Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
A VEZETŐI KOMMUNIKÁCIÓS HATÉKONYSÁG
KONSTRUKTÍV VISSZACSATOLÁS ÉS KAPCSOLATÉPÍTÉS
2
Kommunikáció a szervezetben
A kommunikáció a szervezet „éltető ereje” A vezetői munka 90%-a kommunikáción keresztül történik Lehetetlen nem kommunikálni
3
Kommunikáció a szervezetben
Formális Informális Horizontális Vertikális
4
Kommunikáció a szervezetben
Vezetői feladat: kommunikációs rendszer létrehozása Beosztottak irányítása célok meghatározása Elvárások, értékek kommunikálása A jutalom, büntetés közvetítője Munkakörnyezet értelmezése Kultúra közvetítése Döntés Kontroll
5
Kommunikáció a szervezetben
„communis” = közös Közösség létesítése Információ, gondolat, érzés, álláspont megosztása
6
Kommunikáció megközelítései a szervezetben
Információelméleti: információtovábbítás Személyiségpszichológiai: a viselkedés befolyásolása észlelés, tanulás, motiváció, nyelv Csoportlélektani: Csoportnormák, -vélemény megváltoztatása Szervezetelméleti: a szervezet, mint információt áramoltató hálózat
7
Kommunikáció a szervezetben
Leavitt (1966) kísérletei Egyirányú. Ha csak az egyik embertől halad a másik felé: gyorsabb, Kétirányú: oda-vissza áramlik: pontosabb, a megoldás helyességének jobb megítélése, több vita, részvétel, felelősség
8
Az értelmezés problémái
Minden ember saját magának alkot a környezet jelenségeiről logikus képet Szociális reprezentációk Közlésünk a másik fél számára szükségszerűen „hiányos” Mert: feltételezzük a kontextus ismeretét
9
A kommunikáció modellje
KONTEXTUS, ZAJ ÜZENET ADÓ VEVŐ VISSZACSATOLÁS
10
FŐBB ZAJFORRÁSOK ÉSZLELÉS JELENTÉSADÁS ÉRZELMEK KÉPEK KÖRNYEZET
SZÁNDÉKOS TORZÍTÁS
11
Herbst: „félreértések nélküli kommunikáció”
A különböző emberek különböző dolgokat értenek egy és ugyanazon fogalmon „ A saját szempontjából mindenkinek igaza van”
12
ASSZERTÍV KOMMUNIKÁCIÓ „MÓDSZEREI”
ÉN-ÜZENET: VISELKEDÉS+ÉRZÉSEK+KÖVETKEZMÉNYEK AKTÍV FIGYELÉS: A VISSZACSATOLÁS FOKOZÁSA MODELLVÁLTÁS:GONDOLKODÁSBELI RUGALMASSÁG, A MÁSIK SZEMPONTJAINAK ELISMERÉSE
13
A kommunikáció egyik fontos célja
A tényleges és a vélt valóság (a valóságról alkotott különböző felfogások) között feszülő ellentmondások tisztázása információk cseréjén keresztül
14
Szociális reprezentációk
Többé-kevésbé kialakult gondolati sémák, ismeretrendszerek, előítéletek Új információ beilleszkedése A meglévő rendszer módosulása, átstrukturálódása
15
Szociális reprezentációk
Pszichikai struktúráink védelme különböző mechanizmusokon keresztül EMBER, ASZTAL, KÉS, TERÍTŐ
16
Szociális reprezentációk
SEBÉSZ, VÉR, ÉRZÉSTELENÍTŐ
17
A VEZETŐI KOMMUNIKÁCIÓS HATÉKONYSÁG TÉNYEZŐI
KONGRUENCIA ALACSONY ZAJSZINT KAPCSOLATÉPÍTÉS GAZDASÁGOSSÁG CÉLKITŰZÉS
18
KONSTRUKTÍVITÁS A KONTROLLBAN
VISSZACSATOLÁS = KRITIKA KONKRÉT HIBÁZTATÓ MÚLTRA VONATKOZÓ A JELENRE VONATKOZIK CÉL: HARAG KIMUTATÁSA TÉNYEKEN ALAPUL PROBLÉMAMEGOLDÓ
19
A KOMMUNIKÁCIÓ ALAPTÉNYEZŐI
KÖZÖS VALÓSÁG KÖZÖS NYELVŰSÉG KÖZÖS ELŐISMERETEK KÖZÖS ELŐZMÉMYEK SZITUÁCIÓ
20
A KOMMUNIKÁCIÓ ALAPTÉTELEI
NEM LEHET NEM KOMMUNIKÁLNI A K. TÖBBCSATORNÁS, TÖBBSZINTŰ KÖRKÖRÖSEN ZAJLIK (SZEREPCSERE) DIGITÁLIS ÉS ANALÓGIÁS KÓDOK KOMM.FOLYAMAT EGYENRANGÚ EGYENLŐTLEN
21
VEZETÉSI STÍLUSOK KOMMUNIKÁLÁSA
KONTROLL (+) AUTOKRATIKUS PATERNALISTA AFFILIÁCIÓ (+) DELGÁLÓ RÉSZVÉTEL
22
A KOMMUNIKÁCIÓ TÍPUSAI
közvetlen közvetett kétirányú Két barát beszélget telefonálás egyirányú előadás Tömegkom-munikáció
23
A beszéd és az írás Beszéd Gyors, közvetlen Egyszeri
Hallás útján jut a befogadóhoz Közvetlen visszajelzés Kevesebb infó, több ismétlés Nyílt, laza szerkesztésmód Párhuzamosan - NVK Írás Lassú, közvetett Maradandó, sokszorosíthat Segédeszközök Vizuális úton jut a befogadóhoz Nincs azonnali visszajelzés Sok információ Zárt, kötött szerkesztési mód Metakommunikáció - íráskép, írásjelek
24
A verbális és nem v. kommunikáció aránya
Szavak: 7% NVK: 65% NVK:55% Verbális k.: 35% Hang: 38% a
25
NVK CSATORNÁI Tekintet Mimika Vokális k. Gesztus testtartás Térköz
Szimbolikus csatorna
26
A tekintet Vizuális emlékezés Vizuális elképzelés Hallási elképzelés
Hallási emlékezés
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.