Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaGergely Varga Megváltozta több, mint 10 éve
1
1 NAGYGÉPES REPÜLÉS - Néhány esemény tanulságai KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, 2012.11.29. Háy György balesetvizsgáló
2
2 TÁRGYALANDÓ ESETEK Air France 447 (Rio – Párizs A330) B737 kihermetizálódás Légcsavaros-hajtómű hiba & tűz
3
3 AIR FRANCE AF447 JÁRAT BALESETÉNEK VIZSGÁLATA Airbus A330 F-GZCP Atlanti-óceán, 2009. 06. 01. Vizsgálat lezárása (Zárójelentés kiadása) 2012.07.05.
4
4 AF447 útvonala 4AF447 Rio - Párizs
5
5 5 Tengeri kutatás 3 Hangsugárzó hatótávolsága = 2 km működési ideje = 30 nap Kb. 2 km
6
6 ADAT- ÉS HANGRÖGZÍTŐK KIEMELÉSE
7
7 BALESETHEZ VEZETŐ ESEMÉNYLÁNCOLAT Pitott-csövek eljegesedése (sebességmérők meghibásodása) Robotpilóta lekapcsolódása (áttérés manuális kormányzásra) Meredek emelkedés (sebesség lecsökkenése) ÁTESÉS!!! (helyzet fel nem ismerése) (átesésből kivétel elmaradása) Tengerbe csapódás
8
8 EMBERI TÉNYEZŐ KÉRDÉSEI Miért nem követték a IAS eljárást? Miért kezdtek durván emelkedni? Miért nem reagáltak az átesésre?
9
9 GÉPET VEZETŐ PILÓTÁK FŐBB ADATAI
10
10 „SEBESSÉG KIJELZÉS” HIBAÜZENET HIÁNYA
11
11 GÉPET VEZETŐ PILÓTÁK FŐBB ADATAI
12
12 ÁTTÉRÉS KÉZI KORMÁNYZÁSRA
13
13 „FLY BY WIRE” EMELKEDÉS KORMÁNYZÁSA
14
14 DURVA EMELKEDÉS LEHETSÉGES OKAI Figyelem elterelődése (csűrő) Túl NAGY sebesség miatti aggódás Direktor műszer zavaró jelzése
15
15 DURVA EMELKEDÉS LEHETSÉGES OKAI Figyelem elterelődése. (csűrő) Túl NAGY sebesség miatti aggódás. Direktor műszer zavaró jelzése.
16
16 PILÓTÁK ÉS A MANUÁLIS KORMÁNYZÁS (1)
17
17 PILÓTÁK ÉS A MANUÁLIS KORMÁNYZÁS
18
18 DURVA EMELKEDÉS LEHETSÉGES OKAI Figyelem elterelődése. (csűrő) Túl NAGY sebesség miatti aggódás. Direktor műszer zavaró jelzése.
19
19 TÚL NAGY SEBESSÉG JELZÉSE A PFD-N
20
20 FELSŐ SEBESSÉGHATÁROK DOMINÁLÁSA
21
21 FELSŐ SEBESSÉGHATÁROK DOMINÁLÁSA
22
22 DURVA EMELKEDÉS LEHETSÉGES OKAI Figyelem elterelődése. (csűrő) Túl NAGY sebesség miatti aggódás. Direktor műszer zavaró jelzése.
23
23 DIREKTOR MŰSZER MEGTÉVESZTŐ MŰKÖDÉSE Sebesség adatok kimaradása Sebesség adatok visszatérése Emelkedési utasítás jelzése
24
24 EMBERI TÉNYEZŐ KÉRDÉSEI Miért nem követték az eljárást? Miért kezdtek durván emelkedni? Miért nem reagáltak az átesésre?
25
25 ÁTESÉS FEL NEM ISMERÉSE Átesésre figyelmeztető rendszer Átesés egyéb jeleinek értékelése
26
26 ÁTESÉS FEL NEM ISMERÉSE Átesésre figyelmeztető rendszer Átesés egyéb jeleinek értékelése
27
27 „ÁTESÉS” RIASZTÁS MŰKÖDÉSBE LÉPÉSE
28
28 Kizárólag HANG jelzés AZ „ÁTESÉS!!!” INFORMÁCIÓ ELSIKKADÁSA Egyéb zajok el- nyomják a jelzést Jelzés leállása 60 csomó alatt Riasztás
29
29 CVR + FDR Sebességmérők Hibás működése Sebességmérők Hibás működése EMELKEDÉS ÁTESÉS Bólintási szög Botkormány kitérés Magas.korm kitérés Vezérsík helyzet Föld Sebesség Levegő Sebesség Magasság Átesés jelzés!
