Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Kisebbségszociológiai alapismeretek
2
Alapfogalmak Faj, rassz Nemzet, nemzettudat (diffúz, koncentrikus) –
Etnikai csoport, etnikum
3
Kisebbség fogalom alá sorolt csoportok
Nemzeti és etnikai kisebbségek Fogyatékkal élők Nők Szexuális másság Vallási kisebbségek Külföldiek Magyarországon
4
Migránsok Önkéntes vándorok Kényszer migránsok - menekültek
5
Bevándorlás Romániai változások A jugoszláv válság
Kínaiak Magyarországon EU Európán kívüliek
6
Jogi státuszok Bevándorolt – letelepedett
Egyéb tartózkodási engedéllyel rendelkezők Menedékkérő Menekült Menedékes Befogadott /oltalmazott Hontalan
8
Magyarországon tartózkodó külföldiek
(1,4-1,5%- a, kb. 80% magyar nemzetiségű Migráns gyerekek száma (2006/2007 tanév) Intézmény típusa Tanulók száma Óvoda/Ált. isk. 6080 Középiskola 5662 Összesen 11 742
9
Miért beszélünk róluk? A külföldiek speciális jogi státusa és az ebből fakadó jogosultsági problémák. A külföldi gyerekek speciális nevelési helyzete
10
Jogi státusz Tankötelezettek!!!
Speciális, emelt szintű migráns normatíva Probléma: társadalombiztosítási ellátás és egészségügyi szolgáltatás
11
A külföldi gyermek problémái
A menekülés okozta traumák A magyar nyelvtudás hiánya vagy alacsony szintje Kulturális tájékozatlanság Az intézményes anyanyelvtanulás hiánya Családi, egzisztenciális problémák
12
Kérdésfelvetések Milyen érzésekkel szembesült/szembesülhet a pedagógus, amikor migráns gyermek kerül a csoportjába? Miért félek, féltem ettől a helyzettől? Milyen szemléletbeli váltásra van szükségem?
13
Félelmek és kétségek Nem értem a nyelvét.
Olyan szokásai vannak, amit nem tudok beleilleszteni az óvodai életbe. Idősebb, a csoportból nagyon kilóg. Nem fogok tudni a szülőkkel kommunikálni. Más jellegű ismereteik vannak. Mit fog szólni hozzá a többi szülő? Nem „teljesítenek” úgy, ahogy elvárható lenne.
14
Megoldás??? – „Mindenki Iskolája”
Differenciálás – de hogyan? Minden gyermeket a „saját csúcsaira” kell eljuttatni. Plurális célrendszer, sokféle út lehetősége. Átalakított pedagógiai értékelési rendszer. Megújuló, megnövekvő módszertani repertoár. Interkulturális szemléletmód. A fotókat Herendiné Kónya Eszter készítette
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.