Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az új OKJ szerinti modulrendszerű képzés

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Az új OKJ szerinti modulrendszerű képzés"— Előadás másolata:

1 Az új OKJ szerinti modulrendszerű képzés
iskolai rendszerben Készítette: Hegedűs József műszaki tanár Pattantyús-Á. Géza Ipari Szakközépiskola és ÁMK, Győr

2 ………. Szakképző intézmény Modulrendszer Érettségi bizonyítvány
1. Szakképző év 2. Szakképző év 1. modul 2. modul 3. modul 4. modul 5. modul 3. tananyagelem ………. 2. tananyagelem 2. tananyagelem 1. tananyagegység 2. tananyagegység 3. tananyagegység 4. tananyagegység 5. tananyagegység 6. tananyagegység 1. tananyagelem 1. tananyagelem 1. modulvizsga 2. modulvizsga Érettségi bizonyítvány Szakképesítés

3 ………. Szakképző intézmény Modulrendszer nálunk Érettségi bizonyítvány
1. Szakképző év 2. Szakképző év 1. modul 2. modul 3. modul 4. modul 5. modul 3. tananyagelem ………. 2. tananyagelem 2. tananyagelem 1. tananyagegység 2. tananyagegység 3. tananyagegység 4. tananyagegység 5. tananyagegység 6. tananyagegység 1. tananyagelem 1. tananyagelem Okos magyar diák: az első év elején tanultakat sem felejti el! Összes modulvizsga Érettségi bizonyítvány Szakképesítés

4 A modulrendszer előnyei: (nem teljes felsorolás)
Egy modul elvégzéséről igazolást kap a tanuló. Ha azt a modult egy másik szakma is tartalmazza, nem kell megismételnie. Csak akkor kaphat szakképesítést, ha valamennyi modul elvégzését igazolni tudja. A tanulmányai megszakításával nem vesznek el a teljesített moduljai. Egy későbbi időpontban folytatva a tanulást csak a hiányzó modulokat kell megszereznie. Amennyiben a megszerzett moduljaiból „összerakható” egy újabb szakképesítés, azt automatikusan megkaphatja. A modulok ……..

5 A modulrendszer hátrányai: (nem teljes felsorolás)
Egy modul elvégzése tanfolyami jelleggel történik. Amíg a modul tart, más modul tananyagával nem ismerkedik. Iskolai rendszerben ez nem megoldható. (Nem lehet nyolc hétig csak egy tantárgyat tanítani!) A modulvizsgák nagyon sok vizsgabizottságot igényelnek  költséges a vizsgarendszere A szakképzés megszerzéséhez az érettségit követő két tanév szükséges. Csak egy tanévvel rövidebb a képzés a felsőfokú BSC képzésnél. A szakképzés megoldható a gimnáziumokkal és iskolarendszeren kívüli képzésekkel. A szakközépiskolákra nincs szükség. A modulok ……..

6 Tantárgyasítás Egyszerű! 1/1/1. tananyagelem 1. tantárgy
Vagy nem? Tantárgyasítás 1. tananyagegység 1/1/1. tananyagelem 1. tantárgy 1/1/2. tananyagelem 1. modul 2. tananyagegység 1/2/1. tananyagelem 1/2/2. tananyagelem 2. tantárgy 1/2/3. tananyagelem 3. tananyagegység 2/3/1. tananyagelem 3. tantárgy 4. tananyagegység 2/4/1. tananyagelem 2. modul 2/4/2. tananyagelem 5. tananyagegység 2/5/1. tananyagelem 2/5/2. tananyagelem

7 Tantárgyasítás néhány problémája
1. Egy tantárgyban az 1. és a 2. szakképző év anyaga? 1. tananyagegység A/1/1. tananyagelem X. tantárgy A/1/2. tananyagelem 1. Szakképző év A. modul 2. tananyagegység A/2/1. tananyagelem A/2/2. tananyagelem A/2/3. tananyagelem Példa: Villamos művek 3. tananyagegység Z/j/1. tananyagelem 2/8/1 Villamos hálózatok energia ellátása (40) k. tananyagegység Z/k/1. tananyagelem 5/19/1 Energia ellátás (40) 2. Szakképző év Z. modul Z/k/2. tananyagelem 5/20/1. Villamos hálózatok védelme (40) 5. tananyagegység Z/l/1. tananyagelem Z/l/2. tananyagelem

