Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az energia termelés-fogyasztás és a szén-dioxid kereskedelem

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Az energia termelés-fogyasztás és a szén-dioxid kereskedelem"— Előadás másolata:

1 Az energia termelés-fogyasztás és a szén-dioxid kereskedelem
Dr. Poós Miklós osztályvezető GKM Energetikai Főosztály Európa Universitas Szeminárium Budapest, február 20.

2 Az előadás főbb témái Bevezetés: A klímaváltozás alapja, fogalmai és hatása Út a CO2 kereskedelemig: Klímaváltozás elleni fellépés nemzetközi háttere (UNFCCC, Kiotói Jegyzőkönyv) Az EU emisszió kereskedelmi direktívája A direktíva hazai honosítása, a Nemzeti Kibocsátási Terv Az EU ETS hatása az iparra és az ipar válaszstratégiája a kihívásra

3 A Klímaváltozás alapjai

4 Az üvegházhatású gázok
CO2 szén-dioxid CH4 metán N2O dinitrogén- oxid CFC-12 koncentráció (1994) 358 ppm 1720 ppb 312 ppb 0,27 ppb relatív erősség 1 21 310 9700 légköri tartózkodási idő (év) 50-200 12 120

5 t CO2/fő emisszió évente

6 Klímaváltozás elkerüléséhez szükséges csökkentések
Szén-dioxid min. 60% Metán 15-20% Dinitrogén-oxid 70-80% Óriási globális kihívást jelent, amire globális választ kell adni!

7 Út a széndioxid kereskedelemig A nemzetközi szerződések rendszere

8 Klimaváltozás globális egyezményének a folyamata
1992 Rio de Janeiro : Klímaváltozási Keretegyezmény (UNFCCC) 1997 Kiotói Jegyzőkönyv 2003 október EU ETS direktíva elfogadása 2005 január 1. EU ETS indul ! 2005 február 16. Kiotói Jegyzőkönyv hatályba lépése első teljesítési periódus ? második teljesítési periódus

9 Emlékeztetőül: A Kiotói Jegyzőkönyvben tett magyar vállalás
Vállalt csökkentés: -6% Bázis: átlaga (másoknál 1990) Összehasonlításul EU -8%, USA -7%, Japán -6%

10 Kiotói vállalás teljesítése
Realisztikus, de „kihegyezett” célkitűzés Energiahatékonysági és megújuló energia politika eredményei meghatározóak Megalapozható a 2012 utáni további stratégia Bizonytalanságok Kibocsátási szcenáriók bizonytalansága Mindig CO2–ről beszélünk, de 6 gázról van szó (mi van az ipari gázokkal?) A nyelők végleg bonyolulttá teszik a képet

11 A kiotói vállalás teljesítése
105 Mt CO2e 111.7 Mt CO2e 79.5 Mt CO2e BKÁE-REKK tanulmány- hosszú távú kibocsátási trendek

12 Kiotói flexibilitási mechanizmusok
Emissziós jogok nemzetközi kereskedelme(ET) Annex I országok egymás közötti CO2 kibocsátási jogok kereskedelme Együttes végrehajtás(JI) Annex I ország beruház másik Annex I országban és a megtakarításon osztoznak Tiszta fejlődési mechanizmus(CDM) Annex I ország beruház nem-Annex I országban és a megtakarításon osztoznak Annex I. ország: azok az országok akik tettek konkrét vállalást a Kiotói Jegyzőkönyvben (I. számú mellékletben felsorolva)

13 Az EU Emisszió Kereskedelmi Direktívája

14 87/2003/EU irányelv Alapelvek
Az állam kibocsátási egységeket oszt szét a létesítményeknek Év elején a létesítményeknek annyi kibocsátási egységet adnak át az államnak, amennyi az előző évi kibocsátásuk volt aki azt megsemmisíti Az érintett létesítmények csak engedély birtokában bocsáthatnak ki CO2-t A létesítmények adhatják-vehetik a kibocsátási egységeket

15 A kibocsátási engedély
Csak kibocsátási engedéllyel szabad CO2 kibocsátással járó tevékenységet folytatni Az engedély megszerzéséhez igazolni kell, hogy a létesítmény képes kibocsátásai rendszeres nyomon követésére és jelentésére Az engedélyezést össze kell hangolni az EKH (IPPC) engedéllyezéssel A careful optimism in connection with the first weak signs of upswing and the promising turn of the economy can be based on the following facts: After a substantial decline in 2002, manufacturing investments show the first signs of a recovery.

