Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Fő témáink : A hang : - Terjedése , sebessége ,
- A hangrezgés frekvenciája ,amplitúdója - A tiszta hang és összetett hang - Hangmagasság , hangszínezet - Hangerősség , hangintenzitás
2
A hang és fogalmai A természetes és mesterséges hang : - A beszéd - A zenei énekhang - Zörejek , zajok Hangtechnikai alapfogalmak: dB , RMS , Peak , Dinamika tartomány ,Frekvencia menet , jel/zaj , alap és felharmonikusok ,
3
Hallás - Az emberi hallószer Munka eszközünk : A fül
- Hallható és nem hallható hangok - A hangmagasság és hangosság érzete Hallásküszöb , fájdalomküszöb , egyéni hangérzet
4
Mikrofonok működési elvek , felépítés ,
dinamikus , kondenzátor , URH mikrofonok , karakterisztika , műszaki adatok , mikrofonozás , mikrofonok kiválasztása közel téri hatás mikrofonoknál
5
Hangfelvétel Mikrofonnal
Teremakusztikai alapfogalmak ( teremválasz , átvitel ,utózengés,diffuzitás ) Riportfelvételek , rúdról , kézben , szabadtérben , mozgó szereplőkkel
6
Hangfelvétel : Play back technikával , mikrofon szivacs használat
A – B rendszerű sztereó felvétel X – Y rendszerű sztereó felvétel
7
Hangfelvétel : M – S rendszerű sztereó felvétel Zenefelvételek
Zenekari felvételek „Audio in media” sportesemények mikrofonozása
8
Digitális Hangtechnika
- A / D és D / A átalakítás , számrendszerek , áramköri alapelemek , A és D rendszerek összehasonlítása Analóg jelek digitalizálása Túl mintavételezés , átlapolódás
9
Keverők Felépítés , tömbvázlat , használat
Digitális keverőasztal felépítése GAin managment Analóg mixer ismertetése
10
Jeltovábbítás Szimmetrikus – asszimetrikus rendszer DI boksz Jel föld
Kompresszor - limitter Fantomtáplálás
11
Formátumok CD / CD Rom / CD – R / DVD / MD / SACD MP3 /
12
Hangtechnikai csatlakozók
XLR , Jack , Rca..
13
Kivezérlés és kivezérlés mérése
Analóg műszerek Digitális műszerek A túlvezérlés mérése PPM műszer és használata digit rögzítéskor dBFS
14
Gyakorlati esetek Kamerával történő hangfelvétel KK hangrendszer
Stúdió hangrendszer Kvíz hang - summa -1 Kereszt hang Kommentátor egység – telefon modem 4 Huzalos utasító - IFL - Atmoszféra
15
Ajánlott irodalom : Kézikönyv film –és Tv alkotóknak
Jákó Péter : Digitális Hangtechnika Csabai Dániel : A hangfelvétel gyakorlata Újházy László : A hang művészete
16
Folyóiratok Médiatechnika Broadcast engineering Sztereó magazin
Diszkrónika + Stage Pro Sound News
17
WEB Lapok / Portálok Hangtechnika.lap.hu Video.lap.hu Gyártók oldalai
Forgalmazók honlapjai: Stúdiótech , Leonardo , Dynarec stb.
18
Urbán Ernő E- mail : :
19
A hang és fogalmai A természetes és mesterséges hang : - A beszéd - A zenei énekhang - Zörejek , zajok Hangtechnikai alapfogalmak: dB , RMS , Peak , Dinamika tartomány ,Frekvencia menet , jel/zaj , alap és felharmonikusok ,
20
HANG A levegő, vagy más közeg részecskéinek rezgése, amit valamilyen hangforrás idéz elő, pl.: emberi beszéd, ének, hangszerek, természeti hangok, tárgyak kölcsönhatása, ... Főbb jellemzői: hangerő - a rezgő közeg mozgási energiájával arányos, frekvencia - rezgésszám/másodperc, spektrum - a különféle erősségű és frekvenciájú rezgések eloszlása egy hangmintában.
21
Hallható hang Az ember számára hallható, érzékelhető hang, egyénenként kisebb-nagyobb mértékben eltérő lehet, függ az ember fiziológiai, egészségi állapotától. Frekvenciatartománya: 20 Hz - 20 kHz, a közepes tartományban a legérzékenyebb a hallásunk. Intenzitása: a hallásküszöbtől a fájdalomküszöbig.
