Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaÁdám Molnár Megváltozta több, mint 10 éve
1
Az építészet FOGALMA Téralkotó művészet – 3 dimenziós a mű
A természetes környezetből a mesterséges környezet lehatárolására irányuló tevékenységek összessége
2
1. Az építészet FUNKCIÓJA
Az ember azért épít, hogy a létfenntartáshoz és a társadalmi együttéléshez szükséges védett helyet biztosítson Az építmény rendeltetése, hogy zárt építészeti teret adjon
3
A funkció lehet: Gyakorlati, praktikus Szellemi, szimbolikus
4
Az épületek csoportosítása funkciójuk szerint: Lakóépületek -lakóház
5
Lakóépületek- palota
6
Lakóépületek - kastély
7
Lakóépületek - vár
8
Az épületek csoportosítása funkciójuk szerint: Középületek – a, vallási(szent helyek)
9
Középületek – a, vallási
10
Középületek – a, vallási
11
Középületek – a, vallási
12
Középületek – b, világi (társadalmi funkciók részére kialakított épületek)
13
Középületek – b, világi
14
2. A környezethez való viszonyulás a, Nem tudatos, természetes
15
a, Nem tudatos, természetes
16
a, Nem tudatos, természetes
17
a, Nem tudatos, természetes
18
2. A környezethez való viszonyulás a, Nem tudatos, természetes
Ez a természetes építkezés Természetes anyagokból, kézműves technikákkal építenek Lényege a természettel való harmónia A formák kicsit szabálytalanok, lekerekítettek Pl. őskori települések, természeti népek házai, népi építészet
19
2. A környezethez való viszonyulás b, Tudatos és szándékos természettől való különállás
20
b, Tudatos és szándékos természettől való különállás
21
b, Tudatos és szándékos természettől való különállás
22
b, Tudatos és szándékos természettől való különállás
23
2. A környezethez való viszonyulás b, Tudatos és szándékos természettől való különállás
Ezek az épületek sohasem olvadnak bele környezetükbe, hanem kiemelkednek méretükkel, formájukkal, anyagukkal A világ meghódításának emberi vágyát fejezik ki Valamilyen isten, szellemiség tiszteletére építik a kor legjobb anyagaiból és technikájával Pl. piramisok, római épületek, gótikus katedrálisok
24
2. A környezethez való viszonyulás c, Tudatos és szándékos természetközeli
25
2. A környezethez való viszonyulás c, Tudatos és szándékos természetközeli
Ez az organikus építészet A természetre emlékeztető formákat alkalmaznak: lekerekített sarkok, íves, görbe, lekerekített formák Az élő szervezethez hasonlóan ( egy központ köré) szervezik a részeket az épület „antropomorf” Kerülik a derékszögű, éles sarkú, mértani jellegű alakzatokat Pl. Szecesszió (Gaudi), modern(Le Corbusier, Makovecz Imre)
26
3. A TÉRALAKÍTÁS alapesetei a, TÉRSOROLÁS
Azonos vagy hasonló funkciójú épületek, vagy épületrészek kerülnek sorban egymás mellé, illeszkednek egy közös tengelyre A tengely szerepe, hogy eljuttasson bennünket egy célpontig A linearitás (egyenes vonalra építés) elve érvényesül Ez az AXIÁLIS (hosszirányú) téralakítás
27
Az AXIÁLIS téralakítás jellemzői:
Nyújtott alaprajz: téglalap, latinkereszt Tengelyesen szimmetrikus Vízszintes kiterjedése hangsúlyos
29
3. A TÉRALAKÍTÁS alapesetei: b, TÉRCSOPORTOSÍTÁS
Azonos vagy hasonló épületeket , épületrészeket rendezünk egy csoportba vagy kiemelkedő szerepű építmény köré rendezzük az alárendelt épületeket A központosítás elve érvényesül Ez a CENTRÁLIS (központos) téralakítás
30
A CENTRÁLIS téralakítás jellemzői:
Az alaprajz lehet : kör, négyzet, sokszög, görögkereszt Középpontosan szimmetrikus Magassági kiterjedése hangsúlyos
32
c, A KOMBINÁLT téralakítás A centrális és axiális elv együttes alkalmazása
34
4. Térelhatárolás, tömegtagolás
Az épület tömege a funkciónak megfelelően kisebb egységekre bomlik A téregységeket függőleges térhatároló elemek választják el egymástól: a, Fal (tömör, vagy nyílásokkal áttört) b, Pillér (keresztmetszete szögletes, teherhordó szerepe van) c, Oszlop (keresztmetszete kör, fejezete van, szépségeszmény társul hozzá)
35
Tömör fal
36
Áttört fal
37
Pillér
38
Oszlop
39
5. FALTAGOLÁS A nyílások (ablak, ajtó) és a díszítő plasztikus formák tagolják a falat, mozgalmassá teszik A homlokzat tagolásának típusai: a, vízszintes (stabilitás, kiegyensúlyozottság) b, függőleges (fölfelé törekvés, dinamika) c, hálós (harmónia, geometrikus rend)
40
Nyílásformák
41
Vízszintes tagolású homlokzat
42
Függőleges tagolású homlokzat
43
Hálós tagolású homlokzat
44
6. SZERKEZETI MEGOLDÁSOK
Hagyományos szerkezetek: a, oszlopgerendás v. pillérgerendás b, álboltozat, álkupola c, valódi boltozat (dongaboltozat, keresztboltozat) d, kupola e, csegelyes kupola f, bazilika szerkezet g, támpillér-támív rendszer
45
a, pillér- , oszlopgerendás
46
b, álboltozat, álkupola
47
c, valódi boltozat
48
c, valódi boltozat
49
C, dongaboltozat, keresztboltozat
50
d, kupola
51
e, csegelyes kupola
52
f, bazilika szerkezet
53
g, támpillér-támív rendszer
54
Modern szerkezetek- húzott szerkezetek
55
Modern szerkezetek- hajlított vasbeton
56
Modern szerkezetek- héjszerkezet
57
A STÍLUS Azt a törvényt, amely egy nép vagy kor minden munkájában érvényesül, stílusnak nevezzük. A stílus tehát megismétlődő szabályszerűségek sorozata, amely egységessé teszi a műalkotásokat egy adott korban. Összeköti a művészeket is, akik egy közös célért alkotnak, ez a korstílus . De minden igazi művésznek van egyéni stílusa is, amely megkülönbözteti a többi kortársától.
58
Őskor
59
Ókori Egyiptom
60
Ókori Egyiptom
61
Ókori görög
62
Ókori görög
63
Ókori görög
64
Ókori római
65
Ókori római
66
Román stílus
67
Gótika
68
Gótika
69
Gótika
70
Reneszánsz
71
Reneszánsz
72
Barokk
73
Barokk
74
Klasszicizmus
75
Romantika
76
Szecesszió
77
Modern
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.