Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Csonka Endre: Ellátási lánc a logisztikai szolgáltatók szemüvegén át

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Csonka Endre: Ellátási lánc a logisztikai szolgáltatók szemüvegén át"— Előadás másolata:

1 Csonka Endre: Ellátási lánc a logisztikai szolgáltatók szemüvegén át 2010. November

2 Hagyományos ellátási lánc
A B C Beszerzés Termelés Elosztás Beszállítók Értékesítés Logisztikai szolgáltatók ?

3 A vállalkozásba adás első lépései
A B C Beszerzés Termelés Elosztás Értékesítés Beszállítók

4 Logisztikai szolgáltató az elosztásban
Beszállítók A B C Beszerzés Termelés Értékesítés

5 Logisztikai szolgáltató a beszerzésben
A B C Beszállítók Értékesítés

6 Komplett logisztikai szolgáltatás
Alaptevékenység Beszállítók A B C Értékesítés

7 Szerződéses gyártás (CM, VMI)
Beszállítók (vendorok) Logisztikai szolgáltató Szerződéses gyártók Megbízó Beszállító által kezelt készlet: kisebb raktárkészlet, kisebb a kifogyás kockázata

8 Logisztikai Outsourcing
A vállalkozásba adás (outsourcing) fogalma: Olyan külső erőforrások igénybevétele, amelyek révén - a célként meghatározott saját teljesítmények növelése érdekében - a vállalat nem végez bizonyos tevékenységeket, hanem szolgáltatásként vásárolja. “Make or buy”típusú döntés A klasszikus “make or buy” döntések egyes tevékenységekre (pl. csak raktározás, vagy csak csomagolás) vonatkoznak, a vállalkozásba adás teljes szolgáltatást jelent és a rendszer egészét érintő stratégiai szövetség jön létre a partnerek között. “Full service”

9 A vállalkozásba adás motiváló tényezői
A vállalat a tőkéjét nem köti le raktárban, járműben, rakodóeszközben stb., így elérhető, hogy jelentős – a teljesítményektől függetlenül jelentkező – állandó költségei jóval kisebb nagyságú változó – forgalomtól függő – költségekké alakuljanak át, A logisztikai szolgáltató által működtetett - több megbízó számára végzett szolgáltatás - jelentős synergiákat (konvertálható előnyöket) biztosítanak (pl. üresfutás csökkentése), A logisztikai tevékenység a szolgáltató alaptevékenysége, így azt innovatívén, szervezettebben, nagyobb hozzáértéssel, magasabban kvalifikált szakemberekkel tudja megvalósítani és irányítani, mint a termelő vállalat, A logisztikai szolgáltató összefogja, szervezi, ütemezi - a vállalati ellátási lánc fizikai és értékképző elemeit megvalósító – beszállítókat (vendorokat), és/vagy segíti az értékesítést, a kritikus készletszint figyelésével és automatikus áruutánpótlással, Növekszik a minőség, hiszen a logisztikai szolgáltató szervizgaranciát vállal

10 Versenyelőny a „Make or buy” koncepcióval
szolgáltatói szervizgarancia, minőségellenőrzés, naprakész információ beszerzéshez, termeléshez, igényekhez igazított infrastruktúra, “improduktív” területek felszabadítása, logisztikai költségek pontos kimutatása, vezetői értékelő rendszer synergia Hosszútávú együttműködés A termék tulajdonosa Termelés Értékesítés Fejlesztés Ellátási lánc Logisztikai szolgáltató

11 Outsourcing hatása a költségrugalmasságra
Árbevétel/költség Fix költség 1 Fix költség 2 Árbevétel Fedezeti pont 2 pont 1 Outsourcing hatására a fix költség egy része változó költséggé alakul Alacsonyabb kibocsátás mellett is javul a nyereségesség Kapacitás kihasználtság

12 Együttműködés a gyakorlatban
Vagyontárgyak átadása Személyzet átadása Szolgáltatási színvonal megállapítása Rugalmasság Legjobb gyakorlat bevezetése Partnerkapcsolati modell megalkotása Technológiai és informatikai lehetőségek maximális kiaknázása Készpénz injekció Működő tőke bevonás Munkabér csökkenés Szakmai érvényesülés Garantált minőség Mérhető teljesítmények (KPI) Árképzés rugalmassága Feladatváltozás követés Kockázat/eredmény megosztás Együttes területek (pl. ECR koncepció)

13 Raktári logisztika Árube- érkezés Megbízó Áru- kiadás Lerakodás
Kicsomagolás Egységrakományképzés Azonosítás, jelölés Betárolás Komissiózás Csomagolás Display összeállítás Kitárolás Szállításszervezés Szállítólevél nyomtatás Felrakodás Megbízó Raktárirányítás Napi készletjelentés Statisztika Lejárati idő figyelés Leltározás Előrejelzés Rendelésátadás Visszáru igazolás Teljesítés igazolás Göngyöleg elszámolás

14 Raktárirányítás információi
Információcsoport Információ Külső kapcsolat Beszállítók állománya Vevők állománya Beszerzési rendelések állománya Kiszállítási rendelések állománya Határidő állomány Tárolt termék Árujellemzők Készletállomány Speciális jellemzők (zárolt készlet) Tárolási és forgalmi adatok Forgalmi statisztika (be- kiszállítás) Tárolóhely nyilvántartás: áruféleség, ill. tárolási mező szerint Munkafolyamat Napi program Anyagmozgató eszközök adatai Eszközök irányítása Munkaerőre vonatkozó adatok Komissiózási, ellenőrzési lista Aktuális teljesítési helyzet Szállítólevelek, számlák, statisztikák