30
30 ÁTESÉS FEL NEM ISMERÉSE Átesésre figyelmeztető rendszer Átesés egyéb jeleinek értékelése Bólintás Süllyedés Légáramlás hangja Remegés Billegés
31
31 PILÓTÁK FŐBB SZAKMAI KARRIER ADATAI
32
32 „ÁTESÉSBŐL KIVÉTEL” ELJÁRÁS TELJESÜLÉSE Robotpilóta, tolóerő-automata Magassági kormány Magassági trim Bedöntés Tolóerő Féklapok Visszatérni az eredeti repülési pályára..…..…………………… Kikapcsolni …………………………………..... Előrenyomni ……..…….……………. Szükség szerint használni …………….…………………………. Vízszintes szárnyak …………………….……………. Szükség szerint használni …………..…………………………………………. Becsukni …….…..….…. Amint lehet
33
33 KONYEC
34
34 TANULSÁGOK
35
35 AZ ESEMÉNYBŐL LEVONHATÓ TANULSÁGOK Pilótaképzés tökéletesítése Légijármű rendszerek fejlesztése Vizsgálat hatékonyságának növelése Automatizálás hatásainak kezelése
36
36 Biztonságosabb Kevésbé biztonságos Fedélzeti automatizálás (bruttó) haszna Plusz munka Újfajta hibák Elkényel- mesedés Valódi (nettó) haszon Színvonal Automatizálás nélkül Színvonal automatizálással AUTOMATIZÁLÁS HATÁSA „NETTÓ” HATÁSA
37
37 VÉSZHELYZETEK HAGYOMÁNYOS KEZELÉSE 1 Rendellenesség észlelése 2 Megfelelő eljárás kiválasztása 3 Előírt tennivalók végrehajtása
38
38 EMBER – SZÁMÍTÓGÉP KAPCSOLAT PROBLÉMÁI
39
39 KRÍZISHELYZETEK MEGFELELŐ KEZELÉSE Váratlanság Bonyolultság Krízis kezelés Legfontosabb fenye- getések felismerése Legfontosabb fenye- getések felismerése Cél, a létfontosságú funkciók fenntartása Alapvető védelmi intézkedések megtétel Csapatmunka fenntartása Normál helyzet Krízis helyzet Normál felügyelet Események pontról- pontra megértése Események pontról- pontra megértése Várható események előrelátása Várható események előrelátása Képesség a kívánt esemény előidézésére Képesség a kívánt esemény előidézésére
40
40 KIHERMETIZÁLÓDÁS Boeing 737 LHCC FIR, 2011. 11. 23.
41
41 ESEMÉNYEK IDŐRENDJE Időpont (UTC) Esemény 14 ó 05’Hajtóművek beindítása 14 ó 14’Ellenőrző-lista felolvasása („Pack…; Bleeds…) „O.K.”
42
42 „OFF” HELYZETBEN MARADT KAPCSOLÓK
43
43 ELZÁRVA MARADT SZELEPEK
44
44 FELSZÁLLÁS ELŐTTI ELLENŐRZŐ-LISTA
45
45 ESEMÉNYEK IDŐRENDJE Időpont (UTC) Esemény 14 ó 05’Hajtóművek beindítása 14 ó 14’Ellenőrző-lista felolvasása („Pack…; Bleeds…) „O.K.” 14 ó 15’Felszállás 14 ó 17’Ellenőrző-lista felolvasása („Pack…; Bleeds…) „O.K.”
