Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaIldikó Pásztorné Megváltozta több, mint 10 éve
1
Google, eBay és a többiek online szolgáltatók felelőssége Védjegy- és internetjog 2011. Április 28. Dr. László Áron Márk ügyvéd
2
Tartalom Jogszabályi háttér Keyword advertising Google AdWords Online piactér Ebay
3
Jogszabályi háttér Az Európai Parlament és a Tanács 2008/95/ek irányelve (2008. október 22.) a védjegyekre vonatkozó tagállami jogszabályok közelítéséről 5. cikk (1) és (2) – védjegyoltalom tartalma –A védjegyoltalom a jogosult számára kizárólagos jogokat biztosít: Azonosság, Összetéveszthetőség Jóhírű védjegyek
4
Jogszabályi háttér Irányelv 5. cikk (3) – tiltott használat –(3) Az (1) és a (2) bekezdésben szabályozott feltételek megvalósulása esetén tilos különösen a) a megjelölés elhelyezése az árun vagy csomagolásán; b) a megjelölést hordozó áru eladásra való felkínálása, forgalomba hozatala, valamint forgalomba hozatal céljából történő raktáron tartása, illetve szolgáltatás kínálása vagy annak nyújtása a megjelölés alatt; c) a megjelölést hordozó áruk behozatala vagy kivitele; d) a megjelölés használata az üzleti iratokon vagy a reklámozásban.
5
Jogszabályi háttér Irányelv 6. cikk – védjegyoltalom korlátai –A védjegyoltalom alapján a jogosult nem tilthat el mást attól, hogy gazdasági tevékenység körében – az üzleti tisztesség követelményeivel összhangban – használja b) az áru vagy a szolgáltatás fajtájára, minőségére, mennyiségére, rendeltetésére, értékére, földrajzi eredetére, előállítási, illetve teljesítési idejére vagy egyéb jellemzőjére vonatkozó jelzést; c) a védjegyet, ha az – különösen tartozékok vagy alkatrészek esetében – szükséges az áru vagy a szolgáltatás rendeltetésének jelzésére.
6
Jogszabályi háttér Irányelv 7. cikk – védjegyoltalom kimerülése –A védjegyoltalom alapján a jogosult nem tilthatja meg a védjegy használatát olyan árukkal kapcsolatban, amelyeket ezzel a védjeggyel ő hozott forgalomba, vagy amelyeket kifejezett hozzájárulásával hoztak forgalomba a Közösségben (EGT-ben).
7
Metaadatok Meta-tag: –a HTML oldal HEAD szekciójában –az oldallal kapcsolatos háttérinformációk –az információ-kezelő rendszerek számára teszik könnyebbé az oldal besorolását –Felhasználó számára nem látható! Védjegyszerű használat? –Fővárosi Bíróság (Bemer-ügy): igen –Védjegy és alperes kapcsolata a keresőn keresztül
8
Google Adwords
9
Google felelőssége C-236/08, C-237/08, C-238/08 egyesített ügyek (2010. március 23.) –Louis Vuitton: „utánzatok” –Bourse des Vols, Bourse des Voyage –Eurochallenges: házasságközvetítés Kérdések –Gazdasági tevékenység körében történő használat? –Árukkal illetve szolgáltatásokkal kapcsolatos? –Védjegy funkciói sérülnek: származás, reklám?
10
Google felelőssége Ítélet: hirdető használata megtiltható –védjeggyel azonos megjelölés –azonos áruk ill. szolgáltatások –amennyiben e reklám nem teszi lehetővé, vagy csupán nehézségek árán teszi lehetővé az átlagos internethasználó számára annak felismerését, hogy a hirdetésben említett áruk vagy szolgáltatások a védjegyjogosulttól, illetve ahhoz gazdaságilag kapcsolt vállalkozástól, vagy ellenkezőleg, harmadik személytől származnak.
11
Google felelőssége Ítélet: Google nem felel –Az internetes reklámszolgáltatás nyújtója, aki kulcsszóként valamely védjeggyel azonos megjelölést tárol, és annak alapján szervezi hirdetések megjelenítését, nem használja e megjelölést az Irányelv 5. cikke (1) és (2) bekezdésének […] értelmében.
