Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Dr. Bujdosó Gyöngyi & Dr. Molnár Tamás

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Dr. Bujdosó Gyöngyi & Dr. Molnár Tamás"— Előadás másolata:

1 Dr. Bujdosó Gyöngyi & Dr. Molnár Tamás
A adottságai Dr. Bujdosó Gyöngyi & Dr. Molnár Tamás 2010. június 18. TÁMOP /1/A

2 A Moodle programcsomag
A Moodle olyan nyílt forráskódú programcsomag, amely elektronikus tanulás és tanítás komplex lebonyolítását teszi lehetővé egy tanulási környezeten keresztül. Népszerűségét mutatja, hogy 200-nál is több országban használják, kb. 50 ezer szerveren fut regisztráltan, ezeken közel 32 millió felhasználó 3,5 millió kurzust tanul Moodle = Modular Object-Oriented Dynamic Learning Environment

3

4

5 Moodle regisztrált portálok
Regisztrált, validált site-ok 47,835 Országok száma 210 Kurzusok 3,493,093 Felhasználók 34,780,927

6 Szabad forráskódú LMS-ek

7 LMS-ek keresése hazánkból

8 Debreceni Egyetem: Mindössze 5 Moodle szerver látszik a listában
A működő site-oknak csak a töredékét regisztrálták

9 Néhány példa itthonról
Budapesti Corvinus Egyetem Budapesti Gazdasági Főiskola Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Budapesti Műszaki Főiskola Debreceni Egyetem (több karon és tanszéken) DE AMTC Dunaújvárosi Főiskola Eszterházy Károly Főiskola Eötvös Lóránd Tudományegyetem Károli Gáspár Református Egyetem Károly Róbert Főiskola Kecskeméti Főiskola Kölcsey Ferenc Református Tanítóképző Főiskola Nyíregyházi Főiskola Miskolci Egyetem Modern Üzleti Tudományok Főiskolája Nyugat-Magyarországi Egyetem Pannon Egyetem Pázmány Péter Katolikus Egyetem Pécsi Tudományegyetem Szegedi Tudományegyetem Szent István Egyetem Széchenyi István Egyetem Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem

10 Fontos előnyei Nyílt forráskód – előny! Igényeinknek megfelelően szabadon alakithatjuk Elterjedt rendszer, gazdag eszköztár, széles szakértői háttér Támogatja a fontosabb nemzetközi szabványokat, SCORM, LAMS Eszköz a tanításhoz, e-tanításhoz Eszköz a távoktatáshoz és nyílt oktatáshoz Integráció más szolgáltatásokkal (LDAP, Neptun) Integráció más intézményekkel (szabványos kurzusok) Web 2.0-es szolgáltatás

11 Kiegészítők Elképzelhetetlen mennyiségű új kiegészítés – modul és plugin – van és várható a jövőben is Igényeinknek megfelelő saját modulok készíthetőek Jelenleg kb. 650 modul/blokk tölthető le hozzá innen

12 Kiegészítők típusai tevékenységek tananyag típusok
kérdés típusok (többszörös választás, igaz hamis, kitöltés, stb,) adatmező típusok külalak, grafikus témák autentikációs módszerek (felhasználói név, jelszó) beiratkozási módszerek autentikáció szabványos módszerekkel (LDAP, Shibboleth, IMAP) beiratkozás IMS Enterprise formában (nemzetközi XML formátum tanfolyamokra történő beiratkozásra) kvíz kérdések, különböző formátumok import/export műveletei, GIFT (Moodle formátum), IMS QTI, XML and XHTML különböző, elterjedt szabványú tananyagformák, csomagok kezelése (IMS Content Packaging, SCORM (Sharable Content Object Reference Model), AICC (CBT), LAMS RSS használata, Atom newsfeed hirolvasók

13 Web 2.0 Web 2.0-s technológiák integrálása, például
Wiki, Blog, RSS, AJAX, Portfólió Kapcsolat Web 2.0-s technológiákkal, például a Second Life virtuális valósággal Akadálymentesítés (WCAG, Section 508, Senda) Teljeskörű UTF-8 támogatás

14 Fontosabb szolgáltatásai
Tananyagok közzététele, sokféle formátum (pdf, doc, gif, xml, SCORM, DocBook stb.) On-line és off-line feladatok szervezése Tesztek Vizsgák Naptár Fórum Chat Talk Wiki Blog RSS Portfolió Szavazások Kérdőívek Fogalomtár

