Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaAdrián Németh Megváltozta több, mint 10 éve
1
az MTA KFKI Részecske- és Magfizikai Kutatóintézetben Giese Piroska giese@rmki.kfki.hu “Távoktatás a Kárpát-medencében” 2001 május 11 Web alapú távoktatás
2
Web alapú távoktatás az MTA KFKI RMKI-ban MTA szerepvállalása – Célkitűzés, nyitott kérdések, kezdeményezések Tanulástechnológiai rendszerek –Humánközpontúság –Rendszerkomponensek Gentle-WBT oktatói keretrendszer Összefoglalás –Hol tartunk, teendők “Távoktatás a Kárpát-medencében” 2001 május 11
3
Az MTA szerepvállalása Az MTA szerepvállalása Az MTA tervezi, hogy a rendelkezésére álló tudásbázist a magyar tudományos közösség számára távoktatás formájában is rendelkezésre bocsássa internetes technológia használatával. “Távoktatás a Kárpát-medencében” 2001 május 11 Távoktatási projekt az MTA főtitkárának felügyelete alatt
4
Nyitott kérdések Célcsoport -Egyetemekkel nem behálózott régiók -Határon kívüli magyarság Tematika – célcsoport függvénye Jogi keretek “Távoktatás a Kárpát-medencében” 2001 május 11 A projekt megvalósítása támaszkodik a kutatóintézetek eddigi tevékenységére.
5
Tanulástechnológiai rendszerek felépítése ( IEEE P1484.1/D7) CBT, WBT, Intelligens tutoring, Szimuláció... Közös jellemzője a humánközpontúság –az ember és nem a komputer a főszereplő –a kommunikáció emberek között zajlik –a tanulási folyamat ember által irányított A rendszerfejlesztést meghatározó emberi tulajdonságok érzékszerveire ható információt igényel, megbízhatatlan információ vevő, egyéni tanulási szokások, öntudatos
6
1. Multimédia Információ terjesztés Emberi érzékszervekre ható információ A terjesztés alakítja interaktív multimédia információvá a tananyagot Terjesztés Multimédia Tanuló entitás szöveg, kép, hang, mozgókép, rajzok, animációk, Interakciók... A tanulástechnológiai rendszer ezen része azonos a szórakoztató rendszerekkel
7
2. Irányítás/Visszajelzési hurok A visszajelzés szükségszerű Az ember megbízhatatlan információ-fogadó “nem hallja, vagy félreérti amit mondanak” elfelejti a hallottakat Terjesztés Felmérés Irányítás Multimédia Viselkedés (inger-válasz) Értékelés Tanuló entitás L o k á t o rL o k á t o r Visszajelzés motiválja az irányítást. Irányítás feladata: döntéshozatal módosító akciókról Navigációs elemek előre/visszalépés a tananyagban, Web URL.. A hurok irányítója felelős a tanulási előmenetelért Felmérés -> Visszajelzés pillanatnyi “állapot”
8
3. Tanuló nyilvántartás A tanuló nyomkövetése fontos az Irányítás számára Irányító: tanuló, tanár, tutor, mentor... Terjesztés Felmérés Irányítás (jövőbeli) MultimédiaViselkedés Tanuló nyilvántartás Teljesítmény (pillanatnyi) (múltbeli) Értékelés Tanuló entitás Teljesítmény/ Javaslat L o ká t o r Tanuló nyilvántartás - múltbeli/pillanatnyi teljesítmény feljegyzések - jövőre vonatkozó javaslatok
9
