Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

SÁRKÁNYREPÜLÉS VITORLÁZÓREPÜLÉS ULTRAKÖNNYŰ REPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Siófok, 2008. április 8. dr. Ordódy Márton balesetvizsgáló.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "SÁRKÁNYREPÜLÉS VITORLÁZÓREPÜLÉS ULTRAKÖNNYŰ REPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Siófok, 2008. április 8. dr. Ordódy Márton balesetvizsgáló."— Előadás másolata:

1 SÁRKÁNYREPÜLÉS VITORLÁZÓREPÜLÉS ULTRAKÖNNYŰ REPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Siófok, 2008. április 8. dr. Ordódy Márton balesetvizsgáló

2 2 ˝ ACCIDENTSERIOUS INCIDENT INCIDENTKiadott BA szám/még vizsgált esetek Gyalog- sárkányrepülés 2001 Motoros Sárkányrepülés 1031/0 Vitorlázó- repülés 6180/3 UL repülés. 1000/1  Könnyű volt a dolgunk, ha az ok műszaki volt, nehezebb ha az ok emberi tényező volt. Vita az alapelven: a vizsgálat nem irányulhat felelősség megállapítására.  Alacsony BA szám:  csak érdemi BA-t adunk ki!  egyéb ok. VIZSGÁLT ESETEK

3 3 A Vb nem talált olyan körülményt, amely biztonsági ajánlás kiadását indokolná. Az illetékes külföldi kivizsgáló szervezet biztonsági ajánlást nem adott ki. Az eset kivizsgálására adatok hiányában nem volt lehetőség. Az eset kapcsán hozott HATÓSÁGI/ ÜZEMBENTARTÓI/ GYÁRTÓI/ intézkedés miatt biztonsági ajánlás kiadása nem szükséges. Vitorlázórepülők: 15 esetből 6-ban! (˝Egyéb ok˝) Gyűjtemény: 12 típusmondat, ebből 9 azt indokolja, hogy a KBSZ miért nem ad ki biztonsági ajánlást, pl: BA FORMASZÖVEGEK

4 4 A vonatkozó szabályok betartásával az ilyen esetek elkerülhetők, ezért biztonsági ajánlás kiadására nincs szükség. 2007: A 22 vizsgált esetből 11-et ezzel zártunk! Példák: A sárkányrepülő katasztrófa. A vitorlázórepülő kötélszakadásos gyakorlatok. A motoros sárkányos kontúrozások.

5 5 kérdezünk, feleleteket analizálunk, következtetünk, ajánlunk, rákérdezünk, mi lett az ajánlás sorsa. „I myself can get killed easily” (1977) Amit ma teszünk: Ez ma már kevés!

6 6 HARD WARE MI TÖRTÉNT? HOGYAN TÖRTÉNT? MIÉRT TÖRTÉNT? Baleset: a rendszer elemei nem ˝passzolnak˝ : 4 HARD WARE SOFT WARE LIVE WARE ENVIRONMENT LE LH LS LL Interfaces: kérdéscsoportok DE: ˝L˝ mindennel összefügg! Az ember nem hagyható ki AHOGY MA A VIZSGÁLÓ KÉRDEZ: SHELL

7 7 SHELL – ÉS HOGYAN ŐRÍZZÜK MEG A ˝NON PUNITIVE NATURE˝-T? Példa eset: Focimeccsre labdát vitt – egy villanydrótot elszakított, továbbrepült. Sem a pilóta, sem a légijármű nem sérült.

8 8 MI TÖRTÉNT?

9 9

10 10 MI TÖRTÉNT?

11 11 MI TÖRTÉNT?

12 12 MI TÖRTÉNT?

13 13 MI TÖRTÉNT?

14 14 MI TÖRTÉNT?

15 15 MI TÖRTÉNT?

16 16 MI TÖRTÉNT?

17 17 AMI TÖRTÉNT:

18 18 HOGYAN TÖRTÉNT?

19 19 HOGYAN TÖRTÉNT?

20 20 HOGYAN TÖRTÉNT?

21 21 AHOGYAN TÖRTÉNT:

22 22 MIÉRT TÖRTÉNT?

23 23 MIÉRT TÖRTÉNT?

24 24 MIÉRT TÖRTÉNT?

25 25 MIÉRT TÖRTÉNT?

26 26 L LS LE LH LL MIÉRT TÖRTÉNT?

27 27 MIÉRT TÖRTÉNT?

28 28 MIÉRT TÖRTÉNT?

29 29 AMIÉRT TÖRTÉNT:

30 30 Nem vádló report írható még: Report Writing Conventions, ICAO Doc 9756 szerint. Ma: szempont a lekérdezhetőség.

31 31 LEKÉRDEZÉS: ˝instructor˝

32 32 BAN + 1 N x BA kiadása nem szükséges – de TREND kiolvasható KBSZ éves beszámoló

33 33 ICAO Doc 6920 Part I. Chapter 1 „Elkerülhetetlen, hogy egyes esetekben egyértelműen rámutassanak személyek vagy szervezetek által elkövetett hibákra, hiányosságokra, s ilyen esetekben a kivizsgáló kötelessége ezek felfedése.”

34 34 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET ! www.kbsz.hu


Letölteni ppt "SÁRKÁNYREPÜLÉS VITORLÁZÓREPÜLÉS ULTRAKÖNNYŰ REPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Siófok, 2008. április 8. dr. Ordódy Márton balesetvizsgáló."

Hasonló előadás


Google Hirdetések