Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Az ókori Egyiptom művészete
2
1. Földrajzi áttekintés Földrajzilag a Nílus termékeny völgyét jelenti, amely észak-dél irányban átszeli a sivatagot Afrikában Csak néhány km kelet-nyugati, de több ezer km észak-déli irányban
3
2. Egyiptom a Nílus ajándéka
Sok ezer évig szinte változatlanul fennálló kultúra Öntözéses földművelésen alapuló, nagy szervezettségű, hierarchikus társadalmi rend jellemezte
4
3. Az ókori Egyiptom történelmének legfontosabb szakaszai
Predinasztikus és archaikus kor Óbirodalom (i. e , III-VI. dinasztia), 3. évezred 1. átmeneti kor Középbirodalom (i. e , XI-XII. dinasztia), 2. évezred eleje 2. átmeneti kor Újbirodalom (i. e , XVIII-XX. dinasztia), 2. évezred vége Kései kor
5
4. Az óegyiptomiak vallása a/ politeizmus
Sok isten (politeizmus: többistenhit) személyesíti meg az emberi létre ható természeti erőket, környezetet Emberi és állati jellemzők keverednek ábrázolásaikban (állatistenek, az ősi totemizmus hatása)
6
Szent állatok: Szkarabeusz és Basztet
7
b/ Az óegyiptomi vallás egyik legfontosabb eleme a halotti kultusz, a túlvilághit
A túlvilági élet hite, a lélek halhatatlanságának elképzelése alakítja kultúrájuk egészét (mumifikálás, síremlék építészet, képzőművészeti témák)
8
c/ Egyiptomi isten-világ
Az észak-dél irányban több ezer km hosszú országban, a területenként gyakran más-más néven szereplő istenek bonyolult, változó mitológiát alkotnak, helyi istenségek emelkednek a főistenek közé városuk hatalmának növekedésével
9
Néhány fontosabb isten: Ré a Napisten
A főisten Rá vagy Ré, a Napisten Később Ámon, Théba Napistene foglalja el helyét (magába olvasztva az előbbit, Ámon-Ré) Ámon
10
Az ég (Nut), a Föld (Geb) és a levegő (Su) – Nut és Geb gyermekei Ozirisz, Ízisz és Szeth
11
Ozirisz az alvilág ura Eredetileg totemisten (kos vagy bika), később a Nappal azonosul, majd a Nílus istene lesz Ozirisz a testvérével, Szethel vívott harcban meghal, de nővérének, Ízisznek köszönhetően feltámad (meghaló és feltámadó istenség - Krisztus előkép) Ozirisz és Ízisz
12
Anubisz, a halottak sakálfejű istene
A holttestek alvilági gondviselője, a lelkek kalauza (ebben a vonatkozásban a görög mitológia Hermészére hasonlít) Ozirisszel együtt ítélkezik a halottak felett
13
Hórusz, a sólyom Kezdetben égisten, akinek szeme a Nap és a Hold, később maga is Napisten, Ré fia Ozirisz és Ízisz gyermeke, a fáraó halála után vele azonosul (a fáraó így Ízisz fia), sólyomként repül a Naphoz, megistenül hogy aztán maga is Ozirisszé legyen
14
d/ A monoteizmus (egyistenhit) kísérlete: az Amarna kor
IV. Amenhotep (Ehnaton) fáraó (Újbirodalom, i. e. 14. sz.) Théba papjai ellenében új fővárost alapít a mai Tel-el Amarnában, és ennek helyi istenét, Atont teszi meg egyetlen istenként a korábbi istenek tisztelete helyett
15
Aton a Nap korongja Kezekben végződő sugarakkal ábrázolt fénylő korong
Valószínűleg maga Ehnaton írta az új istent ünneplő Naphimnuszt A fáraó halála után a reform elbukik, visszatérnek a régi istenségek tiszteletéhez „Világos lesz a föld, Ha kélsz a láthatáron, Ki nappal Aton képében ragyogsz, Elűzöd a setétet, sugaraid ontod. A két föld ünnepel, Felébrednek az emberek, lábra állnak, Te serkented fel őket.” (részlet)
16
II. Az ókori Egyiptom építészete
Lenyűgöző méretű, monumentális kőépületek, tiszta geometriai formák jellemzik Legjellemzőbb épülettípusok a sírépítmények és a templomok
17
1. Sírépítmények A halotti kultusz szolgálatában emelt temetkező helyek, az uralkodók és az előkelők túlvilági életét biztosító alkotások: masztabák, piramisok és sziklasírok
