Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Játékelmélet és kísérletek

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Játékelmélet és kísérletek"— Előadás másolata:

1 Játékelmélet és kísérletek
Dr. Komáromi György CEU Business School, Central European University Budapesti Nyári Szabadegyetem, augusztus 18.

2 Mi a közgazdaságtan? Döntések tudománya
Dönteni a szűkös erőforrások elosztásáról

3 GYŐZTES ÁTKA

4 Játék Mennyit adnánk egy vállalatért? Bizonytalan érték = [Low; High]
Szinergia %-kal többet ér a részvény Vesztek, ha többért veszem meg, mint amennyit ér + szinergia. JÁTÉK

5 Mit tudunk a játékelméletről?
„…matematikai rendszer, amely vizsgálja és előrejelzi, hogyan viselkednek az emberek ‘stratégiai’ helyzetekben.” Játékelmélet segítségével előrejelzést lehet adni arról, hogy a játékosok hogyan játsszák az adott játékot Játékelmélet = nyelv az elemzéshez a társadalomtudományokban

6 Játékelmélet Játék felépítés A játék során minden szereplő Játékosok
Stratégiák Pontosan lefektetett szabályok Információ a döntésekkel kapcsolatban Kimenet A játék során minden szereplő stratégiai gondolkozású optimalizál döntése nyomán kialakul az egyensúly

7 FOGOLY-DILEMMA

8 Fogoly-dilemma Fogoly 2 tagad vall tagad -1,-1 -10,0 Fogoly 1

9 Eredmény Racionalitás – 100% nem kooperál
Érdemes kooperálni, mert a legkevesebb a leülendő évek száma. Gazdasági példa: szerződés nélküli üzletkötés JÁTÉK Kísérlet – 50% kooperál

10 Tit for Tat Átlagosan, hosszú távon a legjobb, mert: barátságos
megbocsátó provokálható reakcióképes egyszerű

11 Behavioral Game Theory
Hogyan viselkednek a játékosok ténylegesen? Bővítmények érzelmek, hibák, korlátozott előrelátás, kétségek, hogy mennyire okos a másik….

12 Kísérleti megközelítés
Tipizálás Felmérés (pénzbeli motiváció nincs) Laboratóriumi kísérlet Laboratóriumi szimuláció Field experiment Játékelmélet 1. és 2. Összehasonlítás 1-3. → benchmark, változás 4. → közvetlenül

13 SZÉPSÉGVERSENY

14 Szépségverseny Népszerű játék az újságban: 100 kép közül ki kellett választani a 6 legszebbet, és aki választotta az így kialakult sorrendben a legszebbet, nyerhetett egy ajándékot.

15 Szépségverseny játék Ui  [0; 100],
Nyertes, aki a legközelebb van p × Ū –hoz p < 1 JÁTÉK Átlag ≈ 30 (Nagel, Camerer, Ho, Weigel) TRANEC n=23, átlag=32,7 szórás=18,4

16 Transition to the New Economy, n=23, átlag=32,7

17 Tőzsde és szépségverseny
Keynes: (1936:178) : „Nem arról van szó, hogy azokat válasszuk ki, akik a a legjobb meggyőződésünk szerint valóban a legcsinosabbak, sőt még azokat sem, akiket a közvélemény valóban csinosnak tart. Eljutottunk ahhoz a harmadik fokhoz, ahol arra használjuk az intelligenciánkat, hogy kitaláljuk: a közvélemény szerint mi lesz a közvélemény. Azt hiszem, hogy vannak olyanok, akik negyedik, az ötödik és a még magasabb fokozatot gyakorolják.” Hány lépésre gondolkozunk előre? Részvény kiválasztás: Van-e nálam nagyobb bolond?

18 Elérhetőség és irodalom
Website: Camerer, C. F.: Behavioral Game Theory. Princeton University Press, 2003. Keynes, J., M.: A foglalkoztatás, a kamat és a pénz általános elmélete. KJK, (1936). Komáromi Gy: Beauty Contest Game and Overconfidence. Working Paper


Letölteni ppt "Játékelmélet és kísérletek"

Hasonló előadás


Google Hirdetések