Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaBenedek Vass Megváltozta több, mint 10 éve
1
Rádióhullámok, mágnesek, molekulák: az NMR alkalmazásai
Dombi György
2
50. Országos Középiskolai Fizikatanári Ankét
NMR 1. Mágneses Nuclear 2. Magrezonancia Magnetic 3. Spektroszkópia Resonance 2007. III. 16. 50. Országos Középiskolai Fizikatanári Ankét
3
Spektroszkópia (Látható) Fény kölcsönhatása az anyaggal (szín)
Elektromágneses hullám és az anyag kölcsönhatása Frauenhofer (1814.) 2007. III. 16. 50. Országos Középiskolai Fizikatanári Ankét
4
50. Országos Középiskolai Fizikatanári Ankét
Adszorpció Emisszió 2007. III. 16. 50. Országos Középiskolai Fizikatanári Ankét
5
Mágneses magrezonancia Történet 1.
Pauli (1924.): Atommagoknak impulzus- és így mágneses momentumuk van. Stern, Gerlach (1933.) Magspin hatása molekulasugárra (eltérítési kísérlet). Gorter (1936.) Sikertelen kísérlet atom-magok mágneses térben való rezo-nanciájának detektálására. 2007. III. 16. 50. Országos Középiskolai Fizikatanári Ankét
6
Mágneses magrezonancia Történet 2.
Zavoisky (1941.) Elektronspinrezonancia után sikertelen magrezonancia kísérlet Rabi (1939.): Kísérleti igazolás: ionsugár mágneses térben egy oszcilláló mág-neses segédtérrel - rezonancia. Bloch, Purcell (1945.): Első igazi spek-troszkópiai mérés (víz, paraffin 1H jele) 2007. III. 16. 50. Országos Középiskolai Fizikatanári Ankét
7
Magspin tulajdonságai
Atommag: proton és neutron Tulajdonság: spin mágneses momentum Ellentétes spinek eredő nullává válik! Páros proton- és neutronszámú magok nem mérhetőek! (Izotóp számít!) 2007. III. 16. 50. Országos Középiskolai Fizikatanári Ankét
8
50. Országos Középiskolai Fizikatanári Ankét
Mérhető atommagok 1H, 2H, 3H, 3He, 4He, 12C, 13C, 14C, 14N, 15N 16O, 17O, 19F, 23Na, 31P, stb. Érzékenység függ: - Mágneses momentum nagysága - Izotóp gyakorisága 2007. III. 16. 50. Országos Középiskolai Fizikatanári Ankét
9
Kvantált energiafelhasadás létrehozása
A mágneses térben felhasadnak az energianívók. A rezonancia frekvenciája a térerősség függvénye. |b> E DE=konstans*B0 DE=għB0 B0 g – giromágneses hányados [radian/sT] |a> 2007. III. 16. 50. Országos Középiskolai Fizikatanári Ankét
10
Elektromágneses frekvenciatartomány
Hullámhossz (m) Frekvencia (Hz) Energia (eV) gamma röntgen UV infravörös mikrohullám 100 MHz 800 MHz rádiófrekvencia (rf) látható NMR spektroszkópia 2007. III. 16. 50. Országos Középiskolai Fizikatanári Ankét
11
50. Országos Középiskolai Fizikatanári Ankét
Energiaviszonyok -Elektronspektroszkópia (UV és látható) ~ nm 700 nm 4,3*1014 Hz -Infravörös spektroszkópia ~ cm cm-1 9,0*1013 Hz -Mikrohullámú spektroszkópia ~30 cm-1 alatt 30 cm-1 9,9*1011 Hz -NMR spektroszkópia ~MHz 500 MHz 5,0*108 Hz 2007. III. 16. 50. Országos Középiskolai Fizikatanári Ankét
12
Az energiakülönbségek következménye
mágneses tér jelenlétében E2 E E1 UV IR Micro NMR 2007. III. 16. 50. Országos Középiskolai Fizikatanári Ankét
13
Az atommag viselkedése a mágneses térben
Egyszerű kép: iránytű (mágneses dipól) mágneses térben való beállása (stabil/metastabil állapot) Leírja, hogy eredő z-irányú mágnesezettség keletkezik (mag paramágneses momentum) H0 kikapcsolásával megszűnik: Spin-rács vagy longitudinális relaxáció – T1 2007. III. 16. 50. Országos Középiskolai Fizikatanári Ankét
14
Larmor precesszió Spin (impulzusmomentum) és a mágneses tér (forgatónyomaték) miatt pörgettyű-szerű mozgás. z w0 B0 m y x 2007. III. 16. 50. Országos Középiskolai Fizikatanári Ankét
15
Rezonancia (Bloch-egyenlet)
Ha – az elektromágneses sugárzás frekvenciája egyenlő a Larmor precesszió frekvenciájával, és – a forgó mágneses vektor merőleges a külső mágneses térre, akkor 2007. III. 16. 50. Országos Középiskolai Fizikatanári Ankét
16
Rezonancia (Bloch-egyenlet)
A H0-ra merőleges síkban for-gó mágeses vektor a forgó koordinátarendszerben stati-kus: e körül is – egy kisebb frekvenciájú - Larmor precesz-szió jön létre rezonancia Sok mag esetén fáziskoheren-cia alakul ki: XY síkban mág-nesezettség jelenik meg: detektálás relaxáció (transzverzális, spin-spin, T2) 2007. III. 16. 50. Országos Középiskolai Fizikatanári Ankét
