Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

REPÜLŐGÉP FELETTI URALOM ELVESZÍTÉSE

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "REPÜLŐGÉP FELETTI URALOM ELVESZÍTÉSE"— Előadás másolata:

1 REPÜLŐGÉP FELETTI URALOM ELVESZÍTÉSE
- Air France 447 Atlanti-óceán - Continental Q400 Buffalo 2009. KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, november 11. Háy György balesetvizsgáló

2 AIR FRANCE 44-ES JÁRAT BALESETE
2009. JÚNIUS 1. AIRBUS A330 ATLANTI-ÓCEÁN 228 áldozat

3 RONCSOK MEGTALÁLÁSA 2011. ÁPR. 3-ÁN

4 CVR ÉS FDR KIEMELÉSE 3900 M MÉLYRŐL

5 SZILÁRD-TEST CVR ÉS FDR KIOLVASÁSA

6 CVR + FDR NYOM HÚZ Bólintási szög Botkormány kitérés
Magas.korm kitérés Vezérsík helyzet Föld Sebesség Levegő Sebesség Magasság Átesés jelzés! Sebességmérők Hibás működése EMELKEDÉS ÁTESÉS NYOM HÚZ

7 REKONSTRUÁLT ESEMÉNY 1 7

8 REKONSTRUÁLT ESEMÉNY 2 8

9 REKONSTRUÁLT ESEMÉNY 3 9

10 REKONSTRUÁLT ESEMÉNY 4 10

11 REKONSTRUÁLT ESEMÉNY 5 11

12 REKONSTRUÁLT ESEMÉNY 6 12

13 REKONSTRUÁLT ESEMÉNY 7 13

14 REKONSTRUÁLT ESEMÉNY 8 14

15 REKONSTRUÁLT ESEMÉNY 9 15

16 CVR + FDR NYOM HÚZ Bólintási szög Botkormány kitérés
Magas.korm kitérés Vezérsík helyzet Föld Sebesség Levegő Sebesség Magasság Átesés jelzés! Sebességmérők Hibás működése EMELKEDÉS ÁTESÉS NYOM HÚZ

17 KÖZFORGALMI GÉPEK HALÁLOS BALESETEI (2001 – 2010)
GYILKOS Balesetek elsődleges oka

18 GÉP FELETTI URALOM ELVESZTÉSÉNEK OKAI

19 CONTINENTAL Q400 BUFFALO 2009.

20 Halálos balesetek száma
KÖZFORGALMI LÉGIBALESETEK ÉVES SZÁMA ( ) Tízéves mozgó átlag Halálos balesetek száma Éves esetszám © Aviation Safety Network Év

21 ÁTESÉS EGYES FÁZISAINAK GYAKORLÁSA

22 PILÓTÁK MEGLEPETÉSE EXTRÉM
REPÜLÉSI HELYZETBE KERÜLVE

23 Tantermi, elméleti oktatás
ÚJ OKTATÁS ÁTESÉS ELLENI VÉDEKEZÉSRE (az FAA vezette nemzetközi munkabizottság javaslata) (2010.) Tantermi, elméleti oktatás Általános aerodinamika és repülési technikák megértése Megismerni a pilótákat érő meglepetés élettani hatásait Áteséssel kapcsolatban megtörtént balesetek és események Konkrét repülőgép légiüzemeltetési szabályai, előírásai Kivételi manőver gyakorlása Közeledő átesésre utaló jelek felismerése Repülőgép tulajdonságai, vezethetősége átesés közelében Kivételi manőver végrehajtásának begyakorlása Élethű átesési helyzetek megoldásának gyakorlása Valósághű helyzetben felismerni a váratlanul közeledő átesés jeleit Manővert végrehajtani különböző mechanizáció beállítással Bevitel az automatikák különböző üzemmódjait használva Airbus javaslat: Alacsony VIS megközelítés közbeni átesés

24 A PILÓTA PÁLYAFUTÁSA SORÁN
ÁTESÉSI TRÉNINGEK A PILÓTA PÁLYAFUTÁSA SORÁN Alapképzés: Megfelelő (kisgép) típuson teljes átesés megtapasztalása Bekövetkezett átesésből való kivétel elsajátítása ATPL típus átképzés: Típusra jellemző átesési tulajdonságok megismerése Átesés-jelző (kormány-nyomó) működésének megismerése Kivételi manőver végrehajtásának begyakorlása Megerősítő (éves) képzés: Áteséssel kapcsolatos elméleti tudás felfrissítése Élethű étesési helyzetek megoldásának szimulátoros gyakorlása Első alkalommal az új átesési oktatás végrehajtása

