Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Üzemi szállítási rendszerek
3. Előadás
2
ZH-k ZH1_Időpont: 6. Oktatási hét, péntek 12:15 –től. ZH2_Időpont: 13. Oktatási hét, péntek 12:15 –től. Hely: ??? Esély: %
3
Vonóelemek hajtása és vezetése
4
Acélsodronykötelek hajtása és vezetése
Kötéldobos hajtás: pl. daru emelőmű A kötélvégek a dobon rögzítve vannak kényszerkapcsolat a dobbal Darukötél NEM madzag!!! Daruhorog NEM kampó!!! G
5
Négykötélágas ikercsigasor
6
Nyolckötélágas ikercsigasor
7
Acélsodronykötelek hajtása és vezetése
Hajtótárcsás hajtás: pl. felvonóknál Csak súrlódó erő biztosítja a kötél mozgását megcsúszhat!
8
Acélsodronykötelek hajtása és vezetése
A kötélvezetés ellenállása és hatásfoka Veszteségek oka: Súrlódás van a kötél és a kötélkorong között Kötélkorong forog csapsúrlódás Kötél belső ellenállása hajlításra
9
Acélsodronykötelek hajtása és vezetése
Szabadon forgó kötélkorong Csapsúrlódás
10
Acélsodronykötelek hajtása és vezetése
Szabadon forgó kötélkorong Hajlítási ellenállás Összes ellenállás: Ha: Ha: Tárcsahatásfok:
11
Acélsodronykötelek hajtása és vezetése
Mozgó kötélkorong
12
Acélsodronykötelek hajtása és vezetése
Több kötélágas teherfelfüggesztés:
13
Acélsodronykötelek hajtása és vezetése
Több kötélágas teherfelfüggesztés: Ha ikercsigasor van beépítve, z –nek a kötélágak számának felét kell behelyettesíteni és G is az összes terhelés fele. pl.: nyolckötélágas ikercsigasor: z=4 és G=fél terhelés A kötelet terhelésre kell méretezni!
14
Acélsodronykötelek hajtása és vezetése
Kötéldobos hajtás - kötéldob: Menetszám – (Ikercsigasornál a dob egyik felén a menetszám): ahol a +2 tartalékmenet, a kötélvég kicsúszásának megakadályozására. Palásthossz: Ahol: p= menetemelkedés
15
Kötéldob keresztmetszete
16
Kötélvég bekötés
17
Acélsodronykötelek hajtása és vezetése
Súrlódó kötélhajtás méretezése: A megcsúszás határhelyzetében: Ha nem csúszik meg a kötél: Megcsúszás elleni biztonság: β=1,3 – 1,4
18
Acélsodronykötelek hajtása és vezetése
Súrlódó kötélhajtás méretezése Az kerületi erő növelésének lehetőségei: növelése – átfogási szög növelése Ha egymásután két hajtótárcsával hajtjuk a kötelet, az átfogási szögek összeadódnak. növelése a hajtótárcsa és a kötél között műanyag, gumi, szövet, vagy fa bevonat a hajtótárcsán ékhatás kihasználása: a kötélre ható súrlódási erő megnő
19
Lehetőségek α növelésére
20
Két Hajtótárcsás elrendezés
22
Acélsodronykötelek hajtása és vezetése
Súrlódó kötélhajtás méretezése Az kerületi erő növelésének lehetőségei: Ékprofilú horony A kötél változtatja az alakját! Alámetszett horony Ha kopik is, ugyanolyan alakú marad!
24
Acélsodronykötelek hajtása és vezetése
Súrlódó kötélhajtás méretezése Az kerületi erő növelésének lehetőségei: Feszítő erő növelése Ezzel együtt nő is, ami a kötelet terheli. Gyors megoldásnak ez a jó, de inkább az és növelését kell alkalmazni.
25
Láncok hajtása és vezetése
A teheremelő láncot lánckerékkel, vagy láncdióval (kis fogszámú lánckerékkel) hajtjuk.
26
A láncraktár kialakítására példa:
A lánc 1-2 méterenként hosszabb csapokkal van szerelve.
27
Láncok hajtása és vezetése
A vonólánc vezetésének lehetőségei: vezetékben csúszik, vagy gördül (görgős lánc) helybenmaradó görgők támasztják alá. Láncfeszítés: Kopás, nyúlás kiegyenlítésére túlzott láncbelógás megakadályozására Általában ~180° átfogási szögű lánckeréknél kell elhelyezni.
28
Láncok hajtása és vezetése
Láncvezetés ellenállása: Vízszintes lánc: ha üresen csúszik - ellenállás erő [N] - súrlódási tényező - lánc folyóméter tömege [kg/m] g - nehézségi gyorsulás [m/sec²] l lánc hossza [m] Emelkedőn haladó lánc: Ha lejtőn haladunk, ez az előjel: -
29
Láncok hajtása és vezetése
Láncvezetés ellenállása: Ha a lánc gördül, μ helyett t kell használni. Ahol: f – gördülési ellenállás karja [mm] /f=0.5 – 1mm/ μ – csapsúrlódási tényező d – láncgörgő csapjának átmérője D – láncgörgő átmérője Vonólánc ellenállása irányváltoztatásnál: mint a szabadon forgó kötélkorong
30
Láncok hajtása és vezetése
Íves szakasz ellenállása: A lánc csúszik egy íves pályán ha gördül a lánc, ugyanez helyett vel.
31
Láncok hajtása és vezetése
Vonólánc hajtása: A vonóláncnak nagy az osztása, jellemzően t = 200 – 400mm. Nagy fogszám esetén lehetetlenül nagy lenne a hajtó lánckerék átmérője. Ezért z = 3 – 8 is lehet. A lánc sebessége változik, és között, + még oldalirányban ostorozó mozgást is végez, u amplitúdóval. Mindez a láncnak dinamikus terhelést ad. A lánccal hajtott szállítógépek mindig rángatva járnak.
32
Láncok hajtása és vezetése
33
Csavaros – Nyomottrugós – Súlyfeszítés
Feszítési módok Csavaros – Nyomottrugós – Súlyfeszítés
34
Láncok hajtása és vezetése
Szállítószalag hevederének teljes ellenállása: A heveder mozgatásának ellenállását vízszintes, vagy emelkedő pályaszakaszon ugyanúgy számítjuk, mint a láncokét. A végdobon az ellenállás számítása megegyezik a szabadon forgó kötélkorongéval.
35
Vonóerő - diagram
36
Vonóerő - diagram A vonóerő – diagramban a hevederrel párhuzamosan rajzolt, nem sraffozott terület az előfeszítés hatását mutatja. Emelkedő szállítószalagnál a heveder önsúly által okozott terhelés annál nagyobb, minél feljebb lévő keresztmetszetet vizsgálunk (nagyobb, a tőle lefelé eső hevederszakasz súlya) – ezt mutatja a hevederre merőlegesen sraffozott terület. A felső dobról, a hajtódobról lefutó ágban a vontatási ellenállás csak kis mértékben növekszik lefelé haladva, mert itt csak a heveder önsúlya terhel. Az A – B szakaszon a heveder önsúly és a szállított anyag súlya is terhel, itt nagyobb az ellenállás (ferdén sraffozott terület). A hajtásnál, a B pont után a vonóerő lecsökken.
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.