Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

2008. Június 3. F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n „Családi Kasszasikerek” Öngondoskodás Program 2009.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "2008. Június 3. F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n „Családi Kasszasikerek” Öngondoskodás Program 2009."— Előadás másolata:

1 2008. Június 3. F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n „Családi Kasszasikerek” Öngondoskodás Program 2009

2 Mi a pénz?

3 F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n Amit annak fogadunk el:  dohánymag, kagylóhéj, gyöngy, só, stb.  nemesfém, borostyán, drágakő, stb.  nemesfém érme fémtartalom alapján, majd névértékkel és forgalmi értékkel  bankok papírpénzei, majd nemzeti valuták  élethelyzettől függően ma is néha visszaforog az idő kereke  pl. katasztrófa idején, háborúban, börtönökben (cigaretta, tea, élelem, gyémánt, drog, stb.). Mi a pénz?

4 F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n A pénz funkciói  forgalmi eszköz  áru- és szolgáltatás cserét közvetít  elszámoló eszköz  felhalmozási eszköz  megtakarítások  fizetési eszköz  hitel felvétele vagy visszafizetése, adózás, stb.

5 F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n De tényleg, mi a pénz?  Csereeszköz  Van egy csirkém, amire nincs szükségem, mert sok van belőle. Nagyon szeretnék viszont egy kalapácsot.  A szomszédnak van kalapácsa, de sajnos nem fogadja el cserébe a csirkémet. Szeretne viszont egy kalapot, ami nekem nincs.  Elmegyek a piacra, eladom a csirkét pénzért, és odaadom a kapott pénzt a szomszédnak a kalapácsért.  A kalapácsért kapott pénzből a szomszéd a piacon vesz magának egy kalapot.  Kérdés: Mi kell ahhoz, hogy a rendszer működjön? kot-kot... ?

6 F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n De tényleg, mi a pénz?  A munkám értékmérője  Valaki más értékesnek tartja, amit készítettem (termék, szolgáltatás),  egy vevőm, a főnököm, …  ezért cserébe pénzt ad, amit jó eséllyel ő is azért kapott, mert másnak hasznos értéket teremtett.  Amikor pénzt kapok valakitől, az illető a fizetéssel jelzi, hogy a munkám értékes – hasznos tagja vagyok a társadalomnak.  KÉRDÉS – Igaz-e szerinted a következő állítás? Tudsz-e példát vagy ellenpéldát mondani?  Minél inkább elszakad a pénz értéke a valós, társadalmilag hasznos munkától, annál valószínűbb, hogy előbb-utóbb pénzügyi, politikai problémák merülnek fel a társadalomban.

7 F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n Európa pénzrendszere  Aranypénzrendszer  Európában 1875-től az 1929-33-as világgazdasági válságig a pénzfunkciókat az arany tölti be  a papírpénz, bankjegy csak az arany helyettesítői  Hitelpénz  1933 óta nem kell a pénzhez aranyfedezet  a pénz hitelnyújtással keletkezik, és a hitel visszafizetésével szűnik meg

8 F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n Modern pénz  Mennyit ér?  a pénz vásárlóereje az aktuális áraktól (árszínvonaltól) függ  Hogyan hat az infláció a pénz értékére?  infláció: az árszínvonal tartós emelkedése  ugyanazért az összegért kevesebb árut kapok  ugyanazért az árumennyiségért több pénzt kell fizetnem

9 F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n Néhány termék ára Hasonlítsuk össze az árakat! Számoljuk ki, hogy mennyit tudtunk vásárolni 1000 forintból ma és öt évvel ezelőtt!

10 F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n A mai pénz megjelenési formái  Készpénz  Bankszámlapénz  folyószámlán szerepel, fizethetünk vele átutalások révén  átválthatjuk készpénzre Forrás: http://penziranytu.mnb.hu

11 F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n Más ország pénze  Valuta (más ország készpénze)  Deviza (más ország bankszámlapénze)  Árfolyam: Forrás: mnb.hu

12 F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n Feladat  Tegyük fel, hogy külföldön vállal munkát.  Munkájáért havi 500 eurót / svájci frankot / amerikai dollárt kap.  Mennyit jelent ez forintban?

13 F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n Szerzők, források  A prezentációt a Budapesti Corvinus Egyetem Tanárképző Intézetének diákjai bocsátották a Program rendelkezésére Dr. Daruka Magdolna egyetemi docens vezetésével.

14 F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n A kiadvány a Családi Kasszasikerek Pénzügyi Öngondoskodás Program gondozásában készült. A program társult tagjai:  Budapesti Corvinus Egyetem  United Way Magyarország  Magyar Máltai Szeretetszolgálat Közép-Magyarországi Régiója  Lakásotthonok Országos Szakmai Egyesülete (LOSZE)  SOS Gyermekfalu  Provident Pénzügyi Zrt. Köszönetnyilvánítás  Az International Personal Finance-nek, a Provident Pénzügyi Zrt. Brit anyavállalatának, amely a Családi Kasszasikerek Program rendelkezésére bocsátott számos értékes pénzügyi oktatási alapanyagot és tapasztalatot  A Junior Achievement Magyarországnak, mely hozzájárult a Családi Kasszasikerek Program 2007-es első kéziratának kifejlesztéséhez  A Greenlight Reklámügynökségnek, amely kialakította a program vizuális arculatát és gondozta a tananyag ezen kiadását  Partig Kis Rómeó Viktornak, aki önkéntesként részt vett a kézirat szerkesztésében © 2009, Családi Kasszasikerek Program PowerPoint segédanyagok, második kiadás, 2009. június


Letölteni ppt "2008. Június 3. F e l e l ő s s é g ü n k t e l j e s t u d a t á b a n „Családi Kasszasikerek” Öngondoskodás Program 2009."

Hasonló előadás


Google Hirdetések