Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
A szerkezeti anyagok csoportosítása
2
Erősítőszálak csoportosítása I.
3
Erősítőszálak csoportosítása II.
4
Természetes szálerősítésű gépjármű-alkatrészek
Mercedes S modell
5
Kompozitok erősítőstruktúrái
Üveg-, szén- és aramidszálak 1-dimenziós 2-dimenziós 3-dimenziós Z X Y Paplan 3D-Szövött Roving Szövött 3D-Fonatolt Fektetett Szalag Előforma Kötött
6
Erősítőstruktúrák polárdiagramja
7
Gyakoribb erősítőszálak
8
Erősítőstruktúrák polárdiagramja
Anizotróp Ortotróp Kváziizotróp 0° 90° 45° - 45° 0° 90° 0° 90° 0° 90°
9
Pre-preg (pre impregnated) – előimpregnátum
Irányított szalag (UD/szőtt) SMC – Sheet Moulding Compound BMC – Bulk Moulding Compound
10
Szendvics struktúrák – analógia a természettel
11
Maganyagok Homogén mag (habok) pl: PVC, PUR, PS vagy fa, ill. coremat
Struktúrált mag pl: méhsejt
12
A szálerősítés Mátrix Szál Határfelület
13
Határfelület A polimer kompozit többfázisú, összetett rendszerből álló szerkezeti anyag, ahol a szívós mátrix és a nagyszilárdságú erősítőanyag között kiváló adhéziós kapcsolat van..
14
Vizsgálati módszerek Mechanikai vizsgálatok Fragmentációs teszt
Akusztikus emisszió Termokamerás vizsgálat Csepplehúzás
15
Vizsgálati módszerek Mechanikai vizsgálatok Fragmentációs teszt
Akusztikus emisszió Termokamerás vizsgálat Csepplehúzás
16
Vizsgálati módszerek Mechanikai vizsgálatok Fragmentációs teszt
Akusztikus emisszió Termokamerás vizsgálat Csepplehúzás
17
Vizsgálati módszerek Mechanikai vizsgálatok Fragmentációs teszt
Akusztikus emisszió Termokamerás vizsgálat Csepplehúzás
18
Akusztikus lokalizáció
19
Vizsgálati módszerek Mechanikai vizsgálatok Fragmentációs teszt
Akusztikus emisszió Termokamerás vizsgálat Csepplehúzás M – mátrix F – szál a – szálszakadás b – mátrix tépődés c – szálkihúzódás d – mátrix deformáció e – rétegelválás
20
Vizsgálati módszerek Mechanikai vizsgálatok Fragmentációs teszt
Akusztikus emisszió Termokamerás vizsgálat Csepplehúzás
21
„All” polimer kompozitok
22
Hibrid kompozitok – az anyagok szinergiája
23
Irodai forgószék Fröccsöntött PA/LGF
24
Motortéri „front” panel
Fröccsöntött PP/GF
25
Hőformázás (préselés, sajtolás)
Izoterm sajtolás Nem izoterm sajtolás Druck Beschicken Erwärmung 200 - 220°C 60 80°C Zárás Betétel Előmelegítés Melegítés Prepreg GMT Forma Melegítés Betétel °C Fűtés °C Nyomás Hűtés Prepreg GMT Filmstacking Forma Gyors folyamat Elsősorban amorf termoplasztoknál (kb. 30 °C technológiai ablak) Nem túl nagy alakítási fok (a szerszám mellett hamar keményedik az anyag) Lassú folyamat, hűtés kell Amorf és kristályos anyagoknál is Ráncképződés alakulhat ki
26
Hangszerek Epoxy/CF
27
Gépjármű karosszériák
28
X-47A típusú robotrepülő
Kompozitból készült, 8 m hosszú és széles, 2003 februárban volt a próbarepülés
29
Ohio-i vasbeton híd cseréje
A vasbeton híd 20 év után tönkrement, a két nagy átmérőjű csővel. Új kompozit híd, 3D GF/hibrid gyanta, hab, 9 cm vastag (vasbeton: 20 cm). Az előre elkészített panelek szerelése 4 órát tartott és 50 évre tervezik.
30
Dániai szélerőmű „farm”
20 erőmű, 89 mkWh/év Ma 10%, 2030-ra 50 %! Epoxy + GF (CF) Zárt PVC hab vagy Balsafa Leállás és nagyjavítás nélkül 20 év!
31
Szélsőséges méretek – tervezői szabadság
32
Hőre keményedő technológiák
A kézi laminálás alapelve
33
A polimer kompozit hajógyártás tipikus matrix gyantái
Hajótest készítés kézi laminálással
34
Hőre keményedő technológiák
Kompozit készítés szórással
35
Szórás I. rovingbevezetés vágókés gyanta/iniciátor bevezetés
Sűrített levegő Sűrített levegő Roving Roving gyanta/iniciátor bevezetés Sűrített levegő csatlakozó
36
Szórás II.
37
Vákuumzsákos technológia
38
A kész vákuumzsák szívócsövekkel felszerelve
39
Resin transfer moulding - RTM
Szálas elő- gyártmány behejezése Zárás Összenyomás Gyanta Fűtés
40
Hajótest építés zárt szerszámmal – RTM I.
3x7 m motorcsónak - poliészter mátrixú - erősítőstruktúra: üvegszövet Technológia: kézi fektetés után zárt szerszámos vákuummal támogatott RTM.
41
Hajótest építés zárt szerszámmal – RTM II.
42
Shipman 50 tervezése Egy 15m-es vitorlás hajó poliészterből készült fedélzete 1,8 tonna, míg a Shipman 50 fedélzete csak 300 kg.
43
Shipman 50 gyártása A cég csúcstechológiás, 20 m-es, 5 tengelyes CNC marógépet használ a lamináló szerszámok elkészítéséhez, ekkor méretek mellett tartani tudják az 1mm-es pontosságot. Kézi fektetés, vákuumzsákos technológia, karbon/epoxi.
44
Shipman 50 belülről I.
45
Shipman 50 belülről II.
46
A technológia és anyag helyes megválasztása
47
Szénszálas kerékagy
48
Nehéz járművek műanyag karosszériái
49
Vasúti járművek
50
Japán Sinkanzen
51
Vasúti kocsi tekercselése
Quelle: Schindler Wagonbau
52
Tekercselés Kereszttekercselés Polártekercselés Párhuzamostekercselés
Jellemző paraméterek Tekercselési szög 2° - 90° Rovingsebesség max. 0,5 m/s Rovingelőfeszítés beállítható és szabályozható Nem vonalszerű tekercselés
53
Pilóta nélküli katonai felderítő gépek kompozitból
54
(első próbarepülés: 2005.04.27., üzembe helyezés: 2006. nyár)
Airbus A380 (első próbarepülés: , üzembe helyezés: nyár)
55
Airbus A380 alkatrészeinek szállítása
56
Airbus A380 összeszerelése
57
Airbus A380 összeszerelése
58
Airbus A380 összeszerelése
59
Airbus A380 belseje (turista osztály)
60
Airbus A380 belseje (első osztály)
61
Újrahasznosítás Egyenletes, kis szemcseméret
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.