Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaLídia Faragóné Megváltozta több, mint 10 éve
1
Járműfedélzeti kommunikációs eszköz a BKV járműparkja számára - kutatási munka ismertetése Imre Sándor Szabó Sándor BME Híradástechnikai tanszék
2
Bevezető Bemutatkozás A megoldandó feladat ismertetése BKV-BME együttműködés Nemzetközi kitekintés: CALM Technológiai háttér: vertikális hívásátadás A rendszer bemutatása Demonstráció
3
Bemutatkozás BME Híradástechnikai Tanszék Mobil Távközlési és Informatikai Laboratórium Vezető: Pap László professzor Oktató: 5 Doktorandusz: 20 Hallgató: ~80
4
K+F területek Minden, ami mobil Rádiós technológiák Hálózati kérdések Biztonság Alkalmazások Fix-mobil konvergencia
5
Ipari kapcsolatok T-Com PKI T-Mobile Pannon Ericcson EU 6-os keretprogram: 3 projekt 2 COST projekt 1 CELTIC projekt
6
BME Mobil Innovációs Központ
7
Infrastruktúra
8
Bevezető Bemutatkozás A megoldandó feladat ismertetése BKV-BME együttműködés Nemzetközi kitekintés: CALM Technológiai háttér: vertikális hívásátadás A rendszer bemutatása Demonstráció
9
A megoldandó feladat Olyan járműfedélzeti rendszer kidolgozása, amely alkalmas heterogén mobil környezetben történő folyamatos kommunikációra szerver és kliens között a korszerű nemzetközi irányvonalakkal összhangban rugalmas, bővíthető, gazdaságos Demonstrációs rendszer elkészítése
10
A megoldandó feladat
12
A megoldás elve
13
Optimális kommunikáció
16
ITS-CALM
17
ITS = Intelligent Transport System intelligens közlekedési rendszerek, illetve szolgáltatások támogatása, integrálása Vezetékes és vezetéknélküli információs, vezérlő és elektronikai technológiák összessége, Járművekbe építve Közlekedéssel kapcsolatban álló információk feldolgozása és közvetítése Közlekedési helyzetek vizsgálata, beavatkozás (forgalmi dugók, csúcsforgalom, elkerülő utak) Biztonság (ütközések elkerülése) Hatékonyság (idő, energia spórolás)
18
CALM Communication Air interface for Long and Medium range Szabványosított keretrendszer heterogén, csomagkapcsolt mobil hálózatok feletti adatátvitelre Közép- és nagyhatótávolságú és szélessávú kommunikáció Átlátszó, folyamatos kommunikáció többféle interfész és médium felett 802.11 (Wi-Fi) 802.11 (WAVE – Wireless Access for Vehicular Environment) 802.15 (WPAN – Wireless Personal Area Network) 802.16e (WiMAX) 802.20 (MBWA – Mobile Broadband Wireless Access) 2G/3G/4G cellás hálózatok (GSM, GPRS, EDGE, UMTS, HSPDA) Infravörös – IrDA kompatibilitás
19
CALM alkalmazási lehetőségei Internetelérés, adat-, beszéd- és videoátvitel ITS alkalmazások Jövőbeli lehetőségek Biztonság: Vehicle Safety Communication Új kereskedelmi alkalmazások, szélessávú, nagyhatótávolságú hálózatra
20
Kommunikációs módok Jármű-jármű: Kis késleltetésű, peer-to-peer kapcsolatok Például ütközés-elkerülés, ad-hoc hálózat Jármű-infrastruktúra: Szélessávú, rövid távolságú kapcsolatok Például útmenti információsugárzók, autópálya- kapuk Infrastruktúra-infrastruktúra: Kábelmentes összeköttetés fix pontok között Például elosztott forgalomszámlálás, értesítés forgalmi dugókról
22
CALM - Menedzsment Rövidéletű kapcsolatok kezelése Párhuzamos kapcsolatok többféle hálózati technológia felett MAC-szintű horizontális handover IPv6-szintű vertikális handover Alkalmazások által biztosított session-kezelés Alkalmazkodás helyi és regionális sajátosságokhoz (például nemzeti frekvencia- gazdálkodás) QoS paraméterek követése, minőségi garanciák
23
Technológiai háttér
24
Technológiai háttér - Hívásátadás Hívásátadás, vagy Handover Típusa szerint: Vertical Handover (VH) Horizontal Handover (HH) Döntés helye szerint: Mobile Controlled Handover (MCHO) Network Controlled Handover (NCHO) Önműködő, optimalizált, intelligens hálózatválasztás
25
Vertical Handover - Hozzáférési hálózatok közötti hívásátadás sokféle technológia előnyeinek ötvözése igényeknek megfelelő váltás felvetődő problémák: hálózati protokollok és felhasználói alkalmazások ismerete automatikus váltáshoz az elérhető hálózatok mérése IP címváltozás !
