Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Szoftverminőség-fejlesztés a CMMI modell alkalmazásával

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Szoftverminőség-fejlesztés a CMMI modell alkalmazásával"— Előadás másolata:

1 Szoftverminőség-fejlesztés a CMMI modell alkalmazásával
Szoftverminőség-fejlesztés a CMMI modell alkalmazásával Dr. Balla Katalin Szoftvertechnológiai Fórum Szoftvertechnológiai Fórum

2 Szoftvertechnológiai Fórum
Tartalom Bevezetés Szoftverminőség Modell alapú szoftverfolyamat-fejlesztés A CMMI® modellről A modell elemei Folyamatok és kapcsolataik A CMMI® modell szerinti auditálás Az AppraisalAssistant szoftver Szoftvertechnológiai Fórum

3 Szoftvertechnológiai Fórum
Tartalom A Bevezetés Szoftverminőség Modell alapú szoftverfolyamat-fejlesztés A CMMI® modellről A modell elemei Folyamatok és kapcsolataik A CMMI® modell szerinti auditálás Az AppraisalAssistant szoftver Szoftvertechnológiai Fórum

4 Szoftvertechnológiai Fórum
Szoftverminőség Mi a szoftverminőség? A szoftver jó, ha … … időben elkészül … olcsó … azt csinálja, amit a felhasználó szeretne … a nap 24 órájában rendelkezésre áll … barátságos, könnyen tanulható … maximum 5 sec alatt mindig válaszol …kódja érthető, könnyen karbantartható …új környezetben könnyen telepíthető ? Szoftvertechnológiai Fórum

5 Szoftvertechnológiai Fórum
Szoftverminőség Nem „egy – és – egyetemes”, nem állandó… Függ a konkrét helyzettől Minőségi profilt kell meghatározni minden esetben! A minőségi profil kialakításakor ismerni kell a szoftverminőség fontos elemeit és a létező megközelítéseket A cég konkrét igényeinek megfelelő elemeket és megközelítéseket kell kiválasztani Szoftvertechnológiai Fórum

6 Szoftverminőségi modellek
GQM Folyamat Termék Erőforrás Definíció Minőségi attribútum Mérőszám Objektumok Jellemzők ISO 9126 IFPUG, MkII, Cosmic ISO 9001:2000 CMM / CMMI SPICE (ISO 15504) ISO 12207 TSP, PSP Cobit AQAP ITIL BS7799 PM módszertanok Fejlesztési módszertanok Tesztelés People CMM Weinberg... Szoftvertechnológiai Fórum

7 Szoftvertechnológiai Fórum
Tartalom Bevezetés Szoftverminőség Modell alapú szoftverfolyamat-fejlesztés A CMMI® modellről A modell elemei Folyamatok és kapcsolataik A CMMI® modell szerinti auditálás Az AppraisalAssistant szoftver Szoftvertechnológiai Fórum

8 Modell alapú szoftverfolyamat fejlesztés
A szoftvergyártás folyamatának bizonyos elemeire koncentrál, fejlődési irányt mutat, sok korábbi tapasztalatot használ fel... Elvek: Crosby 1979, Juran 1988, Deming 1986, Humphrey 1989 Már az 1980-as években rájöttek, hogy vannak „érettebb” és „kevésbé érett” folyamatok. Bizonyos kritériumok alapján vizsgálják a szervezetet és / vagy annak bizonyos vonatkozásait A vizsgált területek jellemzői szerint a szervezetet / vizsgált folyamatot bizonyos érettségi szintre sorolják Szoftvertechnológiai Fórum

9 Modell alapú szoftverfolyamat fejlesztés
A szoftver folyamat érettsége: Annak mértéke, hogy egy folyamat mennyire pontosan meghatározott, vezérelt, mért, ellenőrzött és hatékony. [Paulk]. A szoftverfolyamat érettsége megmutat(hat)ja, hogy a folyamat képes-e jó minőségű terméket előállítani, a költség- és időkeret betartásával. Az érett szoftver folyamat: Meghatározott (definiált), vezérelt, mért, ellenőrzött, hatékony és javulásra képes. Szoftvertechnológiai Fórum

