Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaBertalan Török Megváltozta több, mint 10 éve
1
A bolognai folyamat és a felsőoktatási felvételi 2006 Előadó: Dr. Mang Béla felsőoktatási helyettes államtitkár
2
2 A hallgatók száma képzési szintek és tagozatok szerint (2004/2005. adatai) Megnevezés Felsőfokú szak- Főiskolai szintű Egyetemi szintű Szakirányú tovább- Egyetemi doktori, ill. mester- Összesen Képzésben részesülő hallgatók száma Nappali tagozat 7 452102 380109 9124505 318225 512 Esti tagozat847 0252 3312 1684811 656 Levelező tagozat 1 58698 69925 92620 2872 575149 073 Távoktatás32 1933 08635 279 Összesen9 122240 297138 16925 9917 941421 520
3
3 NYITOTTAK VAGYUNK n Amíg elzártan fejlődtünk a világ nagy részétől, addig „magánügy” volt az, hogy mit csinálunk. n Nyitás a világra – a munkaerő szabad áramlása, szükségszerű az összehasonlítás és az összehasonlíthatóság, erősíteni kell a versenyképességet, mérhető, átlátható, megismerhető rendszer kell.
4
4 VÁLTOZTATÁSI MOTIVÁCIÓK (felismerések, kényszerek ) n A társadalom elvárásai diploma felhasználhatósága a munkaerőpiacon + minőség diplomás munkanélküliség minimalizálása lehetőségek bővítése (esélynövekedés, LLL) n Továbbtanulásban érdekeltek elvárásai továbbtanulási igény alakulása (jelentkezés, érdeklődés) diplomák versenyképessége, konvertálhatósága pályakorrekciók végrehajtása, továbbképzés (LLL) n EU-s elvárások – nemzetközi kihívás (Bologna, Prága, Berlin, Bergen) – Európai Felsőoktatási Térség bolognai folyamat mobilitás, kompatibilitás (kredit, diplomamelléklet)
5
5 BERGEN 2005. május 19-20. n Nyilatkozatban megerősítik az Európai Felsőoktatási Térség 2010-ig történő létrehozását n Európai Felsőoktatási Térség Képesítési Kerete – 2010-ig saját nemzeti képesítési keret kialakítása n Nemzeti minőségbiztosítási rendszerek kialakítása – ENQA által javasolt irányelvek; közös standardok, eljárások és irányvonalak kidolgozása n A Minőségbiztosítási és Akkreditációs szervezetek Európai Nyilvántartásának létrehozása n Megvalósítási terv készítése – oklevelek elismertetése n Kutatás szerepének a felsőoktatásban hangsúlyosabbá kell válnia n Hátrányos helyzetű csoportok segítése n Tagállamok időközi értékelése: minőségbiztosítási rendszerek kialakítása kétciklusú képzés megvalósítása oklevelek és tanulmányi idők elismerése
6
6 TÖMEGKÉPZÉS n Rövidebb ciklusú képzésekre kell a lehető legtöbb embert beengedni. n A tudományos kutatásra, illetve a tanári munkára a második ciklus készít fel – az arra alkalmasakat. n Tudományos fokozat megszerzése.
7
7 MIRE KÉPEZÜNK? n Közoktatás – lényegében általános műveltséget ad, gondolkodás, problémamegoldó stratégiák, kompetenciák. n Szakoktatás – konkrét szakmára képez, itt is átalakulási folyamat, a szakmák csökkentése. n Felsőoktatás – jelenleg túlzott specializáció, mintegy 500 szak, konkrét szakmára képzés. n Új cél a felsőoktatás előtt: Általános kompetenciák, Generális ismeretek, Specializáció a munkába állás után, További tanulás, az egész életen át.
8
8 DUÁLIS KÉPZÉSI SZERKEZET
9
9 LINEÁRIS KÉPZÉSI SZERKEZET 6-8 FÉLÉV ALAPKÉPZÉS EGY-EGY KÉPZÉSI ÁGA 2-4 FÉLÉV MESTERKÉPZÉS
10
10 MI LESZ A FELVÉTELI TÁJÉKOZTATÓBAN? n Az új bolognai rendszerű szakok jelennek meg! n Alapszakok (BSc, BA), n Osztatlan képzés (orvos, jogász, építész), n Valószínű, hogy néhány területen megjelenik a második ciklus, a mesterképzés is, n Új fogalomként megjelenik a szakirány, n A művészeti képzésben még lesz egyetemi-főiskolai képzés, n Keresztféléves képzésként indulhatnak hagyományos szakok.
