Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Grafikus kalkulátor használata

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Grafikus kalkulátor használata"— Előadás másolata:

1 Grafikus kalkulátor használata
Grafikus kalkulátor használata A bemutató felépítése olyan, hogy egy-egy aktuális témánál külön-külön bemutathatók a funkciók. Nem animált, így aktívtábla szoftverbe is könnyen átemelhető. Nincs időzítés, kattintással lehet továbblépni a következő diára. A nyomtathatóság érdekében inkább csak a gombok esetén használtam színezést, egyébként az egyszerűségre törekedtem. CASIO fx-9750GA PLUS Készítette: Görbe Mária, Móricz Zsigmond Gimnázium, Budapest,

2 TARTALOM I. ÁLTALÁNOS LEÍRÁS II. ALAPVETŐ MŰVELETEK ii
TARTALOM I. ÁLTALÁNOS LEÍRÁS Be- és kikapcsolás Funkcióválasztás Menü megjelenítése Memóriák törlése Almenü; kilépés az almenüből Beállítások Kijelzési formátum (Display) ii II. ALAPVETŐ MŰVELETEK Funkciók elérése; művelet eredménye Kijelző törlése; visszalépés (javítás); beszúrás Előző eredmény visszahozása; továbbszámolás Értékadás; változó használata Törtek bevitele; átalakítások III III. MENÜK leírása ( a teljesség igénye nélkül) RUN Műveletsor Kombinatorika, valószínűségszámítás EQUA: Egyenletek, egyenletrendszerek Elsőfokú egyenletrendszer Másod-és harmadfokú egyenlet GRAPH – Grafikonok rajzolása UTÓSZÓ Készítette: Görbe Mária, Móricz Zsigmond Gimnázium, Budapest,

3 I. ÁLTALÁNOS LEÍRÁS 1.. Az AC/ON gombbal kapcsolhatjuk be a számológépet. Ekkor ez a MENÜ jelenik meg. Kikapcsolás SHIFT + AC/ON segítségével. Készítette: Görbe Mária, Móricz Zsigmond Gimnázium, Budapest,

4 I. ÁLTALÁNOS LEÍRÁS 2.. Az aktuális funkció mindig az, amelynek fekete háttere van (jelen esetben pl. a „RUN”). A kívánt funkciót a nyílgomb segítségével választhatjuk ki,…. Készítette: Görbe Mária, Móricz Zsigmond Gimnázium, Budapest,

5 I. ÁLTALÁNOS LEÍRÁS ….és az exe gombbal léphetünk oda be. 2017.04.04.
Készítette: Görbe Mária, Móricz Zsigmond Gimnázium, Budapest,

6 I. ÁLTALÁNOS LEÍRÁS 3.. Bármely üzemmódból a MENU gombbal léphetünk vissza a nyitóképernyőre. Készítette: Görbe Mária, Móricz Zsigmond Gimnázium, Budapest,

7 I. ÁLTALÁNOS LEÍRÁS 4.. Mielőtt munkához látunk, célszerű megnézni, mi van a memóriákban, és szükség esetén kitörölni. Készítette: Görbe Mária, Móricz Zsigmond Gimnázium, Budapest,

8 I. ÁLTALÁNOS LEÍRÁS Itt például a jobb oldalon látható „Alpha Memory„ almenü azt jelzi, hogy a betűvel jelzett memóriák legalább egyike tartalmaz nullától különböző értéket. Készítette: Görbe Mária, Móricz Zsigmond Gimnázium, Budapest,

9 I. ÁLTALÁNOS LEÍRÁS 5.. Az egyes almenükben a képernyő alján megjelenő művelet a közvetlenül alatta lévő funkcióbillentyűvel hajtható végre. Most például az F1 megnyomásával törölhető az „Alpha Memory” tartalma. Készítette: Görbe Mária, Móricz Zsigmond Gimnázium, Budapest,

10 I. ÁLTALÁNOS LEÍRÁS Almenüből az EXIT –tel léphetünk egyet vissza.
I. ÁLTALÁNOS LEÍRÁS Almenüből az EXIT –tel léphetünk egyet vissza. Készítette: Görbe Mária, Móricz Zsigmond Gimnázium, Budapest,

11 I. ÁLTALÁNOS LEÍRÁS 6.. Bármely menüben vagyunk, az aktuális funkcióhoz a beállítások mindig a SHIFT + MENU segítségével érhetők el. A képen az „Equation” menühöz tartozó beállítási lehetőségek láthatók. Készítette: Görbe Mária, Móricz Zsigmond Gimnázium, Budapest,

12 I. ÁLTALÁNOS LEÍRÁS Itt például beállíthatjuk, hogy milyen szögegysé-get, illetve milyen számformátumot szeretnénk használni. Készítette: Görbe Mária, Móricz Zsigmond Gimnázium, Budapest,

