Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Az ellenreformáció és a barokk
XVII.sz. Európája
2
A reformáció hatása 1517 – a reformáció kezdete
» elterjedése és irányzatai, szereplők 1555 – augsburgi vallásbéke (akié a föld, azé a vallás) evangélikus: német területek, Skandinávia, Ausztria, Csehország, Magyarország református: Svájc, Németalföld, Skócia, Anglia, Franciao., Magyarország (Erdély) – tridenti zsinat → A katolikus egyház válasza a reformációra, a megújulás igénye fontos » ellenreformáció – a katolikus megújulás (nagyhatalmak: Habsburg Birodalom, Franciaország, Spanyolo.)
3
A katolikus megújulás, az ellenreformáció
1545– tridenti (trentói) zsinat búcsúcédulák betiltása erkölcsös, vallási értékek megszabása iskolafejlesztés (papi oktatás, nevelés) nyomdák kihasználása (könyvnyomtatás) hittételek (dogmák) tisztázása katolikus hagyományok megerősítése Jezsuita rend megalapítása Loyolai Ignác → inkvizíció felújítása (Tiltott Könyvek jegyzéke) új korstílus: a barokk megjelenése
4
A barokk, a XVII.sz. korstílusa
A barokk legkorább Portugáliában és Spanyolországban jelentkezett a XVI. század folyamán, egészében véve azonban a XVII. századi Európa korstílusa. Az elnevezés eredete máig vitatott: BAROCCO: olasz szó, jelentése: nyakatekert okoskodás; BARRUCCA: portugál szó, jelentése: pompás, szabálytalan gyöngy, BAROS: görög szó, jelentése: súlyosság Az újraszerveződő, megerősödő katolikus egyház művészeti törekvései és propagandája testesülnek meg a barokkban az ellenreformáció idején. céljuk: az egyszerű emberek elkápráztatása, az "eltévelye-dett báránykák" visszaterelése az anyaegyház karjaiba
5
Stílusjegyei Erő, lendület, dinamizmus ábrázolása Túldíszítettség
Monumentalitás Nyugtalan vonalak, formák Bonyolult, nehezen áttekinthető szerkezet Realista, esetenként naturalizmusba átcsapó ábrázolásmód Túldíszítettség Teatralitás (= színpadiasság) Pátosz, ünnepélyesség Szenvedélyesség Hősiesség-kultusz Barokk körmondat Kedvelt műfaja: az eposz
6
Túldíszítettség
7
Erő, lendület, dinamizmus ábrázolása
Rubens
8
Monumentalitás Rubens
9
Nyugtalan vonalak, formák
Rembrandt
10
Bonyolult, nehezen áttekinthető szerkezet
Rubens
11
Realista, esetenként naturalizmusba átcsapó ábrázolásmód
Caravaggio
12
Teatralitás (= színpadiasság)
Rembrandt
13
Pátosz, ünnepélyesség Van Dyck
14
Hősiesség-kultusz Velasquez
15
Szenvedélyesség El Greco
16
Bizarr témák kedvelése
Velasquez
17
Bernini
18
Rembrandt
21
» Másik jelentős barokk szerzőnk a nagyszombati egyetem alapítója (ez utóbbinak az ELTE a jogutódja), a Zrínyi-árvák nevelője, a jezsuita bíboros, Pázmány Péter volt.
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.