17
Spin mozgása a mágneses térben [Álló koordinátarendszerben]
– a mozgás „makroszkópikus” – a mozgás leírása egyszerűbb Larmor frekvenciával forgó koordinátarendszerben – az x-y síkú besugárzás időtar-tamától függően a mágneses vektor 90° - 180° - 270° - 360° stb. szögben fordítható – a relaxációs idők másod-perces nagyságrendűek! 2007. III. 16. 50. Országos Középiskolai Fizikatanári Ankét
18
50. Országos Középiskolai Fizikatanári Ankét
CW – FT CW: A mágneses tér vagy a besugárzó frekvencia folytonos változtatásával FT: Rf impulzus – spin echo (visszhang) detektálása, majd az időfüggvény Fourier sorbafejtése 2007. III. 16. 50. Országos Középiskolai Fizikatanári Ankét
19
50. Országos Középiskolai Fizikatanári Ankét
f(t) FT F(w) 2007. III. 16. 50. Országos Középiskolai Fizikatanári Ankét
20
Spektrum Kémiai szerkezetkutatás
A jó spektrum feltétele: – erős, homogén, időben állandó mágneses tér: kis jelszélesség, nagy jelmagasság – nagy jel/zaj viszony: jó elektronika, több mérés akkumulációja (N½) – külső zajok csökkentése: mechanikai (rezgés) elektromos és mágneses zavarok kiküszöbölése – minta ne legyen paramágneses (ionok, oxigén!) 2007. III. 16. 50. Országos Középiskolai Fizikatanári Ankét
21
50. Országos Középiskolai Fizikatanári Ankét
Fizika Kémia 2007. III. 16. 50. Országos Középiskolai Fizikatanári Ankét
22
Spektrumot meghatározó tényezők
Adott mag rezonancia frekvenciája kis-mértékben függ az elektronszerkezettől (árnyékolás), azaz a kémiai környezettől: kémiai eltolódás. ( 10-6) Adott mag jele felhasad a szomszédos mágneses magoktól: csatolás. ( 10-8) Rezonanciafolyamat időbeli lefolyásától: relaxáció. 2007. III. 16. 50. Országos Középiskolai Fizikatanári Ankét
23
Több Rf pulzus alkalmazása
Az első Rf pulzust köve-tően változó t1 időpont-ban újabb pulzus (vagy pulzusok) következnek. Minden egyes t1 idő-intervallumnál egy-egy spektrumot regisztrálunk. 2007. III. 16. 50. Országos Középiskolai Fizikatanári Ankét
24
2D Fourier transzformáció
Második időváltozó szerint is peridókus függvényt kapunk. E szerint is FT. Két frekvencia di-menzió konnek-tivitás meghatároz-hatóvá válik. 2007. III. 16. 50. Országos Középiskolai Fizikatanári Ankét
25
50. Országos Középiskolai Fizikatanári Ankét
Codein spektruma Az egyes 1H magok jelei egyszerűen hozzárendel-hetők: H-5 H-3 H-10 OH H-10 H-9 H-3 H-16 H-16 H-11 2007. III. 16. 50. Országos Középiskolai Fizikatanári Ankét
26
Makromolekulák spektruma: átfedő jelek
2007. III. 16. 50. Országos Középiskolai Fizikatanári Ankét
27
Több dimenziós spektrum: szétválnak a jelek
Humán UBIQUITIN 1H spektruma és térszerkezete 2007. III. 16. 50. Országos Középiskolai Fizikatanári Ankét
28
Nagyfeloldású NMR Spektroszkópia feltétele
MHz mellett 0,3 Hz látható! Stabilitás, homogenitás: 3 * 10-10 Megfelel annak, ha a Földről a Holdon a felszínt 1 cm-es pontossággal szeretnénk mérni! [Föld – Hold távol-ság km = 4 * 1010 cm.] Mi történik, ha elrontjuk a homogenitást? A gradiensnek megfelelően széles jelek. 2007. III. 16. 50. Országos Középiskolai Fizikatanári Ankét
29
Mágneses rezonancia leképezés Magnetic Resonance Imaging MRI
Az atommag NMR frekvenciája térerősségfüggő: Adott jel frekvenciája Adott magnál a térerősség Gardiens helykoordináta 2007. III. 16. 50. Országos Középiskolai Fizikatanári Ankét
30
50. Országos Középiskolai Fizikatanári Ankét
MRI elve 2007. III. 16. 50. Országos Középiskolai Fizikatanári Ankét
31
Röntgensugárzás abszorpciója
Rendszám négyzetgyökével ará-nyos az elnyelés: – szövetek (H, C, N, O) + csont (Ca), aranygyűrű 2007. III. 16. 50. Országos Középiskolai Fizikatanári Ankét
32
50. Országos Középiskolai Fizikatanári Ankét
MRI képek 1H térbeli eloszlása – víz – szerves molekulák Elvileg bármely NMR aktív mag mérhető. Gyakorlatban még: 3He, 19F, 31P 2007. III. 16. 50. Országos Középiskolai Fizikatanári Ankét