13 I. ÁLTALÁNOS LEÍRÁS F1 fokban F2 ívmértékben F3 újfokban 2017.04.04.
Készítette: Görbe Mária, Móricz Zsigmond Gimnázium, Budapest,

14 I. ÁLTALÁNOS LEÍRÁS 7.. A „Display” almenüben pedig mindig beállíthatjuk, hogy milyen számtartományban illetve milyen számformátummal szeretnénk dolgozni:……. Készítette: Görbe Mária, Móricz Zsigmond Gimnázium, Budapest,

15 I. ÁLTALÁNOS LEÍRÁS F fixpontos ábrázolás:F1megnyomása után megadhatjuk, hogy hány tizedesjegy legyen (0-9)……. Készítette: Görbe Mária, Móricz Zsigmond Gimnázium, Budapest,

16 I. ÁLTALÁNOS LEÍRÁS F az értékes jegyek számát adhatjuk meg (0-9) …….. Készítette: Görbe Mária, Móricz Zsigmond Gimnázium, Budapest,

17 I. ÁLTALÁNOS LEÍRÁS F kiválaszthatjuk, hogy milyen szám-tartományban akarunk dolgozni: Norm alatt vagy 1010 felett normálalak Norm alatt vagy 1010 felett normálalak….. Készítette: Görbe Mária, Móricz Zsigmond Gimnázium, Budapest,

18 I. ÁLTALÁNOS LEÍRÁS F4 SI prefixumokat használ kijelzéskor:
I. ÁLTALÁNOS LEÍRÁS F SI prefixumokat használ kijelzéskor: k kilo (103) M mega (106) G giga (109) T tera (1012) P peta (1015)……. Készítette: Görbe Mária, Móricz Zsigmond Gimnázium, Budapest,

19 I. ÁLTALÁNOS LEÍRÁS F4 SI prefixumokat használ kijelzéskor:
I. ÁLTALÁNOS LEÍRÁS F SI prefixumokat használ kijelzéskor: m milli (10-3) μ micro (10-6) n nano (10-9) p pico (10-12) f femto (10-15)…… Készítette: Görbe Mária, Móricz Zsigmond Gimnázium, Budapest,

20 I. ÁLTALÁNOS LEÍRÁS A képen látható példában az F2,F4,F4 eredménye:
I. ÁLTALÁNOS LEÍRÁS A képen látható példában az F2,F4,F4 eredménye: A végeredményben a kijelzett értékes jegyek száma 3 és SI prefixumot használ. Készítette: Görbe Mária, Móricz Zsigmond Gimnázium, Budapest,

21 II. ALAPVETŐ MŰVELETEK A gombok fölötti barnával írt funkciók a SHIFT ; piros funkciók az ALPHA gomb majd a megfelelő gomb megnyomásával adhatók meg. 1.. Egy műveletsor eredménye az EXE gomb megnyomása után jelenik meg. 2.. Készítette: Görbe Mária, Móricz Zsigmond Gimnázium, Budapest,

22 II. ALAPVETŐ MŰVELETEK A kijelző törlése az AC/ON-nal történik. A kijelző törlése után a nyilakkal visszaléphetünk az előző számításokra: ; illetve javíthatjuk az elütéseket: 3.. A kurzor helyére karaktereket szúrhatunk be az „Ins” segítségével. 4.. Készítette: Görbe Mária, Móricz Zsigmond Gimnázium, Budapest,

23 II. ALAPVETŐ MŰVELETEK Egy műveletsor eredményével folyamatosan számolhatunk tovább. 5.. Az előző műveletsor eredményének visszaolvasása: Ans EXE 6.. Készítette: Görbe Mária, Móricz Zsigmond Gimnázium, Budapest,

24 II. ALAPVETŐ MŰVELETEK Változóknak értéket adhatunk és eltárolhatjuk egy memóriában. 7.. Legyen például A=4 Ezt a segítségével tehetjük meg: SHIFT X,θ,T Kattint a képre! A képre kattintva egy rövid video mutatja be a műveletet. Készítette: Görbe Mária, Móricz Zsigmond Gimnázium, Budapest,

25 II. ALAPVETŐ MŰVELETEK Közönséges törtet illetve vegyes számot az ab/c gomb segítségével írhatunk be, majd EXE . 8.. Az előző módon bevitt vegyes szám SHIFT ab/c -vel alakítható át d/c alakúvá. 9.. Közönséges tört tizedes törtté alakítása illetve fordítva: F↔D 10.. Készítette: Görbe Mária, Móricz Zsigmond Gimnázium, Budapest,

26 II. ALAPVETŐ MŰVELETEK EXE után 8.. 9.. SHIFT ab/c -vel 10.. F↔D
hatására 10.. Készítette: Görbe Mária, Móricz Zsigmond Gimnázium, Budapest,

