Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Email: lovasz.gabriella@kvifk.bgf.hu Menedzsment alapjai I. előadás Lovász Gabriella egyetemi adjunktus Email: lovasz.gabriella@kvifk.bgf.hu.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Email: lovasz.gabriella@kvifk.bgf.hu Menedzsment alapjai I. előadás Lovász Gabriella egyetemi adjunktus Email: lovasz.gabriella@kvifk.bgf.hu."— Előadás másolata:

1 Email: lovasz.gabriella@kvifk.bgf.hu
Menedzsment alapjai I. előadás Lovász Gabriella egyetemi adjunktus

2 Fogalmak I.: Menedzser Megbízó-ügynök/megbízó-megbízott

3 Menedzseri funkciók Menedzser A tulajdonos céljait, illetve a saját maga által kitűzött célokat más emberek munkáján keresztül éri el, így az ő teljesítménye is a beosztottak erőfeszítésén múlik.

4 Menedzser szerepe: 1. misszió közvetítése, képviselete 2. összefogás beosztottak, egyéb 3. ösztönzés erkölcsi példamutatás, szavakkal, szankciók révén 4. munkatervek

5 5. stratégiaalkotás rövid-, közép-, hosszútáv 6. kommunikáció éreztesse az egyenrangúságot, tiszteletet, legyen egyértelmű, konkrét, következetes, teremtsen bizalmat 7. ütközőfal piac - belső világ között; tulajdonos – munkavállaló, illetve mvói érdekképviseleti csoport között

6 8. felelősségvállalás a csoport döntéseiért, munkájának minőségéért
9. beosztott reakcióinak (is a) jóslata 10. beosztottak, kontra tulajdonosok érdekeinek képviselete 11. emberközpontú szemlélet 12. megfelelő embert a megfelelő helyre 13. konfliktuskezelés

7 Menedzser, ahogy kívülről látszik…
Bipartit

8 Menedzser a mindennapokban…
Multilaterális (Reklamáció, elmaradt teljesítmények, panasz, késés, érdekvédelmi követelések stb. )

9 Megbízó-ügynök elmélet
Jensen és Meckling (1976); Fama (1980) Alapfeltételezés: Racionálisan cselekvő, önérdekkövető egyének. Lényege: olyan ösztönző-ellenőrző rendszer (hiánya esetén meghiúsulhat a szervezeti cél) kiépítése, amelynek köszönhetően érdekükben áll a megbízó céljainak megfelelő cselekvés. Tipikus: lazsálás Menedzser feladata: Az egyének reakcióinak jóslata Ösztönzőrendszer kiépítése

10 Preferált: Erőfeszítések (=költségek) csökkentése, Vállalt kockázatok csökkentése Haszonmaximalizálás

11 Ha a megbízó a tulajdonos, az ügynök a menedzser…

12 Részvényesek problémája:
a menedzser ellenőrzése nagy+diffúz a részvényesek csoportja – kooperáció nehéz potyautas-szindróma Igazgatótanács: - jelölőbizottság - esetleges jogi korlátok

13 Menedzser: problémája: kivásárlás veszélye (tőkepiaci verseny, ami egyébként külső kiigazító tényező) eszköze a haszonnövelésre: hatékonynál nagyobb méretnövekedés Ha a megbízó a menedzser…, hierarchia Barnard (1938) erkölcsi példa Ha a megbízó a szakszervezet… szervezet a szervezetben kapott hatalommal élés és visszaélés (pl.: régi, volt vezetők) 

14 Összefoglalva: Hierarchikus rendszerben relatív hatékonyság érhető el a megfelelő szankciók és ösztönzők (pl.: Ford – 5 dolláros napi bér), rendszerével illetve erkölcsi példamutatással.

15 Megbízó-ügynök elmélet
1.       Azonos vagy eltérő célok? 2.       Profitmaximalizálás? 3.       Piaci részesedés? 4.       Technológiai újítás? 5.       Fenntartható működés? 6.       Szervezeti kultúra, munkaviszonyok? 7.       Szabálykövetés? Jogszerűség?


Letölteni ppt "Email: lovasz.gabriella@kvifk.bgf.hu Menedzsment alapjai I. előadás Lovász Gabriella egyetemi adjunktus Email: lovasz.gabriella@kvifk.bgf.hu."

Hasonló előadás


Google Hirdetések