Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaGabi Fazekasné Megváltozta több, mint 10 éve
1
Fiskális szabályok, transzparencia, program alapú költségvetés Bathó Ferenc 44. Közgazdász Vándorgyűlés Nyíregyháza, 2006. augusztus 29. – szeptember 1. Jelen előadás a szerző saját véleményét, és nem feltétlenül a Pénzügyminisztérium hivatalos álláspontját tükrözi.
2
2 Miért van szükség a költségvetési rendszer reformjára? Mitől nem fog a baj megint megismétlődni? Mitől nem fog a baj megint megismétlődni? fenntartható pályára állás fenntartható pályára állás pályán maradás biztosítása pályán maradás biztosítása Mitől fogja ezt a piac elhinni? Mitől fogja ezt a piac elhinni? Következetes hatáskör-megosztás Következetes hatáskör-megosztás Átlátható működés Átlátható működés Hogyan lehet a szűkös költségvetési erőforrásokat jobban elosztani? Hogyan lehet a szűkös költségvetési erőforrásokat jobban elosztani? Teljesítmény-orientált költségvetés Teljesítmény-orientált költségvetés Adekvát ösztönző-rendszer Adekvát ösztönző-rendszer
3
3
4
4 Feltételezések Van politikai akarat a költségvetési rendszer reformjára (2/3-os törvényeket is érint a kérdés!) Van politikai akarat a költségvetési rendszer reformjára (2/3-os törvényeket is érint a kérdés!) Megvalósulnak a nagy strukturális reformok Megvalósulnak a nagy strukturális reformok Új intézmény létrehozása lehetőleg elkerülendő Új intézmény létrehozása lehetőleg elkerülendő A meglévő intézményi súlypontok módosíthatók A meglévő intézményi súlypontok módosíthatók Itt csak a központi kormányzatról lesz szó, de az önkormányzati rendszer esetleges reformja nyomán átgondolható a kiterjesztés Itt csak a központi kormányzatról lesz szó, de az önkormányzati rendszer esetleges reformja nyomán átgondolható a kiterjesztés
5
5 Fiskális szabályok I. A demográfiai trendek alapján a költségvetési helyzet jelentős romlása várható 20-40 éves távon A demográfiai trendek alapján a költségvetési helyzet jelentős romlása várható 20-40 éves távon Az öregedéssel összefüggő kiadásoknak „helyet kell csinálni” Az öregedéssel összefüggő kiadásoknak „helyet kell csinálni” Az egyik mód – a nyugdíjrendszer és az egészségügy reformja mellett – a kamatkiadások mérséklése Az egyik mód – a nyugdíjrendszer és az egészségügy reformja mellett – a kamatkiadások mérséklése Cél az adósságráta jelentős csökkentése, majd stabilizálása (a kamatfelárak csökkenése is segít) Cél az adósságráta jelentős csökkentése, majd stabilizálása (a kamatfelárak csökkenése is segít)
6
6 Fiskális szabályok II. Lehetőségek az adósságcsökkentési cél formalizálására Lehetőségek az adósságcsökkentési cél formalizálására A technikai kivetítés alapján adódó adósságrátának egy kiválasztott időtávon megfelelő mértékben csökkennie kell A technikai kivetítés alapján adódó adósságrátának egy kiválasztott időtávon megfelelő mértékben csökkennie kell Az adósságráta hosszú távú csökkenése – megfelelő makrogazdasági feltételezések mellett – átszámítható elsődleges egyenleg-követelménnyé Az adósságráta hosszú távú csökkenése – megfelelő makrogazdasági feltételezések mellett – átszámítható elsődleges egyenleg-követelménnyé Eljárási szabály-javaslat: Eljárási szabály-javaslat: Rövid távon rugalmatlan tételek egyenlegére kötelező egyenértékű ellentételezés Rövid távon rugalmatlan tételek egyenlegére kötelező egyenértékű ellentételezés Rövid távon rugalmas tételek egyenlegére gördülő nominális limit (pl.t+3) Rövid távon rugalmas tételek egyenlegére gördülő nominális limit (pl.t+3)
7
7 Fiskális szabályok III. A fiskális szabályrendszer bevezetése feltételezi A fiskális szabályrendszer bevezetése feltételezi Középtávú tervezés megerősítése Középtávú tervezés megerősítése Összhang intézményes biztosítása a különféle időhorizontú tervek között Összhang intézményes biztosítása a különféle időhorizontú tervek között hosszú (pl. NFT) hosszú (pl. NFT) közép (pl. konvergencia-program) és közép (pl. konvergencia-program) és rövid távú (pl. éves költségvetési törvény) rövid távú (pl. éves költségvetési törvény) Döntési jogosultságok megfelelő telepítése Döntési jogosultságok megfelelő telepítése
8
8 Transzparencia I. A transzparencia nem egy a lehetséges intézkedések közül, mindent át kell hatnia Adatok Adatok Előrejelzések és azok módszertana Előrejelzések és azok módszertana Számviteli és statisztikai módszertan Számviteli és statisztikai módszertan Intézmények működése Intézmények működése Döntéshozatali mechanizmusok Döntéshozatali mechanizmusok