15 Raktári operáció 48 órában
0-dik nap 17 óráig 0-dik nap 17 órától 1. nap 6 órától 1. nap 17 órától 2. nap 6 órától 2. nap 18 óráig 2. nap délután Rendelések feldolgozás Árugyűjtés Járatok összeállítása, ellenőrzése Komissió ellenőrzés Rakodás, fuvarindítás Áruterítés Járművek, igazolt szállítólevelek visszaérkezése. Elszámolás Bolti rendelések fogadás Eredmény: Járatterv Kiszedő listák Árufeltöltés…

16 Raktári operáció 48 órában
A komissiózás (árugyűjtés) az áruk megrendelések szerinti előre megadott kigyűjtését és összeválogatását megvalósító folyamat, amely a megrendelés átvételével kezdődik és a kigyűjtött áruk rendelésenkénti összeállításával fejeződik be. 24 órás kiszolgálás esetén a legkényesebb, a hibázás lehetőségét magába foglaló, jelentős élőmunka igényű komissiózás, árukiszedés ideje rövidül, ami a minőség romlásához vezethet

17 A VMI raktár jellemzői Szerződéses partnerek (a Megbízó felügyeletével): a beszállítók és a szerződéses gyártók Raktár elhelyezkedése a felhasználóhely közelében Készletezés a beszállító felelőssége Viszonylag kis készletek, nagy forgási sebesség JIT beszállítás Egyszerű, rugalmas raktár-technológia Megbízható, pontos információs rendszer Magas színvonalú kommunikációs rendszer

18 Kapcsolatok, konfliktusok
A termék logisztikai kapcsolatai: A termék egy tulajdonsághalmaz, amit vevő a vásárláskor kap. Termékfejlesztés: új termék vagy a létezőnél változtatások (pl. fogkrém) Logisztika: nagyobb készlet, kisebb szérianagyság, szállítási tételek csökkennek egy fajtából – költségnövekedés Az ár logisztikai kapcsolatai: Árcsökkenés – keresletnövekedés Logisztika: készlethiány – szállítási problémák (kiárusítási akciók, bevezetési akciók) A reklám logisztikai kapcsolatai: Promóció alkalmazása – más termékekkel összecsomagolás Logisztika: egyedi csomagolás - egyedi rakományképzés – szállítási problémák – költségnövekedés A vevő-kiszolgálás: a logisztikai-mix terméke, de a vevői megelégedettség csak akkor jelentkezik, ha jó a marketing-mix alkalmazása

19 A szolgáltatások minőségi kritériumai
érték* Megbízhatóság, pontosság 1,5 Gyorsaság (szállítási idő) 1,8 Kiegészítő szolgáltatások vállalása 2,0 Ár ,1 Biztonság (árukár, vesztesség) 2,1 Rugalmasság (ECR stratégia) 2,3 Információáramlás minősége 2,5 * 1 – nagyon fontos 5 – nem fontos Stuttgart, Wien, 1998

20 Logisztikai költségek és teljesítmények mérése
40% 60% 80% 100% 120% 140% 160% 180% Szállított súly Rendelési sor Rendelések száma Leadóhelyek száma Komissiózási százalék kg/rakodólap 1999 2000 2001 2002 2003 2004 KPI –Key Performance Indicators:

21 Logisztikai költségek és teljesítmények mérése (2.)
Ünnepek előtti csúcsok Készletek figyelése, elemzése Havi zárások

22 Kiszállítások 948, 1269, 426, 757, 1066 Átl: 818 Heti csúcsok

23 Disztribúciós központ költségösszetevői
6% 10% 25% 4% 45% Árufogadás Tárolás Komissiózás Raktárirányítás Expediálás Szállítás

24 Új feladat: Inverz logisztika
Teljes logisztikai lánc Ellátási lánc (Supply chain) Inverz logisztika (Recycling) Folyamat elosztó, terítő begyűjtő Művelet összeállító szétszerelő Minőség a termék funkcionalitása a részegységek funkcionalitása Értéklánc vevő vezérelt gyártó/forgalmazó vezérelt Piac elsődleges másodlagos

25 Inverz logisztika Fogalom: A használaton kívülre kerülő áruk, termékek, erőforrások és az ezekhez kapcsolódó információk hálózatokon belüli és hálózatok közötti áramlásának koordinálására, figyelembe véve a környezetvédelmi követelményeket Főbb területek: Hulladékká vált csomagolóanyagok, személygépkocsik, elektromos és elektronikai berendezések stb. visszagyűjtési és újrahasznosítási rendszerei Folyamat: Hulladékok begyűjtése lakosságtól, vállalatoktól Szállítás Tárolás Minősítés, Bontás, Feldolgozás, Szelektív tárolás Szelektív elszállítás Újrahasz- nosítás Meg- semmisítés

26 Köszönöm a figyelmet


Letölteni ppt "Csonka Endre: Ellátási lánc a logisztikai szolgáltatók szemüvegén át"

Hasonló előadás


Google Hirdetések