Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaÁgnes Kovácsné Megváltozta több, mint 10 éve
1
Szoftverminőség-fejlesztés a CMMI modell alkalmazásával
Szoftverminőség-fejlesztés a CMMI modell alkalmazásával Dr. Balla Katalin Szoftvertechnológiai Fórum Szoftvertechnológiai Fórum
2
Szoftvertechnológiai Fórum
Tartalom Bevezetés Szoftverminőség Modell alapú szoftverfolyamat-fejlesztés A CMMI® modellről A modell elemei Folyamatok és kapcsolataik A CMMI® modell szerinti auditálás Az AppraisalAssistant szoftver Szoftvertechnológiai Fórum
3
Szoftvertechnológiai Fórum
Tartalom A Bevezetés Szoftverminőség Modell alapú szoftverfolyamat-fejlesztés A CMMI® modellről A modell elemei Folyamatok és kapcsolataik A CMMI® modell szerinti auditálás Az AppraisalAssistant szoftver Szoftvertechnológiai Fórum
4
Szoftvertechnológiai Fórum
Szoftverminőség Mi a szoftverminőség? A szoftver jó, ha … … időben elkészül … olcsó … azt csinálja, amit a felhasználó szeretne … a nap 24 órájában rendelkezésre áll … barátságos, könnyen tanulható … maximum 5 sec alatt mindig válaszol …kódja érthető, könnyen karbantartható …új környezetben könnyen telepíthető … ? Szoftvertechnológiai Fórum
5
Szoftvertechnológiai Fórum
Szoftverminőség Nem „egy – és – egyetemes”, nem állandó… Függ a konkrét helyzettől Minőségi profilt kell meghatározni minden esetben! A minőségi profil kialakításakor ismerni kell a szoftverminőség fontos elemeit és a létező megközelítéseket A cég konkrét igényeinek megfelelő elemeket és megközelítéseket kell kiválasztani Szoftvertechnológiai Fórum
6
Szoftverminőségi modellek
GQM Folyamat Termék Erőforrás Definíció Minőségi attribútum Mérőszám Objektumok Jellemzők ISO 9126 IFPUG, MkII, Cosmic ISO 9001:2000 CMM / CMMI SPICE (ISO 15504) ISO 12207 TSP, PSP Cobit AQAP ITIL BS7799 PM módszertanok Fejlesztési módszertanok Tesztelés People CMM Weinberg... Szoftvertechnológiai Fórum
7
Szoftvertechnológiai Fórum
Tartalom Bevezetés Szoftverminőség Modell alapú szoftverfolyamat-fejlesztés A CMMI® modellről A modell elemei Folyamatok és kapcsolataik A CMMI® modell szerinti auditálás Az AppraisalAssistant szoftver Szoftvertechnológiai Fórum
8
Modell alapú szoftverfolyamat fejlesztés
A szoftvergyártás folyamatának bizonyos elemeire koncentrál, fejlődési irányt mutat, sok korábbi tapasztalatot használ fel... Elvek: Crosby 1979, Juran 1988, Deming 1986, Humphrey 1989 Már az 1980-as években rájöttek, hogy vannak „érettebb” és „kevésbé érett” folyamatok. Bizonyos kritériumok alapján vizsgálják a szervezetet és / vagy annak bizonyos vonatkozásait A vizsgált területek jellemzői szerint a szervezetet / vizsgált folyamatot bizonyos érettségi szintre sorolják Szoftvertechnológiai Fórum
9
Modell alapú szoftverfolyamat fejlesztés
A szoftver folyamat érettsége: Annak mértéke, hogy egy folyamat mennyire pontosan meghatározott, vezérelt, mért, ellenőrzött és hatékony. [Paulk]. A szoftverfolyamat érettsége megmutat(hat)ja, hogy a folyamat képes-e jó minőségű terméket előállítani, a költség- és időkeret betartásával. Az érett szoftver folyamat: Meghatározott (definiált), vezérelt, mért, ellenőrzött, hatékony és javulásra képes. Szoftvertechnológiai Fórum
10
Szoftverfolyamat-fejlesztési modellek
