Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Töltésalapozások
2
Töltésalapozás szükségessége
3
Töltésépítési veszélyek, nehézségek
Talajmechanikai problémák Állékonyságvesztés Süllyedés Technológiai problémák A felszín lecsapolása Felszín letermelése Járhatóság biztosítása Szemcsés réteg beépítése
4
Talajmechanikai problémák
Rotációs mozgás Süllyedés Töltés Puha altalaj Nagymértékű, egyenlőtlen és időben elhúzódó süllyedés az altalaj összenyomódása miatt
5
Állékonyság
6
Alaptörés vizsgálata Pontos számítás állékonyság- vizsgálat Közelítés síkalapozás qt = Nc × cu φu=0 esetén Nc = 2 + p qt 5 × cu
7
Szétcsúszás
8
Kitolódás
9
Kitolódás Közelítő számítás
10
Süllyedés
11
Süllyedés- és konszolidációszámítás
többnyire elegendő a gyenge réteg összenyomódá-sára összpontosítani, a többié lezajlik építés közben a feszültségek, illetve az alakváltozások mélységbeli változásait figyelmen kívül lehet hagyni általában megengedhető egydimenziós (függőleges) konszolidációval (összenyomódással és vízáram-lással) számolni egy réteget állandó kompressziós és konszolidációs paraméterekkel lehet jellemezni az építés időtartamát, a teherfelhordás elhúzódását első közelítésben nem kell figyelembe venni
12
Süllyedés
13
Konszolidáció
14
Másodlagos összenyomódás
15
Lineáris tehernövekedés figyelembe vétele - Schiffman
16
Véges-elemes módszerek
17
Töltésalapozási eljárások áttekintése
18
Megoldási lehetőségek
a feladat kikerülése építésszervezési megoldások szerkezeti megoldások előzetes talajjavítások
19
A feladat kikerülése helyszínrajzi elkerülés
talajcsere (teljes, részleges) kiemelés hídra
20
Építésszervezési megoldások
21
Építésszervezési megoldások típusai
lépcsős építés többlettöltés (előterhelés)
22
Lépcsős építés
23
Többlettöltés Alkalmazás :
a süllyedés lezajlását kell gyorsítani, nincs talajtörési veszély
24
Tőzeges altalaj az M7 autó-pályán
alaptöréssel szembeni biztonság: n≈(5·cu)/(h·r·g)≈90/80≈1,1 számított süllyedés : smax≈ 50 cm Tőzeges altalaj az M7 autó-pályán 2-3 m tőzeg 4 m
25
Süllyedésmérési eredmények
26
Töltésalapozás végeselemes modellezése Plaxis V8 programmal
lépcsős építés modellezése építési fázisok utáni állékonyság meghatározása építési fázisok utáni süllyedések meghatározzuk konszolidációs idők közbeiktatása geoműanyagok figyelembevétele többféle anyagmodell alkalmazása
27
M7 autópálya lépcsős építés Mohr-Coloumb 11 építési fázis smax=54 cm
Függőleges irányú elmozdulások végállapotban M7 autópálya lépcsős építés Mohr-Coloumb 11 építési fázis smax=54 cm teherfelvitel konszolidációs idők túltöltés hatása Idő – süllyedés görbe
28
Szerkezeti megoldások
29
Szerkezeti megoldások áttekintése
töltésmagasság optimalizálás laposabb töltésrézsű (osztó-nyomópadka) töltéssúly csökkentése geoműanyagok alkalmazása
30
A töltésmagasság optimalizálása
gyenge altalajon való építés esetében 3…4 m magas töltés a talajtörés veszélye és a várható süllyedés még viszonylag kicsi a járművek dinamikus hatásai már nem hatnak a gyenge altalajra ki tud alakulni megfelelő átboltozódás a különösen magas (10…15 m-es) töltéseket kerülni kell A rézsűhajlás csökkentése a talajtöréssel szembeni biztonságot növeli a süllyedések alakulását gyakorlatilag nem befolyásolja osztópadkával megoldható A töltéstömeg csökkentése a talajtörési és süllyedési gondokat egyaránt csökkenti könnyű töltésanyagok (kohósalakok, pernyék, habszerű anyagok) kikönnyítés (üres gyűrűk)
31
Tipikus geohab-töltés
32
geoműanyagok alkalmazása
talajtörés és szétcsúszás elleni védelem az általuk felvett húzóerő akadályozza a töltéstest elmozdulását a süllyedéseket nem befolyásolják
33
Geoműanyagok ellenőrzése
ki kell mutatni, hogy a geoműanyagok a rájuk háruló erőket szilárdságuk révén húzott elemként tartósan fel tudják venni, a geoműanyag fölött elmozduló töltéstömegről az azzal érintkező szakaszon át tudják venni, a vizsgált csúszólap mögötti talajzónára át tudják adni.
