Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaAlexandra Pásztorné Megváltozta több, mint 10 éve
1
Eger, 2008. június 26-28 Gazdaságfejlesztés az ellenőrzés tükrében 46. Közgazdász Vándorgyűlés Eger, 2008. június 26-28. Bihary Zsigmond főigazgató Címzetes főiskolai tanár
2
Eger, 2008. június 26-28. 2 A gazdaságfejlesztés állami eszközrendszere eredményesen és hatékonyan támogatta-e Magyarország gazdaságfejlesztési célkitűzéseinek megvalósulását. A teljesítmény-ellenőrzés a 2004-2006. évekre vonatkozóan értékelte –a gazdaságfejlesztés feltételrendszerét; –a jogi-szabályozási és intézményi környezetet; –a gazdaságfejlesztési célú támogatások és adókedvezmények hasznosulását, hozzájárulását az eredményes és hatékony gazdaságfejlesztéshez; –a támogatások és adókedvezmények alakulását nyomon követő ellenőrzési, monitoring és értékelési, valamint a jelentési rendszereket. Teljesítménymutatókat és kritériumokat határoztunk meg az ellenőrzöttekkel közösen. Az ellenőrzés célja
3
Eger, 2008. június 26-28. 3 –Nincs definiálva. –Nem szabályozott a gazdaságfejlesztéshez kapcsolódó állami feladat. –Nem ismertek pontosan a gazdaságfejlesztésre rendelkezésre álló források –a működési és a fejlesztési források nem különíthetők el; –a korábbi évek determinációi és a szabad kötelezettségvállalási keret nem különül el. Mit értünk gazdaságfejlesztés alatt?
4
Eger, 2008. június 26-28. 4 2. § 55. pont: „szakmai fejezeti kezelésű előirányzat: a fejezet költségvetésében központosítottan megtervezett szakmai- ágazati, területfejlesztési célokat szolgáló előirányzat, melynek forrása döntő részben költségvetési támogatás;”. A 217/1998 (XII. 30.) – többször módosított – Korm. rendelet a gazdaságfejlesztési célok finanszírozásáról
5
Eger, 2008. június 26-28. 5 Fejlesztéspolitikai célkitűzések és azokhoz rendelt pénzügyi eszközök. A gazdaságfejlesztés állami eszközrendszere az ellenőrzés értelmezése szerint
6
Eger, 2008. június 26-28. 6 –A Pénzügyminisztériumtól kaptuk az adatokat. –A Pénzügyminisztérium a költségvetési tervek és a fejezeti beszámolók adatainak pótlólagos feldolgozásával állította elő. –A fejlesztési jellegű kérdések körének lehatárolását az Európai Bizottsággal, minisztériumonkénti megoszlását a tárcákkal egyeztették. –Az adókedvezményeket illetően az APEH által kitöltött tanúsítványok adatai szolgáltak alapul. Az ellenőrzés által használt adatforrás
7
Eger, 2008. június 26-28. 7 A fejlesztési jellegű államháztartási kiadások szektorok szerinti megoszlása Összesen 4603,5 Mrd Ft
8
Eger, 2008. június 26-28. 8 A fejlesztési jellegű kiadások összesen –fejezeti előirányzatból finanszírozott fejlesztési jellegű kiadás: 1832,9 Mrd Ft; –társasági adókedvezmény összege: 112,9 Mrd Ft; –helyi iparűzési adókedvezmény: 22,0 Mrd Ft.
9
Eger, 2008. június 26-28. 9 Az értékelés kiterjedt: – az alapinfrastruktúrára – autópályákra – környezetvédelemre – az emberi erőforrásokra – a termelő szektorra – a beruházás ösztönzésre – a KKV-k helyzetére – a K+F tevékenységre – az információs társadalomra – a területfejlesztésre – a turizmusra – a mezőgazdaságra – a társasági és iparűzési adókedvezményekre A gazdaságfejlesztési célú támogatások és adókedvezmények értékelése
10
Eger, 2008. június 26-28. 10 Autópálya fejlesztés: –2002-2006-ban 484,7 km gyorsforgalmi út forgalomba helyezése. (2001. december 31-én meglévő gyorsforgalmi úthálózat 573 km) –nettó 565,4 Mrd Ft hitel, 232,2 Mrd Ft magán forrás és 15,6 Mrd Ft EU forrás. Foglalkoztatás növelés és emberi erőforrás: –uniós és hazai forrás 261 Mrd Ft –munkanélküliek támogatása 250,8 Mrd Ft Termelő szektor támogatása: –egyedi kormányzati döntésen alapuló támogatások (2004-2006) 87,3 Mrd Ft A gazdaságfejlesztési források felhasználásának fő irányai
11
Eger, 2008. június 26-28. 11
12
Eger, 2008. június 26-28. 12 A helyi iparűzési adó kedvezmények 2006-ban a kedvezményezettek száma 143 ezer volt. A kedvezmény 42%-át az első három, 61%-át az első tíz, 84%-át az első ötven, 89%-át az első száz vállalkozás vette igénybe.
