Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaSára Szabóné Megváltozta több, mint 10 éve
1
Egy rövid, méhnyakrák-prevenciót célzó iskolai oktatási program hatékonyságának vizsgálata
Marek E., Dergez T., Katz Z., Szilárd I., Kiss I., Gőcze P. Pécsi Tudományegyetem, Általános Orvostudományi Kar Felelő(s) Közösségek – Response(able) Communities Konferencia Pécs, május
2
Az előadás vázlata Háttér: Humán papillomavírus (HPV) – méhnyakrák
A kutatás célja: Felmérni egy rövid, méhnyakrák-prevenciót célzó iskolai oktatási program hatékonyságát a serdülőkorúak… ismereteire attitűdjeire szexuális magatartására Módszerek: résztvevők/kérdőív/oktatás Főbb eredmények Következtetések
3
Humán papillomavírus (HPV) fertőzés
az egyik leggyakoribb nemi úton terjedő fertőzés a nemi szervi HPV-fertőzés gyakoriságát 20% és 46%1-ra becslik (akár 60%) a legmagasabb a fertőzöttség a fiatal, szexuálisan aktív nők körében: a éves kor között1 (2. kisebb csúcs éves korban)2 A HPV becsült prevalenciája - a magyar nők körében: kb. 17.6% - legmagasabb: 17-22 éveseknél3 1Koutsky L. Epidemiology of genital human papillomavirus infection. Am J Med 1997;102:3–8. 2Chan PK, et al. Epidemiologic Risk Profile of Infection With Different Groups of Human Papillomaviruses. J Med Virol 2009,81:1635–44. 3Kornya L, et al. The diagnostics and prevalence of genital human papillomavirus (HPV) infection in Hungary. Eur J Obstet Gynecol Reprod Biol 2002;100(2):231–6.
4
Méhnyakrák (CC) a méhnyakrák kialakulásában legfontosabb
oki szerepe bizonyos magas kockázatú (HR) HPV törzsekkel történő, perzisztáló fertőzésnek van (HPV DNS 95%˂)1 a méhnyakrák a második leggyakoribb nőgyógyászati daganattípus világszerte (daganatos megbetegedések 9.8% )2 A rákmegelőző állapotok közel 100 %-a időben felismerhető és kezelhető!!! 1zur Hausen H. Viruses in human cancer. Science 1991;254:1167–73. 2Parkin DM, Pisani P, Ferlay J. Estimates of the worldwide incidence of 25 major cancers in Int J Cancer 1999;80:827–41.
5
a méhnyakrák kialakulásának legfontosabb kockázati tényezője:
a méhnyakrák kialakulásának legfontosabb kockázati tényezője: promiszkuis szexuális magatartás - a kolposzkópiával kiegészített Pap-kenet hatékony szűrési módszer a méhnyakrák megelőzésében hazánkban a nőgyógyászati szűrővizsgálaton való részvétel alacsony; becsült éves lefedettség kb. 24%-os a méhnyakrák megelőzésében hatékony védőoltás dec. óta kapható Mo-on (OEP nem támogatja) (a serdülőkorúak becsült átoltottsága kb. 15%-os) - a hazai tantervekben nem kap kellő hangsúlyt a méhnyakrák ill. a nemi úton terjedő megbetegedések prevenciója
6
Méhnyakrák Magyarországon
Magyarország az EU tagállamai közül a méhnyakrákos - megbetegedések tekintetében 4. - halálozás tekintetében 6. helyen áll… évi kb új megbetegedéssel és kb. 500 halálesettel1 A tapasztalatok szerint az elhanyagolt, halálos kimenetelű méhnyakrákos esetek többsége a hátrányos társadalmi-gazdasági helyzetű, alacsonyabb iskolázottságú, szűrővizsgálatban korábban még nem részesült nők körében fordul elő. 1WHO/ICO Information Centre on HPV and Cervical Cancer. Human Papillomavirus and Related Cancers in Hungary. Summary Report Available:
7
Riasztó megbetegedési és halálozási adatok
Célkitűzések Riasztó megbetegedési és halálozási adatok + Egy korábbi, országos felmérés eredményei, melyek súlyos ismeretbeli hiányosságokat igazoltak a hazai lakosság körében1 = Szükség van jól-megtervezett, célzott, méhnyakrák-prevenciós iskolai oktatási programokra A kutatásunk célja: vizsgálni egy rövid, méhnyakrák-prevenciót célzó oktatási program hatékonyságát a serdülőkorúak méhnyakrák-prevencióval kapcsolatos ismereteire, hiedelmeire, attitűdjeire és szexuális magatartására 3 hónappal a programot követően. 1Marek E, et al. Adolescents’ awareness of HPV infections and attitudes towards HPV vaccination 3 years following the introduction of the HPV vaccine in Hungary. Vaccine 2011;29:8591–8.