10 Szoftverfolyamat-fejlesztési modellek
Lépcsős modellek (staged models) a teljes szervezetet vizsgálják foglalkoznak: vezetési és műszaki folyamatokkal, az alkalmazott technológiával, magával a szervezettel… …SW-CMM Folytonos modellek (continuous models) az egyes folyamatokra (és nem a teljes szervezetre) állapítanak meg képességi szinteket bizonyos jellemzők alapján a modell alkalmazója maga döntheti el, hogy milyen folyamat képességét szeretné vizsgálni …SPICE / ISO (felhasználja az ISO et) „Kombinált”, integrált modellek ötvözik a kétféle modellt, a bizonyítottan hasznos elemeket kiválasztva …CMMI® Szoftvertechnológiai Fórum

11 Szoftvertechnológiai Fórum
Tartalom Bevezetés Szoftverminőség Modell alapú szoftverfolyamat-fejlesztés A CMMI® modellről A modell elemei Folyamatok és kapcsolataik A CMMI® modell szerinti auditálás Az AppraisalAssistant szoftver Szoftvertechnológiai Fórum

12 Szoftvertechnológiai Fórum
A CMMI® modell Capability Maturity Model Integration Capability Maturity Model Integration, Version 1.1.Continuous representation. Staged representation. December 2001. Internet: Szoftvertechnológiai Fórum

13 Szoftverminőség-fejlesztés a CMMI modell alkalmazásával
A CMMI® célja A szoftverfejlesztésben, rendszerfejlesztésben és termékfejlesztésben leggyakrabban alkalmazott modellek nevezetesen: 1. Capability Maturity Model for Software (SW-CMM) v2.0 draft C 2. Electronic Industries Alliance Interim Standard (EIA/IS) 731, Systems Engineering Capability Model (SECM) Integrated Product Development Capability Maturity Model (IPD-CMM) v0.98 összevonása egyetlen modellé /szabvánnyá, amelyet minden szervezet használhat a folyamatjavításban. A modell az ISO/IEC) Technical Report for Software Process Assessment-ben leírt modellen is kompatibilis Szoftvertechnológiai Fórum Szoftvertechnológiai Fórum

14 Szoftvertechnológiai Fórum
Tartalom Bevezetés Szoftverminőség Modell alapú szoftverfolyamat-fejlesztés A CMMI® modellről A modell elemei Folyamatok és kapcsolataik A CMMI® modell szerinti auditálás Az AppraisalAssistant szoftver Szoftvertechnológiai Fórum

15 Szoftvertechnológiai Fórum
A CMMI® modell elemei Mindkét megjelenítésben / megközelítésben: Folyamatok / folyamatcsoportok (Process area) Sajátos célok (Specific goals) Sajátos gyakorlat (Specific practices) Általános célok (Generic goals) Általános gyakorlat (Generic practices) Lépcsős megjelenítésben / megközelítésben: Általános jellemvonások (common features) a végrehajtáshoz szükséges elkötelezettség, képesség, a bevezetés irányítása, a bevezetés ellenőrzése (commitment to perform, ability to perform, directing implementation, verifying implementattion) Érettségi szintek (Maturity levels) Folytonos megjelenítésben Képességi szintek (Capability levels) Szoftvertechnológiai Fórum

16 A CMMI® modell elemei Érettségi szint Lépcsős megközelítés 1 Kezdeti (initial) 2 Menedzselt (Managed) 3 Meghatározott (Defined) 4 Mennyiségileg menedzselt (Quantitatively Managed) 5 Optimalizáló (Optimizing) Képességi szint Folytonos megközelítés Nem teljes (Incomplete) 1 Végrehajtott (Performed) 2 Menedzselt (Managed) 3 Meghatározott (Defined) 4 Mennyiségileg menedzselt (Quantitatively Managed) 5 Optimizing Az érettségi szint a szervezet egészére vonatkozik A képesséi szint a folyamatokra vonatkozik Szoftvertechnológiai Fórum

