Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A CMMI és az ISO/IEC terjedése és fejlődési irányai

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A CMMI és az ISO/IEC terjedése és fejlődési irányai"— Előadás másolata:

1 A CMMI és az ISO/IEC 15504 terjedése és fejlődési irányai
Dr. Biró Miklós

2 A CMMI és az ISO/IEC 15504 terjedése és fejlôdési irányai
Tartalom A szoftverfejlesztéshez szükséges képességek, eszközök Történelmi összefüggések más diszciplinákkal A szoftver- és rendszerválság CMMI és ISO/IEC 15504 Általánosan érvényes megközelítés Folyamatjavítási mérföldkövek a világon és Magyaroszágon A folyamatjavítás szükségességének felismerése (1993-…) Folyamatjavítás és ISO 9000 tanúsítás Vissza az üzleti szempontokhoz! ©Dr. Biró Miklós Budapesti Corvinus Egyetem A CMMI és az ISO/IEC terjedése  és fejlôdési irányai

3 A szoftverfejlesztéshez szükséges képességek, eszközök
Műszaki képességek TÁRGYI ESZKÖZÖK Hardver,Szoftver, CASE … Technológia Módszertan Szervezés TUDÁS Strukturált (SSADM), OO… Absztrakciós képességek Folyamatok, Érettség, Outsourcing… JÓL BEVÁLT GYAKORLAT (Best practice) Menedzselési képességek ©Dr. Biró Miklós Budapesti Corvinus Egyetem A CMMI és az ISO/IEC terjedése  és fejlôdési irányai

4 Történelmi összefüggések más diszciplinákkal
Egyéni tudás Tárgyi eszközök Technológia Módszertan Szervezés Szervezeti tudás Intellektuális eszközök ©Dr. Biró Miklós Budapesti Corvinus Egyetem A CMMI és az ISO/IEC terjedése  és fejlôdési irányai

5 A szoftver- és rendszerválság 1
80% of the F-22 Raptor’s functionality is achieved by software, which comprised 30% of engineering and manufacturing development (EMD) costs. Software designed it, is helping build it, and will fly it. Lieutenant General Jim Fain, described software’s importance when he said, “The only thing you can do with an F-22 that does not require software is to take a picture of it” [and today even the camera is software-dependent!] ©Dr. Biró Miklós Budapesti Corvinus Egyetem A CMMI és az ISO/IEC terjedése  és fejlôdési irányai

6 A szoftver- és rendszerválság 2
Kilenc, összesen 9.5M DEM értékű szoftverfejlesztési szerződés tapasztalata 19% Átadott állapotában felhasznált szoftver 3% Kifizetett, de át nem adott szoftver Használatba vett, de erősen átdolgozott,vagy használatból kivont szoftver Változtatások után használt szoftver Átadott, de sikeresen nem felhasznált szoftver 2% 47% Sources: Robert N. Charette: Software Engineering Risk Analysis and Management ©Dr. Biró Miklós Budapesti Corvinus Egyetem A CMMI és az ISO/IEC terjedése  és fejlôdési irányai

7 A szoftver- és rendszerválság 3
Major Non-Military Software Failures YEAR PROJECT RESULTS 1980’s International Telegraph &Telephone (ITT) - 4 switching systems 40,000 function point system • $500 million lost • Cancelled 1987 California Department of Motor Vehicles, Automated Vehicle/Drivers License System 3 (5,000 function point size) switches • $30 million lost 1989 State of Washington - Automated Social Service Caseworker System 7 years to build • Failed to meet user needs • $20 million lost 1992 American Airlines – Flight Booking System $165 million lost [Gibbs, W. Wyatt, “Software’s Chronic Crisis,” Scientific American, September 1994.] ©Dr. Biró Miklós Budapesti Corvinus Egyetem A CMMI és az ISO/IEC terjedése  és fejlôdési irányai

8 A szoftver- és rendszerválság 4
Folyamat Egymással kapcsolatban vagy kölcsönhatásban álló tevékenységek olyan sorozata, amely bemeneteket kimenetekké alakít át. Termék Egy folyamat eredménye Általános termékkategóriák: szolgáltatások (pl. az eladó használatra vonatkozó tájékoztatása); szoftver (pl. vezérlőprogram, kézikönyv); hardver (pl. egy motor mechanikai alkatrészei, gumiabroncs); feldolgozott anyagok (pl. üzemanyag, kenőanyag). [ISO 9000:2000] ©Dr. Biró Miklós Budapesti Corvinus Egyetem A CMMI és az ISO/IEC terjedése  és fejlôdési irányai