46
46 FELSZÁLLÁS UTÁNI ELLENŐRZŐ-LISTA
47
47 ESEMÉNYEK IDŐRENDJE Időpont (UTC) Esemény 14 ó 05’Hajtóművek beindítása 14 ó 14’Ellenőrző-lista felolvasása („Pack…; Bleeds…) „O.K.” 14 ó 15’Felszállás 14 ó 17’Ellenőrző-lista felolvasása („Pack…; Bleeds…) „O.K.” 14 ó 21’Kabin-nyomás jelzés (kabin-magasság>10 000 láb)
48
48 „KIHERMETIZÁLÓDÁS” ELLENŐRZŐ-LISTA
49
49 ESEMÉNYEK IDŐRENDJE Időpont (UTC) Esemény 14 ó 05’Hajtóművek beindítása 14 ó 14’Ellenőrző-lista felolvasása („Pack…; Bleeds…) „O.K.” 14 ó 15’Felszállás 14 ó 17’Ellenőrző-lista felolvasása („Pack…; Bleeds…) „O.K.” 14 ó 21’Kabin-nyomás jelzés (kabin-magasság>10 000 láb) 14 ó 22’Emelkedés abbahagyása (FL173 magasságban) 14 ó 23’Utas-oxigén álarcok kihullása (kabin>14 000 láb)
50
50 UTAS-OXIGÉNRENDSZER AKTIVÁLÓDÁSA
51
51 ESEMÉNYEK IDŐRENDJE Időpont (UTC) Esemény 14 ó 05’Hajtóművek beindítása 14 ó 14’Ellenőrző-lista felolvasása („Pack…; Bleeds…) „O.K.” 14 ó 15’Felszállás 14 ó 17’Ellenőrző-lista felolvasása („Pack…; Bleeds…) „O.K.” 14 ó 21’Kabin-nyomás jelzés (kabin-magasság>10 000 láb) 14 ó 22’Emelkedés abbahagyása (FL173 magasságban) 14 ó 23’Utas-oxigén álarcok kihullása (kabin>14 000 láb) 14 ó 25’„AUTO FAIL…” ellenőrző-lista felolvasása. „BLEED!!!”
52
52 „NYOMÁS VÁLTOZÁS” ELLENŐRZŐ-LISTA
53
53 ESEMÉNYEK IDŐRENDJE Időpont (UTC) Esemény 14 ó 05’Hajtóművek beindítása 14 ó 14’Ellenőrző-lista felolvasása („Pack…; Bleeds…) „O.K.” 14 ó 15’Felszállás 14 ó 17’Ellenőrző-lista felolvasása („Pack…; Bleeds…) „O.K.” 14 ó 21’Kabin-nyomás jelzés (kabin-magasság>10 000 láb) 14 ó 22’Emelkedés abbahagyása (FL173 magasságban) 14 ó 23’Utas-oxigén álarcok kihullása (kabin>14 000 láb) 14 ó 25’„AUTO FAIL…” ellenőrző-lista felolvasása. „BLEED!!!” 14 ó 25’Lesüllyedés FL120-ra 14 ó 26’Visszafordulás Budapestre 14 ó 29”Lesüllyedés FL100-ra 14 ó 48’„LESZÁLLÓ” ellenőrző-lista felolvasása 14 ó 49’Leszállás Oxigénhiány
54
54 ATR42 HAJTÓMŰ KIGYULLADÁS 2011. JÚNIUS 17. Budapest
55
55 ATR42 ÚTVONALA
56
56 ATR42 KIGYULLADT HAJTÓMŰ
57
57 KÖZÖS NEMZETKÖZI VIZSGÁLAT (ATR42) ANSV CÉG KBSZ Sérült hajtómű AVIO ATR Pratt & Whitney
58
58 ATR42 KIGYULLADT HAJTÓMŰ
59
59 TÖRÉS ELEKTROMIKROSZKÓPOS KÉPE
60
60 KÖZÖS NEMZETKÖZI VIZSGÁLAT (ATR42) 2011.09.13. 2011.06.17. 2011.10.03. Találkozó EASA Találkozó Biztonsági ajánlások Transport Canada Biztonsági ajánlások
61
61 BIZTONSÁGI AJÁNLÁSOK Az időszakban gyártott lapátok VISSZAHÍVÁSA vagy ELLENŐRZÉSE Lapát RÖNTGEN vizsgálat hatékonyságának ELLENŐRZÉSE FÜST-ELTÁVOLÍTÁSI eljárás felülvizsgálata Vészhelyzeti ELJÁRÁSOK egyre bonyolultabbá válásának vizsgálata. Üzemeltetési utasítások FRISSÍTÉSÉNEK szabályozása! UTASTÁJÉKOZTATÓ rendszer LEBÉNULÁSÁNAK megelőzése
62
62 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET ! hay.gyorgy@kbsz.hu www.kbsz.hu
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.