Lépcsős modellek (staged models) a teljes szervezetet vizsgálják foglalkoznak: vezetési és műszaki folyamatokkal, az alkalmazott technológiával, magával a szervezettel… …SW-CMM Folytonos modellek (continuous models) az egyes folyamatokra (és nem a teljes szervezetre) állapítanak meg képességi szinteket bizonyos jellemzők alapján a modell alkalmazója maga döntheti el, hogy milyen folyamat képességét szeretné vizsgálni …SPICE / ISO (felhasználja az ISO et) „Kombinált”, integrált modellek ötvözik a kétféle modellt, a bizonyítottan hasznos elemeket kiválasztva …CMMI® Szoftvertechnológiai Fórum
11
Szoftvertechnológiai Fórum
Tartalom Bevezetés Szoftverminőség Modell alapú szoftverfolyamat-fejlesztés A CMMI® modellről A modell elemei Folyamatok és kapcsolataik A CMMI® modell szerinti auditálás Az AppraisalAssistant szoftver Szoftvertechnológiai Fórum
12
Szoftvertechnológiai Fórum
A CMMI® modell Capability Maturity Model Integration Capability Maturity Model Integration, Version 1.1.Continuous representation. Staged representation. December 2001. Internet: Szoftvertechnológiai Fórum
13
Szoftverminőség-fejlesztés a CMMI modell alkalmazásával
A CMMI® célja A szoftverfejlesztésben, rendszerfejlesztésben és termékfejlesztésben leggyakrabban alkalmazott modellek nevezetesen: 1. Capability Maturity Model for Software (SW-CMM) v2.0 draft C 2. Electronic Industries Alliance Interim Standard (EIA/IS) 731, Systems Engineering Capability Model (SECM) Integrated Product Development Capability Maturity Model (IPD-CMM) v0.98 összevonása egyetlen modellé /szabvánnyá, amelyet minden szervezet használhat a folyamatjavításban. A modell az ISO/IEC) Technical Report for Software Process Assessment-ben leírt modellen is kompatibilis Szoftvertechnológiai Fórum Szoftvertechnológiai Fórum
14
Szoftvertechnológiai Fórum
Tartalom Bevezetés Szoftverminőség Modell alapú szoftverfolyamat-fejlesztés A CMMI® modellről A modell elemei Folyamatok és kapcsolataik A CMMI® modell szerinti auditálás Az AppraisalAssistant szoftver Szoftvertechnológiai Fórum
15
Szoftvertechnológiai Fórum
A CMMI® modell elemei Mindkét megjelenítésben / megközelítésben: Folyamatok / folyamatcsoportok (Process area) Sajátos célok (Specific goals) Sajátos gyakorlat (Specific practices) Általános célok (Generic goals) Általános gyakorlat (Generic practices) Lépcsős megjelenítésben / megközelítésben: Általános jellemvonások (common features) a végrehajtáshoz szükséges elkötelezettség, képesség, a bevezetés irányítása, a bevezetés ellenőrzése (commitment to perform, ability to perform, directing implementation, verifying implementattion) Érettségi szintek (Maturity levels) Folytonos megjelenítésben Képességi szintek (Capability levels) Szoftvertechnológiai Fórum
16
A CMMI® modell elemei Érettségi szint Lépcsős megközelítés 1 Kezdeti (initial) 2 Menedzselt (Managed) 3 Meghatározott (Defined) 4 Mennyiségileg menedzselt (Quantitatively Managed) 5 Optimalizáló (Optimizing) Képességi szint Folytonos megközelítés Nem teljes (Incomplete) 1 Végrehajtott (Performed) 2 Menedzselt (Managed) 3 Meghatározott (Defined) 4 Mennyiségileg menedzselt (Quantitatively Managed) 5 Optimizing Az érettségi szint a szervezet egészére vonatkozik A képesséi szint a folyamatokra vonatkozik Szoftvertechnológiai Fórum
17
Szoftvertechnológiai Fórum
Tartalom Bevezetés Szoftverminőség Modell alapú szoftverfolyamat-fejlesztés A CMMI® modellről A modell elemei Folyamatok és kapcsolataik A CMMI® modell szerinti auditálás Az AppraisalAssistant szoftver Szoftvertechnológiai Fórum