9 A szoftver- és rendszerválság 5
Egyre több termék tartalmaz különböző általános termékkategóriákba tartozó elemeket. [ISO 9000:2000] A válság forrása: A különböző termékkategóriákhez különböző menedzselési és technológiai tudásra és képességekre van szükség + A menedzseri és a fejlesztői szemlélet között jelentős az eltérés. A menedzserek nem látják át a technológiai területek közti különbségeket. A fejlesztők hajlamosak kizárólag a problémák technológiai aspektusait érzékelni. [Biró M., Tully C., The Software Process in the Context of Business Goals and Performance. Chapter 2 of the book Messnarz R., Tully C., (eds.), Better Software Practice for Business Benefit Principles and Experience, IEEE Computer Society Press, November [Biró, Miklós; Messnarz, R. (2000): Key Success Factors for Business Based Improvement. Software Quality Professional (ASQ~American Society for Quality) Vol.2, Issue 2 (March 2000) pp ©Dr. Biró Miklós Budapesti Corvinus Egyetem A CMMI és az ISO/IEC terjedése  és fejlôdési irányai

10 A CMMI és az ISO/IEC 15504 terjedése és fejlôdési irányai
CMMI és ISO/IEC 15504 A jól bevált gyakorlatot (best practice) foglalják folyamatterületekbe, képességi szintekbe. ©Dr. Biró Miklós Budapesti Corvinus Egyetem A CMMI és az ISO/IEC terjedése  és fejlôdési irányai

11 A CMMI folyamat dimenziója
Folyamat menedzselés Szervezeti folyamat-központúság Szervezeti folyamat-meghatározás Szervezeti képzés Szervezeti folyamat-véghezvitel Szervezeti innováció és terítés Támogatás Konfiguráció menedzselés Folyamat és termék minőségbiztosítás Mérés és elemzés Döntéselemzés és megoldás Oksági elemzés és megoldás Szervezeti környezet és integráció Projekt menedzselés Projekt tervezés Projekt követés és ellenőrzés Beszállítói megállapodások menedzselése Integrált projekt menedzselés Integrált csoportkialakítás Kockázat-menedzselés Kvantitatív projekt menedzselés Technológia Követelmény menedzselés Követelmény kidolgozás Műszaki megoldás Termék integráció Ellenőrzés Érvényesítés ©Dr. Biró Miklós Budapesti Corvinus Egyetem A CMMI és az ISO/IEC terjedése  és fejlôdési irányai

12 ISO/IEC 12207 a SPICE folyamat referencia modellje
©Dr. Biró Miklós Budapesti Corvinus Egyetem A CMMI és az ISO/IEC terjedése  és fejlôdési irányai

13 A SPICE/CMMI képesség dimenziója - szintek
©Dr. Biró Miklós Budapesti Corvinus Egyetem A CMMI és az ISO/IEC terjedése  és fejlôdési irányai

14 SPICE/CMMI modell Folyamat dimenzió/Képesség dimenzió
INCOMPLETE Process Evolution / Capability Dimension 1 2 3 4 5 Improve to Higher Maturity OPTIMISING PREDICTABLE ESTABLISHED MANAGED PERFORMED 4 3.5 3 2.5 2 Process area capability 1.5 1 0.5 Process Dimension Process E1 Practice E2.1 E2 etc .... Process Cluster Engineering Management Support E 1.2 Process Area 1 Process Area 2 Process Area n Generic Goals Specific Goals ©Dr. Biró Miklós Budapesti Corvinus Egyetem A CMMI és az ISO/IEC terjedése  és fejlôdési irányai

