Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaTibor Fodor Megváltozta több, mint 10 éve
1
Felmérő dolgozat 2007. február
2
1. feladat Két vérnyomás-csökkentő szert gyógyszert próbáltak ki más-más, de nemben, számban és klinikumban is megegyező csoportban. Az eredményeket egymintás t-próbával értékelték. Az A gyógyszer esetében p=0.048, a B esetében p=0.051 volt az összehasonlítás eredménye. Hogyan értékeli az eredményeket? Egyik gyógyszer se hatásos – csak az A gyógyszer hatásos – tovább kell folytatni a kivizsgálást – az eredmény a megadott adatok alapján nem értelmezhető A gyógyszerek csökkentették-e a vérnyomást? Vagy növelték?
3
2. feladat A fülkagylóporc kóros megnagyobbodását vizsgáló 126 egyénre (56 férfi, 70 nő, 34-79 évesek) Korlátozódó tanulmányban nem találtak különbséget a porc hosszúságban vagy a vastagságban a férfiak és a nők között. Nem találtak különbséget az 55 éven aluliak (80), ill. felüliek (46) között. Szignifikáns (p=0.023) különbséget találtak azonban csak a porchosszúságban az 55 éven aluli férfiak és a 55 évnél idősebb nők között. Mi a véleménye a vizsgálatról? Van-e benne hiba (hibák) ffi-nő (1), öreg-fiatal (1), fiatal ffi-fiatal nő, öreg ffi-öreg nö, fiatal ffi-öreg nő, fiatal nő-öreg ffi (4), összesen 6 összehasonlítás (6 null-hipotézist hasonlítottunk össze), p<0.05??? NEM!!! p=0.0085 Ha csak 1 összehasonlítást végzünk, akkor 5%, ha 2-t 10%, ha 6-ot, akkor 26% annak a valószínűsége, hogy szignifikáns különbséget kapunk akkor is, ha a null-hipotézis igaz, ezért a szignifikancia kritériumot szigorítani kell!
4
3. feladat
5
4. feladat Mennyi a következő adatok mediánja? 195, 26, 4, 3, 82, 27 3, 4, 26, 27, 82, 195 26,5
6
5. feladat Hányféle módon tudja egymásután rakni a következő szavakat (persze nem lesz mindegyik értelmes, de ezzel most ne törődjön) ALMÁT, RÁGCSÁL, SZERENCSÉS, KUKAC 24-féleképpen Permutáció 4! (négy faktoriális= 1x2x3x4)
7
6. feladat Egy osztály 36 tanulója között 12 bukott meg félévben franciából. A korábbi tapasztalatok alapján azt feltételezzük, hogy aránylag kevesebb lány, mint fiú lesz a bukottak közül. Az is magától értetődőnek látszik, hogy azok között, akik magánúton is tanulnak franciát, nem lesz bukott gyerek. A számítógép az alábbi eredményeket adja ki (egy teszt eredményképen, egyszerre Fiú vs lány p<0.01 Magánórát is vevők vs nem vevők p=0.23 Kétszempontos variancia analízis A fiú-lány igen (bár megint hiányoznak az alapadatok (hány fiú és lány bukott meg). A magánóra viszont nem biztos, hogy véd a bukás ellen
8
7. feladat 8,1 haplotípus hordozó nem 8.1 haplotípus hordozó Colon cc (183)35148 Kontrol (173)12161 P=0.0009, Fisher’s exact test
9
8. feladat? Mi az első fajta hiba és mi a második fajta hiba? I. fajta hiba. Úgy találjuk, hogy a kapott eredmény (pl. különbség) szignifikáns, és elvetjük a null hipotézist, noha ez igaz és valójában a különbség nem szignifikáns II. fajta hiba Úgy találjuk, hogy a kapott eredmény (pl. különbség) nem szignifikáns, és elfogadjuk a null hipotézist, noha ez nem igaz és valójában a különbség szignifikáns
10
9. feladat BetegEgészséges Összesen Pozitív23 (VP)2 (ÁP)25 Negatív8 (ÁN)36 (VN)44 Összesen313869 Specificitás:…VN/VN+ÁP: 36/36+2=0.947 (azoknak az egészségeseknek az aránya, akik negatívak az adott tesztben. Szenzitivitás…VP/VP+ÁN=23/23+8=0.74 (azoknak a betegeknek az aránya, akik pozitívak az adott tesztben)
11
10. feladat
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.