4. Dokumentum-tár / Forrásanyag Az ember unpredictable - egyénisége folytán különböző a tanulási stratégiája - az egyén tanulási módszere az idővel változó Terjesztés Felmérés Irányítás Dokument- tár Lekérdezés (új) Multimédia Viselkedés (inger-válasz) Tanulói nyilvántartás Interakcós szövegkörnyezet Teljesítmény (pillanatnyi) (múltbeli) Értékelés Tanuló entitás Teljesítmény/ Javaslat L o kát o r Tananyag Katalogus Info Lokátor Az Ismerettár/a forrásnyag gazdag választéka szükséges a különböző tanulói igények lefedésére Irányítás: - különböző stratégiát javasol a tanulói teljesítmény és értékelés alapján - lekérdezéssel a Dokumentum tárban megkeresi a megfelelő tananyagot
10
Tananyag 5. Tanulási preferenciák Az ember gyakorta tudatában van annak, hogy számára melyik a legjobb tanulási módszer. Az egyén tanulási módszere élete során változhat. Terjesztés Mérés Irányítás Dokument- tár Lekérdezés Multimédia Viselkedés (inger-válasz) Tanulói nyilvántartás Teljesítmény (pillanatnyi) (múltbeli) Értékelés Tanulói entitás Teljesítmény/ Javaslat (új) Tanulási preferenciák L o ká t o r Katalogus Info Lokator Interakciós- szövegkörnyezet Tanulási preferenciák : -a tanuló és a rendszer (irányítás) közötti interakció a legjobb tanulási mód “megbeszélésére” - lehet egyrányú követelés a tanuló/irányítás részéről
11
Interakciós szövegkörnyezet Lekérdezés Katalogus Info Tanulási preferenciák Tananyag Példa: Web alapú tanulás Terjesztés Felmérés Irányítás Dokument-tár/ Forrásanyag (új) Multimédia Viselkedés (inger-válasz) Tanuló nyilvántartás Teljesítmény (pillanatnyi) (múltbeli) Értékelés Felhasználó Diák Humán Interface pl, X Windows Win95 Megjelenítő Eszközök (böngésző) Kurzustartalom adatbázis (web szerver) Diák nyilvántartó adatbázis Tanuló entitás Teljesítmény/ Javaslat L o ká t o r Abstrakció Implementáció
12
GENTLE - WBT Hyperwave eLearning Suite Hozzáférés a tananyaghoz: bárhonnan bármikor megfelelő formában egyénre szabott módon
13
Gentle – WBT Virtuális oktatóközpont Foyer – Előcsarnok Lista a kurzusokról Regisztráció Study Room – Tanulmányi osztály egyénre szabott tanulási környezet Kurzus választás Előmeneteli statisztika megtekintése Course Room – Előadó terem strukturált tananyag, szinkron/aszinkron kommunikáció: –tanuló - tanuló –tanuló - oktató –tanuló - tutor Cafe – Kávézó vitafórum virtuális fogadóóra Admin – adminisztráció kurzus, tanuló nyilvántartás Eszközbázis: - kurzus felvitele/módosítás - tanuló/oktató/tutor/szerző regisztrálás/adat módosítás - tanulócsoport kialakítás - kurzus statisztika
14
Interakció & Kommunikáció ( szinkron/aszinkron kommunikáció ) Info Board, Vitafórum Chat, e-mail Gentle-WBT felépítése/eszközrendszere Kollaboráció Csoportmunka (team) Kommentár (egyéni, publikus) Információ visszanyerés - Teljes szöveg/kulcsszavas keresés - Háttér könyvtár - Szószedet HIS-Hyperwave Information Server Tanulás Irányítás Statisztika és report Személyre szabott tanterv Oktató/Tutor Támogatás Tananyag (Hyperwave Virtual Folders) 3.rd party: CBT kurzus, HTML, PPT etc. Link management Kurzus tartalom készítő wizard Test készítés, CD publikáció
17
Összefoglalás Hol tartunk? –ELTE fizikus hallgatók – speci –Tantervbizottság Tervek, teendők –Tanterv összeállítása - várjuk a javaslatokat –Tananyag fejlesztés –Keretrendszer magyarítása “Távoktatás a Kárpát-medencében” 2001 május 11
18
URL Gentle-WBT az RMKI-ban http://www.rmki.kfki.hu/elearning/gentle.htm “Távoktatás a Kárpát-medencében” 2001 május 11
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.