17 Szoftvertechnológiai Fórum
Tartalom Bevezetés Szoftverminőség Modell alapú szoftverfolyamat-fejlesztés A CMMI® modellről A modell elemei Folyamatok és kapcsolataik A CMMI® modell szerinti auditálás Az AppraisalAssistant szoftver Szoftvertechnológiai Fórum

18 Szoftvertechnológiai Fórum
A CMMI® folyamatai Követelménymenedzsment - Requirements Management - REQM Projekt tervezés- (Project Planning - PP Projekt követés és -vezérlés - Project Monitoring and Control - PMC Szállítói megállapodás menedzsment - Supplier Agreement Management- SAM Mérés és elemzés - Measurement and Analysis- MA Folyamat- és termék - minőségbiztosítás - Process and Product Quality Assurance- PPQA Konfigurációmenedzsment - Configuration Management - CM Követelményfejlesztés - Requirements Development - RD Műszaki megoldás - Technical Solution -TS Termék integráció - Product Integration- PI Ellenőrzés – Verification - VER Végellenőrzés – Validation -VAL Szervezeti szintű folyamat-szemlélet - Organizational Process Focus -OPF Szervezeti szintű folyamatok meghatározása - Organizational Process Definition -OPD Szervezeti szintű képzés - Organizational Training-OT IPPD-re alkalmazott integrált projektmenedzsment-Integrated Project Management for IPPD * Kockázatkezelés - Risk Management- RSKM Integrált csapatmunka - Integrated Teaming * -IT Integrált beszállító-kezelés - Integrated Supplier Management* -ISM Döntéselemzés és döntéshozatal - Decision Analysis and Resolution - DAR Integrációra alkalmas szervezeti keret (környezet)- Organizational Environment for Integration * - OEI Szervezeti szintű folyamat-teljesítmény - Organizational Process Performance -OPP Mennyiségi projekt menedzsment - Quantitative Project Management -QPM Szervezeti szintű innováció és annak bevezetése - Organizational Innovation and Deployment -OID Oksági elemzés és döntéshozatal - Causal Analysis and Resolution - CAR Szoftvertechnológiai Fórum

19 Szoftvertechnológiai Fórum
A CMMI® folyamatai A folyamatok megjelenése a lépcsős és folytonos megközelítésben Equivalent staging Ekvivalens fokozatok kialakítása, besorolás ekvivalens fokozatok szerint, ekvivalens besorolás Szoftvertechnológiai Fórum

20 Folyamatcsoportok a CMMI® folytonos megközelítésben
Projekt menedzsment (Project Management) Folyamat menedzsment (Process Management) Fejlesztés (Engineering) Support Legtöbb esetben vannak alapfolyamatok (basic processes) és magas szintű folyamatok (advanced processes). Szoftvertechnológiai Fórum

21 Folyamatcsoportok a CMMI® folytonos megközelítésben
Projekt menedzsment Cél: A projekt irányítási tevékenységeket tartalmazza, amelyek a tervezéssel, követéssel és vezérléssel foglalkoznak. A projekt menedzsment csoport folyamatai Project Planning Project Monitoring and Control Supplier Agreement Management Integrated Project Management for IPPD Risk Management Integrated Teaming Integrated Supplier Management Quantitative Project Management Szoftvertechnológiai Fórum

22 Folyamatcsoportok a CMMI® folytonos megközelítésben
Folyamat menedzsment Célja: A folyamat menedzsment a projektek közötti / projekteken kívüli tevékenységekkel foglalkozik, ideértve a folyamatok meghatározását, tervezését, erőforrás igényeik kielégítését, közzétételét, bevezetését, követését, ellenőrzését, auditálását, mérését és javítását. Folyamat menedzsment csoport folyamatai: Organizational Process Focus Organizational Process Definition Organizational Training Organizational Process Performance Organizational Innovation and Deployment Szoftvertechnológiai Fórum

23 Folyamatcsoportok a CMMI® folytonos megközelítésben
Fejlesztés Cél: A fejlesztési folyamatok a szoftver- és rendszerfejlesztésben alkalmazott fejlesztési és karbantartási folyamatokat jelentik. A fejlesztési folyamatok csoportjába tartozó 6 folyamat szorosan kapcsolódik egymáshoz. A fejlesztési folyamatok Requirements Management Requirements Development Technical Solution Product Integration Verification Validation Szoftvertechnológiai Fórum