27 III. MENÜK leírása RUN 1.. Ebbe a menübe belépve a kijelző bal felső sarkában villog a kurzor. Itt bármilyen műveletsort beírva elvégezhetjük a számításokat. Pl. A=4 értékadás után: Készítette: Görbe Mária, Móricz Zsigmond Gimnázium, Budapest,

28 III. MENÜK leírása RUN 2.a. után különböző almenükből választhatunk. Néhány példa: OPTN Kombinatorika és valószínűségszámítás: F6, F3 után érhető el. Ezen belül újabb almenük: F1: x! F2: variáció (nPr) F3: kombináció (nCr) ………… Készítette: Görbe Mária, Móricz Zsigmond Gimnázium, Budapest,

29 III. MENÜK leírása 2.a. Beépített matematikai műveletek:
RUN 2.a. Beépített matematikai műveletek: érékének kiszámítása: Példa: OPTN, F6, F3, 6, F3, 3, EXE Készítette: Görbe Mária, Móricz Zsigmond Gimnázium, Budapest,

30 III. MENÜK leírása 1.. Egyenletrendszerek megoldása:
EQUA 1.. Egyenletrendszerek megoldása: F1: lineáris egyenletrendszer megoldása 2-6 ismeretlennel F2: másod- és harmadfokú egyenletek megoldása F3: megoldás ……… Készítette: Görbe Mária, Móricz Zsigmond Gimnázium, Budapest,

31 III. MENÜK leírása 1.a.a Egyenletrendszerek megoldása:
EQUA 1.a.a Egyenletrendszerek megoldása: Oldjuk meg a következő egyenletrendszert: Ehhez a menübe való belépés után válasszuk ki az F1 funkciót, majd adjuk meg az ismeretlenek számát. (F1 kiválasztásával) Ezután adjuk meg az együtthatókat. F1-gyel megkapjuk a megoldásokat. …….. Készítette: Görbe Mária, Móricz Zsigmond Gimnázium, Budapest,

32 Elsőfokú egyenletrendszer megoldása:
együtthatók megadása: F1 F1 Megoldások tehát X=-11 és Y=9 Készítette: Görbe Mária, Móricz Zsigmond Gimnázium, Budapest,

33 Másodfokú egyenlet megoldása: Oldjuk meg a következő egyenletet:
Ehhez a menübe való belépés után válasszuk ki az F2 funkciót, majd adjuk meg az egyenlet fokszámát (F1 kiválasztása). Most adjuk meg az együtthatókat, majd F1-gyel megkapjuk a gyököket. Készítette: Görbe Mária, Móricz Zsigmond Gimnázium, Budapest,

34 Másodfokú egyenlet megoldása:
Együtthatók megadása után F1: megoldások: X1=-1 X2=4 Készítette: Görbe Mária, Móricz Zsigmond Gimnázium, Budapest,

35 Grafikonok rajzolása A GRAPH menübe belépve a beállításoknál állíthatjuk be a kívánt tulajdonságokat, például: folyamatos vonal vagy pontonkénti rajz egy vagy két grafikont mutasson egyszerre (vagy grafikon + táblázat) kijelezze-e a függvényt kijelezze-e a derivált értékét milyen szögegységet használunk olvashatók-e a grafikus kurzor koordinátái tengelynevek, rács megjelenítése, stb Készítette: Görbe Mária, Móricz Zsigmond Gimnázium, Budapest,

36 Grafikonok rajzolása Egyszerre akár 20 függvényt is megadhatunk; többféle megadási mód közül választva(F3). F1-gyel kiválasztjuk az ábrázolandó függvényt. F6-tal végezhetjük el az ábrázolást. F5-tel egy kiválasztott grafikus memóriában tárolhatjuk a függvényt. ………… Készítette: Görbe Mária, Móricz Zsigmond Gimnázium, Budapest,

37 Az ábrázolandó függvény kiválasztása…….
Grafikonok rajzolása Példa: Az ábrázolandó függvény kiválasztása……. Készítette: Görbe Mária, Móricz Zsigmond Gimnázium, Budapest,

38 Grafikonok rajzolása Példa:
F1 majd F1-F6 valamelyikével a függvény tárolása a kiválasztott grafikus memóriában…. Készítette: Görbe Mária, Móricz Zsigmond Gimnázium, Budapest,

39 Grafikonok rajzolása Példa: A függvény grafikonja Kattints a képre!
Készítette: Görbe Mária, Móricz Zsigmond Gimnázium, Budapest,

40 UTÓSZÓ Ez a bemutató a teljesség igénye nélkül készült. Az eredeti, idegen nyelvű leírása is több száz oldalt tesz ki. Úgy gondolom, induláshoz a leglényegesebb információkat tartalmazza, és megérthető belőle a felépítés logikája. A részletesebb bemutatás már egy másik innováció anyaga lehet. Készítette: Görbe Mária, Móricz Zsigmond Gimnázium, Budapest,


Letölteni ppt "Grafikus kalkulátor használata"

Hasonló előadás


Google Hirdetések