Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Modern építészet
2
Robert Maillart ( ) -szerkezetek gazdaságosságára: legkisebb mennyiség legnagyobb fesztávolság -Szintézis technika és művészet közt (Bill) -Szelvényméretek pontosabb méretezési lehetőségei- -Útpálya és tartóív monolitikus dobozszerkezetté egyesül - ötszintes raktárépület, Altdorf, első sík vasbeton lemez Európában
3
Robert Maillart, Tavanasa híd,
Graubünden, 1905, elpusztult, 1910
4
Robert Maillart, Salginatobelbrücke, Schiers közelében, 1930
első teljes egészében vasbetonból épült, és egyben a legnagyobb fesztávolságú (90 m) hídja is. A szerkezet költséghatékony voltával nyerte el a megbízást.
5
Robert Maillart, Schwandbach híd, Hinterfultigen, 1933
6
Robert Maillart, Giesshübel raktár; Zürich, 1910
7
A modern építészet eltérő koncepciói
az avantgárd radikalizmusa szinkretizmusban oldódik fel, modern építészet vívmányai+regionalizmus (húszas évek vége) +Heimatstil Heimatstil -a náci propagandával szembeni ellenállás és a nemzeti identitás megerősítésének eszköze -svájci nemzeti stílus megteremtése (XIX. sz. Arts and Crafts) -forrásai: a svájci népi építészet eltérő jellegzetességei - forradalmi elképzelésekkel szembeni tartózkodás, kifogástalan minőség, részletek gondos kidolgozása formai kérdések iránti közömbösség fejlett szociális érzékenység Hans Bernoulli( )(ETH 1912) Karl Moser( )(ETH 1915)
8
Hannes Meyer, Hans Wittwer: Népszövetség épületének terve, Genf, 1926-27
ABC csoport, 1925 ABC Beitrage zum Architektur, 1924 (ABC adalékok az építéshez) El Liszickij, Mart Stam, Emil Roth, Hans Schmidt, Hannes Meyer és Hans Wittwer -tudományos szabályoknak alárendelt tervezés (várostervezés, építészet, az építési technológia, mindennapi élet) -tárgyszerű (sachlich) megközelítés -baloldali irányultság, közösségi igények -funkcionalista, antimonumentális program: a vázszerkezetes építés falas helyett: épület x súly = monumentalitás.
9
Mähly, Hans, Peterschule, Basel, 1927
10
Nemzetközi kapcsolatok
C.I.A.M. (Congres Internationaux d’Architecture Moderne) La Sarraz, Vaud , 1928, 25 résztvevő -kezdeményezői: Le Corbusier és Sigfried Giedion -első elnöke Karl Moser, főtitkár : Sigfried Giedion Svájci résztvevők Le Corbusier, Pierre Jeanneret, Paul Artaria ( ), Hannes Meyer, Hans Schmidt, , Max Ernst Haefeli ( ) Rudolf Steiger ( ), Werner Moser, Arnold Hoechel ( ), Henri Robert van der Mühll ( ), Sigfried Giedion, Karl Moser Külföldi szakmai tapasztalatok -Hans Schmidt( ) Michiel Brinkmann, Spangen, Rotterdam -Werner M. Moser( ) Hollandia, Wright -Alfred Roth? Le Corbusier, Aguste Peret, Peter Behrens Állnak jobbról: Mart Stam, Pierre Chareau, Victor Bourgeois, Max Haefeli, Pierre Jeanneret, Gerrit Rietveld, Rudolf Steiger, Ernst May, Alberto Sartoris, Gabriel Guevrekian, Hans Schmidt, Hugo Haring, Zavala, Florentin, Le Corbusier, Paul Artaria, Helene de Mandrot, Friederich Gubler, Rochat, Andre Lurcat, Robert von der Muhll, Maggioni, Huib Hoste, Sigfried Giedion, Werner Moser, Josef Frank Ülnek jobbról: Garcia Mercadal, Molly Weber, Tadevossian
11
Artaria és Schmidt, M.E.Haefli, Hubacher és Steiger, Moser és Roth
Neubühl lakótelep, Zürich,
12
Artaria és Schmidt, M.E.Haefli, Hubacher és Steiger, Moser és Roth
Neubühl lakótelep, Zürich,
13
Peter Meyer ( ) -építész, művészet- és építészettörténész , kritikus (Schweizer Bauzeitung, Neue Züricher Zeitung) - Das Werk szerkesztője -A kor radikális és forradalmi eszméivel szemben a folyamatosság híve -állást foglal a modern építészeti kánon szigorának enyhítése mellett. -Modern építészet és tradíció, 1927 (Moderne Architektur und Tradition) -a modern építészet és a történelmi folytonosság viszonyát -Az építészet funkcionalitása összeegyeztethető a történelmi forma reflexivitásával. (Asplund , Perret testvérek). Felvázolja egy klasszikus szellemben gyökerező harmadik út lehetőségét. -új monumentalitás
14
Max Bill(1908-1994) Építész, képzőművész, formatervező, tipográfus
Arányok kifinomultsága, a szerkezeti egyszerűség, a formatervezés és az építészet közti kapcsolat, az előregyártás problémái, érdektelenségig egyszerűsített formai szótár racionális és rendszerelvű struktúrák technikailag magas színvonalú épületei és formatervei az utópikus, messianisztikus látomásokat nélkülözik A JÓ TERVEZÉS a funkcionális alapokon áll és alá van rendelve az ipari előállítás és tömegtermelés szempontrendszerének. A műfajok autonómiájának tiszteletben tartása, nagyon különböző formai megoldások
16
Szépség a funkcióból és mint funkció, 1948
Die Gute Form ,Swiss Werkbund 1949, Európa, USA
17
1945 után Zürichi konkrétek (Züricher Konkrete) csoport
Konkrét művészet elmélete és gyakorlata Abstraction-Creation (Theo van Doesburg és Hans Arp) elveinek továbbgondolása Abstraction: a természeti minta elvetése Creation: a geometrikus rend elementarizmusa Matematikai megalapozottságú művészet
18
Max Bill, Hochschule für Gestaltung , Ulm, 1950-1955
a építészet, várostervezés, a formatervezés, vizuális kommunikáció, hírközlés Hannes Meyer, Német Általános Szakszervezeti Szövetség Iskolája, Bernau, (ADBB-Bundesgewerkschaftsschule)
20
Max Bill, Cinewox, mozi és lakások
Neuhausen,
21
Modernizmus a háborút követően
- Solothurner Schule (:Jacques Schader): Fritz Haller, Franz Fueg, Bart&Zaugg Werner Blaser, aki dolgozott Chicago is nála, követői még Bruno és a Fritz Haller, Franz Füeg (21 Bachmann) -Le Corbusier követők: Atelier 5, Aurelio Galfetti, Esther és Rudolf Guyer, Otto Glaus, R. Lienhard, C.,R.és P. Beriger, -Közvetlen kapcsolat: Bernhard Hoesli , Alfred Roth és más svájciak. Nyers anyaghasználat, a szobrászi jellegzetességek , vasbeton formalizmus Walter M. Förderer, és Rolf G. Otto, Hans Zwimpfer, Rudolf Olgiati -Wright követők: W Aebli, Bernhard Hoesli, Tito Carloni, Rino Tami -Aalto iskola: Ernst Gisel -Bauhaus iskola: Max Bill, W. Aebli, Bernhard Hoesli, Dolf Schnebli
22
Franc Füegg, St. Piuskirche, Meggen, 1954-1966
23
Franc Füegg, St. Piuskirche, Meggen, 1954-1966
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.