Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaSarolta Borosné Megváltozta több, mint 10 éve
1
NAGYGÉPES ESEMÉNYEK - 2010. KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS
Budapest, március 29. Háy György balesetvizsgáló
2
STATISZTIKÁK
3
MAGYAR VONATKOZÁSÚ NAGYGÉPES BALESETEK 2005. – 2010.
4
MAGYAR NAGYGÉPES SÚLYOS REPÜLŐESEMÉNYEK 2005 – 2010.
5
NAGYGÉPES SÚLYOS REPÜLŐESEMÉNYEK JELLEGE 2010.
6
NAGYGÉPES SÚLYOS REPÜLŐESEMÉNYEK - LÉGIÜZEMELTETÉS részletesebb bontása 2010.
7
VILÁG NAGYGÉPES BALESETEI (Lengyel kormánygép szmolenszki esete nélkül)
Áldozatok száma Balesetek száma
8
LEGSÚLYOSABB KÜLFÖLDI
NAGYGÉPES ESEMÉNYEK 2010.
9
AFRIQIYAH A330 103 ÁLDOZAT 2010. 05. 12. TRIPOLI, LÍBIA
10
AFRIQIYAH A330 103 ÁLDOZAT 2010. 05. 12. TRIPOLI, LÍBIA
Hosszú repülés után + Hajnal + Felkelő nappal szembe + Rossz látás + Nem precíziós app.
11
AIR INDIA EXPRESS B737 158 ÁLDOZAT 2010. 05. 22. MANGALORE, INDIA
12
AIR INDIA EXPRESS B737 158 ÁLDOZAT 2010. 05. 22. MANGALORE, INDIA
Álmos kapitány – F/O: „Startoljunk át!” – Pálya közepe – Sugárfék – Átstart! - Túlfutás
13
AIRBLUE A321 152 ÁLDOZAT 2010. 07. 28. ISZLÁMÁBÁD, PAKISZTÁN
Alacsony felhőzet + Átkörözés + Radar figyelmeztetés + Eltávolodás (9 NM)
14
AIRBLUE A321 152 áldozat 2010.07.28. Iszlámábád
15
AIR FRANCE AF447 AIRBUS A330 ATLANTI-ÓCEÁNI június 01. VIZSGÁLATA
16
Tengerfenék kutatása
17
Vízfelszínen úszva MEGTALÁLT REPÜLŐGÉP RÉSZEK
18
AIR FRANCE AIRBUS A330 228 ÁLDOZAT 2009. 06. 01
AIR FRANCE AIRBUS A ÁLDOZAT ATLANTI-ÓCEÁN (RIOPÁRIZS) zivatarok között repülve ACARS sebesség hibaüzenetek (pitot jegesedés?) majd „hassal” a vízbe csapódott
19
Tengeri kutatás 2 864 m 80 km 4606 m
20
AIR FRANCE AIRBUS A330 228 ÁLDOZAT 2009. 06. 01. ATLANTI-ÓCEÁN
Újabb tengeri kutatás Időszak: 2011. Március – július Eddig átkutatott terület: összesen 7000 km2 Kutatandó terület: km2 Kutató eszközök: 3xRemus-6000 AUV (robot-tengeralattjárók)
21
AF447 VIZSGÁLATA KÖZBEN KIADOTT BIZTONSÁGI AJÁNLÁSOK
Tengerek felett közlekedő közforgalmi gépek adat- és hangrögzítőinek (FDR+CVR) keresését segítő jeladók üzemidejét növeljék 30-ról 90 napra! Tengerek felett közlekedő közforgalmi gépeket szereljék fel egy alacsonyabb frekvencián (például: 8,5–9,5 kHz) működő ezért nagyobb távolságból észlelhető jeladóval is a pozíció kezdeti, durvább behatárolásához! Vizsgálják meg annak lehetőségét, hogy a tengerek felett rendszeresen közlekedő közforgalmi gépeket kötelezzék legfontosabb repülési adataik (például: hely, magasság, irány és sebesség) rendszeres közvetítésére! Az ICAO készítsen javaslatot a közforgalmi repülőgépekből balesetkor kivetődő adatrögzítők alkalmazására! EASA vizsgálja meg annak feltételeit, hogy a magas szintű felhőzet fontos tulajdonságait pontosabban meghatározhassák! EASA más engedélyező hatóságokkal összhangban tökéletesítse a repülőgépek engedélyezési eljárását!
