Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A MANIERIZMUS, A BAROKK ÉS A ROKOKÓ – a XVI–XVIII

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A MANIERIZMUS, A BAROKK ÉS A ROKOKÓ – a XVI–XVIII"— Előadás másolata:

1 A MANIERIZMUS, A BAROKK ÉS A ROKOKÓ – a XVI–XVIII
A MANIERIZMUS, A BAROKK ÉS A ROKOKÓ – a XVI–XVIII. század európai művészete Manierizmus. (ol. maniera ‘modor, stílus’) a XVI. sz. vége, XVII. sz. eleje, az érett reneszánsz stílust felváltó irányzat a reneszánsz harmóniaeszményétől eltérő, mozgalmasabb stílusjegyek Barokk (fr. baroque ‘bizarr’; port. barocco ‘szabálytalan’) a XVII–XVIII. század Itáliából elterjedő stíluskorszaka stílusjegyek: mozgalmas, szenvedélyes, patetikus, pompázatos díszítőmotívumokat alkalmaz; akadémikus művészi tökéletesség allegorizmus és naturalizmus reformáció és katolikus ellenreformáció kora, vallási világképe meghatározó Rokokó (fr. rocaille ‘kagylódísz’) XVIII. sz., Franciao.-ból terjedt el könnyed, dekoratív, burjánzóan gazdag díszmotívumok; pátosz mellőzése, szeszélyesség, aszimmetria festészetben, iparművészeti tárgyakon: erotikus témák az arisztokrata és nagypolgári körök ízlésvilága

2 Reneszánsz és barokk homlokzatképzés
L. B. Alberti: Sta Maria Novella. Firenze, Maderno: Sta Susanna, Róma,

3 Reneszánsz harmónia és barokk „mozgalmasság”
Perugino: Keresztre feszítés Rubens: Keresztre feszítés

4 Róma, Szent Péter templom. Bramante, Michelangelo, Maderno (1607–1612)

5 A St. Péter templom alaprajza, térformálása
Bramante: a római Szt. Péter templom tervezett alaprajza Róma, Szent Péter templom és tér alaprajza a XVII. sz. közepén

6 Bernini: A Szent Péter tér (XVII. sz. közepe)

7 Bernini: A Szent Péter templom tere (XVII. sz. közepe)

8 Bernini: Szent Péter trónusa
Bernini: Bronz-baldachin

9 Barokk szobrászat Bernini: Szent Teréz extázisa. Salamanca,
Róma, Sta Maria della Vittoria Salamanca, San Esteban főoltára XVII. sz. vége.

10 Katolikus barokk templomépítészet
Borromini: San Carlo alle Quattro Fontane, Róma, XVII. sz. közepe.

11 A rokokó stílus (XVII –XVII. sz.)
Wies, a templom főhajója és oltára

12 Barokk palotaépítészet
Fiscer von Erlach: Schwarzenberg palota, Bécs –1715

13 Barokk városképek Magyarországról

14 A manierizmus Ol. manirea: ‘stílus, modorosság’
A XVI. sz. végi festészet új elemei: dinamikusabb, átlós, komponálás Túlzott kontraposztó, lendületes, csavarodó testtartásban ábrázolt alakok (figura serpentina) Tintoretto: A Tejút születése Elszakadás a reneszánsz kiegyensúlyozott kompozícióitól. Mozgalmasság, szenvedélyesség Tintoretto: Krisztus a Pokol tornácán

15 Manierista festészet – és az akadémikus barokk
mozgalmasság; virtuozitás; klasszikus harmóniától való eltérés Carracci: Bacchus diadalmenete. Róma, Farnese palota

16 A római barokk kibontakozása Caravaggio
Caravaggio: Emmausi vacsora. 1598

17 Caravaggio: Dávid

18 Caravaggio: Hitetlen Tamás

19 Pozzo: Loyolai Szt. Ignác megdicsőülése
A barokk freskó Illuzionisztikus (‘látványcenrikus’) festészet Álarchitektonikus tér Barokk akadémizmus: technikai virtuozitás Immaterialitás (‘anyagtalanság’: a lebegésben ábrázolt testek ellentmondanak a fizikai törvényeknek) Pozzo: Loyolai Szt. Ignác megdicsőülése Róma, Szt. Ignác templom, 1691.

20 A katolikus barokk festészet
Pietro da Cortona: Az isteni gondviselés diadala. Róma

21 El Greco (Domenico Theotocopouli)
Orgaz gróf temetés, Madrid, Prado, 1586. Jézus megkeresztelése

22 Diego Velázquez Velázquez: Margit infánsnő portréja Az udvarhölgyek

23 A németalföldi katolikus barokk – Pieter Paul Rubens
Rubens: Kettős önarckép Rubens: A három grácia

24 „Képvita” a XVI –XVII. századi európai vallásháborúk korában
Az antwerpeni képrombolás Metszet

25 A reformáció és az ellenreformáció egyházművészete
„Szem és fül vitája” Salamanca, San Esteban főoltára XVII. sz. vége. Péchy Mihály: Református templom, Debrecen (1805 –1821)

26 Református egyházművészet – képtilalom
Miskolc, az Avasi református templom belső tere Debrecen, református templom

27 A holland barokk – Rembrandt Harmensz Van Rijn
Rembrandt: Éjjeli őrjárat

28 Barokk portréfestészet – Rembrandt
Öreg férfi portréja Maria Trip portréja

29 Keresztény ikonográfia a protestáns barokkban
Rembrandt: A szent család Rembrandt: Krisztus Emmausban

30 Rembrandt Rembrandt: Önarckép. 1659.
A Tékozló fiú hazatérése. Táblakép 1668 k.

31 Vermeer: A szakácsnő. 1660

32 Barokk tájképfestészet
Jacob van Ruysdael: A wijki szélmalom k. Amszterdam, Rijksmuseum.

33 A francia barokk – Nicolas Poussin
Poussin: „Et in Arcadia ego”

34 Francia rokokó festészet (XVIII. sz.)
A barokk pátoszát, szenvedélyességét könnyed témák váltják fel. Oldottabb „festőibb” ecsetkezelés. Antoine Watteau: Indulás Cythere szigetére 1717. J. H. Fragonard: A hinta


Letölteni ppt "A MANIERIZMUS, A BAROKK ÉS A ROKOKÓ – a XVI–XVIII"

Hasonló előadás


Google Hirdetések