18
a/ Masztaba (arab: „pad”)
Téglalap alaprajzú, trapéz keresztmetszetű sírépítmény az előkelők számára Földbe süllyesztett, a tetőn keresztül nyíló aknán közelíthető kamráiban volt a koporsó és az áldozati ajándékok
19
A mumifikált halottat ember formájú, festett koporsóban (szarkofág) helyezték el
A sírkamrába gazdag mellékletet tettek a halott túlvilági életéhez szükséges tárgyakból A falakra képeket festettek, az elhunyt életének jeleneteivel és „túlvilági útjának” ábrázolásával
20
II. Ramszesz múmiája
21
Masztaba metszete
22
Egy masztaba maradványai
23
b/ Uralkodói sírépítmények: piramisok
Több tucatnyi kisebb-nagyobb piramis épült a fáraók temetkező helyeként Egyiptomban, a leghatalmasabbakat az Óbirodalom istenkirályai emeltették
24
A piramis építés fejlődése
Sznofru 2. piramisa, a Vörös piramis (Dahsur), az első szabályos „gúla” formájú piramis Dzsószer fáraó „lépcsős” piramisa Szakkárában Sznofru fáraó „törtvonalú” piramisa Dahsurban
25
Dzsószer fáraó „lépcsős piramisa”
Az első hatalmas méretű sírépítmény, Szakkára, III. dinasztia, i. e körül 6 szintes – mintha egyre kisebb masztabák alkotnák
26
Fallal övezett, mellék építményekkel kiegészített
28
Sznofru 2. piramisa, a Vörös piramis (Dahsur), az első szabályos „gúla” formájú piramis
29
A fáraó égbe emelkedésének helye
Csúcsban végződő tiszta geometriai forma (gúla: négyzetes alapú, 4 szabályos háromszög oldalú) Inkább emlékmű mint épület – óriási tömegéhez képest elenyésző a belső tere
30
Szabad parasztok tömegei építették a földművelés szüneteiben, a Nílus áradása idején
31
Gizai piramisegyüttes, Óbirodalom, i. e. 3. évezred közepe, IV
Gizai piramisegyüttes, Óbirodalom, i. e. 3. évezred közepe, IV. dinasztia
33
A legnagyobb piramisok
Kephrén Mükerinosz Kheopsz (Rekonstrukció)
34
Oldalaik a 4 égtáj felé néznek, rendkívül pontos a tájolásuk – mérnöki bravúr, hihetetlennek tűnő kivitelezés
36
„Halotti város” – a 3 nagy piramist kisebbek, masztabák (családtagok és előkelők sírhelyei) és templomok egészítik ki
37
Mindegyik piramishoz tartozik egy „völgytemplom” (a Nílus partján), egy díszes „feljáró út” és egy „halotti templom” (a piramis keleti oldalán) halotti templom feljáró út völgytemplom
38
Halotti templom részletei
39
Halotti templom rekonstrukciója
40
A legnagyobb: Kheopsz piramisa, 137 m magas (eredetileg 146 m volt)
41
Északon nyílik a bejárata, 3 sírkamra van benne különböző magasságokban
42
Eredetileg simára csiszolt kőlapok borították
43
Kephrén piramisa őrzi az eredeti kőborítást a tetején
45
Talán festett volt a felülete, és a legteteje aranyozott
46
Kephrén piramisához tartozott a szfinx hatalmas szobra (74 m hosszú és 20 m magas)
47
A sírkerület őre
48
Ember fejű és oroszlán testű lény
49
Kephrén vonásait hordozza
50
Mükerinosz piramisa a legkisebb a három közül
51
A nagy piramisok nem tudták megvédeni tulajdonosuk sírját, a kutatók üresen találták a sírkamrákat
A későbbi korok fáraói már nem piramisokba temetkeztek
52
c/ Az Újbirodalom fáraói a „Királyok Völgyében” alakítatták ki sziklasírjaikat
53
A leghíresebb királysír: Tutanhamon sírja
Az Amarna kor után uralkodó, jelentéktelen, fiatalon elhunyt fáraó sírja vált a leghíresebbé a Királyok Völgyében – az egyetlen viszonylag épségben felfedezett (1922 Carter) királysír, amely bepillantást enged a fáraók temetkezési szokásaiba, gazdagságába
54
A sír előtere
55
A fáraó lelkének képmása
56
A „kincstár” (Carter)
57
Anubisz szobra Tutenhamon sírjából, Újbirodalom, i. e. 14. sz.