16 EU emisszió direktíva: Bevezetési időpontok
Három éves kötelező bemelegítés -tanulási fázis -átmeneti mentességek Öt éves periodus, párhuzamosan Kiotóval között

17 EU emisszió direktíva Érintettek köre
Indulásnál: áram és hőtermelés, olajfinomítók vas és acélipar, papíripar, cementipar, üvegipar Kezdetben csak CO2 között felülvizsgálni kell a kiterjesztés lehetőségét mind iparágak, mind gázok vonatkozásában

18 EU emisszió direktíva Allokáció
Ingyen kiosztás min 95%-ban a többi árverésen Már most el kell dönteni a re vonatkozó alapelveket Kiosztás átlátható legyen, összhangban a kiotói vállalással és az EU állami támogatásokra vonatkozó megkötéseivel

19 A kibocsátási egységek kiosztása I.
Nemzeti Kiosztási Terv alapján (3 év) (5 év) múltbeli kibocsátások szerepe, egyéb múltbeli adatok szerepe az ágazatokon belüli szétosztásnál, bázisidőszak kiválasztása, jövőbeli várható fejlemények szerepe A NKT = Nemzeti Kiosztási Terv NKT-ról társadalmi vita - The productivity growth is close to the labour cost increase rate in 2003, i.e. after two years increasing VLC the competitiveness in terms of wages has stopped to decline.

20 A kibocsátási egységek kiosztása II.
kibocsátás-csökkentési potenciált figyelembe kell venni nem lehet diszkriminatív új belépőket figyelembe kell venni korai beruházások tiszta technológiák pooling lehetősége

21 Büntetések : 40 EUR minden tonna visszaadott kvótával nem fedezett kibocsátás után 2008 után: 100 EUR/t Preserving the changing, but generally favourable opinion of foreign investors, turning round of the current adverse processes and making the economic conditions attractive are the key elements of the improvement of economic competitiveness. In order to restore the export- and investment driven growth the Hungarian government is focusing on the following policy measures: moderate income policy reduction of budgetary redistribution and meeting budgetary consolidation targets. consistent and transparent fiscal policy close co-operation between fiscal and monetary policy promoting investments through tax incentives attracting foreign direct investment.

22 A KP és EU ETS által szabályozott emissziós jog kereskedelem összehasonlítása

23 Mit lehet eladni. Miről beszélünk konkrétan
Mit lehet eladni? Miről beszélünk konkrétan? A különböző karbon jószágok Európai Unióban Kiotói Jegyzőkönyv szerint Karbon kredit Emission Reduction Units(ERU’s) Karbon kvóta (kibocsátási jog) EU Allowances (EUA’s) Assigned Amount Units (AAU’s)

24 EU ETS és a Kiotói Jkv. szerinti emisszió kereskedelem
Kiotói mechanizmus EU ETS Termék AAU EUA Időszak Büntetés Laza Kőkemény Résztvevők Minden Annex I. EU Gázok 6 db CO2

25 A rendszer hazai bevezetése

26 Hazai helyzet alapjai Magyarországon mintegy 150 vállalat vesz részt a kereskedelemben Körülbelül 260 berendezés esik az irányelv hatálya alá 2001-ben a magyar CO2 kibocsátás 60 Mt volt, ebből a kereskedő szektorban kb.30 Mt keletkezett A végrehajtást két minisztérium koordinálja: ---Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium ---Gazdasági és Közlekedési Minisztérium

27 A kibocsátási egység (kibocsátási kvóták)
1 egység = 1 t CO2 Eu-ban szabadon adható-vehető tárgyév elején átadják tárgyév végén le kell adni annyit, amennyi az azévi kibocsátás volt tartalékolhatók (kivéve 2007-ről 2008-ra) - After stagnation in 2001 the industrial output has increased in The industrial production increased by 4.3% in June 2003 compared to the previous year. The after-tax profit in the first quarter of 2003 of the top 22 companies of the Budapest Stock Exchange increased by 6,7%.

28 A Nemzeti Kiosztási Terv
felépítése A hazai kibocsátás teljes mennyisége Az allokálható összes mennyiség A létesítményekre jutó kvóta meghatározása Új belépők kezelése Bezáró létesítmények kezelése Létesítmények nemzeti döntésként történő bevonása/kizárása Korai cselekvések támogatása Tiszta technológiák támogatása Egyéb szabályok

29 A teljes mennyiség megállapítása
Magyarország 2008 és 2012 között várhatóan alatta marad a Kiotói Jegyzőkönyvben vállalt célrétéknek (85-87 átlaga - 6%) Ezért az ágazatonként kiosztandó kibocsátási egységek teljes mennyisége megegyezik az érintett ágazatok 2005 és 2007 között várható kibocsátásával. A várható kibocsátásokat makrogazdasági előrejelzések alapján határozták meg A kiosztandó kibocsátási egység-mennyiség évi 29.9 millió tonna, ami az éves német kiosztás kevesebb, mit 6%-a

30 A hazai kibocsátások teljes mennyisége
105 Mt CO2e 101.9 Mt CO2e 79.5 Mt CO2e BKÁE-REKK tanulmány- hosszú távú kibocsátási trendek

31 Alapkiosztás Teljes kvótamennyiség, tartalékok, árverés
Teljes kiosztandó kvótamennyiség : t CO2 Alapkiosztás 2.5% Aukció A es teljes mennyiség így oszlik meg: 2.5% árverésre kerül: t CO2 2 %% új belépő tartalékba kerül: t CO2 0,6% korai beruházási tartalék: t CO2 94,9% grandfathering alapon kiosztásra kerül: t CO2 2 % új belépő tartalék 0,6 % Korai beruházások tartalék

