Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
A tehetséggel kapcsolatos nevelési problémák
2
A tehetséges gyerekek különleges problémái
Eltérő nézetek a problémák gyakoriságáról – okai A problémák csoportosítása (Webb, 1993): Engodén problémák Exogén problémák
3
Endogén problémák Belső diszinkrónia Társas kapcsolatok Maximalizmus
A kockázatvállalás kerülése Túlzott önkritika Sokoldalú tehetség Egzisztenciális depresszió Tehetség és fogyatékosság
4
Exogén problémák Konformitás individualizmus
Kortárscsoport és társadalom elvárásai Társas kapcsolatok Depresszió Családi kapcsolatok Helyszín és szerencse faktorok
5
A problémák megelőzése és orvoslása
szülők képzése, csoportok pedagógus szakértők képzése felhasználó-barát iskolák, rugalmasság Biblioterápia nyári táborok és csoportélmények pályaválasztási tanácsadás
6
A tehetséges gyerekek típusai (Betts és Neihart, 1988)
„A sikeres” „A lázadó” „A rejtőzködő” „A lemorzsolódó” „A megbélyegzett” „Az autonóm”
7
A sikeres Jó tanuló, de szorong.
Ezzel összefüggésben: kreativitás és önállóság hiánya Szülők, tanárok szeretik, társak elismerik.
8
Mit tehet az iskola a „sikeres” gyerekekért?
Gyorsított és dúsított tanterv mellett: Idő a személyes érdeklődés kibontakoztatására Hasonlóan tehetséges társak közelségének biztosítása Önálló tanulási készségek kialakítása Mentorok szerepe Pályaválasztási tanácsadás
9
A lázadó Értelmes, de beilleszkedési problémákkal küzd
Kreatív, gyors észjárás, de nem tanul rendszeresen Iskolai szabályokat nem fogadja el, fegyelmezetlen, szembeszegül a tanárral. A tanárok idegesítőnek találják, a diákok szórakoztatónak (bohóc!).
10
Mit tehet az iskola a lázadó gyerekekért?
Tolerancia Tanár személye! Kognitív és szociális készségek fejlesztése Egyértelmű és világos kommunikáció a gyerekkel Engedjük az érzések kifejezését Tanulási készségek fejlesztése Önértékelés kialakítása Viselkedésre vonatkozó „szerződések”
11
A rejtőzködő Serdülőkori csoportnyomás vagy nemi szerepelvárások hatására a tehetség tagadása. Engedelmesség látszata mögött csendes ellenállás.
12
Mit tehet az iskola a rejtőzködő gyerekekért?
Felismerni! Ne kényszerítsük őket! Megfelelő csoportba helyezés Modellek Pályaválasztási tanácsadás
13
A lemorzsolódó Magányos farkasok, „elborultak”, „veszélyesek”.
Sem a tanárok, sem a diákok nem szeretik őket. Saját, iskolán kívüli érdeklődési körében döbbenetes tájékozottság
14
Mit tehetünk a lemorzsolódó gyerekekért?
Többféle értékelési eljárás alkalmazása Alternatív programok Osztálytermen kívüli tanulási lehetőségek terápia
15
A megbélyegzett Másképp is „más”
„Másság” miatt frusztráció, harag, tehetetlenség, beilleszkedési zavarok. Emiatt tehetség nem tud kibontakozni, ingadozó teljesítmény.
16
Hogyan segítheti az iskola a megbélyegzetteket?
Felvétel tehetséggondozó programokba, szakkörökbe, haladó csoportokba. A szükséges (fizikai) körülmények biztosítása Alternatív tanulási élmények Egyéni tanácsadás Biztosítsunk lehetőséget, hogy be tudjon illeszkedni társai közé!
17
Az autonóm Képes összeegyeztetni a „rendszer” követelményeit és saját érdeklődését. Fejlett szociális készségek Belső motiváció, autonómia.
18
Mit tehet az iskola az autonóm tehetségekért?
Gyorsított és dúsított tanterv Hosszútávú önálló tanulási tervek Idő- és térbeli megkötések feloldása Mentortanár kijelölése Kapcsolatteremtés felsőoktatási intézmények ill. munkahelyek felé
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.