Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaBrigitta Halászné Megváltozta több, mint 10 éve
1
Építőgépek, Anyagmozgatógépek és Üzemi Logisztika Tanszék
Járművek és Mobil Gépek II. Dr. Keisz István, Némethy Zoltán 1 1
2
Autódaru
3
Daruk csoportosítása szerkezetük szerint
Híddaruk Forgódaruk Egy főtartós Két főtartós függő Híddaruk Bakdaruk Konzol nélküli Konzolos felhajtható konzolos Konténerdaruk Kábeldaruk Futódaruk Autó- és mobildaruk Portáldaruk Toronydaruk Billenő gémmel futómacskás gémmel
4
1.1. ábra. Két főtartós híddaru 1 daruhíd; 2 fejgerenda; 3 daruhíd bekötés; 4 haladómű; 5 futómacska teheremelő művel; 6 úszókábel; 7 függőkapcsoló; 8 villamos szekrény; 9 futómacska ütköző;10 elektromos átkötések.
5
1.2. ábra. Konzolos bakdaru 1 daruhíd; 2 fixláb; 3 ingaláb; 4 futómacska; 5 emelődob; 6 horogszerkezet; 9 haladómű; 8 macska futómű; 9 kezelőfülke; 10 úszókábel; 11 létra; 12 pódium; 13 kábeldob.
6
1.3. ábra. Kábeldaru
7
1.4. ábra. Kikötői portáldaru
Reakcióerők: F + G =F1 + F2 A daru stabilitásának határa, ha: 0 ≥ F2
8
1.6. ábra. Építési toronydaru futómacskás gémmel
9
1.7. ábra. Mozgatóművek kinematikai vázlatai
10
1.8. ábra. Motor karakterisztika
11
1.10. ábra. Szalagfék típusok egyszerű Differenciál Összegező
12
1.11. ábra. Tengelyirányú erővel nyomó fékek
Kúpos fék Tárcsás fék Lamellás fék A féknyomaték: M[Nm] = z*K [N] *r [m] *μ / sinβ ahol z = működő felületek száma, μ = súrlódási tényező
13
1.12. ábra. Tárcsafék
14
1. 9. ábra. Külső kétpofás fék A féknyomaték: M[Nm] = 2. K [N]. r [m]
1.9. ábra. Külső kétpofás fék A féknyomaték: M[Nm] = 2*K [N] *r [m] *μ* / sinβ μ * = súrlódási tényező
15
1.13. ábra. Elektrohidraulikus féklazító
16
Kézimozgatású emelők 16
17
1.15. ábra. Villamos emelődob
18
1.14. ábra. A teher emelőmű felépítése
1 Villamos motor; 2 Fékszerkezet; 3 Hajtómű; 4 Kötéldob; 5 Csigasor; 6 Emelt teher Teljesítmény szükséglet: P [W] = mQ [N] *ve[m/s]/η η = hatásfok << 1,0
19
1.16. ábra. A haladómű felépítése
20
1. 17. ábra. Hajtott darukerék és kerékszekrény sín (1. 38. ábra
1.17. ábra. Hajtott darukerék és kerékszekrény sín (1.38. ábra.) fogóval
21
Darukerék hajtáshoz teljesítmény
Csapágy nyomaték: Mcs [Nm] = F [W] * μs * d [m] *1/2 Gördülési ellenállás nyomatéka: Mk [Nm] = F [W] * f [m] Hajtás nyomaték szükséglete: Mk [W] = Mcs + Mcs Teljesítmény szükséglet P [W] = Mk [W] * v [m/s] Figyelem: Ez egy kerék hajtásának a teljesítmény szükséglete
22
1.18. ábra. Forgótám talpcsapággyal és golyóskoszorú
Talpnyomás V [N] = ( Gt + Q + Ge ) * g Oszlopot terhelő nyomaték M[Nm] = H*h Optimális ellensúly: Gt*b + Q*a - Ge*e = = Ge*e - Gt*b
23
1.21. ábra. Pászma változatok
Normál Seale Warrington d= azonos dk = 2*db dk = db De a Warrington kötélnél a külső rétegben minden második elemi szál átmérője kisebb: cél a burkoló kör
24
Acélsodronykötelek A járomban elhelyezett orsókról lecsévélendő elemi szálakat sodrórózsán keresztül vezetve a sodrópontban a sodrógép hossztengelyében átvezetett központi szál köré egy irányban, egy vagy több sorban sodorják. 24
26
1.19. ábra. Kétszer sodrott normál kötél
27
1.20. ábra. Sodrásirányok
28
Acélsodronykötelek Jobbsodrású – Balsodrású (A csavarodás iránya) Hosszsodrású – Keresztsodrású Hosszsodrású: Elemi szálakból készült pászma ugyanolyan sodrású, mint a pászmákból készült kötél. Kersztsodrású: Elemi szálakból készült pászma ellentétes sodrású, mint a pászmákból készült kötél. 28
29
+ Acélsodronykötelek Kötél Elemi szál Pászma Kötélmag
Elemi szál gyártása: Hengerlés d=5mm –ig Húzás Patentírozás Pászma + Kötélmag: acél vagy kender. Kötélmag Kötél 29
30
122/a Kötélvég kialakítások
Szorítókengyel 30
31
122/b Kötélvég kialakítások
Kötélszív Kötélcsülök Kötélék 31
32
1.23. ábra. Kötélkorong és kötéldob
33
1.24. ábra. Kötéldob horony és kötéldob karima
34
1.25. ábra. Kötélvég rögzítés dobon
35
1.26. ábra. Horogszerkezet
36
Kötélvezetés 36
37
Áram hozzávezetés 1.27, és 1.28. ábrák.
1.27. ábra. Csupaszvezetékes → 1.28. ábra. Hajlékony kábeles 1 úszókábel; 2 futómacska; 3 daruhíd; 4 elektromos bekötés; 5 kábel bekötés a futómacskán.
38
1.29. ábra. Pályamenti áram hozzávezetés kábeldobos tárolással.
2 daru lábszerkezet; 3 kábelcsatlakozás; 4 kábel terelő tárcsa; 5 kábelfordító pipa; 6 kábel.
39
1.30. ábra. Kötöző kötelek alkalmazása
40
1.31. ábra. Kötél függesztékek
41
1.32. ábra. Állítható távolságú emelőgerenda
42
1.33. ábra. Ollókaros fogó és excenteres lemezfogó
43
34. ábra. Kör alakú és szögletes emelőmágnes
44
1.35. ábra. Fenékürítésű edény
45
1.36. ábra. Billenő teknő
46
1.37. ábra. Kétköteles markoló munkaciklusa
47
Összefoglalás A járművek az anyagmozgatási folyamatában igen fontos elemek, használhatóságukat nagyban növelik és kiterjesztik a különböző felépítmények, ezért célszerű megismerni az azokat felépítő elemeket: Megfogók, horgok Kötelek, hevederek, Tárcsák, dobok Tartályok Markolók Dobok Tárcsák Tengelykapcsolók Fékek Villamosmotorok
48
Konténerdaru
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.