15 Példa: Projekt tervezés PA 1
Specific Goals (Specifikus célok) SG 1 Establish Estimates (Becslések meghatározása) Meg kell határozni és karban kell tartani. a projekt a projekt tervezési paraméterek becsléseit. SG 2 Develop a Project Plan (Projektterv kidolgozása) Létre kell hozni és karban kell tartani egy projekttervet, amely a projekt vezetésének alapjául szolgál. SG 3 Obtain Commitment to the Plan (Az emberek váljanak elkötelezetté a projektterv iránt) El kell érni, és fenn kall tartani a projektterv iránti elkötelezettséget. Generic Goals (Általánosított célok) GG 1 Achieve Specific Goals (A specifikus célok elérése) A folyamat támogatja és lehetővé teszi a folyamatterület specifikus céljainak megvalósulását azáltal, hogy azonosítható bemenő termékeket azonosítható kimenő termékekké alakít. GG 2 Institutionalize a Managed Process (Menedzselt folyamat intézményesíitése) GG 3 Institutionalize a Defined Process (Meghatározott folyamat intézményesíitése) GG 4 Institutionalize a Quantitatively Managed Process (Számszerű adatokra alapozott menedzselési folyamat intézményesíitése) GG 5 Institutionalize an Optimizing Process (Optimalizáló folyamat intézményesíitése) ©Dr. Biró Miklós Budapesti Corvinus Egyetem A CMMI és az ISO/IEC terjedése  és fejlôdési irányai

16 Példa: Projekt tervezés PA 2
Specific Goals (Specifikus célok) + Specific Practices (Specifikus módszerek) SG 1 Establish Estimates (Becslések meghatározása) SP Estimate the Scope of the Project (A projekt hatásterületének felmérése) SP Establish Estimates of Project Attributes (A projekt jellemzőinek becslése) SP Define Project Life Cycle (A projekt életciklusának meghatározása) SP Determine Estimates of Effort and Cost (Erőforrás és költség becslések) SG 2 Develop a Project Plan (Projektterv kidolgozása) SP Establish the Budget and Schedule (Költségvetés és ütemezés) SP Identify Project Risks (Kockázatazonosítás) SP Plan for Data Management (Adatkezelési terv) SP Plan for Project Resources (Erőforrásterv) SP Plan for Needed Knowledge and Skills (Tudás és képességek tervezése) SP Plan Stakeholder Involvement (Érdekelt felek bevonásának terve) SP Establish the Project Plan (Projektterv) SG 3 Obtain Commitment to the Plan (Az emberek váljanak elkötelezetté a projektterv iránt) SP Review Subordinate Plans (Alárendelt tervek áttekintése) SP Reconcile Work and Resource Levels (A feladatok és erőforrások összeegyeztetése) SP Obtain Plan Commitment (A terv iránti elkötelezettség biztosítása) ©Dr. Biró Miklós Budapesti Corvinus Egyetem A CMMI és az ISO/IEC terjedése  és fejlôdési irányai

17 Példa: Projekt tervezés PA 3
Generic Goals (Általánosított célok) + Generic Practices (Általánosított módszerek) GG 2 Institutionalize a Managed Process (Menedzselt folyamat intézményesíitése) GP 2.1 Establish an Organizational Policy (Szervezeti politika) GP 2.2 Plan the Process (Folyamatterv) GP 2.3 Provide Resources (Erőforrások biztosítása) GP 2.4 Assign Responsibility (Felelősségi körök kijelölése) GP 2.5 Train People (Képzés) GP 2.6 Manage Configurations (Konfiguráció-kezelés) GP 2.7 Identify and Involve Relevant Stakeholders (Érdekelt felek azonosítása és bevonása) GP 2.8 Monitor and Control the Process (Folyamat követése és ellenőrzése) GP 2.9 Objectively Evaluate Adherence (Megfelelőség objektív értékelése) GP 2.10 Review Status with Higher-Level Management (Helyzet-szemle a felső vezetéssel) GG 3 Institutionalize a Defined Process (Meghatározott folyamat intézményesítése) GP 3.1 Establish a Defined Process (Meghatározott folyamat létrehozása) GP 3.2 Collect Improvement Information (Javítási információk gyűjtése) GG 4 Institutionalize a Quantitatively Managed Process (Számszerű adatokra alapozott menedzselési folyamat intézményesíitése) GP 4.1 Establish Quantitative Objectives for the Process (Mennyiségi célok meghatározása) GP 4.2 Stabilize Subprocess Performance (Részfolyamatok végrehajtásának stabilizálása) GG 5 Institutionalize an Optimizing Process (Optimalizáló folyamat intézményesíitése) GP 5.1 Ensure Continuous Process Improvement (Folytonos folyamatjavítás biztosítása) GP 5.2 Correct Root Causes of Problems (Problémák eredendő okainak kiküszöbölése) ©Dr. Biró Miklós Budapesti Corvinus Egyetem A CMMI és az ISO/IEC terjedése  és fejlôdési irányai