9
9 Transzparencia II. Publikálás Publikálás Idősorok és technikai kivetítés Idősorok és technikai kivetítés Makro és köztes feltételezések Makro és köztes feltételezések Előrejelzési módszertan, hatástanulmányok Előrejelzési módszertan, hatástanulmányok Auditálás Auditálás ÁSZ szerepének megerősítése ÁSZ szerepének megerősítése Makro-pálya összevetése a magánszektor véleményével Makro-pálya összevetése a magánszektor véleményével Hatástanulmányok megrendelése független szakértőktől Hatástanulmányok megrendelése független szakértőktől Áttekinthetőség Áttekinthetőség Költségvetési törvény és indoklása Költségvetési törvény és indoklása Államháztartási törvény és házszabály Államháztartási törvény és házszabály (Intézményrendszer) (Intézményrendszer)
10
10 Program Alapú Költségvetés I. Cél: eredmény-orientáltság bevezetése Cél: eredmény-orientáltság bevezetése Módszerek Módszerek Politika-alkotás és szolgáltatás szétválasztása Politika-alkotás és szolgáltatás szétválasztása A parlamenti döntéshozatal „átsúlyozása” A parlamenti döntéshozatal „átsúlyozása” Döntéshozó és végrehajtó szervezetek megkülönböztetése Döntéshozó és végrehajtó szervezetek megkülönböztetése Program-szemlélet: Program-szemlélet: Program-rend Program-rend Cél, felelős, teljesítménymérés Cél, felelős, teljesítménymérés
11
11 A parlamenti döntéshozatal „átsúlyozása” Minden kiadás parlamenti felhatalmazáson alapul Minden kiadás parlamenti felhatalmazáson alapul Valós döntések a nagy kérdésekről Valós döntések a nagy kérdésekről Minden pénzről csak egyszer születik döntés Minden pénzről csak egyszer születik döntés Teljes programok jóváhagyása (nem csak az első évi kiadás) Teljes programok jóváhagyása (nem csak az első évi kiadás) Megalapozottabb vita Megalapozottabb vita Áttekinthetőbb költségvetési dokumentumok Áttekinthetőbb költségvetési dokumentumok Kevesebb beleszólás a végrehajtási részletekbe Kevesebb beleszólás a végrehajtási részletekbe parlamenti és végrehajtói költségvetés parlamenti és végrehajtói költségvetés A kormány alá tartozó szervezetek működtetése az összevont költségvetési forrásból a Kormány hatásköre A kormány alá tartozó szervezetek működtetése az összevont költségvetési forrásból a Kormány hatásköre
12
12 Döntéshozó és végrehajtó szervezetek megkülönböztetése Döntéshozók A célt a közjó határozza meg A célt a közjó határozza meg Szabályozás a domináns Szabályozás a domináns Saját központi költségvetési forrásból működik Saját központi költségvetési forrásból működik Kötött gazdálkodás (köztisztviselők, nincs piaci tevékenység, stb.) Kötött gazdálkodás (köztisztviselők, nincs piaci tevékenység, stb.) Végrehajtók A célt a szerződés határozza meg „Kivitelezés” a domináns Lebonyolítási kiadásokból működik Állami és magán tulajdonúak esélyegyenlősége a gazdálkodási kötöttségekben is
13
13 Program-rend Programrend szintjeinek szétválasztása Programrend szintjeinek szétválasztása Szakmai és lebonyolítási kiadások szétválasztása Szakmai és lebonyolítási kiadások szétválasztása Nem intézményt, hanem feladatot finanszíroz a költségvetés Nem intézményt, hanem feladatot finanszíroz a költségvetés Véges és állandó programok Véges és állandó programok Speciális programok (EU, kamatok, alapintézmények, stb.) Speciális programok (EU, kamatok, alapintézmények, stb.) FőprogramProgramAlprogram JellegFunkcióCélIntézkedés Döntés---ParlamentProgramfelelős Darab (kb.)40-50200-3001500-2000 PéldaKörnyezetvédelem Szennyvíztisztítás megoldása Szennyvíztisztító megépítése Bírságok emelése
14
14 Cél, felelős, teljesítmény Cél: Cél: állandó és véges programok megkülönböztetése Felelős: Felelős: Manager-szemlélet és személyi elszámoltathatóság megjelenése az állami felsővezetők körében Teljesítmény Teljesítmény Csak kevés helyen nincs értelme teljesítménymutatókat kialakítani, de csak kevés helyen működik igazán jól.
15
15 A bevezetés ütemezése Fiskális szabályrendszer: Fiskális szabályrendszer: a „nagy kiigazítás” után, a strukturális reformok elején Transzparencia növelése: Transzparencia növelése: amit lehet, azonnal, majd folyamatosan Program alapú költségvetés: Program alapú költségvetés: több évet igényel, ezért már most el kell kezdeni
16
Köszönöm a figyelmet
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.