25 EXTRÉM REPÜLÉSI HELYZETBŐL VALÓ
KIVÉTEL GYAKORLÁSÁNAK HATÁSA

26 44% 56% Állásszög SZIMULÁTOROK MENNYIRE REÁLISAK
EXTRÉM REPÜLÉSI HELYZETEKBEN? Állásszög Repüléssel ellenőrizve Szélcsatornában ellenőrizve Reális szimuláció Extrapolált szimuláció 56% 44% Csúszási szög

27 Azonnal: Képzések továbbfejlesztése, oktatási módszerek javítása
FŐBB TENNIVALÓK AZ EXTRÉM REPÜLÉSI HELYZETEK KEZELÉSNEK JAVÍTÁSÁRA Azonnal: Képzések továbbfejlesztése, oktatási módszerek javítása Rövid távon: Szimulátorok matematikai modelljének tökéletesítése, a realitás tartományának kiterjesztésére Később: Szimulátorok mozgatórendszerének továbbfejlesztése az extrém repülési helyzetek reálisabb imitálására

28 SZIMULÁTOR MOZGÁSÁNAK FEJLESZTÉSE

29 OKTATÓK, VIZSGÁZTATÓK ÉS NÖVENDÉKEK RÉSZÉRE SZEMLÉLETES VISSZAJELZÉS

30 Az átesés első jelére végre kell hajtani az egész kivételi eljárást:
TÍPUSTÓL FÜGGETLEN EGYSÉGES ELJÁRÁS ÁTESÉSBŐL KIVÉTELRE „t e m p l a t e” Az átesés első jelére végre kell hajtani az egész kivételi eljárást: Robotpilóta, tolóerő-automata Magassági kormány Magassági trim Bedöntés Tolóerő Féklapok Visszatérni az eredeti repülési pályára ..…..……………………… Kikapcsolni …..... Előrenyomni (az átesés megszűnéséig) ……...……….……………. Szükség szerint használni ……………………………………………. Vízszintes szárnyak ………………..……….……………. Szükség szerint használni …………..…..…………………………………………. Becsukni …….….…..….…. Amint lehet

31 AUTOMATIZÁLT REPÜLŐGÉPVEZETÉS

32 A320 PERPIGNAN 2008.

33 Látod, a műszerek sohasem hazudnak
MEGTÉVESZTŐ MŰSZERJELZÉS Látod, a műszerek sohasem hazudnak

34 Példátlan Példátlan Nem várt Számításba vett FENYEGETÉSEK TÍPUSAI
Mindaddig elképzelhe-tetlennek tartott Megoldásához teljesen újszerű gondolkodás kell Cél, csak a létfontos-ságú funkciók megvédé-se Fel kellhet áldozni fon-tosnak tartott dolgokat Váratlan Tudható, érthető de… Egyedi esemény Több körülmény összejátszása Nincs rájuk kész eljárás, csak elvek Megoldása ötletet igényel Bonyolultság Példátlan Nem várt Számításba vett Számításba vett Rendszeresen előfordul Tökéletesen megérthető Megoldására kidolgozott eljárás (checklist) van Váratlanság

35 REPÜLŐGÉPEK LÉGIÜZEMELTETÉSÉNEK BONYOLULTABBÁ VÁLÁSA

36 PILÓTA-KÉPESSÉGEK FEJLŐDÉSE
A PÁLYAFUTÁS SORÁN RENDSZEREK ISMERETE MANUÁLIS REPÜLÉSI KÉPESSÉG

37 Krízis helyzet Krízis kezelés Normál helyzet
KÜLÖNBÖZŐ HELYZETEK KEZELÉSE Krízis kezelés Legfontosabb fenye- getések felismerése Cél, a létfontosságú funkciók megvédése Alapvető védelmi intézkedések megtétel Csapatmunka fenn- tartása Bonyolultság Krízis helyzet Normál felügyelet Események pontról- pontra megértése Várható események előrelátása Képesség a kívánt esemény előidézésé- re Normál helyzet Váratlanság

38 KREATÍV CSAPATMUNKA MEGOLDHAT REMÉNYTELENNEK TŰNŐ HELYZETEKET

39 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!


Letölteni ppt "REPÜLŐGÉP FELETTI URALOM ELVESZÍTÉSE"

Hasonló előadás


Google Hirdetések