22
HANG Rugalmas közegben terjedő rezgéshullám
Lehet : Zenei jellemzője , hogy periódikus Zörej : nem periódikus ( hosszabb ) , lehet dörej :pillanatnyi Kisérlet : Hangvilla : ceruza:
23
Hanghullám Hang rugalmas közegben terjedő rezgés
Szilárd ,folyékony , légnemű közeg. Sebessége 330 m/s ( + 15 C ) , jele : c Van frekvenciája , amplitúdója. Szinuszos rezgés
24
1 Hz rezgés
26
Tiszta hang – Összetett hang:
Tiszta: szinuszos rezgés ( spektruma 1 vonal ) 1 frekvencia jellemzi ! Összetett amiben több : Spektrumában több frekvencia is szerepel. Összetett lehet periódikus ( periódikus összetett : zenei hang ) 2. nem periódikus ( zörej )
27
Periódikus összetett hang :
28
Hangmagasság :
29
Hang magasságát : frekvenciája határozza meg
Zenei hangok : alap felharmonikusai
30
dB Suttogó hang : 10 - 9 W / m2 Lökhajtásos repülő : 10 5 W / m2
Könnyebb számolás - fül logaritmikus érzékenysége miatt: az intenzitást - teljesítményt - hangnyomást – hangosságot lg egységben fejezzük ki !!! I 1 / I 2 intenzitásviszonya a dB értéke : 10lg I1 / I2 dB Intenzitás skála alap pontja : 0 dB , ( 1000 Hz mbar )
32
Irányhallás: Idő Különbség !!! Hangerő Különbség !!! Hangszín Különbség !!! Fej Mozgatása !!!
33
A fül három részből áll: külső, középső és belső fül.
hallójáratot a dobhártya zárja le dobhártyához a középfül felől kapcsolódó hallócsontok kalapács, üllő, kengyel közvetítik a hangot a belső fül ovális ablakához. dobhártya felülete lényegesen nagyobb, mint az ovális ablaké, az így átadott rezgések nyomása megnövekszik kb. 20-szorosára.
34
A külső hallójárat nyílását a fülkagyló veszi körül
A külső hallójárat nyílását a fülkagyló veszi körül. A külső hallójárat részben porcos, részben csontos cső, amely a hangtér rezgéseit a dobhártya felé vezeti. A hallójárat zárt csövű rezonátorként viselkedik a 2-5kHz -es tartományban.
35
A középfül anatómiai részei a dobüreg, a csecsnyúlvány és a fülkürt
A középfül anatómiai részei a dobüreg, a csecsnyúlvány és a fülkürt. A dobüreget a dobhártya zárja el a külső hallójárattól. Három csontocska található benne: a kalapács, az üllő és a kengyel.
36
A kalapács, az üllő és a kengyel alkotja a hallócsont láncot, hosszú nyúlványa (nyele) a dobhártyába van beágyazva, feje szorosan csatlakozik az üllőhöz, az üllő pedig lazán ízesül a kengyellel.
37
A belső fület a csontos labirintus alkotja, ami egy csontfallal körülvett bonyolult üregrendszer. Részei: a) a három félkörös ívjárat, b) a csiga és c) a tornác,
39
Hangszerhangok fázisai
40
Mikrofon A levegő rezgését elektromos jellé, változó feszültséggé, audiojellé alakítja. Működési elv alapján a (jelenleg használt) típusai: dinamikus-, piezzo-, kondenzátormikrofon
41
Mikrofonok – milyen a jó miksi
Nem zavarja a hangteret Irányítottsága nem freki függő Érzéketlen a külsö a elektromos – mágneses mezőkre Szimmetrikus a kimenete Nagy hangnyomást bír 140 – 160 dB Alsó - felső határfrekvencia Nincs zaja Érzékeny Nincs lineáris torzítása Nem öregszik a membránja Páratartalomra . Hőre – hidegre érzéketlen Nem zavarja a látásban / TV kép Bármely példánya azonos tulajdonságú
42
Ideális miksi Bármely keverővel kompatibilis Nem sérülékeny
Sok van belőle Változtatható a közeltéri – távoltéri freki Sok kiegészítő Táp feszt bír Könnyű cserélni
43
Gömb karakterisztikájú Omnidirectional
44
Vese Kardioid
45
Szuper vese Superkardioid
46
Hiper vese Hypercardioid
47
Kétirányú v. nyolcas Bidirectional
48
DINAMIKUS Miksi működési elv:
- A dinamikus mikrofonok úgy működnek, mint a dinamók; elektromos áramot indukálnak a mágneses tér és egy tekercs segítségével. jellemzői: - nincs szükség külső áramforrásra - robusztus - nagy hangnyomásnak (hangerőnek) is kitehető - kevésbé érzékeny a magas frekvenciákra - olcsó
50
KONDENZÁTOR Miksi. működési elv: - A kondenzátor mikrofonokban a membrán úgy viselkedik, mint egy kondenzátor; két lemez között hangnyomás esetén elektromos mező jön létre jellemzői: - szükségük van külső áramforrásra (48V) - "Fantom táp" - nagyon érzékeny - nagyobb kimeneti jelszint (előerősítővel szerelik) - széles frekvenciatartomány - kisebb hangnyomást bír el
52
„ Bizsu / Voice / Puska ” Electro voice Re 50 Sony ECM 77B
Sennheiser MKH – szélzsákkal
53
EV RE 50 Vastag membrán Kör karakterisztika Érzéketlen
Atmoszféra erős akkor is OK Szájtól 1 – 10 cm Nem tapi érzékeny
54
Bizsu Közepesen érzékeny Gömb Enyhén zajos helyen 5- 25 cm táv
Electret Fantom táp igény
55
Puska MKH 416 a standard Vékony membrános Erősen irányított
Visszhangmentes , zajszegény környezetben Fantom táp igény Kis hangnyomást bír 30 – cm től ….
