Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaNándor Budai Megváltozta több, mint 10 éve
1
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
2
Az innováció és a kreativitás, az innováció szerepe és folyamata 74. lecke
3
Az innováció és kreativitás Értelmezhető minden innovációs szintre (egyéni, szervezet, társadalom) Az egyén szerepe az innovációban: A személyiség fontossága. Kreatív személyiségInnovatív személyiség problémamegoldóvégrehajtó intuitivitásracionalitás Leonardo da VinciJames Watt értékteremtéshasznosság
4
Fogalma: A kreativitás újszerű összefüggések felismerése, újszerű megoldások kitalálására való képesség, Több mint intelligencia, a fejlődés következő fázisa. IntelligenciaKreativitás korábban szerzett ismereteket a korábbival azonos körülmények között használja; konvergens gondolkodás; lexikális tudás; nehezebben fejleszthető. korábban szerzett ismereteket újfajta struktúrában használja; divergens gondolkodás; eredetiség; könnyebben fejleszthető.
5
Divergens gondolkodás főbb faktorai: Fluencia (könnyedség) Flexibilitás (konvekcióktól mentes átstrukturálódás) Originalitás (szokatlanság, eredetiség) Problémák iránti érzékenység Elaboráció (a kidolgozás, kiegészítés képessége) Hogyan írható le a kreatív folyamat? Az alkotó ember a meglévő ismereteket, tapasztalatokat új struktúrába egyesíti, ez az új konfiguráció ad esélyt a probléma megoldására. Példák: Hirtelen megoldás képtelen helyzetben: Brown – ökörnyák – függőhíd, Krick – Watson – csigalépcső – DNS kettős spirál Véletlen: Fleming – penicillin Szemléletmód váltogatás – eltérés a megszokottól: Edward – himlő elleni védőoltás Megszabadulás a gondolati korlátoktól- Brain – storming.
6
A kreatív folyamat szakaszai P. Torgersen után: A probléma érzékelése A probléma felfedezése, összpontosítás, vizsgálat, nagy szerepe a véletlennek. Inkubációs szakasz, vagy ötletgyűjtés A tudatalatti és tudatos cselekvések összekapcsolása. A lappangás során a tudatosan megszerzett ismeretek átstrukturálódnak. Itt kezd kialakulni a megoldás a tudatos és állhatatos keresés eredményeként. Hirtelen megvilágosodás Az ötlet a megoldás olyan új útja, amely korábban nem volt ismeretes. Az alkotás „legmisztikusabb” pontja az „igazi ötlet megvilágosodása”. Számos kísérő gondolat szintézise, hirtelen alakot ölt, amely már a tudatosság szintjére emelkedik. Igazítás – kidolgozás Az ötlet még további igazítást, finomítást igényel. Kritika, relativitás.
7
A kreativitás szintjei: Expresszív szint Gyermekekre jellemző, önálló minden befolyástól független kifejezés, spontán formában. Produktivitás szintje Képzettség, ismeret, amelyet alkalmaz a munkája során. Inventív (feltalálói) szint Megismert dolgok között új összefüggéseket ismer fel (újítás, találmány) Innovatív (megújító) szint Új alapokra képes helyezni a korábbi ismereteket, gyakorlatot, képes megújulni. Emergentív (teremtő) szint Kreatív gondolatok abszolút értelemben újat, eddig ismeretlen dolgokat, összefüggéseket (nagyon kevés ember pl. Kepler, Einstein)
8
A kreativitást befolyásoló tényezők A kreativitást akadályozó tényezők: túlzott rend, fegyelem; teljesítmény elvárások; határidők; eredmény centrikusság; praktikusság; racionalitás; A kreativitást elősegítő tényezők: nyitottság; bizalom; játékosság; megértés; tolerancia; rugalmasság.
9
Vezetési módszerek és kreativitás Kreativitást akadályozó tényezők oTúlzott rend, fegyelem oHasznosság oHatáridők, időkorlátok oTeljesítménykövetelmények oGyakorlatiasság A kreativitást támogató tényezők oNyitott légkör oRugalmasság oMotiváció (jutalmazás, pozitív megerősítés) oBizalom oÖnálló feladatok (feladatok delegálása) oVezetői empátia Brain-storming típusú módszerek o635-ös módszer:- 6 fős csoport 3 gondolatot 5-ször továbbfejleszt oPhilips módszer: - 6 fős csoportos 6 perces megbeszélés, oDelphi módszer:- kérdőíves oNCM-Nominál csoportmódszer:- leírás – elmond – értékelés
10
A társadalmi jólét alapja a gazdaság versenyképessége A versenyképesség alapja: az új kihívásokhoz való alkalmazkodás képessége; az élethosszig tartó tanulás és a megszerzett tudás hasznosításának a képessége; A versenyképesség jellemzői: innováció; kreativitás; kockázatvállalás; környezeti-természeti erőforrások fenntartható használata Forrás: A Magyar Köztársaság Kormányának kutatás-fejlesztési és innováció-politikai középtávú stratégiája a gazdasági versenyképesség ösztönzésére (2006-2013) (Tervezet) Az innováció szerepe
11
„Az innováció pénz!?” Makoto Kikucsi K+F: 60 %-os csökkenés A K+F ráfordítások alakulása
12
A vállalkozási szektor szerepe az innovációban. Peter Drucker: Innováció és vezetés „Vállalkozói társadalom” Innovációs ráfordítások abszolút és relatív arányai
15
Korunk gazdaságának meghatározó trendjei 1.Globalizáció (Globalization) 2.Innováció/Kreativitás/Változás (Innovation/Creativity/Change) 3.Kihelyezés (Outsourcing) 4.Fogyasztói igénynövekedés (Consumer Sophistication) 5.Értékalkotás (Value Creation) 6.Változások (Changes) Forrás: Minőségügyi Világkongresszus Tokió, 2005
16
Lisszabon, 2000 március Az EU tíz év alatt váljon a földkerekség legversenyképesebb és legdinamikusabb tudásalapú gazdaságává, amely állampolgárai számára több és jobb munkahelyet, illetve erősebb szociális kohéziót biztosítva képes a fenntartható növekedésre … (Lisszabon 2000) A Lisszaboni stratégia (Lisbon Strategy, Lisbon Agenda, Lisbon Process) http://ec.europa.eu/growthandjobs/pdf/lisbon_en.pdf
17
Az innováció folyamata Innovációs modellek 1. Lineáris modellek Technology push– A tudományos-műszaki eredmények nyomása Alapkutatás Kísérleti fejlesztés GyártásMarketingÉrtékesítés Demand pull – Az új termékek/eljárások iránt megnyilvánuló kereslet szívóhatása Piaci igény Kísérleti fejlesztés GyártásMarketingÉrtékesítés Forrás: Inzelt Annamária, 1998
18
2. Visszacsatolásos modell Új szükségletek Ötletek meg- fogalmazása Kutatás kísérleti fejlesztés Gyártás Piac Marketing és értékesítés Új technológiák Társadalmi és piaci igények Élenjáró termékek és termelési eljárások Forrás: Inzelt Annamária, 1998
19
A diffúzió problémája Forrás: Inzelt Annamária, 1998 Évek Alkalmazók száma 10 20 30 40 Megjegyzés: 3000 ötletből 1 sikeres üzlet
20
Köszönöm a figyelmet!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.