26
Kliens oldal (jármű fedélzet) A számítógépen futó szoftvermodul önműködően választ a rendelkezésre álló hálózatok közül a választott hálózat információinak megjelenítése Váltás az elérhető fizikai hálózatok között Manuális Automatikus Új kapcsolat létrehozása
27
A rendszer bemutatása
28
A megvalósított rendszer bemutatása A cél Továbbítandó adat típusok Mobil hálózatok Döntésfüggvény Megoldási modell A rendszer elemei Összefoglalás
29
A cél Olyan rendszer kidolgozása, amely alkalmas heterogén mobil környezetben történő folyamatos kommunikációra szerver és kliens között Kommunikációs irányok: Járat – Diszpécser Diszpécser – Járat Járat - Járat
30
A kidolgozott megoldás előnyei költséghatékony: a költségek függvényében választja meg a rendszer a használt hálózatot jövőálló koncepció: az új hálózati technológiák integrálhatóak rugalmas: a döntésfüggvény igény szerint módosítható, fejleszthető a kommunikációs igények rangsorolása skálázható
31
Továbbítandó adattípusok 1)Sürgős, szöveges információk továbbítása mindhárom irányban 2)Státuszinformációk, (pozíció) 3)Hirdetések 1. továbbítására bármely hálózat igénybe vehető 2. 3. továbbítása csak saját hozzáférési hálózaton. Például: megállókban
32
Mobil hálózatok Többféle elérhető hálózat: WiFi UMTS / GPRS Bluetooth WiMax? stb. Dönteni kell, hogy mikor melyik hálózatot használjuk! Intelligens döntésfüggvény kidolgozása
33
Döntésfüggvény Mi alapján döntsünk? Műszaki paraméterek: Sávszélesség, jelerősség, terheltség Költségek: Számlázási osztály, perc/forgalmi díjak Információs típusa: sürgősség További, később felmerülő szempontok Javasolt preferencia: 1)WiFi Saját hálózat Ingyenes 2)Bluetooth Saját hálózat Ingyenes 3)UMTS/GPRS Más szolgáltató Fizetni kell érte, de FORGALOM alapján!
34
Megoldási modell Kliens – Szerver architektúra 4 fő komponens: Hálózat menedzselő program Kliens oldali program Hirdetés megjelenítő modul Diszpécser oldali program Skálázhatóság miatt széles körben konfigurálhatóak az egyes elemek
35
Hálózati menedzser program Hálózati kapcsolatok menedzselése Forgalmi statisztikák, paraméterek megjelenítése Döntés az optimális hálózatról
36
Jármű fedélzeti program Üzenetek küldése a diszpécser felé, ill. diszpécseren keresztül más járatok fele Elküldött, beérkezett üzenetek megjelenítése Együttműködés a hálózati menedzser programmal
37
Jármű fedélzeti program Státuszinformációk: Adatok valósidejű beolvasása, konvertálása futásidőben bármilyen adat továbbítható Küldési paraméterek beállítása
38
Hirdetés megjelenítő modul Beérkezett üzenetek rotációs megjelenítése Változtatható váltási periódusidő Manuális beavatkozás lehetősége Lehetőség van az összes hirdetést előre feltölteni
39
Diszpécser oldali program Járatonként szeparálva üzenetek, státuszinformációk tárolása, megjelenítése Járatok felé történő üzenettovábbítás Várakozási sorban tárolja a még ki nem kézbesített üzeneteket nem veszik el üzenet Hirdetések kezelése
40
Összefoglalás A bemutatott megoldás előnyei: rugalmasság bővíthetőség „jövőálló” megoldás széleskörűen konfigurálható elérhető, meglévő, megfizethető technológiákat alkalmaz
41
Demonstráció Hálózatváltás demonstráció Az elkészült rendszer egyes elemeinek és működésének bemutatása
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.