56
Fantom Táp
57
A fantom táp A kondenzátor mikrofonok működéséhez, ellentétben a dinamikus mikrofonokkal, tápellátás szükséges. Ezt vagy a mikrofonba (vagy egy hozzácsatolt adapterbe) épített telep, vagy a ma már szinte minden rendezvénykeverőbe beépített ú.n. FANTOM TÁP biztosítja. (Phantom Power) A nemzetközi ajánlásoknak megfelelően a keverők zömében a fantom táp nagysága +48V. Ez kellő nagyságú tápfeszültséget biztosít a kondenzátor mikrofonok működéséhez. Fontos megjegyezni, hogy a legtöbb mai, modern kondenzátor mikrofon kapszula nem igényel ilyen magas tápfeszültséget, s már pár Voltról (3-9V) is tökéletesen működnek. Ezek a mikrofonok úgy készülnek azonban, hogy a +48V tápfeszültségről is üzemeltethetőek. Ha nem gyári mikrofont használunk, hanem csak egy kapszula bekötésére
58
Néhány jó tanács ! Fantom tápot bekapcsolni csak lehúzott mesterszabályzók, vagy lenémított erősítők mellett szabad, mert különben hatalmas csattanás fog hallatszani! Dinamikus mikrofonokat a mikrofon kábel végén feltolt szabályzók mellett is bátran cserélhetünk, kondenzátor mikrofonoknál ez szintén hatalmas csattanáshoz vezet. A fantom táp terhelhetősége véges: ha fantom tápról működő eszközöket (pl. DI-BOX) is használunk nagy számban, legyünk tekintettel a fantom táp terhelhetőségére. (mA-ben adják meg, gyári adat) Különösen fontos ez a régebbi gyártású keverőknél, mert azok tervezésénél még nem számoltak a fantom tápos eszközök terhelésével.
59
Teremakusztika Akusztika a szabad térben :
Vízszintes szabad térben a pontszerűen megszólaló (zenei) hangok energiája gyorsan csillapodik, a hangforrás hangnyomásszintje a távolság kétszereződésével 6 dB-vel csökken. Ennek okai: 1. a hang energiájának irányítottsága 2. a hallgatóság felületének erős hangelnyelő hatása 3. környezeti zajforrások
60
Teremakusztika Ebből következően az emberi beszéd szemben 5-6 méter, háttal 2-3 méter távolságig érthető. Ezek a zavaró hatások kiküszöbölhetőek akkor, ha : 1. a hangforrás mögött nem helyezkedik el hallgatóság 2. a hangforrás helyét megemeljük 3. környezeti zajok ellen védőfalat építünk
61
Ókori színház
62
Római típusú színház
63
Mai színházterem
64
A B rendszerű
65
A - B rendszerű Mindig 2 vese Egymástól 3 – 5 méterre
66
A – B rendszerű
67
X Y rendszerű
68
M - S technológia
69
M - S technológia Profi 1 nyolcas + vese Leggyakoribb a rádiókban
M jel teljes értékű mono S jel csak irányinformáció
70
M S Mátrixolása
71
Analóg csatorna jellemzői
Időben értékkészletében folyamatos Lehet : - akusztikus - mechanikus - elektromos Feladat során a jel változik , sérül
72
Dinamika tartománya: legnagyobb ampl. Jel
Zaj : belekeveredik a hasznosba , mivel a zaj is analóg Torzítás: Jel nagyobb ampl. Mint a csat. Impulzusviselkedés: bementére adottImpulzusokra , hogyan reagál.
73
Digit Zavarvédett Nagyobb dinamika Segéd infók Kezelési komfort
Minőség romlás nélküli copy Kis méret , olcsóbb
74
Digit hang alapjai : Az analógot 2- es számrendszerbe helyezik
Mintvételezés ( pl: kéziműszer ) Bit szám Alaptétel : F s nagyobb mint x f max
75
Keverőpultok Analóg felépítése Digitális felépítése
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.