12
Google felelőssége Elektronikus kereskedelemről szóló irányelv (2000/31/EK) 14. cikke –Ha szolgáltatás a szolgáltatás igénybe vevője által küldött információ tárolásából áll, a tagállamok biztosítják, hogy a szolgáltatót ne terhelje felelősség a szolgáltatás igénybe vevőjének kérésére tárolt információért, azzal a feltétellel, hogy: nincsen tényleges tudomása jogellenes tevékenységről amint ilyenről tudomást szerzett, haladéktalanul intézkedik az információ eltávolításáról vagy az ahhoz való hozzáférés megszüntetéséről.
13
Google felelőssége Az elektronikus kereskedelemről szóló irányelv 14. cikkében akkor alkalmazandó, ha –a szolgáltató nem játszott olyan tevőleges szerepet, amelynek révén ismerte vagy kezelte a tárolt adatokat. –kivéve ha a szolgáltató ezen adatok vagy a hirdető tevékenységének jogellenességéről tudomást szerzett, de nem intézkedett haladéktalanul az adatok eltávolítása, illetve az azokhoz való hozzáférés megszüntetése iránt.
14
Újabb Adwords ügyek Bergspechte (C-278/08) 2010. március 25. –Bergspechte ábrás védjegy (utazásszervezés) –trekking.at Reisen (outdoor utazások) –„Bergspechte” vagy „Edi Koblmüller” keresőszóra a trekking.at linkje jön be Hasonló megjelölés esetén is bitorol a hirdető Akkor is ha nem jelenik meg a hirdetésben
15
Újabb Adwords ügyek Portakabin vs. Primakabin (C-558/08) 2010. július 8. –Portakabin védjegy (építmények) –Primakabin BV használt kabinokat árul –‘protakabin’, ‘portacabin’, ‘portokabin’, ‘portocabin’ Ítélet –Általában nem lehet védjegyoltalom korlátaira hivatkozni –Jogkimerülés általában alkalmazható
16
Újabb Adwords ügyek L’Oréál vs. eBay (C-324/09) –eBay szponzorált linket vesz a Google-től –Hamis és parallelimportált termékek az eBay-en Főtanácsnok indítványa (2010. december 9.): –„másodlagos felelősség” (joint tortfeasorship, Störerhaftung) nem harmonizált –eBay a saját szolgáltatásait hirdeti az AdWords-szel –Bevásárlóközpont felelőssége a romlott almáért?
17
Újabb Adwords ügyek Főtanácsnok indítványa (2010. december 9.): –Google Adwords eBay általi használata vjhasználat, de nem károsítja a vj alapvető funkcióit –eBay-en történő használat nem a jogsértő termékekkel „kapcsolatban” megvalósuló használat –Elektronikus kereskedelmi irányelv 14. cikk mentessége kiterjedhet a piactérre –Jogérvényesítési irányelv (2004/48/EK) szerinti „közvetítő” eltiltása folytatás ill. megismétlés ellen
18
Újabb Adwords ügyek Interflora vs. Marks & Spencer (C-323/09) –Interflora védjegy – virágküldő szolgáltatás –Marks & Spencer használja az „interflora” kulcsszót –Marks & Spencer is kínál virágküldő szolgáltatást Főtanácsnok indítványa (2010. március 24.) –Megtiltható védjegyhasználat –Jóhírű védjegyek esetén is bizonyos feltételek esetén
19
Szabályzatok Google –AdWords trademark policy –2010. szeptember 14-e óta egyre szigorúbb eBay: VeRO (Verified Rights Owner) –Értesítő és eltávolító rendszer –Jogosultak panaszait fogadja (16 indokkód) –Ügyfélszolgálat megvizsgálja –Szükség esetén belső illetve külső konzultáció –Magas kockázató márkák, fokozott ellenőrzés
20
Marks and Spencer Köszönöm a figyelmet!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.