18
Szoftvertechnológiai Fórum
A CMMI® folyamatai Követelménymenedzsment - Requirements Management - REQM Projekt tervezés- (Project Planning - PP Projekt követés és -vezérlés - Project Monitoring and Control - PMC Szállítói megállapodás menedzsment - Supplier Agreement Management- SAM Mérés és elemzés - Measurement and Analysis- MA Folyamat- és termék - minőségbiztosítás - Process and Product Quality Assurance- PPQA Konfigurációmenedzsment - Configuration Management - CM Követelményfejlesztés - Requirements Development - RD Műszaki megoldás - Technical Solution -TS Termék integráció - Product Integration- PI Ellenőrzés – Verification - VER Végellenőrzés – Validation -VAL Szervezeti szintű folyamat-szemlélet - Organizational Process Focus -OPF Szervezeti szintű folyamatok meghatározása - Organizational Process Definition -OPD Szervezeti szintű képzés - Organizational Training-OT IPPD-re alkalmazott integrált projektmenedzsment-Integrated Project Management for IPPD * Kockázatkezelés - Risk Management- RSKM Integrált csapatmunka - Integrated Teaming * -IT Integrált beszállító-kezelés - Integrated Supplier Management* -ISM Döntéselemzés és döntéshozatal - Decision Analysis and Resolution - DAR Integrációra alkalmas szervezeti keret (környezet)- Organizational Environment for Integration * - OEI Szervezeti szintű folyamat-teljesítmény - Organizational Process Performance -OPP Mennyiségi projekt menedzsment - Quantitative Project Management -QPM Szervezeti szintű innováció és annak bevezetése - Organizational Innovation and Deployment -OID Oksági elemzés és döntéshozatal - Causal Analysis and Resolution - CAR Szoftvertechnológiai Fórum
19
Szoftvertechnológiai Fórum
A CMMI® folyamatai A folyamatok megjelenése a lépcsős és folytonos megközelítésben Equivalent staging Ekvivalens fokozatok kialakítása, besorolás ekvivalens fokozatok szerint, ekvivalens besorolás Szoftvertechnológiai Fórum
20
Folyamatcsoportok a CMMI® folytonos megközelítésben
Projekt menedzsment (Project Management) Folyamat menedzsment (Process Management) Fejlesztés (Engineering) Support Legtöbb esetben vannak alapfolyamatok (basic processes) és magas szintű folyamatok (advanced processes). Szoftvertechnológiai Fórum
21
Folyamatcsoportok a CMMI® folytonos megközelítésben
Projekt menedzsment Cél: A projekt irányítási tevékenységeket tartalmazza, amelyek a tervezéssel, követéssel és vezérléssel foglalkoznak. A projekt menedzsment csoport folyamatai Project Planning Project Monitoring and Control Supplier Agreement Management Integrated Project Management for IPPD Risk Management Integrated Teaming Integrated Supplier Management Quantitative Project Management Szoftvertechnológiai Fórum
22
Folyamatcsoportok a CMMI® folytonos megközelítésben
Folyamat menedzsment Célja: A folyamat menedzsment a projektek közötti / projekteken kívüli tevékenységekkel foglalkozik, ideértve a folyamatok meghatározását, tervezését, erőforrás igényeik kielégítését, közzétételét, bevezetését, követését, ellenőrzését, auditálását, mérését és javítását. Folyamat menedzsment csoport folyamatai: Organizational Process Focus Organizational Process Definition Organizational Training Organizational Process Performance Organizational Innovation and Deployment Szoftvertechnológiai Fórum
