Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Szkeletonizáció Vámossy Zoltán 2004
(Palágyi Kálmán SzTE és Mubarak Shah, Tennessee University anyagai alapján)
2
VS általános modellje
3
Jellemző meghatározás
4
Alak reprezentáció A régió határaihoz kapcsolódó jellemzők (külső reprezentánsok) A régió belső jellemzőivel kapcsolatos, az objektum által elfoglalt területtel kapcsolatos
5
Csontváz (skeleton) – H. Blum
A Medial Axis Transform (MAT – középtengely transzformáció) eredménye: olyan pontok, amelyek legalább két oldaltól azonos távolságra helyezkednek el A középtengely pontjai az objektum által tartalmazott legnagyobb méretű körök középpontjainak mértani helyei Préri-tűz analógia: a határon tüzet gyújtunk, a váz azon pontok helye, ahol a tűzfrontok találkoznak és kioltják egymást A maximális méretű beírható hipergömbök középpontjainak helye
6
A legközelebbi határpontok
A 2D vázon háromféle pont található: vonal-végpont, vonal-pont és elágazási-pont
7
3D tömör test váza A 3D objektumok váza általában (2D szegmensek) felületrészek
8
Tulajdonságok Szkeleton Az objektum általános alakját adja
Megadja az objektum topológiai struktúráját és Lokális szimmetria adatokat szolgáltat Invariáns eltolásra elforgatásra skálázásra Vékony, kompakt formában ír le
9
Egyértelműség! Ugyanaz a váz különböző objektumokhoz tartozhat
10
Stabilitás
11
Példák
12
Topológiai reprezentáció
13
Lokális objektum szimmetriák
A vonal-pontokhoz és az elágazási pontokhoz tartozó körlapok 2 ill. 3 vagy több pontban érintik a határt – tükrözéses szimmetria. A vonalvégpontok körlapjai a határt köríven érintik – forgási szimmetria.
14
Csontvázasító módszerek
Távolság transzformáció (distance transform) Voronoi diagram Vékonyítás (iterációs módszer)
15
Távolság transzformáció (distance transform, DT)
Input: A bináris tömbben a jellemző elemek (1-gyel) és a háttérelemek (0-val) megjelölve Output: B nem bináris tömb, mely tartalmazza a legközelebbi jellemző elemek (tulajdonságpontok) távolságát
16
Távolság transzformáció
Input (bináris kép) Távolság térkép
18
DT city-block (vagy 4) távolsággal
4-es távolság maszk
19
DT chess-board (vagy 8) távolsággal
8-as távolság maszk
20
Iterációs módszer MAT (Medial axis tr.)
21
Inverz MAT
22
Hámozásos távolság transzformáció:
chamfer distance transform in linear time (G. Borgefors, 1984) (racionális – sokszor egész - számokkal közelíti az euklideszi távolságot) 3 lépés Önmagába írunk vissza: b(i, j)
23
Borgefors módszere Előre haladás forward scan Visszafelé backward scan
24
Hámozó maszkok (2D) – d3,4 távolság
25
Chamfer maszkok 3D-ben
26
A módszer lépései Eredeti bináris kép Inicializálás backward scan
forward scan backward scan
27
Csontvázasítás DT-vel
Az eredeti bináris képet jellemző és nem jellemző elemekké konvertáljuk. A jellemző elemek az objektum határához tartoznak A távolság térképet készítünk, amely megadja a legközelebbi jellemző elemhez a távolságot (különböző távolságokat alkalmaznak!) A lokális maximumokat és gerincelemeket detektáljuk (p): p bármely (távolságtérképen vett) q szomszédjára: DT(q) < DT(p) + di, ahol di a p-re helyezett távolsági maszk q-val fedésbe kerülő súlya
28
A szkeleton részei
29
Voronoi diagram
30
Voronoi diagram Legyenek a síkon szabálytalan elrendezésű pontjaink.
Minden pont köré szerkeszthető egy olyan sokszög, melynek belső pontjai (összes pontja a határát alkotó pontok kivételével) közelebb vannak a kérdéses ponthoz, mint az összes többi ponthoz. Az ilyen tulajdonsággal rendelkező sokszögek konvexek és folytonosan töltik ki a síkot. A meghatározásból következik, hogy a sokszög oldalai merőlegesek a körülvett pontot a többi ponttal összekötő egyenesekre és felezik azokat.
31
Voronoi régiók Legyen G = {g1, …, gn} az ún. n pontból álló generáló halmaz. A G Voronoi diagramjának elemei: Voronoi régiók (2D kiterjedés): Voronoi élek (szakaszok, 1D kiterjedés):
32
Voronoi csúcsok (0D kiterjedés)
33
Lépésenkénti konstruálás
Dr. Sárközy Ferenc:
34
Delaunay háromszögelés/mozaikozás
35
Voronoi és Deleaunay
36
Dualitás
37
Voronoi alapú csontváz
Ha a határpontok sűrűsége végtelenhez tart, akkor a hozzátartozó Voronoi diagram a vázhoz konvergál
38
3D példa eredeti Voronoi diagram szabályozás M. Näf (ETH, Zürich)
39
Vékonyítás (thinning)
előtte utána
40
Vékonyítás (thinning)
Iteratív technika, amely meghagyja az objektum topológiáját rekurzív hámozással
41
Vékonyítás
42
Végpontok 3D vékonyításban
eredeti közép felület topológiai mag közép vonal
43
Voxel típusok 3D esetben
44
A 2D vékonyító algoritmus 8 résziterációt használ
.: közömbös
45
Vékonyítás repeat for i=S, SE, E, SW, N, NW, W, NE do
egyidejű törlése mindazon p=1 pontoknak, melyekre illeszkedik az i-edik irány törlési maszkja until nem történt változás
46
Hámozás
47
Példa
48
Vékonyítás (Zhang-Suen)
A régió határpontjainak iteratív törlése a következő feltételek esetén: Végpontot ne távolítsunk el A kapcsolódás ne szakadjon meg Ne okozza a régió túlzott hámozását Régió pontok 1 és a háttér 0 Kontúrpont minden pixel, amelynek legalább egy 0-s szomszédja van (8-as szomszédságot feltételezve)
49
Vékonyítás (Zhang-Suen)
1. lépés: Jelöljük meg törlésre a p1 pontot a következő feltételek teljesülése esetén: 2 <= N(p1) <= 6 T(p1)=1; 0–1 átmenetek száma p2-től p9-ig sorban p2*p4*p6 = 0 p4*p6*p8 = 0 N(p1) = p2+p3+ … + p9 N(pi) pi nem nulla szomszédainak a száma Miután végigmentünk a határpontokon a megjelölteket töröljük
50
Vékonyítás (Zhang-Suen)
2. lépés: Miután megjelöltünk minden határpontot, ami teljesíti a köv. 4 feltételt: 2 <= N(p1) <= 6 T(p1)=1 p2*p4*p8 = 0 p2*p6*p8 = 0 töröljük (először végigmegyünk az összes határponton, kijelölés, majd törlés) Ismételjük a két lépést, amíg nincs már változás
51
3D vékonyító algoritmus
54
Példa
55
Példa
56
Példa (ér)
57
Légcső
58
Átmérő kalkuláció
59
Légút
60
Követelmények Geometriai: Az eredeti objektum közepén kell, hogy elhelyezkedjen a váz, és eltolásra, elforgatásra, skálázásra invariáns kell, hogy legyen Topológiai: A váznak meg kell tartania az objektum eredeti topológiáját
61
Összehasonlítás
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.