8 Tantárgyasítás néhány problémája
2. Rosszak az óraszámok? 1. tananyagegység Jelenleg: Technológia, Vill. Művek, Gyakolat 3. modul 15 óra ~ 80 óra 2. tananyagegység 3/11/1 Hálózati ismeretek 2. Szakképző év 3. tananyagegység k. tananyagegység 4. modul Villamos mérések 74 óra (16/58) 97 óra ~ 16 óra 4/15/1 Méréstechnikai ism. 5. tananyagegység

9 Tantárgyasítás néhány problémája
3. A t.elemek óraszáma a hetek számának többszöröse? Heti egyórás tantárgynak sok, kétórásnak kevés. Ha kétórásra tervezzük, a második félév közepén elfogy. Utána mit tanít a tanár?

10 Tantárgyasítás néhány problémája
4. A t.elemek tartalma kellően meghatározott? A központi program csak ajánlás. Nem kell elfogadni. Vizsgát szervezni viszont csak az SZVK szerint lehet, az pedig a modulrendszerre épül. A tananyagelemek tartalmai konkrétumokat alig adnak. Három szakember négyféle módon értelmezheti.

11 Tantárgyasítás néhány problémája
4. A t.elemek tartalma kellően meghatározott? A központi program csak ajánlás. Nem kell elfogadni. Vizsgát szervezni viszont csak az SZVK szerint lehet, az pedig a modulrendszerre épül. A tananyagelemek tartalma konkrétumokat alig adnak. Három szakember négyféle módon értelmezheti.

12 Tantárgyasítás néhány problémája
4. A t.elemek tartalma kellően meghatározott? A központi program csak ajánlás. Nem kell elfogadni. Vizsgát szervezni viszont csak az SZVK szerint lehet, az pedig a modulrendszerre épül. A tananyagelemek tartalma konkrétumokat alig adnak. Három szakember négyféle módon értelmezheti.

13 Tantárgyasítás néhány problémája
4. A t.elemek tartalma kellően meghatározott? A központi program csak ajánlás. Nem kell elfogadni. Vizsgát szervezni viszont csak az SZVK szerint lehet, az pedig a modulrendszerre épül. A tananyagelemek tartalma konkrétumokat alig adnak. Három szakember négyféle módon értelmezheti. Több tananyagelem meghatározása azonos, vagy közel azonos. A 8. tananyagegység és a 11/1 tananyagelem azonos címmel szerepel.

14 Tantárgyasítás néhány problémája
4. A t.elemek tartalma kellően meghatározott? A központi program csak ajánlás. Nem kell elfogadni. Vizsgát szervezni viszont csak az SZVK szerint lehet, az pedig a modulrendszerre épül. A tananyagelemek tartalma konkrétumokat alig adnak. Három szakember négyféle módon értelmezheti. Több tananyagelem meghatározása azonos, vagy közel azonos. A 8. tananyagegység és a 11/1 tananyagelem azonos címmel szerepel. A 7. és a 8. tananyagegységeknek csak egy tananyagelemük van, de más névvel.

15 Tantárgyasítás néhány problémája
5. Csoportbontás vagy sem? Az 1. tananyagegység (Informatikai alaptevékenységek) mindhárom tananyageleméhez számítógéptermet jelöl meg, de osztálykeretet. A 4. tananyagegység (Villamos áramkörök) első eleméhez (Áramkörök tervezése) ugyancsak számítógéptermet jelöl meg, és ismét osztálykeretet. Kevés iskola rendelkezik 32 fős számítógépteremmel! A 2. tananyagegység (Technológiai alapműveletek) mindkét eleme gyakorlat de osztálykeretet határoz meg. Csoportbontás kell! pl. 32 fő hegeszt a tanteremben.

