilképek: Az egyszarvú legendája, gobelin-sorozat, 15. sz., Párizs
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.