24 Folyamatcsoportok a CMMI® folytonos megközelítésben
Support Cél Az ebbe a csoportba tartozó folyamatok a fejlesztési és karbantartási folyamatokat támogatják. Olyan folyamatok tartoznak ide, amelyeket más folyamatok végrehajtásuk kapcsán érintenek. Support folyamatok: Configuration Management Process and Product Quality Assurance Measurement and Analysis Decision Analysis and Resolution Organizational Environment for Integration Causal Analysis and Resolution Szoftvertechnológiai Fórum

25 Folyamatok, SG, SP példák
SG 1 Követelmények menedzselése (REQM) SP 1.1 Követelmények megértésének elérése SP 1.2 A követelményhez kapcsolódó elkötelezettség elérése SP 1.3 Követelményváltozás menedzselése SP 1.4 Kétirányú követhetőség fenntartása SP 1.5 A projekt munka és követelmények közötti ellentmondások azonosítása Szoftvertechnológiai Fórum

26 Folyamatok, SG, SP példák
Konfigurációmenedzsment (CM) SG 1 Alapkonfigurációk létrehozása SP 1.1 Konfigurációs elemek azonosítása SP 1.2Konfigurációmenedzsment rendszer létrehozása SP 1.3Alapkonfigurációk létrehozása vagy kibocsátása SG 2 Változáskövetés- és ellenőrzés SP 2.1Változáskérések követése SP 2.2Konfigurációs elemek ellenőrzése SG 3 Integritás biztosítása SP 3.1 Konfigurációmenedzsment - feljegyzések készítése SP 3.2 Konfigurációs auditok végrehajtása Szoftvertechnológiai Fórum

27 Folyamatok, SG, SP példák
Projekt tervezés SG 1 Becslések végzése SP 1.1 A projekt scope becslése SP 1.2 Munkatermékek és feladatok jellemzőire vonatkozó becsléseinek meghatározása SP 1.3 Projekt életciklus meghatározása SP 1.4 A ráfordítás és költség becslés elvégzése SG 2 Projekt terv kialakítása SP 2.1 Költségvetés és ütemterv meghatározása SP 2.2 A projekt kockázatainak azonosítása SP 2.3 Adatmenedzsment tervezése SP 2.4 Projekt erőforrások tervezése SP 2.5 Szükséges tudás és szakképzettség tervezése SP 2.6 Érintettek bevonásának terve SP 2.7 A projekt terv meghatározása SG 3 A tervhez való elkötelezettség kialakítása SP 3.1 A projektre hatással lévő tervek szemléje SP 3.2 A munka és erőforrásszintek egyeztetése SP 3.3Tervkötelezettség elérése Szoftvertechnológiai Fórum

28 Folyamatok, SG, SP példák
Mérés és elemzés (MA) SG 1 Mérési és elemzési tevékenységek csoportosítása SP 1.1 Mérési célkitűzések meghatározása SP 1.2 Mérések specifikálása SP 1.3 Adatgyűjtési- és tárolási eljárásmód specifikálása SP 1.4 Elemzési eljárásmód specifikálása SG 2 Mérési eredmények szolgáltatása SP 2.1 Mérési adatok gyűjtése SP 2.2 Mérési adatok elemzése SP 2.3 Adatok és eredmények tárolása SP 2.4 Eredmények közzététele Szoftvertechnológiai Fórum

29 Folyamatok, SG, SP példák
SG 1 Folyamatok és munkatermékek objektív értékelése SP 1.1 Folyamatok objektív értékelése SP 1.2 Munkatermékek és szolgáltatások objektív értékelése SG 2 Objektív betekintés nyújtása SP 2.1 Nemmegfelelőségi ügyek közlése és megoldás biztosítása SP 2.2 Feljegyzések készítése Szoftvertechnológiai Fórum