16 6. Két szakképző év, vagy alapozás + szakképzés?
Tantárgyasítás néhány problémája 6. Két szakképző év, vagy alapozás + szakképzés? Az Erősáramú elektrotechnikus szakma tantárgyai: 2/13. évfolyam

17 Egy lehetséges megoldás az erősáramú szakon
Kattints a kívánt modulra! Vagy menj tovább! (Kattints ide!) Egy lehetséges megoldás az erősáramú szakon

18 (10 tantárgyra vetítve, 2-es csoportbontással)
Modulrendszerben Jelenleg Szükséges tanerő (10 tantárgyra vetítve, 2-es csoportbontással) 30 % 3*2 = 6 6*2 = 12 Gyakorlat 60 % Gyakorlat Az elmélet-gyakorlat arány hatásai 70 % Elmélet 7*1 = 7 4*1 = 4 13 16 40 % Elmélet Legalább 20%-al több szaktanár! (Ezért kell az elméletigényes gyakorlat, és ezért javasolja gyakran osztálykeretben?

19 A vizsga moduljai tantárgyakkal lefedhetők?
Informatikai, munkaszervezési és -tervezési, technológiai alaptevékenységek végzése Feladat Tev. perc arány 1. Internetről szakmai dokumentumok letöltése, belőle prezentáció készítése Gy 60 20 % 2. Egyszerű munkaműveletek (szöveges és rajzi) tervezése I 3. Mérések végzése mechanikus és elektromos eszközökkel, műszerekkel, a munka-, tűz- és balesetvédelmi előírások betartásával 45 30 % 4. Munkadarab vágása, megmunkálása kézi vagy gépi forgácsolással, furatok, elektromos és mechanikai kötések készítése, a munka-, tűz- és balesetvédelmi előírások betartásával 135 990/ 300

20 A vizsga moduljai tantárgyakkal lefedhetők?
Áramkörök, áramköri feladatok tervezése, előkészítése, dokumentálása Feladat Tev. perc arány 1. Adott kapcsolási rajz alapján alkatrészek kiválasztása, áramkör összeállítása, az elkészült áramkör vizsgálata, mérési eredmények dokumentálása Gy 240 100 % 990/ 25 %

21 A vizsga moduljai tantárgyakkal lefedhetők?
Erősáramú szerelések végzése Feladat Tev. perc arány 1. Villamos fogyasztásmérő és/vagy érintésvédelmi készülék bekötése, hálózati csatlakoztatás, működésének ellenőrzése Gy 90 50 % 2. Kisfeszültségű szabadvezetéki és/vagy kábelhálózatokon kijelölt szerelési-, kötési-, csatlakozási feladat végzése 990/ 180 15 %

22 A vizsga moduljai tantárgyakkal lefedhetők?
Erősáramú mérések végzése Feladat Tev. perc arány 1. Adott feladat szerinti villamos mérések elvégzése (pl. adott áramkör be- és kimeneti jellemzőinek mérése, villamos gép üzemi jellemzőjének mérése, nemvillamos mennyiség átalakító mérése stb.), a mérési eredmények jegyzőkönyvben történő rögzítése Gy 90 100 % 990/ 15 %

23 A vizsga moduljai tantárgyakkal lefedhetők?
Erősáramú berendezések üzemeltetése Feladat Tev. perc arány 1. Korszerű (számítógépes, mikroprocesszoros, mikrokontrolleres és PLC-s) irányított ipari folyamat irányítási részének adott kapcsolás alapján történő kialakítása, bekötése, működésének ellenőrzése Gy 90 50 % 2. Energetikai és/vagy villamos fűtő-, hűtő rendszer adott részének működés közbeni ellenőrzése, abban (a vizsgára létrehozott) hiba keresése, a hiba elhárítása 990/ 180 25 %


Letölteni ppt "Az új OKJ szerinti modulrendszerű képzés"

Hasonló előadás


Google Hirdetések