32 A kibocsátási egységek ágazati megoszlása
A nem.energiatermelési rész viszonylag kicsi

33 A 2005-2007-es Nemzeti Kiosztási Terv alapelvei
Új belépők Új belépők típusai: Zöldmezős beruházások Lényeges változások, azaz: tüzelőanyag-váltás, kogenerációra való áttérés, >10% bemenő hőteljesítmény-növelés, >10% fajlagos CO2-kibocsátás-növelés, >10% termelési kapacitás-növelés, MEH-engedély módosítás Kvótaszerzés módja: A) „Öröklés” B) Részesedés az új belépők tartalékából:

34 Egységek kiosztása az új belépő tartalékból
Az új belépő által igényelhető kibocsátási egység-mennyiség a várható termelési szint alapján kerül meghatározásra - a BAT/BPT kibocsátásokat figyelembe véve Az év minden kibocsátási egység-igényét összegyűjtik A tartalék azévi hányadát (2005: a teljes mennyiség 1/2-e, 2006: 2/6-a, 2007: 1/6-a) szétosztják az új belépők között. Ha nincs elég kvóta, minden igény arányosan csökkentésre kerül

35 Kibocsátási egységek átvétele bezáró létesítményektől
Ha a bezáró létesítmény üzemeltetője 6 (12) hónapon belül ugyanazon szektorban új létesítményt helyez üzembe, az üzemeltető az új belpő tartalékból való részesedés helyett a bezáró létesítmény kibocsátás egységeit is átveheti. Az allokáció az átvételtől számított 4 évig úgy történik, mintha a bezárt létesítmény kibocsátásai valósultak volna meg. (Azaz a es NKT-ben is kedvezményes elbánásban részesül.

36 NKT összefoglalása Teljes hazai várható CO2-kibocsátás 2005-2007
Közlekedés, lakosság stb. Érintett ágazatok CO2 kibocsátása Árverés Korai beruházás Ágazatoknak szétosztandó mennyiség Nagyerőművi ágazat olaj stb. Új belépők Egy ágazaton belül szétosztandó mennyiség Történelmi adatok alapján (bázisidőszak * mérőszám) ezek hiányában várható termelés alapján

37 Hazai bevezetés pillanatnyi helyzete
NKT-et Kormány és az EU már elfogadta Engedélyek kiadva Törvény a közeljövőben várható NKT kihirdetési jogszabály folyamatban Registryre, hitelesítésre vonatkozó jogszabály folyamatban Adózási kérdések EU Tax és WTO Bizottság állásfoglalásával összhangban

38 Az EU ETS hatása az iparra, és az ipar válasza CO2 kereskedelem kihívására
Lehetünk nyertesek? Preserving the changing, but generally favourable opinion of foreign investors, turning round of the current adverse processes and making the economic conditions attractive are the key elements of the improvement of economic competitiveness. In order to restore the export- and investment driven growth the Hungarian government is focusing on the following policy measures: moderate income policy reduction of budgetary redistribution and meeting budgetary consolidation targets. consistent and transparent fiscal policy close co-operation between fiscal and monetary policy promoting investments through tax incentives attracting foreign direct investment.

39 A kereskedelem várható alakulása
A legnagyobb kibocsátók általában multik Ez első tíz kibocsátó tulajdonosai: RWE, Donbass, AES, MOL, Electrabel, Magyar Állam, ATEL, Heidelberg Cement, Holcim Várakozásaink szerint az első időszakban a kereskedelmi volumen legnagyobb részét a multinacionális cégek belső transzferei teszik majd ki. Itt nem biztos, hogy érvényesülnek a piaci árszinvonal Reményeink szerint a magyar vállalatok alapvetően eladói pozicióban lesznek, mivel allokációjuk kevésbé szigorú, mint a régi tagállamokban

40 A kereskedelem várható alakulása
Gondot jelent majd a kis cégek számára a piacra lépés - segítség nélkül ez nem fog menni - hitelminősítési problémák A magyar állam a kereskedelem ösztönzésére külön intézkedéseket nem tesz, de nagy az aktivitás a közvetitői szférában - brókerek, bankok A kis cégek piacra lépési nehézségei, illetve a nagykibocsátók transzferei miatt ez első időszakban kis forgalomra számítunk. + likviditási problémák Egyelőre meglehetős az ellenérzés a kereskedelem iránt - a létesímtények inkább biztonságot akarnak. Reményeink szerint később ez változni fog

41 Az ipar lehetőségei a CO2 kereskedelem vonatkozásában
Nyomon követni a fejleményeket Minél előbb kidolgozni a CO2 stratégiát A piac minden oldalán részt venni a tevékenységben (eladóként, vevőként, kereskedőként…stb). Nem passzív szerep! Rugalmas diverzifikált energiahordozó szerkezet és az emisszió kereskedelemi lehetőségek kihasználása Egyéb kiotói mechanizmusokat is kihasználni (JI,CDM)

42 Köszönöm szíves figyelmüket! www.gkm.hu poos.miklos@gkm.gov.hu


Letölteni ppt "Az energia termelés-fogyasztás és a szén-dioxid kereskedelem"

Hasonló előadás


Google Hirdetések