23
Folyamatcsoportok a CMMI® folytonos megközelítésben
Fejlesztés Cél: A fejlesztési folyamatok a szoftver- és rendszerfejlesztésben alkalmazott fejlesztési és karbantartási folyamatokat jelentik. A fejlesztési folyamatok csoportjába tartozó 6 folyamat szorosan kapcsolódik egymáshoz. A fejlesztési folyamatok Requirements Management Requirements Development Technical Solution Product Integration Verification Validation Szoftvertechnológiai Fórum
24
Folyamatcsoportok a CMMI® folytonos megközelítésben
Support Cél Az ebbe a csoportba tartozó folyamatok a fejlesztési és karbantartási folyamatokat támogatják. Olyan folyamatok tartoznak ide, amelyeket más folyamatok végrehajtásuk kapcsán érintenek. Support folyamatok: Configuration Management Process and Product Quality Assurance Measurement and Analysis Decision Analysis and Resolution Organizational Environment for Integration Causal Analysis and Resolution Szoftvertechnológiai Fórum
25
Folyamatok, SG, SP példák
SG 1 Követelmények menedzselése (REQM) SP 1.1 Követelmények megértésének elérése SP 1.2 A követelményhez kapcsolódó elkötelezettség elérése SP 1.3 Követelményváltozás menedzselése SP 1.4 Kétirányú követhetőség fenntartása SP 1.5 A projekt munka és követelmények közötti ellentmondások azonosítása Szoftvertechnológiai Fórum
26
Folyamatok, SG, SP példák
Konfigurációmenedzsment (CM) SG 1 Alapkonfigurációk létrehozása SP 1.1 Konfigurációs elemek azonosítása SP 1.2Konfigurációmenedzsment rendszer létrehozása SP 1.3Alapkonfigurációk létrehozása vagy kibocsátása SG 2 Változáskövetés- és ellenőrzés SP 2.1Változáskérések követése SP 2.2Konfigurációs elemek ellenőrzése SG 3 Integritás biztosítása SP 3.1 Konfigurációmenedzsment - feljegyzések készítése SP 3.2 Konfigurációs auditok végrehajtása Szoftvertechnológiai Fórum
27
Folyamatok, SG, SP példák
Projekt tervezés SG 1 Becslések végzése SP 1.1 A projekt scope becslése SP 1.2 Munkatermékek és feladatok jellemzőire vonatkozó becsléseinek meghatározása SP 1.3 Projekt életciklus meghatározása SP 1.4 A ráfordítás és költség becslés elvégzése SG 2 Projekt terv kialakítása SP 2.1 Költségvetés és ütemterv meghatározása SP 2.2 A projekt kockázatainak azonosítása SP 2.3 Adatmenedzsment tervezése SP 2.4 Projekt erőforrások tervezése SP 2.5 Szükséges tudás és szakképzettség tervezése SP 2.6 Érintettek bevonásának terve SP 2.7 A projekt terv meghatározása SG 3 A tervhez való elkötelezettség kialakítása SP 3.1 A projektre hatással lévő tervek szemléje SP 3.2 A munka és erőforrásszintek egyeztetése SP 3.3Tervkötelezettség elérése Szoftvertechnológiai Fórum
28
Folyamatok, SG, SP példák
Mérés és elemzés (MA) SG 1 Mérési és elemzési tevékenységek csoportosítása SP 1.1 Mérési célkitűzések meghatározása SP 1.2 Mérések specifikálása SP 1.3 Adatgyűjtési- és tárolási eljárásmód specifikálása SP 1.4 Elemzési eljárásmód specifikálása SG 2 Mérési eredmények szolgáltatása SP 2.1 Mérési adatok gyűjtése SP 2.2 Mérési adatok elemzése SP 2.3 Adatok és eredmények tárolása SP 2.4 Eredmények közzététele Szoftvertechnológiai Fórum
29
Folyamatok, SG, SP példák
SG 1 Folyamatok és munkatermékek objektív értékelése SP 1.1 Folyamatok objektív értékelése SP 1.2 Munkatermékek és szolgáltatások objektív értékelése SG 2 Objektív betekintés nyújtása SP 2.1 Nemmegfelelőségi ügyek közlése és megoldás biztosítása SP 2.2 Feljegyzések készítése Szoftvertechnológiai Fórum