30 Szoftvertechnológiai Fórum
Folyamatok, GG Általános célok és az ezekhez kapcsolódó általános gyakorlatok GG1: Sajátos célok elérése (Achieve Specific Goals) (gyakorlatilag: a folyamat létezik, végrehajtják, eleget képes tenni alapvető céljainak) GP1.1.Alapgyakorlatok végrehajtása( Perform base practice) (végrehajtják a folyamatot) Szoftvertechnológiai Fórum

31 Szoftvertechnológiai Fórum
Folyamatok, GG GG 2 Egy menedzselt folyamat intézményesítése (Institutionalize a Managed Process) GP Szervezeti irányvonal meghatározás (Establish an Organizational Policy) GP 2.2 A folyamat tervezése (Plan the Process) GP 2.3 Erőforrás rendelkezésre bocsátása (Provide Resources) GP 2.4 Felelősség kijelölése (Assign Responsibility) GP Emberek képzése (Train People) GP Konfigurációk menedzsmentje (Manage Configurations) GP Az érintettek azonosítása és bevonása (Identify and Involve Relevant Stakeholders) GP Folyamatkövetés és -vezérlés (Monitor and Control the Process) GP A megfelelőség tárgyilagos kiértékelése (Objectively Evaluate Adherence) GP Az aktuális állapot szemlézése a felsőbb vezetőkkel (Review Status with Higher Level Management) Szoftvertechnológiai Fórum

32 Szoftvertechnológiai Fórum
Folyamatok, GG GG 3 Meghatározott folyamat intézményesítése (Institutionalize a Defined Process) GP 3.1 Meghatározott folyamat létrehozása (Establish a Defined Process) GP 3.2 Javítási / fejlődési információk összegyűjtése (Collect Improvement Information) GG 4 Mennyiségileg menedzselt folyamat intézményesítése (Institutionalize a Quantitatively Managed Process) GP 4.1 A folyamat mennyiségi mutatóinak meghatározása (Establish Quantitative Objectives for the Process) GP 4.2 A folyamat / alfolyamatok teljesítményének stabilizálása (Stabilize Subprocess Performance) GG 5 Optimalizáló folyamat intézményesítése (Institutionalize an Optimizing Process ) GP 5.1 Folyamatos folyamatjavítás biztosítása (Ensure Continuous Process Improvement ) GP 5.2 A problémák okának (gyökerének) korrekciója (Correct Root Causes of Problems Szoftvertechnológiai Fórum

33 Kapcsolatok a folyamatok, SP és GP között
Folyamatcsoporton belül a folyamatok kapcsolódnak pl. PP, PMC, RSKM, SAM, IPM, QPM… az összes fejlesztési folyamat… Szoftvertechnológiai Fórum

34 Kapcsolatok a folyamatok, SP és GP között
GP2.2: Folyamat tervezése: a PP lefedheti az összes projekthez kapcsolódó folyamat tervezését (kivéve PP –t) GP2.5: Emberek képzése: OT + PP SP2.5-1 GP2.6: Konfigurációk menedzselése: CM – implementálhatja az összes folyamatra vonatkozóan a GP2.6-ot GP2.8: Folyamatkövetés és –vezérlés: PMC + MA GP2.9: A megfelelőség tárgyilagos kiértékelése : PPQA Szoftvertechnológiai Fórum

35 Kapcsolatok a folyamatok, SP és GP között
GP3.1: Meghatározott folyamat létrehozása: IPM + OPD GP3.2: Javítási / fejlődési információk összegyűjtése : IPM+OPF+OPD GP4.1: A folyamat mennyiségi mutatóinak meghatározása : QPM + OPP GP4.2: A folyamat / alfolyamatok teljesítményének stabilizálása : QPM + OPP GP5.1: Folyamatos folyamatjavítás biztosítása : OID GP5.2: A problémák okának (gyökerének) korrekciója : CAR Szoftvertechnológiai Fórum

36 Szoftvertechnológiai Fórum
Tartalom Bevezetés Szoftverminőség Modell alapú szoftverfolyamat-fejlesztés A CMMI® modellről A modell elemei Folyamatok és kapcsolataik A CMMI® modell szerinti auditálás Az AppraisalAssistant szoftver Szoftvertechnológiai Fórum