15 Integráció az infrastruktúrával
Rugalmas futtatási környezet Nyílt szabványok használata, pl. SCORM (Sharable Content Object Reference Model = megosztható tartalmi objektumok hivatkozási modellje) DocBook Sokoldalú autentikációs rendszer (LDAP) Közvetlen kétirányú kapcsolat a Neptunnal Intézményi portálokkal való integráció (pl. Drupal) E-learning keretrendszerek közötti átjárhatóság (Common Cartridge) Sokoldalú kapcsolódási lehetőség más alkalmazásokhoz

16 További rendszerekkel
Tetszőleges levelezőszerver vagy relay host (ha másik számítógép küldi ki a leveleket) Adatbázis management: phpmyadmin (mysql) Vírusvédelem: clamav Szótárak + aspell (aspell-hu, aspell-en, ...) Moodle-hálózati szolgáltatásokhoz: curl openssl

17 Rendszerszolgáltatások

18 Biztonság HTTPS protokoll használata Több szinten védett tartalmak:
felhasználói név + jelszó beiratkozási kulcs tevékenységhez kötődő jelszavak (pl.: tesztek esetén) hozzáférés helyének korlátozása (IP alapján) Teljeskörű naplózás ki, mikor, milyen tevékenységet végzett

19 Public key

20 Nyílt forráskód Költségek Telepítési: közepes Ingyenes
Frissítési: kicsi Ingyenes Fejlesztési: alig Sokan fejlesztik Mindig fejlesztik Időigény Szolgáltatások Fejlesztéshez: alig Modulos szerkezetű Nagyon hamar hozzáférhetők Telepítéshez: kicsi Sokrétű Bővítéshez: csak a telepítés Fejlesztés biztosított Nyelvi kiegészítések

21 Tananyagfejlesztő eszközök

22 Kiegészítők típusai Activity module Admin report Assignment type
Authentication method Block Course format Course report Enrolment method Filter Integration Major patch Other Question import/export format Question type Quiz report Resource type Small hack SSO (single sign-on) plugin User profile field

23 Tevékenység modul Activity modul Aktivitáshoz kapcsolódó funkciók
Lehetővé teszik a kommunkációt, kapcsolattartást Felkínálnak többféle feladattípust, egyéb alkalmazható pedagógiai módszereket Standard (beépített) modulok például Fórum Chat Feladat Wiki stb. Továbbá például Bővített fóum modul Kérdőívszerkesztés Felméréskészítés Brainstorming Galéria

24 Blokk Egy blokk egy kisebb funkcióval való kiegészítést jelent
Block Egy blokk egy kisebb funkcióval való kiegészítést jelent Néha bonyolultan testreszabható újdonságot jelent, pl. egy activity modul A blokk a főlap vagy a kurzus jobb és bal oldalán lévő „dobozokra” utal Vannak nélkülözhetetlenek Bizonyos hasznos technikai és pedagógiai funkciót töltenek be Standard blokk például Naptár RSS olvasó On-line felhasználók Kiegészítő blokk például Felhasználói aktivitás Kurzusmenü Visszaszámlálás Wikipedia kereső

25 Szűrő Filter Speciális megjelenítési formát tesz lehetővé
Pedagógiai és didaktikai célok a tartalom megjelenítésében Standard szűrők Syntax highlighting filter – programozás tanításánál TeX notation filter – matematikai szövegek képpé alakítása Algebra filter – képletek GIF-fé alakítása, szükséges hozzá Pearl modul és TeX filter Multimedia plugins – szöveg helyettesítése a lejátszóval (mp3, mp4, mpg, swf, flv, avi, wmv, ram, mov, rmp, rm, m4v, YouTube link filter) Többnyelvű megjelenítést támogató szűrő Word censorship – szövegcenzor – szótár alapján működik Nem standard szűrők Jmol – molekulaszerkezet 3D-s megjelenítése DocView – több típusú dokumentum belső megjelenítése

26 Néhány kiegészítő Személyek Tevékenységek Keresés a fórumokban
Gyorshivatkozás Kurzusaim Pedagógiai kártya Naptár Elkövetkező események Legfrissebb hírek Legutóbbi tevékenységek Bejelentkezett felhasználók HTML Blogcímkék Blogmenü Üzenetek

