Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaErvin Lakatos Megváltozta több, mint 10 éve
1
E-Business Kurzus Budapesti Corvinus Egyetem 4. óra
Elekes Attila
2
Óra Tartalma Elektronikus piacterek piacterek fogalma, jellemzői
piacterek fajtái B2B piactér modellek konkrét hazai esettanulmányok a piacterek előnyeiről BCE - E-Business - Elekes Attila
3
Piacterek Definíciója
„A piac interakciók és kapcsolatok hálózata, ahol információ, termékek szolgáltatások és pénz cserél gazdát. Ha a piactér elektronikus, akkor az üzleti központ nem egy fizikai épület, hanem egy hálózat-alapú tér, ahol az üzleti interakciók zajlanak." (Kápolnai et. al.) BCE - E-Business - Elekes Attila
4
Piacterek Definíciója
„Az elektronikus piacterek Web-alapú technológiát használnak, hogy kicseréljenek és irányítsanak üzleti dokumentumokat több üzletfél önálló rendszere között, amivel azok képesek lesznek árukat és szolgáltatásokat elektronikus módon venni és eladni." BCE - E-Business - Elekes Attila
5
Zárt Piacterek Point-to-point modell
a vállalatok kapcsolataikat egymással külön-külön építik ki Klasszikus formája: EDI (Electronic Data Interchange) zárt, bérelt vonali csatorna használata napjainkban webEDI – internet felhasználása BCE - E-Business - Elekes Attila
6
E-Piacterek Nyílt elektronikus központ
vállalatok sok esetben szabályozzák a résztvevők személyét Szolgáltatásokat és termékeket kínáló szállító és vevő közötti kapcsolat megteremtése Ügyletmenet bonyolítás lehetősége tárgyalás összehangolják üzleti folyamataikat tranzakciók lebonyolításának segítése BCE - E-Business - Elekes Attila
7
B2B üzleti kapcsolatok fejlődése
B2B piacok hálózata Egymással integrált horizontális és vertikális piacterek B S M B2B piacok Sokszereplős kereskedelem, első B2B piacterek megjelenése B S M Termékismertetés Információ az Interneten, tranzakció off-line. Kezdeti eCommerce Értékesítés az eladó website-járól B S EDI Kapcsolatok drága, zárt, pont-pont kapcsolat S B S = Supplier/Eladó B = Buyer/Vevő M = Marketplace jelen BCE - E-Business - Elekes Attila
8
Piaci Költségek Alakulása
Csökkenő tranzakciós költségek: kommunikációs költségek tranzakció megkötéséhez kapcsolódó személyi jellegű költségek keresési, összehasonlítási és kiválasztási költségek Stagnáló tranzakciós költségek: termék szállításához, csomagolásához Növekvő tranzakciós költségek: adatbányászati, adatarchiválási díjak, Internet-kapcsolat és működtetés díja az elveszett és hibás tranzakció költsége BCE - E-Business - Elekes Attila
9
B2B Értéklánc Számítógépes adatcsere / elektronikus felületek
ÉRTÉKESÍTÉS BESZERZÉS POTENCIÁLIS BESZÁLLÍTÓK KIVÁLASZTÁSA SZERZŐDÉS- KÖTÉS A GYŐZTESEKKEL KATALÓGUSBÓL TÖRTÉNŐ KIVÁLASZTÁS MEGRENDELÉS ÁRU ÁTVÉTEL SZÁMLÁZÁS RÉSZVÉTEL BESZÁLLÍTÓI KIVÁLASZTÁSON RÉSZVÉTEL TÁRGYALÁSOKON KATALÓGUSOK ELKÉSZÍTÉSE, MENEDZSMENTJE RENDELÉSEK FOGADÁSA, MENEDZSMENTJE RENDELÉSEK TELJESÍTÉS Számítógépes adatcsere / elektronikus felületek FIZETÉS BCE - E-Business - Elekes Attila
10
Hagyományos Beszerzés
Source: ariba.com, February 2001. BCE - E-Business - Elekes Attila
11
Piacterek Csoportosítása
Csoportosítási lehetőség szereplők koncentrációja forgalmazott termékek a létrehozók ill. működtetők szerint kereskedési módszer szerint (például: periodikus vagy eseti beszerzés) BCE - E-Business - Elekes Attila
12
Szereplők Koncentrációja Szerint
Sok Vevő Kevés Vevő Sok Eladó Semleges Vevő centrikus Kevés Eladó Eladó centrikus Koncentrált BCE - E-Business - Elekes Attila
13
Semleges Piactér Vevői és szállítói oldalon is sok résztvevő (magas koncentráció) Legtöbb esetben iparágtól független, harmadik fél indítja és működteti a piacteret Két fél közötti tranzakciók hatékonyabbá tétele és támogatása a fő cél például: vegyipar, egészségügy, MRO (karbantartási, fenntartási, működési költési területek - Maintenance Repair Operational) BCE - E-Business - Elekes Attila
14
Vevő Centrikus Piactér
Vevők száma alacsony, az eladók száma magas Legtöbb esetben az iparágban érdekelt nagy szereplő alakítja ki például: autóipar BCE - E-Business - Elekes Attila
15