30
Szoftvertechnológiai Fórum
Folyamatok, GG Általános célok és az ezekhez kapcsolódó általános gyakorlatok GG1: Sajátos célok elérése (Achieve Specific Goals) (gyakorlatilag: a folyamat létezik, végrehajtják, eleget képes tenni alapvető céljainak) GP1.1.Alapgyakorlatok végrehajtása( Perform base practice) (végrehajtják a folyamatot) Szoftvertechnológiai Fórum
31
Szoftvertechnológiai Fórum
Folyamatok, GG GG 2 Egy menedzselt folyamat intézményesítése (Institutionalize a Managed Process) GP Szervezeti irányvonal meghatározás (Establish an Organizational Policy) GP 2.2 A folyamat tervezése (Plan the Process) GP 2.3 Erőforrás rendelkezésre bocsátása (Provide Resources) GP 2.4 Felelősség kijelölése (Assign Responsibility) GP Emberek képzése (Train People) GP Konfigurációk menedzsmentje (Manage Configurations) GP Az érintettek azonosítása és bevonása (Identify and Involve Relevant Stakeholders) GP Folyamatkövetés és -vezérlés (Monitor and Control the Process) GP A megfelelőség tárgyilagos kiértékelése (Objectively Evaluate Adherence) GP Az aktuális állapot szemlézése a felsőbb vezetőkkel (Review Status with Higher Level Management) Szoftvertechnológiai Fórum
32
Szoftvertechnológiai Fórum
Folyamatok, GG GG 3 Meghatározott folyamat intézményesítése (Institutionalize a Defined Process) GP 3.1 Meghatározott folyamat létrehozása (Establish a Defined Process) GP 3.2 Javítási / fejlődési információk összegyűjtése (Collect Improvement Information) GG 4 Mennyiségileg menedzselt folyamat intézményesítése (Institutionalize a Quantitatively Managed Process) GP 4.1 A folyamat mennyiségi mutatóinak meghatározása (Establish Quantitative Objectives for the Process) GP 4.2 A folyamat / alfolyamatok teljesítményének stabilizálása (Stabilize Subprocess Performance) GG 5 Optimalizáló folyamat intézményesítése (Institutionalize an Optimizing Process ) GP 5.1 Folyamatos folyamatjavítás biztosítása (Ensure Continuous Process Improvement ) GP 5.2 A problémák okának (gyökerének) korrekciója (Correct Root Causes of Problems Szoftvertechnológiai Fórum
33
Kapcsolatok a folyamatok, SP és GP között
Folyamatcsoporton belül a folyamatok kapcsolódnak pl. PP, PMC, RSKM, SAM, IPM, QPM… az összes fejlesztési folyamat… Szoftvertechnológiai Fórum
34
Kapcsolatok a folyamatok, SP és GP között
GP2.2: Folyamat tervezése: a PP lefedheti az összes projekthez kapcsolódó folyamat tervezését (kivéve PP –t) GP2.5: Emberek képzése: OT + PP SP2.5-1 GP2.6: Konfigurációk menedzselése: CM – implementálhatja az összes folyamatra vonatkozóan a GP2.6-ot GP2.8: Folyamatkövetés és –vezérlés: PMC + MA GP2.9: A megfelelőség tárgyilagos kiértékelése : PPQA Szoftvertechnológiai Fórum
35
Kapcsolatok a folyamatok, SP és GP között
GP3.1: Meghatározott folyamat létrehozása: IPM + OPD GP3.2: Javítási / fejlődési információk összegyűjtése : IPM+OPF+OPD GP4.1: A folyamat mennyiségi mutatóinak meghatározása : QPM + OPP GP4.2: A folyamat / alfolyamatok teljesítményének stabilizálása : QPM + OPP GP5.1: Folyamatos folyamatjavítás biztosítása : OID GP5.2: A problémák okának (gyökerének) korrekciója : CAR Szoftvertechnológiai Fórum
36
Szoftvertechnológiai Fórum
Tartalom Bevezetés Szoftverminőség Modell alapú szoftverfolyamat-fejlesztés A CMMI® modellről A modell elemei Folyamatok és kapcsolataik A CMMI® modell szerinti auditálás Az AppraisalAssistant szoftver Szoftvertechnológiai Fórum
