Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az ellenreformáció és a barokk

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Az ellenreformáció és a barokk"— Előadás másolata:

1 Az ellenreformáció és a barokk
XVII.sz. Európája

2 A reformáció hatása 1517 – a reformáció kezdete
» elterjedése és irányzatai, szereplők 1555 – augsburgi vallásbéke (akié a föld, azé a vallás) evangélikus: német területek, Skandinávia, Ausztria, Csehország, Magyarország református: Svájc, Németalföld, Skócia, Anglia, Franciao., Magyarország (Erdély) – tridenti zsinat → A katolikus egyház válasza a reformációra, a megújulás igénye fontos » ellenreformáció – a katolikus megújulás (nagyhatalmak: Habsburg Birodalom, Franciaország, Spanyolo.)

3 A katolikus megújulás, az ellenreformáció
1545– tridenti (trentói) zsinat búcsúcédulák betiltása erkölcsös, vallási értékek megszabása iskolafejlesztés (papi oktatás, nevelés) nyomdák kihasználása (könyvnyomtatás) hittételek (dogmák) tisztázása katolikus hagyományok megerősítése Jezsuita rend megalapítása Loyolai Ignác → inkvizíció felújítása (Tiltott Könyvek jegyzéke) új korstílus: a barokk megjelenése

4 A barokk, a XVII.sz. korstílusa
A barokk legkorább Portugáliában és Spanyolországban jelentkezett a XVI. század folyamán, egészében véve azonban a XVII. századi Európa korstílusa. Az elnevezés eredete máig vitatott: BAROCCO: olasz szó, jelentése: nyakatekert okoskodás; BARRUCCA: portugál szó, jelentése: pompás, szabálytalan gyöngy, BAROS: görög szó, jelentése: súlyosság Az újraszerveződő, megerősödő katolikus egyház művészeti törekvései és propagandája testesülnek meg a barokkban az ellenreformáció idején. céljuk: az egyszerű emberek elkápráztatása, az "eltévelye-dett báránykák" visszaterelése az anyaegyház karjaiba

5 Stílusjegyei Erő, lendület, dinamizmus ábrázolása Túldíszítettség
Monumentalitás Nyugtalan vonalak, formák Bonyolult, nehezen áttekinthető szerkezet Realista, esetenként naturalizmusba átcsapó ábrázolásmód Túldíszítettség Teatralitás (= színpadiasság) Pátosz, ünnepélyesség Szenvedélyesség Hősiesség-kultusz Barokk körmondat Kedvelt műfaja: az eposz

6 Túldíszítettség

7 Erő, lendület, dinamizmus ábrázolása
Rubens

8 Monumentalitás Rubens

9 Nyugtalan vonalak, formák
Rembrandt

10 Bonyolult, nehezen áttekinthető szerkezet
Rubens

11 Realista, esetenként naturalizmusba átcsapó ábrázolásmód
Caravaggio

12 Teatralitás (= színpadiasság)
Rembrandt

13 Pátosz, ünnepélyesség Van Dyck

14 Hősiesség-kultusz Velasquez

15 Szenvedélyesség El Greco

16 Bizarr témák kedvelése
Velasquez

17 Bernini

18 Rembrandt

19

20

21 » Másik jelentős barokk szerzőnk a nagyszombati egyetem alapítója (ez utóbbinak az ELTE a jogutódja), a Zrínyi-árvák nevelője, a jezsuita bíboros, Pázmány Péter volt.


Letölteni ppt "Az ellenreformáció és a barokk"

Hasonló előadás


Google Hirdetések