Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaJudit Oroszné Megváltozta több, mint 10 éve
1
Az „erős kép” problémája Rembrandtnál (Rényi András tanulmánya nyomán) (Iaszón és Kreusza esküvője. Medea)
2
Rényi András nagy hatású Rembrandt-tanulmányát az 1648-as rézkarc-hidegtűhöz fűzi (178x239). Gondolatmenetéből az „erős kép”-ről szőtt meghatározását emelem ki, vonatkoztatni vélvén azt a Medea-karcon kívül más, a REÖK Palotában látható Rembrandt-művekre is. 1. Rembrandt elkerüli e képen a hellenisztikus barokk „durva”, „hatásvadász” felsőfokait, megoldásait (nem a varázsló-királynő brutális tettét, és nem is sárkányfogatos mágikus repülését választja témának), s ezzel módot ad a mítosz emberi, mélylélektani tartalmainak feltárására. A cselekvés előtti reflexiót választja a cselekvés ábrázolása helyett, ezzel mintegy hamleti helyzetben ragadva meg hősnőjét. A szörnyű tett előtti tétova szorongás uralja a proszcéniumon baljós vonulással áthaladó Medeát, s az árnyékban maradó előtér nyitottsága bevon minket magunkat is a kép terébe: Medea, s az előfények által sötét víziónak tűnő Junó terébe. Elkerülve így a sztereotip megoldásokat, melyeket például Antonio Tempesta Medea rézmetszetén látni (felcsapódó hajfürtök, nyaktól derékig nagy ívben visszakanyarodó lepel, az indulatos karmozdulatot kísérő sárkányfarok), 2. a művész „pillantásunkat korlátok közé szorítja”: nem mutatja fel magától értetődően és didaktikusan a láthatót, hanem keresésre, nyomozásra, a láthatóvá válás és eltűnés folyamatszerű eseményének követőjévé teszi nézőjét. Nagyítóval a kezünkben kell kísérnünk Medea komor és méltóságteljes vonulását a fényben úszó templombelső felé, a sötét lépcsőn át, s nem tudhatjuk meg, mit hordoz kezében, s mire készül, mit fog tenni elkövetkező perceiben. Az „erős kép” nem adja könnyen magát: magasrendű szellemi teljesítményre készteti nézőjét is. Rényi András: A kép eseménye. Kísérlet egy Rembrandt-rézkarc performatív „olvasatára”. In uő: Az értelmezés tébolya. Hermneutikai tanulmányok. Kijárat Kiadó,
4
Rijksmuseum, Amsterdam
Faust Etching, 209 x 161 mm Rijksmuseum, Amsterdam
5
Old Man Shading His Eyes with His Hand
c. 1639 Etching and drypoint, 138 x 115 mm
6
The Return of the Prodigal Son
1636 Etching, 156 x 136 mm
7
Philosopher in Meditation, 1632, Oil on wood, 28 x 34 cm, Musée du Louvre, Paris
8
The Flayed Ox 1655 Oil on wood, 94 x 69 cm Musée du Louvre, Paris
9
The Anatomy Lecture of Dr
The Anatomy Lecture of Dr. Nicolaes Tulp,1632, Oil on canvas, 169,5 x 216,5 cm Mauritshuis, The Hague
10
The Conspiration of the Bataves, 1661-62, Oil on canvas, 196 x 309 cm Nationalmuseum, Stockholm
11
Saul and David, 1655-60, Oil on canvas, 130,5 x 164 cm, Mauritshuis, The Hague
12
Hendrickje Bathing in a River 1654 Oil on panel, 61.8 x 47 cm
National Gallery, London
13
The Hermitage, St. Petersburg
Danaë Oil on canvas, 165 x 203 cm The Hermitage, St. Petersburg
14
Nationalmuseum, Stockholm
Circumcision 1669 Oil on canvas, 98 x 79 cm Nationalmuseum, Stockholm
15
Evangelist Matthew and the Angel
1661 Oil on canvas, 96 x 81 cm Musée du Louvre, Paris
16
Belshazzar's Feast, 1635, Oil on canvas, 168 x 209 cm, National Gallery, London
17
The Nightwatch, 1642, Oil on canvas, 363 x 437 cm, Rijksmuseum, Amsterdam
18
The Return of the Prodigal Son c. 1669 Oil on canvas, 262 x 206 cm
The Hermitage, St. Petersburg
19
Szépművészeti Múzeum, Budapest
Old Rabbi 1642 Oil on wood, 70,5 x 53,5 cm Szépművészeti Múzeum, Budapest
20
Bust of an Old Man in a Fur Cap 1630 Oil on wood, 22 x 17,5 cm
Tiroler Landesmuseum Ferdinandeum, Innsbruck
21
The Hermitage, St. Petersburg
Old Soldier Oil on wood, 35 x 26 cm The Hermitage, St. Petersburg
22
Portrait of a Man in Oriental Garment 1633 Oil on wood, 86 x 64 cm
Alte Pinakothek, Munich
23
English Heritage, Kenwood House, London
Self-Portrait 1661 Oil on canvas, 114 x 94 cm English Heritage, Kenwood House, London
24
Wallraf-Richartz Museum, Cologne
Self-Portrait Oil on canvas, 82,5 x 65 cm Wallraf-Richartz Museum, Cologne
25
VÉGE
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.