Eladó Centrikus Piactér
Vevők száma magas, az eladók száma alacsony Legtöbb esetben az iparágban érdekelt nagy termelő alakítja ki például: LCD monitorok piaca, félvezetők BCE - E-Business - Elekes Attila
16
Koncentrált Piactér Vevői és szállítói oldalon is kevés résztvevő
Általában nem független fél hozza létre (részrehajló piacterek) A fő cél a piacon tevékenykedők közötti tranzakciók támogatása, hatékonyság növelése például: hadiipar BCE - E-Business - Elekes Attila
17
Forgalmazott Termékek Szerint
Direkt: vállalati alaptevékenység során felhasználásra kerülő termékek Indirekt: üzletmenethez kapcsolódó termékek Horizontális és vertikális piacterek BCE - E-Business - Elekes Attila
18
Horizontális Piacterek
Iparágtól független, minden iparágban jelen levő termékekkel való kereskedés MRO (karbantartási, fenntartási, működési termékek) Sikeresség kulcsa: kritikus tömeg Például: BCE - E-Business - Elekes Attila
19
Példa BCE - E-Business - Elekes Attila
20
Példa BCE - E-Business - Elekes Attila
21
Vertikális Piacterek Iparághoz köthető Elérhető termékek Például:
alaptevékenységhez szükséges alapanyagok, alkatrészek, árucikkek iparági specifikus szolgáltatások Például: BCE - E-Business - Elekes Attila
22
Példa BCE - E-Business - Elekes Attila
23
Példa BCE - E-Business - Elekes Attila
24
Példa BCE - E-Business - Elekes Attila
25
Kereskedési Módszer Szerint
Döntés gyakorisága Termék jellege Rendszeres Alkalmi Direkt Katalógus szolgáltatók Tőzsdék Indirekt MRO szolgáltatók Yield menedzserek BCE - E-Business - Elekes Attila
26
Katalógus Szolgáltatók
Elektronizált árukatalógusok Egy közös felületen több eladó által kínált termékek aggregálása Vevői előnyök: összehasonlítás, keresés, szállító kör növelése Szállítói előnyök: vevői kör növelése Általában stabil árak jellemzik Működtetői bevétel: tranzakciós díj bizonyos százaléka termékkatalógus elhelyezésének díja hirdetési bevételek BCE - E-Business - Elekes Attila
27
Tőzsdék / Börzék Nagy likviditású, standardizálható termékek koncentrált piaca meghatározott iparág számára Elsősorban alkalmi vétel, rövid távú szükségletek kielégítése, felesleges kapacitások értékesítése Árakat a kereslet-kínálat alakítja Anonim piac Bevétel: tranzakciós és tagsági díjak BCE - E-Business - Elekes Attila
28
MRO Szolgáltatók Működési alapanyagokra koncentrál
Kis értékű árucikkek gyakori beszerzése A vásárlók számára beszállítók széles körének kínálatából összeállított (ún. MRO multivendor) katalógusok Külső logisztikai szolgáltatóval stratégiai szövetség BCE - E-Business - Elekes Attila
29
Yield (Hozam) Menedzserek
Egyszeri, alkalmi jellegű beszerzési döntésekre alapított piacok hoznak Általános és nagy volumenben kereskedett működési forrásokra (például: gyártási kapacitás, munkaerő, reklámozás) Változékony ár és kereslet BCE - E-Business - Elekes Attila
30
Esettanulmány I. Hazai távközlési szereplő nyomdaipari beszerzések racionalizálása aukció útját történő versenyeztetés régi beszállítók és új szereplők 79,3%-os árcsökkenés (kezdeti árhoz képest) aukcióról: 106 darab licit 1 órás időtartam (eredetileg 15 perc) 5 résztvevő Forrás: BCE - E-Business - Elekes Attila
31
Esettanulmány II. Energiapiaci szereplő szárazelem beszerzés
aukció útját történő versenyeztetés régi beszállítók és új szereplők aukcióról: nyitó ár: forint záró ár: forint több mint 1 órás időtartam (eredetileg 20 perc) 6 résztvevő Forrás: BCE - E-Business - Elekes Attila
32
Esettanulmány III. Matáv – stratégiai távközlési eszközei
előzetes tender – 17 potenciális szállító aukcióról: több mint 70 perces időtartam (eredetileg 20 perc) 229 ajánlat intenzív verseny, hiszen az ár mellett a műszaki megfelelőség is számított teljes megtakarítás € Forrás: BCE - E-Business - Elekes Attila
33
Esettanulmány III. Forrás: www.marketline.hu 2017.04.04.
BCE - E-Business - Elekes Attila
34
Felhasznált Irodalom Nemeslaki - Duma - Szántai: e-Business üzleti modellek (ADECOM Rt., Budapest, 2004) Marketline.hu ( Wikipedia ( BCE - E-Business - Elekes Attila
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.