Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Építőgépek, Anyagmozgatógépek és Üzemi Logisztika Tanszék

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Építőgépek, Anyagmozgatógépek és Üzemi Logisztika Tanszék"— Előadás másolata:

1 Építőgépek, Anyagmozgatógépek és Üzemi Logisztika Tanszék
Járművek és Mobil Gépek II. Dr. Keisz István, Némethy Zoltán 1 1

2 Autódaru

3 Daruk csoportosítása szerkezetük szerint
Híddaruk Forgódaruk Egy főtartós Két főtartós függő Híddaruk Bakdaruk Konzol nélküli Konzolos felhajtható konzolos Konténerdaruk Kábeldaruk Futódaruk Autó- és mobildaruk Portáldaruk Toronydaruk Billenő gémmel futómacskás gémmel

4 1.1. ábra. Két főtartós híddaru 1 daruhíd; 2 fejgerenda; 3 daruhíd bekötés; 4 haladómű; 5 futómacska teheremelő művel; 6 úszókábel; 7 függőkapcsoló; 8 villamos szekrény; 9 futómacska ütköző;10 elektromos átkötések.

5 1.2. ábra. Konzolos bakdaru 1 daruhíd; 2 fixláb; 3 ingaláb; 4 futómacska; 5 emelődob; 6 horogszerkezet; 9 haladómű; 8 macska futómű; 9 kezelőfülke; 10 úszókábel; 11 létra; 12 pódium; 13 kábeldob.

6 1.3. ábra. Kábeldaru

7 1.4. ábra. Kikötői portáldaru
Reakcióerők: F + G =F1 + F2 A daru stabilitásának határa, ha: 0 ≥ F2

8 1.6. ábra. Építési toronydaru futómacskás gémmel

9 1.7. ábra. Mozgatóművek kinematikai vázlatai

10 1.8. ábra. Motor karakterisztika

11 1.10. ábra. Szalagfék típusok egyszerű Differenciál Összegező

12 1.11. ábra. Tengelyirányú erővel nyomó fékek
Kúpos fék Tárcsás fék Lamellás fék A féknyomaték: M[Nm] = z*K [N] *r [m] *μ / sinβ ahol z = működő felületek száma, μ = súrlódási tényező

13 1.12. ábra. Tárcsafék

14 1. 9. ábra. Külső kétpofás fék A féknyomaték: M[Nm] = 2. K [N]. r [m]
1.9. ábra. Külső kétpofás fék A féknyomaték: M[Nm] = 2*K [N] *r [m] *μ* / sinβ μ * = súrlódási tényező

15 1.13. ábra. Elektrohidraulikus féklazító

16 Kézimozgatású emelők 16

17 1.15. ábra. Villamos emelődob

18 1.14. ábra. A teher emelőmű felépítése
1 Villamos motor; 2 Fékszerkezet; 3 Hajtómű; 4 Kötéldob; 5 Csigasor; 6 Emelt teher Teljesítmény szükséglet: P [W] = mQ [N] *ve[m/s]/η η = hatásfok << 1,0

19 1.16. ábra. A haladómű felépítése

20 1. 17. ábra. Hajtott darukerék és kerékszekrény sín (1. 38. ábra
1.17. ábra. Hajtott darukerék és kerékszekrény sín (1.38. ábra.) fogóval

21 Darukerék hajtáshoz teljesítmény
Csapágy nyomaték: Mcs [Nm] = F [W] * μs * d [m] *1/2 Gördülési ellenállás nyomatéka: Mk [Nm] = F [W] * f [m] Hajtás nyomaték szükséglete: Mk [W] = Mcs + Mcs Teljesítmény szükséglet P [W] = Mk [W] * v [m/s] Figyelem: Ez egy kerék hajtásának a teljesítmény szükséglete

22 1.18. ábra. Forgótám talpcsapággyal és golyóskoszorú
Talpnyomás V [N] = ( Gt + Q + Ge ) * g Oszlopot terhelő nyomaték M[Nm] = H*h Optimális ellensúly: Gt*b + Q*a - Ge*e = = Ge*e - Gt*b

23 1.21. ábra. Pászma változatok
Normál Seale Warrington d= azonos dk = 2*db dk = db De a Warrington kötélnél a külső rétegben minden második elemi szál átmérője kisebb: cél a burkoló kör

24 Acélsodronykötelek A járomban elhelyezett orsókról lecsévélendő elemi szálakat sodrórózsán keresztül vezetve a sodrópontban a sodrógép hossztengelyében átvezetett központi szál köré egy irányban, egy vagy több sorban sodorják. 24

25

26 1.19. ábra. Kétszer sodrott normál kötél

27 1.20. ábra. Sodrásirányok

28 Acélsodronykötelek Jobbsodrású – Balsodrású (A csavarodás iránya) Hosszsodrású – Keresztsodrású Hosszsodrású: Elemi szálakból készült pászma ugyanolyan sodrású, mint a pászmákból készült kötél. Kersztsodrású: Elemi szálakból készült pászma ellentétes sodrású, mint a pászmákból készült kötél. 28

29 + Acélsodronykötelek Kötél Elemi szál Pászma Kötélmag
Elemi szál gyártása: Hengerlés d=5mm –ig Húzás Patentírozás Pászma + Kötélmag: acél vagy kender. Kötélmag Kötél 29

30 122/a Kötélvég kialakítások
Szorítókengyel 30

31 122/b Kötélvég kialakítások
Kötélszív Kötélcsülök Kötélék 31

32 1.23. ábra. Kötélkorong és kötéldob

33 1.24. ábra. Kötéldob horony és kötéldob karima

34 1.25. ábra. Kötélvég rögzítés dobon

35 1.26. ábra. Horogszerkezet

36 Kötélvezetés 36

37 Áram hozzávezetés 1.27, és 1.28. ábrák.
1.27. ábra. Csupaszvezetékes → 1.28. ábra. Hajlékony kábeles 1 úszókábel; 2 futómacska; 3 daruhíd; 4 elektromos bekötés; 5 kábel bekötés a futómacskán.

38 1.29. ábra. Pályamenti áram hozzávezetés kábeldobos tárolással.
2 daru lábszerkezet; 3 kábelcsatlakozás; 4 kábel terelő tárcsa; 5 kábelfordító pipa; 6 kábel.

39 1.30. ábra. Kötöző kötelek alkalmazása

40 1.31. ábra. Kötél függesztékek

41 1.32. ábra. Állítható távolságú emelőgerenda

42 1.33. ábra. Ollókaros fogó és excenteres lemezfogó

43 34. ábra. Kör alakú és szögletes emelőmágnes

44 1.35. ábra. Fenékürítésű edény

45 1.36. ábra. Billenő teknő

46 1.37. ábra. Kétköteles markoló munkaciklusa

47 Összefoglalás A járművek az anyagmozgatási folyamatában igen fontos elemek, használhatóságukat nagyban növelik és kiterjesztik a különböző felépítmények, ezért célszerű megismerni az azokat felépítő elemeket: Megfogók, horgok Kötelek, hevederek, Tárcsák, dobok Tartályok Markolók Dobok Tárcsák Tengelykapcsolók Fékek Villamosmotorok

48 Konténerdaru


Letölteni ppt "Építőgépek, Anyagmozgatógépek és Üzemi Logisztika Tanszék"

Hasonló előadás


Google Hirdetések