13
Eger, 2008. június 26-28. 13 Magyarország versenyképességi helyzetének alakulása Év51 ország27 európai ország 20002717 20013017 20023017 20033016 20043519 20053216 2006 és 20073520 Változás, 2000-2007- 8- 3 Forrás: IMD World Competitiveness Yearbook, 2000-2007. Lausanne
14
Eger, 2008. június 26-28. 14 Az ellenőrzés fontosabb megállapításai I. –nem készült átfogó közép- és hosszú távú társadalmi- gazdasági stratégia; –nem valósult meg az állami fejlesztési feladatok tervezésének erősítését célzó átfogó törvényi szabályozás (96/2005. (XII. 25.) OGY. határozat); –a számos intézményi átalakulás következtében az intézményi feltételrendszerben jogi, szabályozási és értelmezési bizonytalanság mutatkozott az átfogó gazdaságfejlesztési stratégiák előkészítésének, kialakításának és felügyeletének intézményi felelőssége területén; –a hazai fejlesztési, azon belül támogatási források felhasználásának tervezésében hiányzik a döntés- előkészítés széleskörű társadalmi vitája és konszenzusa;
15
Eger, 2008. június 26-28. 15 Az ellenőrzés fontosabb megállapításai II. –az adókedvezményeket a Pénzügyminisztérium átfogóan nem értékelte, hiányzott a fejlesztési célokat szolgáló adóstratégia; –az uniós támogatások hazai ellenőrzési rendszereinek kialakítása és működtetése megfelelt az uniós előírásoknak; –a tisztán hazai támogatásokra nem volt egységes ellenőrzési rendszer; –a tisztán hazai forrású támogatások monitoring rendszereinek kiépítése elmaradt az uniós támogatásokétól; –a tisztán hazai forrású támogatások fizikai, naturális céljainak tervezése és értékelése nem volt szabályozva.
16
Eger, 2008. június 26-28. 16 −az állami fejlesztési feladatok tervezésének erősítését célzó átfogó törvényi szabályozás, amely magába foglalja a hazai és uniós források egységes tervezési módszertanát; −a már elfogadott programokra (részstratégiákra) épülő közép- és hosszú távú átfogó társadalmi-gazdasági fejlesztés stratégiája; −a hazai és az uniós támogatások egységes elvű monitoring, ellenőrzési és értékelési rendszere; −teljesítménycélok- és mutatók tervezése és alkalmazása; −az államháztartás információs rendszerének fejlesztése. Az ellenőrzés javaslatai
17
Eger, 2008. június 26-28. 17 4. pont: a pénzügyminiszter felelősségével 2008. december 31-ig ki kell dolgozni a teljesítmény-információkra is építő, programszemléletű költségvetési rendszer bevezetésének koncepcióját. A koncepciónak ki kell terjednie többek között: −a tényleges és összehasonlítható ráfordításokat és bevételeket szakfeladatonként kimutató számviteli rendszer; −a feladat alapú finanszírozási rendszer; −a mérhető és auditálható teljesítménymutatókkal jellemzett állami programok; −a szakértői személyi felelősségen alapuló programvégrehajtás; −a költségvetési dokumentumok programszemléletű parlamenti prezentációja; −és a mindehhez szükséges információtechnológia kérdéseire. 2233/2007. (XII. 12.) Korm. határozat a közfeladatok ellátásával kapcsolatos további feladatokról
18
Eger, 2008. június 26-28. 18 A pénzügyminiszter 2008. március 11-i leveléből –a teljesítménycélok és –mutatok tervezésével és alkalmazásával kapcsolatos jogszabály-módosítások kidolgozása folyamatban van; –beindult a Költségvetési Gazdálkodási Rendszer projekt.
19
Eger, 2008. június 26-28. 19 Köszönöm a figyelmet!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.