33
50. Országos Középiskolai Fizikatanári Ankét
Röntgen - MRI Röntgenfelvételen Ca (csont) eloszlás látszik MRI felvételen a lágy szövetek 3D struktúrája és állaga jól megfigyelhető 2007. III. 16. 50. Országos Középiskolai Fizikatanári Ankét
34
T1 relaxációval szűrt kép
A besugárzás és a de-tektálás között eltelt idő alatt: – a kötött víz gyorsab-ban elveszti mágnese-zettségét, – a szabad, sejt közötti víz relatív intenzívebb jelet adnak. 2007. III. 16. 50. Országos Középiskolai Fizikatanári Ankét
35
50. Országos Középiskolai Fizikatanári Ankét
További lehetőségek Relaxációk kihasználása Paramágneses „kontrasztanyagok” – Gd2+ Gyors felvételi technikák: mozgó kép Funkcionális MRI (kémiai eltolódás) 2007. III. 16. 50. Országos Középiskolai Fizikatanári Ankét
36
50. Országos Középiskolai Fizikatanári Ankét
Előny - hátrány Előny: Kis energiájú Rf sugárzás (max 200 MHz) Lágy szöveti leképezés Hátrány: Mágneses tér (pace-maker, implantátum) Klausztrofóbia Drága (árnyékolás, He) 2007. III. 16. 50. Országos Középiskolai Fizikatanári Ankét
37
Spektrométerek Állandó - elektromágnes
Az első kereskedelmi NMR készülék H = 1,41 T, ν = 60 MHz Vízhűtéses mágnes H = 2,1 T ν = 100 MHz 2007. III. 16. 50. Országos Középiskolai Fizikatanári Ankét
38
Szupravezető mágnesek
2007. III. 16. 50. Országos Középiskolai Fizikatanári Ankét
39
50. Országos Középiskolai Fizikatanári Ankét
Mágnes szerkezete 2007. III. 16. 50. Országos Középiskolai Fizikatanári Ankét
40
50. Országos Középiskolai Fizikatanári Ankét
Mérföldkövek – atommag mágneses momentuma fizika – molekulaszerkezettől függő rezonancia frekvencia (térrel arányos) és felhasadás (tértől független) csatolási topológia kémia szerkezetkutatás – 100 MHz (2,35 T) felett szupravezető mágnes (22 T) és Rf pulzus – spin echo – FT méréstechnika: természetes előfor- dulású 13C, 15N, stb. magok mérhetősége – többpulzus kísérletek: többdimenziós spektroszkópia bio- lógiai makromolekulák szerkezetmeghatározása – gradiens spektroszkópia, MRI, MR-mikroszkópia 2007. III. 16. 50. Országos Középiskolai Fizikatanári Ankét
41
50. Országos Középiskolai Fizikatanári Ankét
Nobel díjak (Fizika) Otto Stern (1943.) "for his contribution to the development of the molecular ray method and his discovery of the magnetic moment of the proton" Isidor Isaac Rabi (1944.) "for his resonance method for recording the magnetic properties of atomic nuclei" Felix Bloch, Edward Mills Purcell (1952.) "for their development of new methods for nuclear magnetic precision measurements and discoveries in connection therewith" 2007. III. 16. 50. Országos Középiskolai Fizikatanári Ankét
42
50. Országos Középiskolai Fizikatanári Ankét
Nobel díjak (Kémia) Richard R. Ernst (1991.) "for his contributions to the development of the methodology of high resolution nuclear magnetic resonance (NMR) spectroscopy" Kurt Wütrich (2002.) "for his development of nuclear magnetic resonance spectroscopy for determining the three-dimensional structure of biological macromolecules in solution" 2007. III. 16. 50. Országos Középiskolai Fizikatanári Ankét
43
Nobel díjak (Fiziológia)
Paul C. Lauterbur, Sir Peter Mansfield (2003.) "for their discoveries concerning magnetic resonance imaging" 2007. III. 16. 50. Országos Középiskolai Fizikatanári Ankét
44
50. Országos Középiskolai Fizikatanári Ankét
Ennyit röviden egy 50 éves múltú „mesterségesen” létrehozott atommagi energia-felhasadáson alapuló inter-diszciplináris spektroszkópiai ágról, mely nemcsak a fizikát, de a kémiai szerkezetkutatást és az orvosi diagnosztikát is forradalmasította. 2007. III. 16. 50. Országos Középiskolai Fizikatanári Ankét
45
Önöknek meg köszönöm szíves figyelmüket.
Köszönöm fizika tanáraimnak azt, hogy megtanítottak arra a szemléletmódra, ami szükséges egy más tudományág területén a fizika alkalmazására. Önöknek meg köszönöm szíves figyelmüket. 2007. III. 16. 50. Országos Középiskolai Fizikatanári Ankét
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.