18 A CMMI és az ISO/IEC 15504 terjedése és fejlôdési irányai
GG 2 Institutionalize a Managed Process (Menedzselt folyamat intézményesítése) GP 2.1 Establish an Organizational Policy (Szervezeti politika) GP 2.2 Plan the Process (Folyamatterv) GP 2.3 Provide Resources (Erőforrások biztosítása) GP 2.4 Assign Responsibility (Felelősségi körök kijelölése) GP 2.5 Train People (Képzés) GP 2.6 Manage Configurations (Konfiguráció-kezelés) GP 2.7 Identify and Involve Relevant Stakeholders (Érdekelt felek azonosítása és bevonása) GP 2.8 Monitor and Control the Process (Folyamat követése és ellenőrzése) GP 2.9 Objectively Evaluate Adherence (Megfelelőség objektív értékelése) GP 2.10 Review Status with Higher-Level Management (Helyzet-szemle a felső vezetéssel) Akarjuk-e? Tudjuk-e? Jól csináljuk-e? Azt csináljuk-e? ©Dr. Biró Miklós Budapesti Corvinus Egyetem A CMMI és az ISO/IEC terjedése  és fejlôdési irányai

19 Általánosan érvényes megközelítés
Az ISO/IEC szabvány címéből kihagyták a szoftver szót, mivel tetszőleges folyamatok felméréséhez alkalmazhatóvá vált. Más jól bevált gyakorlatot szorgalmazó megközelítések kapcsolódnak a CMMI-hoz ISO 9000:2000 COBIT (Control Objectives for Information and related Technology) ITIL (Information Technology Infrastructure Library) COSO (Committee of Sponsoring Organizations of the Treadway Commission) ©Dr. Biró Miklós Budapesti Corvinus Egyetem A CMMI és az ISO/IEC terjedése  és fejlôdési irányai

20 A CMMI és az ISO/IEC 15504 terjedése és fejlôdési irányai
iNTACS ©Dr. Biró Miklós Budapesti Corvinus Egyetem A CMMI és az ISO/IEC terjedése  és fejlôdési irányai

21 A CMMI és az ISO/IEC 15504 terjedése és fejlôdési irányai
CMMI v szeptember ©Dr. Biró Miklós Budapesti Corvinus Egyetem A CMMI és az ISO/IEC terjedése  és fejlôdési irányai

22 A CMMI és az ISO/IEC 15504 terjedése és fejlôdési irányai
CMMI v1.2 Megjelent augusztus 25-én. Az egyik legfontosabb változtatás, hogy a lépcsős és folytonos megközelítést egyetlen dokumentumban mutatják be. Equivalent Staging: 61.oldal, számozás: 49.oldal ©Dr. Biró Miklós Budapesti Corvinus Egyetem A CMMI és az ISO/IEC terjedése  és fejlôdési irányai

23 CMMI v1.2 Equivalent Staging
©Dr. Biró Miklós Budapesti Corvinus Egyetem A CMMI és az ISO/IEC terjedése  és fejlôdési irányai

24 Folyamatjavítási mérföldkövek a világon és Magyaroszágon 1
A folyamatjavítás szükségességének felismerése (1993-…) ©Dr. Biró Miklós Budapesti Corvinus Egyetem A CMMI és az ISO/IEC terjedése  és fejlôdési irányai

25 Magyar tagság az európai Bootstrap Institute-ban
©Dr. Biró Miklós Budapesti Corvinus Egyetem A CMMI és az ISO/IEC terjedése  és fejlôdési irányai

26 ERCIM NEWS: Decision Making Perspective
©Dr. Biró Miklós Budapesti Corvinus Egyetem A CMMI és az ISO/IEC terjedése  és fejlôdési irányai

27 ESSI-SCOPE: Szoftvertermék minőség
©Dr. Biró Miklós Budapesti Corvinus Egyetem A CMMI és az ISO/IEC terjedése  és fejlôdési irányai

28 Folyamatjavítási mérföldkövek a világon és Magyaroszágon 2
Folyamatjavítás és ISO 9000 tanúsítás 1996 Az ISO 9001:1994 magyar kiadása MSZ EN ISO 9001:1996 Megalakul az NJSZT Szoftverminőség Menedzselés szakosztálya ©Dr. Biró Miklós Budapesti Corvinus Egyetem A CMMI és az ISO/IEC terjedése  és fejlôdési irányai