Ez a szobor őrizte azt ládát, amelyben a belsőszerveket tartalmazó edények voltak
59
Kanópusz-edények
61
Tutenhamon fáraó trónusa, i. e. 14. sz.
62
A trónus támlájának képe
A fiatal uralkodó és hitvese Aton korongja süt le rájuk - Tutenhamon visszatért ugyan az Ámon kultuszhoz, de még érződik az amarnai kor hatása Érdekes a jobb kézfej ábrázolása
64
Aranyozott fa „szentély-szekrény”
65
A kőszarkofág
67
A kőkoporsó, benne az ember formájú szarkofág
68
A falakon a temetési szertartást ábrázoló képek
69
Tutenhamon arany halotti maszkja, Újbirodalom, 1. e. 14. sz.
70
Arany, féldrágakő és üvegpaszta berakással
71
Tutenhamon múmiája
72
2. Templomok
73
a/ Szerkesztés módja Az Újbirodalom idejére a templomok különválnak a sírépítményektől Egy főtengely szervezi az épületegyüttest – a „bárka útja” A tengely irányában a templom bővíthető volt, az egymást követő fáraók sokszor évszázadokig építették
74
b/ Részei: belső szentély („isten háza”) áldozati asztal terme
bárkaterem hüposztil csarnok udvar pülón
75
Pülón vagy pilon (görög: „főkapu”)
Az egyiptomi templomok bejáratát keretező, négyszög alaprajzú, felfelé keskenyedő falú, toronyszerű, monumentális kapuépítmény
77
Pilonnak hívják a mai építészetben a hidak kapuszerű hatalmas tartópilléreit is
78
Hüposztil csarnok Oszlopsorokkal megosztott tér az egyiptomi templomokban A kiemelt középrész oldalról kapja a fényt – a bazilikális tér előzménye
79
Az oszlopok növényi formákat utánozhatnak: lótuszvirág, pálmafa
80
Bimbófejezetes papiruszoszlopok
81
A felületek színesek voltak, „szent vésetek”, hieroglifák díszítették
82
c/ Rendeltetése: az istenség pihenőhelye
A belső szentélyben volt az isten szobra, ide csak a papság léphetett be A hívők az udvaron gyülekeztek, ide hozták ki ünnepekkor bárkán az isten szobrát
83
Az isten szobrot bárkára emelve cipelik a körmeneteken, az egyiptomi élet minden mozzanata a hajókhoz, a Nílushoz kötődik
84
Óegyiptomi hajó modellje
85
d/ példák: a legnagyobb templomok az ókori Thébában épültek
Théba volt Ámon Napisten tiszteletének központja, ez volt a főváros az Újbirodalom idején Itt épült a két legnagyobb Ámon-templom, mai nevükön Karnak és Luxor
86
Luxor
87
A karnaki és luxori templomot szfinxek szegélyezte felvonulási út köti össze
88
A luxori templom előtt hatalmas fáraó szobrok ülnek és obeliszkek
A luxori templom előtt hatalmas fáraó szobrok ülnek és obeliszkek* magasodnak
89
*Obeliszk (görög: „nyárs” szóból)
Egy darabból (monolit) faragott, hosszú, magas kő, felfelé vékonyodó, teteje gúla formájúra csiszolt és aranyozott A Napisten kultuszához kapcsolódott, felemelkedés szimbólum
90
Karnaki Ámon-Ré templom, Újbirodalom, i. e. 2. évezred közepe
91
Alaprajza
92
Rekonstrukciója
93
A karnaki Ámon-templomkörzet a Középbirodalom korától épülő óriási templomkomplexum, uralkodók sora építi egészen a kései korig