37 Szoftvertechnológiai Fórum
Auditálás a CMMI® modell alapján SCAMPI audit methodology (Standard CMMI® Assessment Method for Process Improvement) ARC Class A – suitable for benchmarking, Class B, Class C (ARC: Appraisal Requirements for CMMI, MDD: Method Definition Document) Audit tervezése A követelmények elemzése, audit terv, audit csapat, „objektív bizonyítékok” azonosítása Audit végrehajtása Objektív bizonyítékok vizsgálata, a vizsgálat eredményének elemzése és dokumentálása Az eredmények jelentése Jelentés elkészítése, formális lépések Szoftvertechnológiai Fórum

38 Szoftvertechnológiai Fórum
A CMMI® auditálása A modell elemeinek meglétét vizsgálja Megkövetelt, szükséges elemek Sajátos célok (specific goals - SG) leírják, hogy mit kötelező implementálni ahhoz, hogy kielégítsük az adott folyamatcsoportot. Általános célok (generic goals - GG) lépcsős megközelítésben minden folyamatcsoportnak csak egy általános célja van; megmutatja, hogy a folyamat mikor eredményes, ismételhető és tartós; Az általános céllal határozzuk meg, hogy egy folyamatcsoport mikor kielégített. Szoftvertechnológiai Fórum

39 Szoftvertechnológiai Fórum
A CMMI® auditálása Elvárt elemek (expected) Sajátos gyakorlatok (specific practices - SP) Specifikus célok eléréséhez szükséges munkák általános praktikák / gyakorlatok (generic practices - GP) Intézményesítést nyújtanak, mely biztosítja, hogy a folyamatcsoporthoz rendelt folyamatok eredményesek, ismételhetőek és tartósak Szoftvertechnológiai Fórum

40 Szoftvertechnológiai Fórum
A CMMI® auditálása Informatív elemek (informative) Alpraktikák (subpractices SP) Részletes leírások, melyek útmutatást nyújtanak a specifikus- és általános praktikák értelmezéséhez; ötleteket adnak, melyek hasznosak lehetnek a folyamatfejlesztésben tipikus munkatermékek (typical work products) Szakterülethez kapcsolódó hatás-erősítők (discipline amplifications) Szoftvertechnológiai Fórum

41 SCAMPI auditok tapasztalatai
SCAMPI auditok, amelyeket bejelentettek a SEI-nél 2002 április és 2006 január között Szoftvertechnológiai Fórum

42 SCAMPI auditok tapasztalatai
Szoftvertechnológiai Fórum

43 SCAMPI auditok tapasztalatai
Szoftvertechnológiai Fórum

44 SCAMPI auditok tapasztalatai
Szoftvertechnológiai Fórum

45 SCAMPI auditok tapasztalatai
Szoftvertechnológiai Fórum

46 SCAMPI auditok tapasztalatai
Szoftvertechnológiai Fórum

47 Szoftvertechnológiai Fórum
SCAMPI auditok Ki auditálhat? Szoftvertechnológiai Fórum

48 Szoftvertechnológiai Fórum
Tartalom Bevezetés Szoftverminőség Modell alapú szoftverfolyamat-fejlesztés A CMMI® modellről A modell elemei Folyamatok és kapcsolataik A CMMI® modell szerinti auditálás Az AppraisalAssistant szoftver Szoftvertechnológiai Fórum

49 Az AppraisalAssistant szoftver
Szoftvertechnológiai Fórum

50 Szoftvertechnológiai Fórum
Miről volt szó… Bevezetés Szoftverminőség Modell alapú szoftverfolyamat-fejlesztés A CMMI® modellről A modell elemei Folyamatok és kapcsolataik A CMMI® modell szerinti auditálás Az AppraisalAssistant szoftver Szoftvertechnológiai Fórum

51 Szoftvertechnológiai Fórum
Kérdések? Szoftvertechnológiai Fórum

52 Szoftvertechnológiai Fórum
Köszönöm a figyelmet! Szoftvertechnológiai Fórum


Letölteni ppt "Szoftverminőség-fejlesztés a CMMI modell alkalmazásával"

Hasonló előadás


Google Hirdetések