Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Szocializáció Dr. Szabó-Tóth Kinga
2
A szocializáció fogalma
A szocializáció folyamata Anya-gyerek kapcsolat A szocializáció szerepe a társadalmi szerepek elsajátításában Kutatások Családi légkörök és a szocializáció kapcsolata
3
Milyen maradandót alkothat egy „hétköznapi” ember?
4
A szocializáció fogalma
„az embert érő hatások, az ezekre való reakciók, visszahatások egész folyamata, amelynek során az egyén megszerzi azt a tudást, azokat a gyakorlati ismerteket és készségeket, amelyek alkalmassá teszik arra, hogy többé-kevésbé hatékonyan vegyen részt az egész társadalom, illetve az egyes csoportok életében.” (David Goshlin)
5
A szocializáció folyamata
Szocializációs közegek Szocializálatlan gyerekek Az „aveyroni vad fiú”(1800, Franciaország) Genie (1977, USA)
6
A családon belüli szocializációnak két szintje:
a primer és a szekunder szint. A szocializáció az utánzás, mintakövetés és az azonosulás segítségével történik
7
A szocializáció korai szakasza
8
Korábban úgy tartották, hogy a megszületett csecsemő az őt körülvevő ingerek között nem tud szelektálni. Ma: Az újszülött egyhetes korától különbségeket tesz inger és inger között A csecsemő legalapvetőbb két reakciója a sírás és a mosolygás Háromhetes korától a gyerekek képesek arra, hogy megkülönböztessék anyjukat illetve elsődleges gondozóikat
9
Egyéves korától kezdve a gyerekek idejének egy jelentős részét a játék tölti ki.
Mildred Parten: kezdetben a gyermek magányosan játszik Ezután a gyerekek játékát a párhuzamos tevékenység jellemzi, Három éves kor körül a gyerek úgynevezett asszociatív játékot játszik. Négy éves koruktól kezdve jellemzően kooperatív játékokat játszanak a gyerekek.
10
A kisgyerek öt éves korára válik autonóm személyiséggé
11
John Bowlby pszichológus –kötődés
Pszichológusok állítják, hogy a sikeres szocializációhoz elengedhetetlen legalább egy személy megbízható jelenléte John Bowlby pszichológus –kötődés A Harlow házaspár végzett ennek az elméletnek a vizsgálatára egy kísérletet „érzelmi depriváció”
12
Anya-gyermek kapcsolat
13
A kapcsolat zavarai Az anya és gyermek kapcsolat zavarainak egyik lehetséges forrása az anya éretlensége, felkészületlensége az anyaságra rejtetten elutasíthatja a gyermekét Lehet, hogy az anya túlságosan aggódó, szorongó Gondot jelenthet az is, hogy az anya nem következetes Lehet, hogy kompenzál (Bagdy Emőke)
14
Anya hiánya depresszió, hospitalizáció
René Spitz csecsemőotthonban nevelt gyerekeket vizsgált és hasonló felismerésre tett szert.
15
A szocializáció szerepe a társadalmi szerepek elsajátításában
nemi, házastársi és szülői szerep Hill és Aldous vizsgálata Margaret Mead kutatása
16
Nemi szerepek kialakulása
A nemi státusz kifejezés arra utal, hogy valaki nő/hímnemű biológiailag A gyermek nemi identitástudata, azaz nemével való azonosulása a 3. életévtől alakul ki. nemi szerep fogalma pszichoanalitikus elmélet szociális tanuláselmélet kognitív fejlődés elmélete nemi-séma elmélete
17
Kutatások Orville G. Brim tanulmánya
A családstruktúra és a gyermekek nemi szerep tanulása közötti összefüggésekről Az eredmények azt mutatták, hogy jelentősen gyakoribb volt a másik nemre jellemzővonások előfordulása azoknál, akiknek másnemű testvérük volt, mint azoknál, akiknek testvére velük azonos nemű volt. (Chicago, 5-6 éves gyermekek egy testvérrel)
18
Walter Toman elmélete:
a szülői család összetételét tekinti meghatározónak a saját családalapítás sikerét, illetve sikertelenségét eldöntő készségek, képességek kifejlődésében. a gyermekekben aszerint, hogy hány és milyen nemű testvérük van, valamint hogy hol helyezkednek el a testvérek születési sorrendjében, eltérő személyiségvonások fejlődnek ki, amelyek meghatározzák a későbbiekben, hogy kikkel tudnak tartós és intenzív kapcsolatot teremteni.
19
Családi légkörök szocializációs hatásai
Hideg, engedékeny Hideg, korlátozó Meleg, engedékeny Meleg, korlátozó
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.