27 Néhány kiegészítő Portáltájékoztató Globális keresés RSS hírek
Rendszergazda könyvjelzői Véletlenszerű fogalom Quiz Teszteredmények Kérdőív Hálózati szerverek Kölcsönkalkulátor Társkereső Órák Jelenléti ív Online statisztika Kurzusok hallgatói értékelése

28 Tevékenységek 1. Kommunikáció Fórum Csevegés Üzenetküldés
RSS (fórumból, adatbázisból, szótárból) Blog

29 Tevékenységek 2. Értékelhető tevékenységek Fórum
Teszt Feladat (Off-line, On-line szöveg, Egyetlen állomány feltöltése, Speciális állományfeltöltés) Szótár (Fogalomtár) Adatbázis (gyűjtőmunka) Hot Potatoes teszt Műhely

30 Tevékenységek 3. Struktúrált/interaktív tananyagok Lecke
SCORM/AICC tartalomcsomagok (SCORM 1.2 és SCORM 2004) LAMS (Learning Activity Management System) Wiki

31 Tevékenységek 4. Kollaboratív, kooperatív tevékenységek Fórum Műhely
Wiki Szótár (Fogalomtár) Adatbázis (gyűjtőmunka)

32 Tevékenységek 5. Egyebek …és még sok egyéb más Válasz Felmérés Kérdőív
Jelenléti ív …és még sok egyéb más

33 Kurzusformák LAMS kurzus (IMS Learning Design) SCORM kurzus
DocBook formátumú Fórum formátumú Heti formátumú Tematikus formátumú

34 Az eszköz

35 Regisztráció, bejelentkezés

36 Szerepkörök

37 Szerepkörök testreszabása

38 Portáladminisztráció

39 Tanár, tananyagszerkesztés

40 Moodle Tananyagmegosztás Oktatásszervezés
Szakmódszertan Közösségépítés Projekttevékenység Hallgatói munka követése

41 Szerverszoba, hardware
klimatizált szünetmentes tápegység szerver (bővithető): Sun Fire X2100 Dual Core Opteron 2.2 GHz 4 GB RAM 250 GB SATA diszk 2 x 10/100/1000 Ethernet operációs rendszer FreeBSD háttértároló: 5.9 TB

42 DE és a Moodle DE DIP Kooperációs Kutató Központ (honlapja: (2 éves projekt volt) céljai voltak többek között E-learning bevezetése Moodle rendszerre épülő tanulási környezet kiépítése Moodle rendszerek összekapcsolása egységes egyetemi rendszerré RE-PE-T-HA (honlapja: (idén indult) E-learning anyagok fejlesztésének didaktikai szempontú vizsgálata Módszertani segédletek kidolgozása Moodle keretrendszer fejlesztői és alkalmazói elterjesztése az egyetemen Szilíciummező (honlapja: (idén indult) Központi Moodle szerver beállítása A Moodle DE rendszereihez való integrálása, együttműködések megoldása Tananyag és felületszolgáltatás a további években DEENK (honlapja: Minél szélesebb körű szolgáltatás Az említett projektek céljai közül itt csak néhányat említettünk meg

43 Moodle – Debrecen, Nyíregyháza
DE TTK Szilárdtest Fizika Tanszék DE Állam- és Jogtudományi Kar DE Agrár- és Gazdálkodástudományok Centruma DE Egyetemi és Nemzeti Könyvtár DE Szociológia és Szociálpolitika Tanszék DE Műszaki Kar DE TEK TTK Hidrobiológiai Tanszék DE Angol-Amerikai Intézet RE-PE-T-THA szervere hamarosan elérhető DE Informatikai Kar Nyíregyházi Főiskola Virtuális Campus

44 Teljes testreszabhatóság Sok modul Sok tapasztalat
Összekapcsolhatóság, integrálhatóság Összekapcsolható Neptunnal LDAP-pal Szabványos formátumok miatt a tananyagok cserélhetőek, átvehetőek, átadhatóak

45


Letölteni ppt "Dr. Bujdosó Gyöngyi & Dr. Molnár Tamás"

Hasonló előadás


Google Hirdetések