8
Méhnyakrák-prevenciós oktatási program hatékonysági vizsgálata
Módszerek 1. Méhnyakrák-prevenciós oktatási program hatékonysági vizsgálata önkitöltős, anonim kérdőív (azonos pre/poszt tesztek), 47 kérdés 394 serdülő: 45%♂ - 55%♀ - átlagéletkor: 16.2 év 2010 szept-2011 február A kutatásba bevont iskolák (2) hasonlóak voltak: profilban, teljesítményszintben és kor-összetételben 1. ‘kísérleti-csoport’: itt történt az oktatás 2. ‘kontroll-csoport’: két kérdőíves felmérés oktatás nélkül
9
Méhnyakrák-prevenciós oktatási program hatékonysági vizsgálata
Módszerek 2. Méhnyakrák-prevenciós oktatási program hatékonysági vizsgálata OKTATÁSI PROGRAM okt.-ben, a tanulók órarend szerinti biológia tanórákon a hallgatóság létszáma 25 és 33 fő között változott (totál 191 fő) Az oktatási program részét képezte egy didaktikusan felépített, interaktív ppt prezentáció érintve az alábbi témákat… vírusok életciklusa és a HPV, női szaporító rendszer különös tekintettel a méhnyak területére, méhnyakszűrés folyamata, demonstrációval (Cuzco-eszköz, cytobrush) méhnyakrák rizikófaktorai (különös tekintettel a szexuális magatartásra), a méhnyakrák-prevenció módszerei Végül egy rövid (5-10 perc) idő maradt a felmerült kérdések megválaszolására és minden tanuló az óra legfontosabb mondanivalóját tartalmazó hand-out-ot kapott. Visszamérés: 3 hónap elteltével azonos kérdőívvel (mindkét csoport)
10
AZ EREDMÉNYEK MEGBESZÉLÉSE ÉS KÖVETKEZTETÉSEK
11
1. A program hatása a serdülők ismereteire
1. ábra Ismeretek szignifikáns gyarapodása 3 hónappal a programot követően Csak az oktatott csoportban tapasztaltunk szignifikáns ismeretbeli gyarapodást, pl.: - HPV fertőzés és HPV-oltás ismerete - HPV-fertőzés és méhnyakrák közötti okozati összefüggés - a korai méhnyakrák tünetmentességének ismerete - az óvszer nem ad védettséget a méhnyakráktól
12
2. A program hatása a serdülők hiedelmeire, attitűdjeire
2. ábra A program hatása a hiedelmekre, attitűdökre Az egészséggel kapcsolatos hitek szintén csak az oktatott csoportban szilárdultak meg, pl.: - ‘a HPV méhnyakrákot okozhat’, vagy - ‘a méhnyakrák védőoltással megelőzhető’ Ha az oltás ingyen lenne, az oktatásban részesült lányok 90%-a élne vele, míg a kontroll-csoport női tagjainak oltás iránti affinitása a visszaméréskor 10%-kal csökkent!!! (p<0.05).
13
3. A program hatása a serdülők szexuális magatartására
Nem igazoltunk szignifikáns csökkenést a résztvevők kockázatvállaló szexuális magatartásában 3 hónappal az intervenciót követően. 3. ábra A serdülők kockázatvállaló szexuális magatartása A szexuálisan aktív serdülőkorúak közül… - a fiúk felének és a lányok 1/3-ának volt 15 éves kora előtt szexuális jellegű kapcsolata - háromból egynek már legalább 3 szexuális partnere volt (átlagéletkor 16.2 év!!!) - jelentős részük (41%<) részt vett már ’egyéjszakás kaland’-ban - 44% létesített szexuális kapcsolatot védekezés nélkül (lányok!!!)
14
KÖVETKEZTETÉSEK Eredményeink alapján megállapíthatjuk, hogy hasonló jellegű, rövid (1-2 tanórányi) HPV és méhnyakrák-prevenciós oktatási programok… hasznosak lehetnek az ismeretek gyarapításában és a hiedelmek helyreigazításában, de kis hatással bírnak a prevenció iránti attitűd- formálásban és nincsenek hatással a szexuális magatartásra. Az attitűdök és a magatartás megváltoztatása hosszútávú, sokkal összetettebb feladat, a hitek, érzések és értékek komplex interakciójának eredményeként alakulnak, amelyeket nehéz befolyásolni. Eredményeink felhívják a figyelmet arra, hogy az átlagos magyar serdülőkorú fiatalok rendkívül kockázatos szexuális életet élnek, ami a méhnyakrák egyik meghatározó kockázati tényezője.
15
Ezért, az iskolai egészségnevelésnek mindamellett, hogy…
- ellátja a serdülőket a megfelelő információkkal a HPV- fertőzés következményeiről és a megelőzés lehetőségeiről - eloszlatja a serdülők szűréssel, oltással kapcsolatos hiedelmeit, félelmeit melyek szintén a prevenció gátjai lehetnek - támogatja és buzdítja a már szexuális életet élő lányokat a nőgyógyászati szűrésen való részvételre Fontos feladata, hogy hangsúlyt fektessen a szexuális egészségnevelésre, melynek során - promotálja a serdülők körében a felelősségteljes szexuális magatartást, az óvszerhasználatot, hogy ezáltal is csökkentse a HPV terjedését Az iskolai egészségnevelési programoknak különösen fontos szerepe van a betegségek megelőzésben, így pl. a méhnyakrák-prevencióban is prevenciós programok (szűrés, oltás) tekintetében (is) hátrányos helyzetben lévő régiók esetében (mint pl. kistérségek, falvak)
16
Köszönöm a figyelmet!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.