11
11 ÉRETTSÉGI TÁRGYAK n A korábbi szakcsoportok helyett képzési terület, képzési ág, alapszak, néhány helyen szakirány. n Alapszakra kell jelentkezni, minden intézmény közli azt, hogy azon belül milyen szakirányai vannak. A bölcsészettudományi területen néhány alapszakon belül szakirányra lehet jelentkezni.
12
12 NÉHÁNY PÉLDA n Történelem alapszak – az ide tartozó szakirányok, melyek korábban önálló szakként működtek: levéltár, muzeológia, régészet. n Ápolás és betegellátás - az ide tartozó szakirányok, melyek korábban önálló szakként működtek: ápoló, dietetikus, gyógytornász, mentőtiszt. n Szakirányra kell majd jelentkezni például a romanisztika bölcsész alapszakon belül. Külön jelentkezési hely lesz a francia, olasz, portugál, román szakirány.
13
13 MI LESZ A FELVÉTELI TÁJÉKOZATÓBAN? n Tanárképzés! Szakmai konszenzus van abban, hogy tanári képesítést csak a második ciklusban lehet szerezni, mégpedig kétszakos formában. Ma: felveszik a jelentkezőt egy vagy kétszakos tanári képzésre és négy vagy öt év múlva megkapja az oklevelét, ami vagy az általános iskolára vagy a középiskolára ad jogosítványt a számára. Jövő 1: felveszik a jelentkezőt egyszakos alapszakra, a tanulmányai során felveheti egy második szak ismereteit és előtanulmányként pedagógiai és pszichológiai tárgyakat vehet fel. Jövő 2: új felvételi eljárással felveszik a jelentkezőt a második ciklusra, két szak szakmai tárgyait és a tanári mesterség elemeit tanulja, kétszakos tanári oklevelet kap, gyakorlati képzést követően.
14
14 A 2005. ÉVI FELVÉTELI LEGFONTOSABB ADATAI n Idén érettségizők száma: 114 986 fő n Emelt szintű vizsgát tettek: 16 000 fő (idén érettségizett); 7 000 fő (korábban érettségizett) n Idén felvételire jelentkezők száma: 150 076 fő n Az államilag finanszírozott képzés kerete: 62 000 fő n Az államilag finanszírozott nappali képzésre felvettek között a régi érettségizettek aránya tavaly: 30,8 százalék n Az államilag finanszírozott nappali képzésre felvettek között a régi érettségizettek aránya idén: 30,9 százalék
15
15 FELVÉTELIZŐK SZÁMÁNAK ALAKULÁSA 2002-2005
16
16 FELVETTEK SZÁMA
17
17 RÉGEN ÉRETTSÉGIZETTEK ARÁNYA A FELVETTEK KÖZÖTT
18
18 RÉGEN ÉRETTSÉGIZŐK ARÁNYA az összes jelentkezőhöz képest (az adott ponthatárt elértek között)
19
19 FELVETTEK PONTSZÁMMEGOSZLÁSA
20
20 PONTSZÁMÍTÁS n Javasolt változások 2006-ban: többletpontok, tanulmányi versenyen elért eredmények, minimum ponthatár. n Javasolt változások 2008-tól kötelező két érettségi alapján számolni a szerzett pontot, nyelvvizsgáért járó pontok maximalizálása, 10 pont kapható.
21
21 TÖBBLETPONTOK n csak azért az emelt szintű vizsgáért jár többletpont, amelyből a pályázó szerzett pontjait számítják, n ha egy vizsgatárgy alapján számítják a felvételi pontokat, 14 többletpontot lehet szerezni emelt szintű vizsgáért, n új elem: Középiskolai Tudományos Diákkörök Országos konferenciája versenyen elért helyezésért
22
22 MINIMUMPONT n Felvételhez szükséges minimum ponthatár: 78 pont n Felsőfokú szakképzés esetén: 72 pont Újdonság: a minimális pontszámba a felvételi pontszámon kívül beszámítható az emelt szintű érettségiért kapott többletpont is.
23
23 KÖSZÖNÖM FIGYELMÜKET!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.