Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az „erős kép” problémája Rembrandtnál (Rényi András tanulmánya nyomán) (Iaszón és Kreusza esküvője. Medea)

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Az „erős kép” problémája Rembrandtnál (Rényi András tanulmánya nyomán) (Iaszón és Kreusza esküvője. Medea)"— Előadás másolata:

1 Az „erős kép” problémája Rembrandtnál (Rényi András tanulmánya nyomán) (Iaszón és Kreusza esküvője. Medea)

2  Rényi András nagy hatású Rembrandt-tanulmányát az 1648-as rézkarc-hidegtűhöz fűzi (178x239). Gondolatmenetéből az „erős kép”-ről szőtt meghatározását emelem ki, vonatkoztatni vélvén azt a Medea-karcon kívül más, a REÖK Palotában látható Rembrandt-művekre is.  1. Rembrandt elkerüli e képen a hellenisztikus barokk „durva”, „hatásvadász” felsőfokait, megoldásait (nem a varázsló-királynő brutális tettét, és nem is sárkányfogatos mágikus repülését választja témának), s ezzel módot ad a mítosz emberi, mélylélektani tartalmainak feltárására. A cselekvés előtti reflexiót választja a cselekvés ábrázolása helyett, ezzel mintegy hamleti helyzetben ragadva meg hősnőjét. A szörnyű tett előtti tétova szorongás uralja a proszcéniumon baljós vonulással áthaladó Medeát, s az árnyékban maradó előtér nyitottsága bevon minket magunkat is a kép terébe: Medea, s az előfények által sötét víziónak tűnő Junó terébe. Elkerülve így a sztereotip megoldásokat, melyeket például Antonio Tempesta Medea rézmetszetén látni (felcsapódó hajfürtök, nyaktól derékig nagy ívben visszakanyarodó lepel, az indulatos karmozdulatot kísérő sárkányfarok), 2. a művész „pillantásunkat korlátok közé szorítja”: nem mutatja fel magától értetődően és didaktikusan a láthatót, hanem keresésre, nyomozásra, a láthatóvá válás és eltűnés folyamatszerű eseményének követőjévé teszi nézőjét. Nagyítóval a kezünkben kell kísérnünk Medea komor és méltóságteljes vonulását a fényben úszó templombelső felé, a sötét lépcsőn át, s nem tudhatjuk meg, mit hordoz kezében, s mire készül, mit fog tenni elkövetkező perceiben. Az „erős kép” nem adja könnyen magát: magasrendű szellemi teljesítményre készteti nézőjét is. Rényi András: A kép eseménye. Kísérlet egy Rembrandt-rézkarc performatív „olvasatára”. In uő: Az értelmezés tébolya. Hermneutikai tanulmányok. Kijárat Kiadó,

3

4 Rijksmuseum, Amsterdam
Faust Etching, 209 x 161 mm Rijksmuseum, Amsterdam

5 Old Man Shading His Eyes with His Hand
c. 1639 Etching and drypoint, 138 x 115 mm

6 The Return of the Prodigal Son
1636 Etching, 156 x 136 mm

7 Philosopher in Meditation, 1632, Oil on wood, 28 x 34 cm, Musée du Louvre, Paris

8 The Flayed Ox 1655 Oil on wood, 94 x 69 cm Musée du Louvre, Paris

9 The Anatomy Lecture of Dr
The Anatomy Lecture of Dr. Nicolaes Tulp,1632, Oil on canvas, 169,5 x 216,5 cm Mauritshuis, The Hague

10 The Conspiration of the Bataves, 1661-62, Oil on canvas, 196 x 309 cm Nationalmuseum, Stockholm

11 Saul and David, 1655-60, Oil on canvas, 130,5 x 164 cm, Mauritshuis, The Hague

12 Hendrickje Bathing in a River 1654 Oil on panel, 61.8 x 47 cm
National Gallery, London

13 The Hermitage, St. Petersburg
Danaë Oil on canvas, 165 x 203 cm The Hermitage, St. Petersburg

14 Nationalmuseum, Stockholm
Circumcision 1669 Oil on canvas, 98 x 79 cm Nationalmuseum, Stockholm

15 Evangelist Matthew and the Angel
1661 Oil on canvas, 96 x 81 cm Musée du Louvre, Paris

16 Belshazzar's Feast, 1635, Oil on canvas, 168 x 209 cm, National Gallery, London

17 The Nightwatch, 1642, Oil on canvas, 363 x 437 cm, Rijksmuseum, Amsterdam

18 The Return of the Prodigal Son c. 1669 Oil on canvas, 262 x 206 cm
The Hermitage, St. Petersburg

19 Szépművészeti Múzeum, Budapest
Old Rabbi 1642 Oil on wood, 70,5 x 53,5 cm Szépművészeti Múzeum, Budapest

20 Bust of an Old Man in a Fur Cap 1630 Oil on wood, 22 x 17,5 cm
Tiroler Landesmuseum Ferdinandeum, Innsbruck

21 The Hermitage, St. Petersburg
Old Soldier Oil on wood, 35 x 26 cm The Hermitage, St. Petersburg

22 Portrait of a Man in Oriental Garment 1633 Oil on wood, 86 x 64 cm
Alte Pinakothek, Munich

23 English Heritage, Kenwood House, London
Self-Portrait 1661 Oil on canvas, 114 x 94 cm English Heritage, Kenwood House, London

24 Wallraf-Richartz Museum, Cologne
Self-Portrait Oil on canvas, 82,5 x 65 cm Wallraf-Richartz Museum, Cologne

25 VÉGE


Letölteni ppt "Az „erős kép” problémája Rembrandtnál (Rényi András tanulmánya nyomán) (Iaszón és Kreusza esküvője. Medea)"

Hasonló előadás


Google Hirdetések