37
Szoftvertechnológiai Fórum
Auditálás a CMMI® modell alapján SCAMPI audit methodology (Standard CMMI® Assessment Method for Process Improvement) ARC Class A – suitable for benchmarking, Class B, Class C (ARC: Appraisal Requirements for CMMI, MDD: Method Definition Document) Audit tervezése A követelmények elemzése, audit terv, audit csapat, „objektív bizonyítékok” azonosítása Audit végrehajtása Objektív bizonyítékok vizsgálata, a vizsgálat eredményének elemzése és dokumentálása Az eredmények jelentése Jelentés elkészítése, formális lépések Szoftvertechnológiai Fórum
38
Szoftvertechnológiai Fórum
A CMMI® auditálása A modell elemeinek meglétét vizsgálja Megkövetelt, szükséges elemek Sajátos célok (specific goals - SG) leírják, hogy mit kötelező implementálni ahhoz, hogy kielégítsük az adott folyamatcsoportot. Általános célok (generic goals - GG) lépcsős megközelítésben minden folyamatcsoportnak csak egy általános célja van; megmutatja, hogy a folyamat mikor eredményes, ismételhető és tartós; Az általános céllal határozzuk meg, hogy egy folyamatcsoport mikor kielégített. Szoftvertechnológiai Fórum
39
Szoftvertechnológiai Fórum
A CMMI® auditálása Elvárt elemek (expected) Sajátos gyakorlatok (specific practices - SP) Specifikus célok eléréséhez szükséges munkák általános praktikák / gyakorlatok (generic practices - GP) Intézményesítést nyújtanak, mely biztosítja, hogy a folyamatcsoporthoz rendelt folyamatok eredményesek, ismételhetőek és tartósak Szoftvertechnológiai Fórum
40
Szoftvertechnológiai Fórum
A CMMI® auditálása Informatív elemek (informative) Alpraktikák (subpractices SP) Részletes leírások, melyek útmutatást nyújtanak a specifikus- és általános praktikák értelmezéséhez; ötleteket adnak, melyek hasznosak lehetnek a folyamatfejlesztésben tipikus munkatermékek (typical work products) Szakterülethez kapcsolódó hatás-erősítők (discipline amplifications) Szoftvertechnológiai Fórum
41
SCAMPI auditok tapasztalatai
SCAMPI auditok, amelyeket bejelentettek a SEI-nél 2002 április és 2006 január között Szoftvertechnológiai Fórum
42
SCAMPI auditok tapasztalatai
Szoftvertechnológiai Fórum
43
SCAMPI auditok tapasztalatai
Szoftvertechnológiai Fórum
44
SCAMPI auditok tapasztalatai
Szoftvertechnológiai Fórum
45
SCAMPI auditok tapasztalatai
Szoftvertechnológiai Fórum
46
SCAMPI auditok tapasztalatai
Szoftvertechnológiai Fórum
47
Szoftvertechnológiai Fórum
SCAMPI auditok Ki auditálhat? Szoftvertechnológiai Fórum
48
Szoftvertechnológiai Fórum
Tartalom Bevezetés Szoftverminőség Modell alapú szoftverfolyamat-fejlesztés A CMMI® modellről A modell elemei Folyamatok és kapcsolataik A CMMI® modell szerinti auditálás Az AppraisalAssistant szoftver Szoftvertechnológiai Fórum
49
Az AppraisalAssistant szoftver
Szoftvertechnológiai Fórum
50
Szoftvertechnológiai Fórum
Miről volt szó… Bevezetés Szoftverminőség Modell alapú szoftverfolyamat-fejlesztés A CMMI® modellről A modell elemei Folyamatok és kapcsolataik A CMMI® modell szerinti auditálás Az AppraisalAssistant szoftver Szoftvertechnológiai Fórum
51
Szoftvertechnológiai Fórum
Kérdések? Szoftvertechnológiai Fórum
52
Szoftvertechnológiai Fórum
Köszönöm a figyelmet! Szoftvertechnológiai Fórum
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.