94
Karnak 1. pülónja
95
Karnaki templom udvarának részlete
96
A karnaki Ámon-templom hüposztil csarnokának rekonstrukciója
97
A karnaki templom hüposztil csarnoka az egyiptomi építészet legnagyobb belső tere volt
98
Éjszakai látkép Karnakról a Szent Tóval
99
II. Ramszesz sziklatemploma, Abu Szimbelben, Újbir., i. e. 1300 k.
101
Ramszesz naptemploma mellett áll feleségének, Nefertarinak Hathor temploma
102
A sziklatemplom Messze délen, a Nílus sziklákkal övezett szűk völgyében nem volt hely nagy épületek építéséhez, a templom tereit kivésték a hegy gyomrából A templomnak nincs tömege, csak belsőtere
103
A bejáratot Ramszesz sziklafalba faragott 4 óriás szobra őrzi
104
A 20 méternél magasabb szobrok
105
Naptemplom sajátos tájolással
Napéjegyenlőség idején a felkelő nap sugarai bevilágítanak egészen a belső szentélyig
106
Termei a szabadon álló templomok beosztására emlékeztetnek: 1 pülón , 2 udvar, 3 hüposztil csarnok, 5 belső szentély
107
Az első termet az Oziriszként megjelenő hatalmas Ramszesz szobrok díszítik
109
A falakon Ramszeszt dicsőítő képek láthatóak
112
Az asszuáni gát építésekor (XX. sz
Az asszuáni gát építésekor (XX. sz.) a templom víz alákerült volna, ezért kivágták a sziklafalból és magasabban, a víztől védett helyen újra felépítették
113
III. Az ókori Egyiptom szobrászata
114
1. A szobrászat jellemzői
Főleg a halotti kultuszt szolgálja, sírkamrákban, a lélek túlvilági életének egyik biztosítéka (ahogy a mumifikálásnak is ez a célja) A fáraók megistenülését hirdetik
115
Ünnepélyes időtlenség
Anyaguk főleg kő, de lehet fa, agyag, fém, csont Mindig egy kitüntetett főnézetre (elölnézet) komponáltak (frontális* elrendezés) Mereven szimmetrikusak Körvonaluk zárt, őrzi a kőtömb tömörségét
116
*Frontalitás (a latin frons: „homlok” szóból) – emelkedettség, nyugalom
Az orr, a mellcsont és a köldök egy függőleges vonalra esik – a mozdulatlanság érzetét kelti a végtagok helyzetétől függetlenül
117
A felületük festett A szemek üvegpaszta vagy féldrágakő berakást kapnak, az élő tekintet a végtelenbe réved Feliratok hirdetik a személyazonosságát
118
A végtelenbe néznek, az öröklétet sugallják, a halhatatlanságért készültek
119
2. Példák: a/ Írnok szobra, Óbirodalom,i. e. 3. évezred
Festett mészkő Realisztikus részletek: kövérkés test Rendkívül kifejező az arc megformálása: feszült figyelem
120
b/ „Falusi bíró” szobra, Óbirodalom, i. e. 3. évezred
Kaaper főpap egykor festett fa szobra Az álló szobrokra jellemző kilépő ballábbal
122
Az amarnai korszak szobrászata egyedülálló Egyiptom hosszú történetében
Az eszményítés helyére realisztikus jellemzés, sőt néha a személyes jegyek karikatúraszerű túlzása lép Ehnaton fáraó szobrai
123
c/ Nofretéte, Újbirodalom, Amarna kor, i.e. 14. sz.