22
LENGYEL ELNÖKI KÜLÖNGÉP
KATASZTRÓFÁJA SZMOLENSZK ÁPRILIS 10. (AZ OROSZ „MAK” JELENTÉSE ALAPJÁN)
23
LENGYEL LÉGIERŐ TU-154 96 ÁLDOZAT 2010. 04. 10. SZMOLENSZK, OROSZORSZÁG
24
LENGYEL LÉGIERŐ TU-154 96 ÁLDOZAT 2010. 04. 10. SZMOLENSZK, OROSZORSZÁG
25
LENGYEL LÉGIERŐ TU-154 96 ÁLDOZAT 2010. 04. 10. SZMOLENSZK, OROSZORSZÁG
26
LENGYEL LÉGIERŐ TU-154 96 ÁLDOZAT 2010. 04. 10. SZMOLENSZK, OROSZORSZÁG
Alkalmatlan időjárás (VIS = m) Minimum (100 m QFE) alá süllyedés
27
Időjárás megismerése: Elahatározási magasság:
DÖNTÉSI PONTOK Időjárás megismerése: Döntés a járat folytatásáról q Felszállás előtt: Döntés a járat meg- kezdéséről q Elahatározási magasság: Döntés a süllyedés folytatásáról q
28
REPÜLŐGÉP Típus: Tupoljev Tu-154M Életkor: év Repült idő: óra felszállás Utolsó nagyjavítás: december Légialkalmasság: május 20-án LEJÁRT (A fedélzeten lévő bizonyítvány a másik kormánygépre szólt) Felszálló-tömeg: kg Leszálló-tömeg: kg Szmolenszki max. leszálló-tömeg: kg Kötelező felelősség-biztosítás: Nem volt
29
530 óra 160 óra 26 óra 240 óra HAJÓZÓ-SZEMÉLYZET Parancsnok
Másodpilóta Navigátor Fedélzeti mérnök Tapasztalat Tu-154-esen az adott beosztásban 530 óra 160 óra 26 óra 240 óra Tu-154 szimulátor gyakorlás Nem volt Összes repülési tapasztalat 3 400 óra 1 700 óra 1 060 óra Szmolenszki helyismeret 3 leszállás (másod-pilótaként) Orosz nyelvtudás gyenge („kielégítő”)
30
INDULÁSKOR A SZEMÉLYZET RENDELKEZÉSÉRE ÁLLÓ INFORMÁCIÓK
A célrepülőtér, Szmolenszk leszállótérképei elavultak voltak A célrepülőtér aktuális és várható időjárásáról egyáltalán nem volt információ Kitérő repülőtérként Minszk és Vicebszk (Vityebszk) volt kiválasztva. Vicebszk időjárás előrejelzése elavult volt. Vicebszk a baleset napján egyáltalán nem üzemelt, nem fogadott és nem indított repülőgépeket.
31
Időjárás megismerése:
DÖNTÉSI PONTOK Időjárás megismerése: Döntés a járat folytatásáról q
32
IDŐJÁRÁSI MINIMUMOK SZMOLENSZK REPÜLŐTÉREN
Látás-távolság Elhatározási magasság Megjegyzés Az irányító által közölt aktuális érték 400 m - Lengyel Jak-40 szerint 200 m 50 m Lengyel nyelven Az alkalmazott eljárásra előírt minimum 1200 m 100 m 2 NDB + Radar Parancsnok személyi minimuma 800 m 60 m ILS-re, Lejárt
33
MEGKÖZELÍTÉSRE VONATKOZÓ PARANCSNOKI DÖNTÉSEK MEGHOZÁSÁNAK KÖRÜLMÉNYEI
Az irányító közli, hogy a szmolenszki időjárás alkalmatlan a leszállásra. Az elnöki apparátus nem hajlandó kitérő repülőteret választani. A két pilóta korábban szemtanúja volt az elnöki szándékkal dacoló parancsnok meghurcolásának (grúz-oszét háború, Tbiliszi). A személyzetet aggasztják a járat sikertelenségének várható következményei. A parancsnok fő személyiség-vonásai: konfliktus-kerülés és alkalmazkodás. A lengyel légierő (pilóta) parancsnoka végig a pilótafülkében tartózkodik. A parancsnok egy „próba megközelítésre” kér és kap engedélyt méteres minimális magasságra süllyedéssel.
34
Elahatározási magasság:
DÖNTÉSI PONTOK q Elahatározási magasság: Döntés a süllyedés folytatásáról
35
SZMOLENSZKI MEGKÖZELÍTÉS FŐBB PARAMÉTEREI (FDR alapján)
Rádió magasság Barommetrikus magasság 100 m Távolság a pályától 0 m
36
TU-154 ROBOTPILÓTA
37
MEGKÖZELÍTÉS (FDR+CVR alapján)
„TERRAIN” megszólal „TERRAIN” elhallgat Rádió magasság- mérő: 125 m Kapitány ma-gasság mérője átáll 1013 mB-ra +170 m Kapitány magasság- mérője: 270 m 25 m 100 m Rádió: 80 m Másodpilóta: „Startoljunk át!” Magassági húzás 0 m
38
Radaros kinevezése: 2010. április 06. a baleset előtt 4 nappal
LESZÁLLÍTÓ-RADAR Radaros kinevezése: 2010. április 06. a baleset előtt 4 nappal
39
LESZÁLLÍTÓ-RADAR 2
40
MEGKÖZELÍTÉS (FDR-PAR)
41
LENGYEL KORMÁNYGÉPEK SÚLYOS BALESETEI AZ UTÓBBI ÉVTIZEDBEN
2003. december 4. Varsó közelében eljegesedés miatt leállt a Mi-8 mindkét hajtóműve. Autorotáló leszállás. Súlyosan megsérült az (akkori) miniszterelnök, Leszek Miller 2008. Január 3. Miroslawiec CASA Rossz látás, Pilóta-dezorientáció, Légierő vezetői repülésbiztonsági tanácskozásról hazafelé 20 halott 2010. Április 10. Szmolenszk Tu-154 Köztársasági elnök és 95 fős kísérete
42
FELADAT TELJESÍTÉS ÉS BIZTONSÁG KOMPROMISSZUMAI REPÜLÉSEK SORÁN
43
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.