34
Alaptörés vizsgálata
35
Szétcsúszás vizsgálata
37
Geocellák töltésalapozáshoz
38
Előzetes talajjavítások
39
Előzetes talajjavítások módszerei
talajcsere mélytömörítés dinamikus konszolidációval mélytömörítés vibrációval függőleges drénezés kavicscölöpözés dinamikus kezeléssel készült kőtömzsök betoncölöpözés
40
Talajcsere Akkor alkalmazható, ha
a cserélendő talaj vastagsága és mennyisége a töltés méreteihez képest nem nagy, durva szemcséjű, tömörítés nélkül is jó teherbírású talaj áll rendelkezésre a földkiemelés megbízhatóan és ellenőrizhetően végrehajtható, a kiemelt föld elhelyezése megoldható.
41
Függőleges szalagdrén
t ö l t é s agyag talaj szemcsés talaj
42
Függőleges drénezés A konszolidáció gyorsítását szolgálja, s ezzel a talajtörés elleni biztonságot is növeli. Különösen akkor célszerű tervezni, ha elsősorban a konszolidáció elhúzódása és nem a süllyedések nagysága, illetve a teherbírás a kritikus, a konszolidálódó réteg vastag és/vagy mélyen van, a kritikus réteg kis áteresztőképességű kövér agyag, a mechanikai jellemzőket javító megoldások szükségtelenek vagy nehezen valósíthatók meg
43
Függőleges drének lemélyítése célgéppel
20-30 m magas vezetőszerkezet alapgépre erősítve acélcső: szállítja a drént az altalajba mélység = acélcső hossz kihorgonyzás saruval
45
Függőleges drénezés (vákumrásegítéssel)
46
Talajjavítás mélytömörítéssel, kavicscölöpözéssel, kőtömzsökkel
47
az elérhető max. mélység kb. 20 m,
Mélyvibrálás altalajba lehajtott speciális szárnyas vibrátor vagy felülről vibrált rudazattal az elérhető max. mélység kb. 20 m, 3,0 m-nél kisebb mélység esetén nem célszerű Dinamikus konszolidáció 8-20 tonnás tömegek m magasságból való ejtegetése a hatásmélység 5-10 m, függ a talajtól és ejtési energiától laza szemcsés talajok esetén alkalmas (kötött talajokban kavicscölöpök vagy kőtömzsök állíthatók elő) A mélytömörítéssel csökkenthető a talajtörés veszélye és a süllyedés
48
Mély- vibráció
49
Dinamikus konszolidáció
50
Kavicscölöpözés
51
Dinamikus talajcsere Menard M7 autópálya
52
SOIL CONS
53
Beton- cölö- pözés
55
Tervezési kérdések
56
Radiális és vertikális konszolidáció
1 - U = (1 - Uv) × (1 - Ur) N=D/d
57
A kavicscölöp süllyedéscsökkentő hatása
58
Zalavasút kavicscölöp építés Mohr-Coloumb 6 építési fázis smax=9 cm
Függőleges irányú elmozdulások a töltésépítést követően Zalavasút kavicscölöp építés Mohr-Coloumb 6 építési fázis smax=9 cm teherfelvitel konszolidációs idők Idő – süllyedés görbe
59
A módszerválasztás szempontjai
Lépcsős építés - ha a talajtörés a fő veszély, viszont van idő a konszolidációra Túltöltés - ha a lassú konszolidáció a fő gond, viszont nincs talajtörési veszély Szalagdrénezés - ha vastag a puha réteg, kevés az idő, viszont nem nagy a süllyedés és az alaptörés veszélye Kavicscölöpözés - ha vastag és esetleg fedett a gyenge réteg, a süllyedés és az idő is kritikus, viszont kicsi a kezelendő felület Kőtömzsök készítése döngöléssel - ha nagy az alaptörési veszély és a süllyedés, kevés az idő, viszont nem túlzottan vastag a puha talaj Betoncölöpözés - ha nagyon kicsi lehet a süllyedéskülönbség, és semmi idő sincs, viszont nem nagy a terület Geoműanyagos talajerősítés - ha a szétcsúszás és az alaptörés a fő veszély, viszont a süllyedés nagysága és elhúzódása kevésbé
60
Megfigyelés (monitoring)
61
vizsgálandó elemek vizsgálati módszerek
várt mozgások süllyedések nagysága, időbeli alakulása oldalkitérés, talpemelkedés a talaj feltételezett javulása nyírószilárdság növekedése összenyomhatóság csökkenése (tömörödés) vizsgálati módszerek süllyedésmérés mérőcsőben deflectométerrrel mérőlemezen ráfúrással pórusvíznyomás-mérés szondázás nyíró-, nyomó-, verő-szondával a puha altalajban dinamikus szondával, presszióméterrel a javított talajban
62
Süllyedésmérés
63
Építés közbeni süllyedések
64
Süllyedésmérési eredmények
65
Előrejelzés
66
Előrejelzés
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.