A korszak talán legszebb szobra, Ehnaton feleségének, Nofretéte királynőnek portréja Festett mészkő Hiányzik az egyik szemének festése (valószínűleg befejezetlen)
124
Az női szépség egyik leghíresebb ábrázolása a művészettörténetben
126
IV. Az egyiptomi síkművészet
A síkművészet összefoglaló elnevezés: a festészet és a domborművek közös neve (a két művészeti ág hasonlóságán alapul)
127
1. Az egyiptomi dombormű Festett és lapos, bár szobrászati eszközökkel készül, inkább a festészethez áll közelebb Jellemző a „koilanaglüphosz” – a dombormű legmagasabb pontja egybeesik az alapsíkjával
128
2. Az egyiptomi festészet
Sírkamrák falán, épületeken, bútorok felületén, papirusz tekercseken találkozhatunk vele
129
3. A síkművészet témái Az istenek világa és a halotti kultusz
A fáraó dicsőítése Az elhunyt előkelő életének bemutatása – ily módon, az élet legkülönbözőbb területei (mulatságok, gyász, harc, vadászat, munka stb.)
130
4. A síkművészet nyelvezete
131
a/ A kompozíció: egymás feletti sávokba rendez
132
b/ A térbeliség: nincs mélység, a figurák egy alapsíkon mozognak
133
Csak a takarások keltenek egy nagyon szűk képmélységet
134
c/ A méret különbségek nem távolságot, hanem rangbéli helyzetet tükröznek (hierarchia)
135
d/ A színek egységesen töltik ki a körvonalak közti felületeket, nincs árnyékolás (nincs fény), ez is a síkbeliséget erősíti
136
e/ Legnagyobb felületek törvénye
A síkművészetet mindvégig szigorú ábrázolási hagyomány köti, csak alacsonyabb rangúak ábrázolásánál térnek el néha tőle A dolgokat mindig a rá legjellemzőbb nézetből mutatják, ez sajátos emberábrázolást eredményez
137
Sajátos emberábrázolás
A legnagyobb felületek törvénye miatt a figura furcsa, kitekert képet mutat: a fej oldalról, a szem elölről, a vállak szemből, a csípő és a végtagok oldalról látszanak
138
Halastó, thébai sír, Újbirodalom, i. e. 1400 k.
Az egyik legérdekesebb megnyilvánulása a legnagyobb felületek törvényének egy thébai sír falán látható
139
Néhány érdekes kivétel: zenész rabszolganők és siratóasszonyok
140
f/ A képek szerves részei a feliratok, hieroglifák
141
Hieroglifa („szent véset”)
Dekoratív (díszítő) értéke fokozza a síkművészeti alkotások hatását Kialakul a papok egyszerűbb (hieratikus), és a gazdasági élet folyóírásszerű (demotikus) változata
142
Champollion fejti meg a 1822-ben a rosette-i kő segítségével
143
6. Példák: a/ Fáraó vadászaton, thébai falfestmény, Újbirodalom, i. e
6. Példák: a/ Fáraó vadászaton, thébai falfestmény, Újbirodalom, i. e. 14. sz. Sajátos sűrítés az elbeszélésben: szárnyasok és víziállatok sokasága, ahogy a valóságban az nem fordul elő
144
b/ Ehnaton fáraó családjával, Újbirodalom, amarnai kor, i. e. 14. sz.
A fő ábrázolási hagyományok ebben a korszakban is megmaradnak A korra jellemző elemek: Aton a napkorong, a túlzott egyénítés, a bensőséges családi szeretet ábrázolása
145
c/ Medumi ludak, Óbirodalom, i. e. 3. ée.
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.