29 NJSZT Szoftverminôség Menedzselés Szakosztály
©Dr. Biró Miklós Budapesti Corvinus Egyetem A CMMI és az ISO/IEC terjedése  és fejlôdési irányai

30 Az első magyar ESSI/ESPRIT projekt
©Dr. Biró Miklós Budapesti Corvinus Egyetem A CMMI és az ISO/IEC terjedése  és fejlôdési irányai

31 Az első magyar ESSI/ESPRIT projekt
©Dr. Biró Miklós Budapesti Corvinus Egyetem A CMMI és az ISO/IEC terjedése  és fejlôdési irányai

32 European Software Institute (ESI) 1997 Members' Forum
©Dr. Biró Miklós Budapesti Corvinus Egyetem A CMMI és az ISO/IEC terjedése  és fejlôdési irányai

33 A CMMI és az ISO/IEC 15504 terjedése és fejlôdési irányai
ESI&ISCN’1997 Budapesten ©Dr. Biró Miklós Budapesti Corvinus Egyetem A CMMI és az ISO/IEC terjedése  és fejlôdési irányai

34 Folyamatjavítási mérföldkövek a világon és Magyaroszágon 3
Vissza az üzleti szempontokhoz! Az ISO 9000:1994 kritikája: Túlzott ISO bürokrácia. Nem alkalmas a folyamatok, a technológia, és az ügyfél igények állandó változásának befogadására. ISO 9001:2000 A tudás elismertté válik mint intellektuális tőke. (Tudás menedzsment ISO/IEC ) ©Dr. Biró Miklós Budapesti Corvinus Egyetem A CMMI és az ISO/IEC terjedése  és fejlôdési irányai

35 IEEE Computer Society publikáció
©Dr. Biró Miklós Budapesti Corvinus Egyetem A CMMI és az ISO/IEC terjedése  és fejlôdési irányai

36 INSPIRE EU folyamatjavítási kezdeményezés (1998)
©Dr. Biró Miklós Budapesti Corvinus Egyetem A CMMI és az ISO/IEC terjedése  és fejlôdési irányai

37 American Society for Quality: Üzleti siker tényezők
©Dr. Biró Miklós Budapesti Corvinus Egyetem A CMMI és az ISO/IEC terjedése  és fejlôdési irányai

38 IEEE Computer Society könyvfejezet
©Dr. Biró Miklós Budapesti Corvinus Egyetem A CMMI és az ISO/IEC terjedése  és fejlôdési irányai

39 A CMMI és az ISO/IEC 15504 terjedése és fejlôdési irányai
Az első hivatalos Introduction to the CMM képzés Közép-Kelet Európában (2000) ©Dr. Biró Miklós Budapesti Corvinus Egyetem A CMMI és az ISO/IEC terjedése  és fejlôdési irányai

40 CMMI Briefing Budapesten
©Dr. Biró Miklós Budapesti Corvinus Egyetem A CMMI és az ISO/IEC terjedése  és fejlôdési irányai

41 A CMMI és az ISO/IEC 15504 terjedése és fejlôdési irányai
American Society for Quality: Nemzeti kultúrák hatása, a harmadik dimenzió ©Dr. Biró Miklós Budapesti Corvinus Egyetem A CMMI és az ISO/IEC terjedése  és fejlôdési irányai

42 Transition from CMM to CMMI
©Dr. Biró Miklós Budapesti Corvinus Egyetem A CMMI és az ISO/IEC terjedése  és fejlôdési irányai

43 EU Software & Service Technologies
©Dr. Biró Miklós Budapesti Corvinus Egyetem A CMMI és az ISO/IEC terjedése  és fejlôdési irányai

44 A CMMI és az ISO/IEC 15504 terjedése és fejlôdési irányai
EurosSPI’2005 Budapesten ©Dr. Biró Miklós Budapesti Corvinus Egyetem A CMMI és az ISO/IEC terjedése  és fejlôdési irányai

45 Springer Lecture Notes in Computer Science
©Dr. Biró Miklós Budapesti Corvinus Egyetem A CMMI és az ISO/IEC terjedése  és fejlôdési irányai

46 Wiley Software Process: Improvement and Practice
Folyamatjavítás a MemoLuX-nál 3 ©Dr. Biró Miklós Budapesti Corvinus Egyetem A CMMI és az ISO/IEC terjedése  és fejlôdési irányai


Letölteni ppt "A CMMI és az ISO/IEC terjedése és fejlődési irányai"

Hasonló előadás


Google Hirdetések